Toon posts:

computer is traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Compaq Presario 2100 (notebook). :r

Dit is een celeron 1.8 met een 20 GB schijf en 192 MB werkgeheugen.
Verder heb ik XP Pro geinstalleerd.

Opstarten duurt ongeveer 2 minuten, voordat hij alles geladen heeft. Hij moet norton 2004, zonelabs en MSN opstarten.

Als ik een programma als word of internet explorer open, dan heeft ie ook erg lang nodig. Ik heb nog een AMD 850 thuis staan en die is een stuk sneller met het opstarten van programma's.

Ik heb het virtueel geheugen al verhoogd naar 500-1000, maar dat heeft weinig geholpen. Het virtueel geheugen staat op mijn D schijf omdat daar het meest geheugen vrij is.

Kan iemand mij vertellen wat ik nog meer kan proberen?

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Meer geheugen kopen :)

//Onderbouwing ;)

Windows XP is over het algemeen veel geheugen nodig. Ik merk zelf bij nieuwe systemen dat 256MB aan de krappen kan is.

Doordat je geheugen vol zit moet je OS gaan swappen waardoor de snelheid omlaag schiet.

[ Voor 87% gewijzigd door RAJH op 01-04-2004 16:40 ]

Verwijderd

Norton 2004 staat bekend om zijn tijd en geheugen verorberende "kwalliteiten".
Als je die uninstalled, issie ie dan nog traag?

En, zoals Ro aangeeft zou meer geheugen ook niet verkeerd zijn nee :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 16:38 ]

Verwijderd

Al gescant op spyware met ad-aware?

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-07 21:38
Ro schreef op 01 april 2004 @ 16:37:
Meer geheugen kopen :)

//Onderbouwing ;)

Windows XP is over het algemeen veel geheugen nodig. Ik merk zelf bij nieuwe systemen dat 256MB aan de krappe kant is.
Sterker nog: voor een laptop zou ik juist 512 mb aanbevelen icm XP Pro. De meeste laptops zijn aardig trager dan een desktop (met een gelijkwaardige processor). Bovendien zul je aan die 512 mb merken dat ie echt lekkerder gaat draaien..

[ Voor 4% gewijzigd door tommie-boy op 01-04-2004 16:43 . Reden: aanvulling ]

Humor moet je serieus nemen

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan dat het niet aan het geheugen ligt, want die 850 van me is verdomd snel en heeft 256MB en daar heb ik geen enkel probleem mee.

Ik heb net de hint gekregen om tweak XP te downloaden om sommige XP crap uit te schakelen die je toch niet gebruikt. Ik laat wel even horen hoe het is geworden.

Oh en adware draai ik standaard 1 keer per week... + regcleaner.

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-08 09:37
Sowieso is de celeron niet echt een snelheidsmonster maar meer een kantoorbak. punt 2, als je een beetje lekker wilt kunnen werken met winXP pro heb je toch al snel 256mb nodig,. liefst meer,. je swapspace zo groot maken zal weinig zin hebben, als vuistregel houd ik altijd 2x intern geheugen = swapfile aan. meer word toch niet "effectief" gebruikt. punt 3. Je D schijf is in deze laptop waarschijnlijk een partitie op dezelfde schijf als je C. daarom zal er niet zoveel verschil in zijn of je het in c of in d laat doen. Volgens mij kun je het beste je swapspace zo'n 400 mb maken en niet door windows laten beheren,. je opstartbestanden eens opschonen (run -> msconfig) en even TIJDENS het werken in je taskmamager kijken wat er daadwerkelijk aan intern geheugen gebruikt word. dit zal waarschijnlijk dan ook bijna 192mb zijn . post ff anders wat screenshots van je task manager en van de msconfig. Suc6

I said I'd be back...

• Audi_S2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

harddisks van een laptop zijn ook over het algemeen een stuk trager!
Ik denk dat je daar het probleem moet zoeken.

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

Verwijderd

Je kan ook even bij 'Start --> Run --> msconfig' intypen. Dan moet je even bij de startup lijst zoveel mogelijk troep uitschakelen. Kijk wel een klein beetje uit wat je uitschakelt, anders start je computer mogelijk helemaal niet meer op.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:33
Het is IMHO een combinatie van dingen.
1. Je hebt een Celeron. Die staan natuurlijk niet bekend als snelheidsmonsters, maar werkt prima voor een kantoorbak
2. Voor XP is wat extra geheugen natuurlijk wel prettig (al hoewel mijn Celly 800 met 128MB niet eens zo heel erg langzaam loopt)
3. Harde schijf in notebooks zijn vaak 4200RPM schijven en die zijn idd minder snel (merk je vooral als je 7200RPM+ schijven gewent bent)
4. Virusscanners vertragen je computer over het algemeen ook behoorlijk.

Tweak programmas gebruiken zoals TweakXP pro is in mijn ogen ook een aanrader. Kun je veel dingen makkelijk configureren.
Pagina: 1