[css] borders van cell en div

Pagina: 1
Acties:

• Vinzzz243
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2025
IK heb het volgende probleem.

Ik heb de volgende layout voor mijn header op de site:
Afbeeldingslocatie: http://www.vinzzz.nl/got/got.gif
Ik wil iedere hoofdkolom een gestippelde rechterborder meegeven.

Nu wilde ik in 1e instantie aan de gehele 1e kolom een border-right meegeven (dus op cell niveau) maar... dan komt de border BUITEN de cellwidth.
In kolom 2 doe ik dit op div niveau en vallen de borders netjes BINNEN de divwidth.

Met andere woorden, OF ik zou overal de border-right aan alle divsmoeten meegeven ipv cellen, OF ik moet de breedte van de cellen aanpassen.
De laatste methode is 'vies' omdat ik dan niet op de pixel nauwkeurig mijn layout volg en de eerste methode is (soms) 'veel werk'

Is er een manier om dit fatsoenlijker aan te pakken?
Dus ik wil het liefst al mijn cellen en divs de juiste waardes meegeven die ik ook in photoshop heb bedacht.
Ik dacht zelf al aan een overkoepelende div binnen iedere cell en dan niet id's meegeven aan de cell maar aan die overkoepelende div?

[ Voor 29% gewijzigd door Vinzzz243 op 01-04-2004 17:09 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Kan je ook een voorbeeld online zetten... Ik snap niet helemaal wat je bedoeld?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

De laatste methode is 'vies' omdat ik dan niet op de pixel nauwkeurig mijn layout volg en de eerste methode is (soms) 'veel werk'
En met tabellen werken is ouderwets.

• Vinzzz243
Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 16:45:
[...]
En met tabellen werken is ouderwets.
die discussie/ dat standpunt is voor mij (persoonlijk) verleden tijd.
Ik heb ook een tijdje alleen maar css gebruikt voor opmaak. Maar in sommige gevallen zie ik de meerwaarde ervan niet echt, en kan ik met tabellen precies hetzelfde resultaat (en waarschijnlijk sneller) aan de buitenkant krijgen.

Maar heb je ook een advies buiten de tabellen te droppen :)

@BtM909, heb mijn startpost wat gewijzigd

[ Voor 5% gewijzigd door Vinzzz243 op 01-04-2004 17:10 ]

• X-Lars
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

overkoepelende div binnen iedere cell
LOL :+

En je zegt dat je een tijdje alleen CSS gebruikt hebt voor opmaak, maar nu (weer) van tabellen gebruik maakt. Dat is een rare uitspraak, want met tables werken op zich heeft niets met CSS te maken.

Maar goed, volgens mij kun je beter andersom te werk gaan: maak een layout en vervolgens ga je images in Photoshop maken. Dus misschien is het in jouw geval een oplossing om je cellen een bepaalde breedte te geven en als background image een image die de breedte van je border minder breed is. GoT it? :p

• Vinzzz243
X-Lars schreef op 01 april 2004 @ 17:10:
[...]
LOL :+

En je zegt dat je een tijdje alleen CSS gebruikt hebt voor opmaak, maar nu (weer) van tabellen gebruik maakt. Dat is een rare uitspraak, want met tables werken op zich heeft niets met CSS te maken.
ik bedoelde natuurlijk ook met divs werken :)
X-Lars schreef op 01 april 2004 @ 17:10:
[...]
Maar goed, volgens mij kun je beter andersom te werk gaan: maak een layout en vervolgens ga je images in Photoshop maken. Dus misschien is het in jouw geval een oplossing om je cellen een bepaalde breedte te geven en als background image een image die de breedte van je border minder breed is. GoT it? :p
nee GoT it niet :D
ik maak toch ook eerst een layout en daarna de images? Die laatste zin is beetje brak :P

ik denk dat ik meer zocht (nu ik het er over heb) naar een oplossing om dat 'box-model' probleem op te lossen. Dus dat bij cellen de border erbuiten komt en bij divs erbinnen :D

Verwijderd

Ik heb ook een tijdje alleen maar css gebruikt voor opmaak. Maar in sommige gevallen zie ik de meerwaarde ervan niet echt, en kan ik met tabellen precies hetzelfde resultaat (en waarschijnlijk sneller) aan de buitenkant krijgen.
Je hebt er toen dus niet echt veel van gesnapt?
Maar heb je ook een advies buiten de tabellen te droppen :)
spacer.gif?

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Vinzzz schreef op 01 april 2004 @ 18:42:
[...]

Die laatste zin is beetje brak :P

ik denk dat ik meer zocht (nu ik het er over heb) naar een oplossing om dat 'box-model' probleem op te lossen. Dus dat bij cellen de border erbuiten komt en bij divs erbinnen :D
Mijn zin is niet brak, lees nog maar eens goed.
Er staat gewoon width(background image + border) = width(cell).

Als je nou eerst eens bepaalt wat je nou wilt, want dit riekt toch weer sterk naar "toch maar een (X)HTML+CSS oplossing". Ik denk dat je vroeg of laat toch wel over zult stappen. Ik zal de combo niet de hemel in prijzen, maar jij maakt er wel een zootje van lijkt me. Los dan gewoon het box-model probleem op (http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/box.html + Google + GoT Search + ...) en ga daarmee verder. Hopelijk heb ik dan weer iemand van die 'vieze' tables afgeholpen. :Y)

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:29
Vinzzz schreef op 01 april 2004 @ 17:02:
[...]

Blijkbaar gaat het met tabellen toch niet helemaal zo gemakkelijk. Anyway een simpele oplossing: maak een plaatje van de border die je hebben wil. Geef vervolgens bij je divs op

code:
1
2
3
4
div {
background: #FFF url(img/border.png) repeat-y right;
padding-right: 1px; /*afhankelijk van de breedte van je plaatje */
}

Had je al een plaatje als achtergond dan kun je daar natuurlijk de border in opnemen :)

Regeren is vooruitschuiven

• Vinzzz243
dank voor de reacties.

Als de tables en cellen net zo reageerden icm borders als dat divs deden, dan was er geen probleem.

Als ik het nu teruglees snap ik jullie redenatie omtrend mijn gebruik van tables, is eigenlijk overbodig. Ik wil per definitie geen discussie starten over css/tables :)

Het feit dat cellen van een table de borders ERBUITEN krijgen, is dat een 'boxmodel' of is boxmodel per definitie iets van css ?

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Het box-model is wel iets van CSS. Het is IMHO vooral zo'n issue omdat er verschillen zijn in de interpretatie ervan door verschillende browsers. Het gebruik van tables en borders levert in verschillende browsers minder problemen op. Vervolgens heb je ook nog het display:table verhaal (dus tables met DIV's + CSS), maar daar kan ik verder niet op ingaan (due to a lack of knowledge).
Pagina: 1