SSH vanuit de command prompt

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bas_je
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-03-2025
Verhaal:
Ik heb een programma gemaakt die de running config files van routers (cisco) kan ophalen, dit maakt gebruik van telnet (poort 23). Maar het grote nadeel van telnet is dat de data die verstuurd wordt plain tekst is. Nu wil ik gebruik gaan maken van SSH (Secure Shell poort 22) maar nu ben ik naar een manier opzoek hoe ik dit kan maken.

Vraag:
Ik zoek dus een programma dat vanuit de command prompt werkt (telnet look-a-like), het mag ook iets zijn dat je moet programmeren (Delphi, Kylix, Pascal, Basic, VB of C++)? Het moet onder windows draaien (XP of 2000 maakt niet zo veel uit).

Wat heb ik al gedaan:
- Collega's gevraagd
- Google gezocht (wel hits maar allemaal onder Linux, verder wat onder Win werkte kan geen connectie maken naar een PIX of een Router)
- GOT doorzocht, niets gevonden

while ( !$succeed ) { $try++ }

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:10

TrailBlazer

Karnemelk FTW

standaard cisco routers praten geen ssh. Dus ondersteunen jouw routers dat wel

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:49
Interessant topic *boorkmark* Ik zou dat ook weleens willen weten (handig voor me linuxbakken..)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

http://graphics.stanford.edu/infrastructure/net/putty.html
:?
PuTTY and Plink
PuTTY is a GUI ssh client. It is very similar to ttssh
Plink is a commandline ssh client. One caveat: be sure to throw the -ssh commandline flag when using plink. This tells plink to connect using ssh. Otherwise, it won't work.
hoewel ik die commandline ssh client wat brak vind, kan je beter wat cygwin componenten installeren.

• Bas_je
TrailBlazer schreef op 01 april 2004 @ 15:18:
standaard cisco routers praten geen ssh. Dus ondersteunen jouw routers dat wel
Dat ondersteunen ze wel je moet het alleen ff enablen in de router/PIX, wat ik uiteraard al gebeurd is. Want een programma als Putty werkt nml wel, alleen niet via de command prompt.

• Bas_je
Erkens schreef op 01 april 2004 @ 15:20:
http://graphics.stanford.edu/infrastructure/net/putty.html
:?

[...]

hoewel ik die commandline ssh client wat brak vind, kan je beter wat cygwin componenten installeren.
Putty wil ik niet gaan gebruiken aangezien dit een GUI is!
Cygwin is ook niet wat ik zoek, want dan kan ik beter compleet overgaan op Unix!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Bas_je schreef op 01 april 2004 @ 15:24:
[...]

Putty wil ik niet gaan gebruiken aangezien dit een GUI is!
Cygwin is ook niet wat ik zoek, want dan kan ik beter compleet overgaan op Unix!
lezen is echt erg moeilijk :/

zal ik het even vet neerzetten dan?
Plink is a commandline ssh client. One caveat: be sure to throw the -ssh commandline flag when using plink. This tells plink to connect using ssh. Otherwise, it won't work
daarnaast kan je ook alleen de ssh client (samen met een paar cygwindlls) gebruiken, hoef je echt niet heel cygwin te installen... Maar ja, mensen als jij willen alles op een presenteerblaadje, zelf wat proberen? neuh

[ Voor 19% gewijzigd door Erkens op 01-04-2004 15:27 ]

Verwijderd

Laatste twee replies getrashed, laten we het er gewoon op houden dat Bas_je dat stuk even gemist had.

En de volgende die met dit topic gaat joyriden is verantwoordelijk voor een mooi glimmend stuk metaal.

• Bas_je
Owkee ik had hem dan niet goed doorgelezen. Maar dat Plink is wel een mooi tooltje die ik kan gebruiken.

Dank je!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Van putty is overigens de source ook openbaar, dus mocht je ssh willen inbouwen in een progsel dan moet je even kijken op http://www.chiark.greenen...atham/putty/download.html

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

persoonlijk begrijp ik je angst niet helemaal overigens. Wat is er zo geheim aan je configs dat je ze niet plain text over de lijn wil sturen. Wachtwoorden ok maar de config. :? Tuurlijk zit er een stuk intelectueel eigendom op alleen iemand die weet hoe hij zoiets moet kraken kan ook wel een cisco'tje configureren

Als iemand de config wil hebben zal hij eerst moeten gaan sniffen op je verbinding dit is eigenlijk alleen maar mogelijk op een ethernet/frame/atm/sdh verbinding.
En alleen de 1e is te doen met huis tuin en keuken apparatuur
Ten 2e de configs komen nou niet dagelijks langs dus het is een hele langdurigeoperatie.
Als je de config wil hebben kan je gewoon veel beter de router even recoveren.

Ook de methode van telnet is nogal omslachtig met snmp/tftp gaat dit vele malen eenvoudiger. Met een commando schrijft de router de config dan weg naar je systeem.

• Bas_je
TrailBlazer schreef op 01 april 2004 @ 18:38:
Ook de methode van telnet is nogal omslachtig met snmp/tftp gaat dit vele malen eenvoudiger. Met een commando schrijft de router de config dan weg naar je systeem.
Op deze manier moet ik inloggen op een router. Stel ik 1 keer in de maand de running config's van 100 routers en pix-en wil, dan zou ik 100 keer moet inloggen dan het commando "term length 0" of bij een pix "pager lines 0" dan het commando "show running" dan vervolgens de tekst kopieren en plakken. Dit kost veels te veel moeite. Dus mijn idee was het om ala GetRouterConf (zie mijn post in "welke tools heb jij voor jezelf gemaakt" ) te gaan maken. Maar omdat ik nu ook de funtionaliteit voor Pix-en erbij wil hebben en aangezien je een Pix van buitenaf niet met Telnet kan benaderen moet het SSH worden.

Vandaar SSH.

Maar jij zegt dus ook dat het via SNMP/TFTP kan?
- Can you explain that to me?

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

je kan met behulp van een snmpget de running config naar een tftp server schrijven moet je even zoeken op internet. Mag ik vast niet geven van mijn baas enzo zal morgen wel even zoeken moet nu weg

http://www.cisco.com/en/U...6a0080094aa3.shtml#topic1

werkt hetzelfde voor routers dit is de nieuwe manier is beter

[ Voor 31% gewijzigd door TrailBlazer op 01-04-2004 18:56 ]

Pagina: 1