Op een week na 2 jaar later dan mijn eerste topic hier op GoT, [rml][ BC3] Leven we eigenlijk wel in een democratie?[/rml] (in SG, BC#3 was een grote crash waarbij heel veel verloren is gegaan)
Mijn startpost van toen:
• Er is in die 2 jaar niet veel veranderd: ministers lijken nog steeds hun zin door te drukken, mensen die het hardste schreeuwen krijgen de meeste aandacht, mensen lijken niet tevreden enz..
Er is wel een recessie overheen gekomen, en dan zijn mensen sneller ontevreden, maar toch...
Ik heb dit topic opnieuw geopend naar aanleiding van:
Ik weet het ook wel, wij kiezen geen regeringen, maar wij kiezen partijen die samen een regering vormen.
Dan zijn 50% van de mensen ontevreden, maar we zijn een democratie.
Wat is nu mijn discussiepunt?
Is het nu beter geworden, omdat de politiek nu beter lijkt te luisteren naar de burgers, of is het slechter geworden, omdat allerlei vrijheden worden ingeperkt door 'de strijd tegen het terrorisme'?
-nu nog een stukje off-topic-
Mijn startpost van toen:
• Er is in die 2 jaar veel gebeurd en veranderd: politieke moord, kabinetten gekomen en gevallen, 11-9 en alles wat daarna gekomen is enz..BC3 Victim schreef op 09 april 2001 @ 22:05:
De vraag zegt volgens mij wel genoeg, op papier zijn we een democratie, geschiedkundig een halve democratie (koningshuis) en in de praktijk doen de ministers hun eigen zin doordrukken (denk maar aan Tineke Netelenbos).
• Er is in die 2 jaar niet veel veranderd: ministers lijken nog steeds hun zin door te drukken, mensen die het hardste schreeuwen krijgen de meeste aandacht, mensen lijken niet tevreden enz..
Er is wel een recessie overheen gekomen, en dan zijn mensen sneller ontevreden, maar toch...
Ik heb dit topic opnieuw geopend naar aanleiding van:
Democratie is dus de dictatuur van de meerderheid.Niesje schreef op 01 april 2004 @ 13:51:
<knip>
[...]
Het idee van democratie is inderdaad dat niemand zijn zin krijgt. Er zijn een paar landen waar iedereen zijn zin krijgt, maar dat zijn ook meteen de landen waar jou van overheidswege wordt voorgeschreven welke zin je hebt.
Ik weet het ook wel, wij kiezen geen regeringen, maar wij kiezen partijen die samen een regering vormen.
Dan zijn 50% van de mensen ontevreden, maar we zijn een democratie.
Wat is nu mijn discussiepunt?
Is het nu beter geworden, omdat de politiek nu beter lijkt te luisteren naar de burgers, of is het slechter geworden, omdat allerlei vrijheden worden ingeperkt door 'de strijd tegen het terrorisme'?
-nu nog een stukje off-topic-
Je zou toen eens moeten weten wat je nu weet over hoe het is afgelopenVerwijderd schreef op 09 april 2001 @ 22:05:
[...]
niet zeuren, wees blij dat we hier democratie hebben. Zoals je nu in amerika ziet zit er een verkeerde president en ik weet niet of dit goed gaat
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?