Toon posts:

NTFS-write nu echt veilig?

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Bij het compileren van mijn 2.6-kernel stond er dat NTFS-read/write-support nu - in tegenstelling tot vroeger - wel veilig is. Weet iemand of dat ook echt zo is?

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

volgens mij wel, tenminste ik gebruik het ook en ik heb nog geen problemen ermee gehad
terwijl ik met de 2.4 kernels elke keer corruptie kreeg door ntfs schrijven

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• PommeFritz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11-2025

PommeFritz

...geen friet

Volgens mij kan er (nog steeds?) alleen maar geschreven worden over al bestaande files heen, met precies dezelfde lengte.... dus nieuwe files maken of files korter/langer maken kan nog steeds niet?

FireFox - neem het web in eigen hand

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

idd, is dacht ik ook zo. Check anders ff de kernel docs, zal t vast wel in staan.

| Hardcore - Terror |

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:05

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

captive kan het wel! Dit is de standaard ntfs windows driver die via beos ofzo werkt!
Jan Kratochvil: Captive: The first free NTFS read/write filesystem for GNU/Linux

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Klopt, write support is ook in de 2.5/2.6 branch nog vrij beperkt:
The new driver, introduced in 2.5.11, has some write code, but it's very limited. The driver can overwrite existing files, but it cannot change the length, add new or delete existing files.
lees meer: http://linux-ntfs.sourceforge.net/info/ntfs.html#3.3

Je kan NTFS ook met captive gebruiken, dan heb je echter wel de windows driver nodig, die je bijvoorbeeld uit en Windows systeem kun ripp ... eh gebruiken.
captive vind je hier: http://www.jankratochvil.net/project/captive/

Captive levert blijkbaar full ntfs support, en schijnt voor de rest ook veilig te zijn.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Linux Kernel v2.6.4 Configuration

NTFS file system support

CONFIG_NTFS_FS:

NTFS is the file system of Microsoft Windows NT, 2000, XP and 2003.

Saying Y or M here enables read support. There is partial, but safe, write support available. For write support you must also say Y to "NTFS write support" below.

There are also a number of user-space tools available, called ntfsprogs. These include ntfsundelete and ntfsresize, that work without NTFS support enabled in the kernel.

Verwijderd

En dat is dus precies die beperkte write support.

Lezen werkt probleemloos, ook bij mij thuis tot nu toe. Maar schrijven kan dus alleen in de plekken waar al data stond. dus een 123.567b bestand moet door een exact even groot bestand worden vervangen.

Dit is dus nauwelijks write support te noemen, in tegenstelling tot die oplossing die de MS ntfs driver gebruikt.

Kortom, MS Gooi je Filesysteem eens open....

Of zou er iets heel onveiligs en braks verstopt liggen in al die acl's die erin zitten..

;)

Verwijderd

Oeps, ja inderdaad. Ik had iets meer moeten lezen (in de systeemkerndocumentatie):

CONFIG_NTFS_RW:

This enables the partial, but safe, write support in the NTFS driver.

The only supported operation is overwriting existing files, without
changing the file length. No file or directory creation, deletion or
renaming is possible. Note only non-resident files can be written to
so you may find that some very small files (<500 bytes or so) cannot be written to.

Verwijderd

Met captive, dat met wine en reactOS (niet beos) werkt, kan je inderdaad praktisch alles, files maken/deleten, etcetc.

Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar zag wel in een review (in C'T duitse versie van half januari, incl knoppix met 2.6 kernel en dat captive) dat de support voor ntfs toch alsnog niet volledig is, ze hadden nog wat problemen met links (hardlinks op ntfs of zo), die konden niet gemaakt worden.

Vergeet overigens niet dat captive nog altijd langzaam is -- imho is het het beste om onder windows gewoon een ext2 (reiser etc) driver te gebruiken voor read only van de linux partities, en onder linux de ntfs partities zoals gebruikelijk ook read only te mounten... tenzij je het hebt over het repareren van een kapotte ntfs bak (moet je niet repareren, is zo bij design :D -- sorry, mijn brakke gevoel voor humor), in welk geval die knoppix met captive cdrom de oplossing is...

Verwijderd

Topicstarter
hmmm ... ik stelde de vraag omdat ik een dual-boot systeem heb met xp en daarop een partitie als gedeelde datapartitie wil gebruiken. Had 'm al als ntfs geformatteerd, maar ik denk dat ik er dan toch maar fat van ga maken :)

Verwijderd

Afhankelijk van de grootte is dat ok of minder ok; na een crash is ntfs snel weer op de been terwijl fat32 toch echt gechecked moet worden.... wat bij een partitie van tig GB toch al gauw betekent dat je wel even tijd hebt om een hapje te eten, bij wijze van...
Als je niet echt vaak/veel data snel over en weer wilt hebben, is dat andere voorstel nog altijd een optie: gewoon read only drivers/mounten. Keuze genoeg.

Verwijderd

Zit ook met een dualboot comp (XP en Ubuntu). Ik kan vanuit Linux goed bij mijn data van de NTSF partitie, no prob. Maar ik kan niet vanuit XP bij mijn Linux-partitie, en dus mijn linux data.
Nu loop ik steeds bestanden te kopieren via mijn USB-stick. (files erop, uitloggen, XP starten, files eraf halen :)) Lijkt me alleen redelijk omslachtig.

Hoe kan ik makkelijker vanuit windows bij mijn Linux data?

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

voor ext2 (en ext3) zijn drivers beschikbaar voor windows zodat je een driveletter krijgt. Anders kun je ook ext2fs explorer gebruiken :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Daar is dit topic minder geschikt voor, dat is namelijk precies het omgekeerde probleem, er zijn wel ext2 readers (ext2explorer ofzo), en ook wel drivers voor windows om ext2 echt als filesystem te benaderen, zie bijvoorbeeld http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/ext2ifs.htm en andere vergelijkbare projecten, succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.