Toon posts:

Gebruiksvriendelijke omgang met veel netwerkprinters

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel staan er bij ons bedrijf ongeveer 150 netwerkprinters opgesteld verdeeld over een aantal gebouwen, deze hebben de volgende naamgeving;
A1PR01
Eerste letter beschrijft welk gebouw
Het getal geeft aan welke verdieping
PR staat voor printer
en de laatste tweecijfers staan voor de x'de printer op de verdieping

Deze naamgeving is jaren geleden bedacht en irriteert me mateloos, het probleem is namelijk dat er bijzonder veel wordt verhuisd binen de gebouwen en daardoor dus ook regelmatig de printernaam moet veranderen mits deze meeverhuisd.
De printer moet dan een nieuwe naam krijgen wat weer problematisch is voor alle mensen die deze toch nog willen gebruiken (zoals een speciale A3 kleurenlaser bijvoorbeeld) maar ook voor de medewerkers die meeverhuizen. Uit praktische overwegingen wil het dus nog wel eens voorkomen dat de naam helemaal niet wordt aangepast en de verdieping dus niet correspondeert met de werkelijkheid.

Alle printers zijn aangemaakt als een Printer queue op een Windows 2000 kist, hierdoor is het mogelijk om door het openen van bijvoorbeeld \\winserver\a1pr01 de printer te laten installeren. Elke gebruiker kan dit. Elke Printer heeft een sticker met de queuenaam erop. In principe vertel ik dus aan de gebruikers zoek de eerstvolgende printer en open de link.

Persoonlijk voel ik er veel voor om over te gaan naar een neutrale naam conventie, simpel beginnen bij 1 en doornummeren. In theorie zou je dan een printer op een karretje kunnen zetten en in het geval van een defect van een gangprinter deze "mobiele" printer tijdelijk kunnen plaatsen, zodat de gebruikers niets meer of minder hoeven te doen dan de link naar de tijdelijke printer te openen.

Nu hoor ik dan toch het commentaar dat een neutrale naam conventie niet gebruiksvriendelijk zou zijn aangezien men dan niet kan voorspellen waar hij zou kunnen staan, maar in mijn optiek kijk je toch liever zelf rond welke printer er in de buurt staat, maar ik ben toch wel heel benieuwd hoe andere beheerders over deze kwestie denken.

Ik heb overigens nog na zitten denken of het niet mogelijk zou zijn om een intranet server hiervoor te gebruiken, d.m.v. dit stukje code kun je printer queues opstarten via html code;
<html>
<script language="JavaScript">
var wsh = new ActiveXObject("WScript.Shell");
wsh.Run("explorer \\\\server\\printer");
</script>
</html>
Je zou dus een plattegrond van een verdieping kunnen plaatsen en hier printer icoontjes op kunnen plaatsen die klikbaar zijn, die dezelfde code aanroepen. Overigens krijg je normaal gesproken een waarschuwing dat je een active x component probeert aan te spreken maar aangezien de lokale intranetsite behoort tot de groep vertrouwde sites kun je in de instellingen voor vertrouwde websites deze waarschuwing uitzetten.

Dit zou wellicht weer een verbetering richting gebruiksvriendelijkheid kunnen zijn maar ook hierover hoor ik graag jullie commentaar.

Alvast bedankt,

Geert Schoots

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Volgens mij moet je als je de printers in een AD hang, de beschrijving direct aan kunnen passen. Dan weten gebruikers meteen welke printer ze kunnen kiezen. Codering is meer iets dat door ITIL komt.
Overigens: bij het aanmaken van een gebruiker geef je hem toch meteen rechten tot bepaalde printers? Dat betekent dus dat het meer een kwestie is van een goede omschrijving (voor de gebruikers) en het goed bijhouden van printers door de beheerder waar ze staan etc.
Wat ook nog wel eens wil helpen is gewoon voor ieder gebouw en iedere printer een apart VLAN aanmaken en dan gewoon de printers daarin hangen...krijgen ze IP op basis van plaats. Werkt ook goed.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat het inderdaad mogelijk is om die beschrijving aan te passen mijn vraag is ook eerder gericht of de huidige naamconventie wel zo handig is.

Iedereen mag alle printers toevoegen daar zit verder geen restrictie achter.

De gebouwen zijn apart ingedeeld in VLAN's, maar ik zie niet echt in wat het IP voor invloed heeft op de gebruiksvriendelijkheid aangezien ze nog steeds op de zelfde manier worden aangesproken.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 11:57 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:55

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Als je printerserver een Windows 2000 server is kan je ook een website maken met daarin een plattegrond met printertjes.

Deze printertjes geef je een url:
code:
1
href="http://SERVERNAME/PRINTERS/IPP_0015.asp?eprinter=PRINTERNAME

Dan krijg je de webinstallatie van de printer te zien (is een w2k functie en best leuk)

Verwijderd

Topicstarter
Interessant, ik lees net dat je daarvoor wel Internet printing moet installeren op de server maar dat is wellicht toch wel een mooie optie.

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 16:37
Een naam is maar een naam. zolang ze allemaal uniek zijn is dat toch geen probleem? of een printer A1pr5 heet of pr1123 dat maakt dan toch niet uit?

Wat wel makkelijk is, de omschrijving en locatie in te vullen. Als de mensen in explorer dan details aan hebben staan zien ze naast de naamcode een begrijpelijke omschrijving staan.

Het idee van een webpag. lijkt me erg mooi. Maar ik hoop dat het niet te veel onderhoud vergt.

Ronald van Doorn

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
rdoorn schreef op 01 april 2004 @ 14:23:
Wat wel makkelijk is, de omschrijving en locatie in te vullen. Als de mensen in explorer dan details aan hebben staan zien ze naast de naamcode een begrijpelijke omschrijving staan.
Plus dat je dan in Active Directory een printer kan zoeken die bij je in de buurt staat.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:56
Je zou dus een plattegrond van een verdieping kunnen plaatsen en hier printer icoontjes op kunnen plaatsen die klikbaar zijn, die dezelfde code aanroepen. Overigens krijg je normaal gesproken een waarschuwing dat je een active x component probeert aan te spreken maar aangezien de lokale intranetsite behoort tot de groep vertrouwde sites kun je in de instellingen voor vertrouwde websites deze waarschuwing uitzetten.
Welkom in de wereld van Novell iPrint. :)

Heb hier ooit een presentatie van gezien, een aantal jaar geleden. Zag er bijzonder gelikt uit en werkte feiloos. Maar of het nog bestaat??

Verwijderd

Ideetje,
Je noemt de printers naar wat hij kan bv:
printer kan A3 & kleur = 3K1
printer kan A3 & zwart wit = 3ZW1
printer kan A4 & kleur = 4K1
printer kan A4 & zwart wit = 4ZW1
printer kan A3 & kleur = 3K2

Zo kunnen mensen zien wat hij kan. Dan maak je een website daar kunnen mensen dan gaan zoeken naar een printer bij hun in de buurt. bv. Plattegrond van de gebouwen, klik op gebouw=plattegrond van dat gebouw, klik op verdieping = plattegrond van verdieping en daar zet je alle printers neer met wat ze kunnen en hun naam.

-=edit=-
Als je een ruimte verplaatst en je verplaatst printer mee dan hoeven ze niet opnieuw in te stellen alleen de website aanpassen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 15:47 ]

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 15:45:
Ideetje,
Je noemt de printers naar wat hij kan bv:
printer kan A3 & kleur = 3K1
printer kan A3 & zwart wit = 3ZW1
printer kan A4 & kleur = 4K1
printer kan A4 & zwart wit = 4ZW1
printer kan A3 & kleur = 3K2
Niet echt noodzakelijk. In active directory kun je al zoeken op printers die bepaalde criteria hebben.

Afbeeldingslocatie: http://www.onecomputerguy.com/w2k/w2k_printers/w2k_ad_find.jpg
Pagina: 1