Nut en Noodzaak Ferriet in/op kabels

Pagina: 1
Acties:
  • 6.377 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-06 17:09
Op een aantal van mijn kabels (vga-kabel en scanner-kabels) zit een blokje met daarin / omheen ferriet om (naar blijkt) resonantie op hoge frequenties te filteren.

Nu las ik op internet dat bijvoorbeeld audiofielen zweren bij ferrietkernen of klemmen om hun stroom en audio-kabel. Ook zou het helpen om storing te verminderen op het elektriciteitnet van sommige apparaten (die daardoor bijvoorbeeld een klikkend geluid veroorzaken op je speakers), het geluid op je speakers waneer je gsm afgaat en waneer je hem op USB-kabel zou toepassen zou de data-overdracht erdoor verbeteren (zoals op mijn scanner).

Op Tweakers en Google is wel het één en ander te vinden, maar nergens staat duidelijk hoe nuttig ze nu zijn en waar moet/kan/is het nuttig om ze toe te passen. Veroorzaken die hoge frequenties ook schade of extra slijtage aan (gevoelige) elektrische componenten?

Is er iemand die hier iets meer over kan zeggen?

[ Voor 3% gewijzigd door Klaus_1250 op 01-04-2004 01:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 44568

De ferrietkernen dienen als filter voor hoogfrequent EMI. Als ik de mijne van mijn toetsenbord of muis afhaal kan ik hem ontvangen op mijn radio. Zitten ze niet op mijn videokabel dan heb ik last van een soort ghosting en kleurzweem. Haal ik ze van mijn frontpaneelconnectors dan straalt het direct in op mijn versterker waardoor je een soort GSM-achtige geluiden hoort in stille passages van muziek.

Kortom: ze dienen ter filtering om de storing te verminderen en de signaalstabiliteit te verbeteren.

http://www.google.nl/search?&q=ferrite+beads+RFI
http://www.google.nl/search?&q=ferriet+kralen

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 01-04-2004 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

het zijn een soort zwarte gaten voor storing :P

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.