Overklok begrippen lijst

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-08 21:44
Ik ben bezig een begrippen lijst te maken voor mijn overklokkers pagina, simpele dingen als FSB en Multiplier komen erin te staan, maar ook bv GFD, Peltier enz.
Welke begrippen moet ik allemaal opnemen, zodat ik niets vergeet. tnx :)

• Xtuv
Toch niet zo moelijk :? ik wil alleen niets vergeten...

Het moeten ook juist de gewoonste dingen zijn hoor, zoals:

CPU, FSB, Multiplier enz.

Verwijderd

-eitje bakken
-}:O
-luchtflow

• Xtuv
jaja..

Ik wist niet dat dit 'n moeilijke vraag was.

• Xtuv
www.overklokkers.f2s.com/base.php3?ID=begrippenlijst.tx
Dit is het dus, kunnen jullie nog aanvullen? :?

ps. er staan nog wat fouten tussen ja (en mischien wat overbodige dingen)

Verwijderd

"Processor frying" en "motherboard blasting" zeker niet vergeten

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Potten van peltier (dichtmaken van randen met kit, tegen condensatie IN de peltier (kan er anders wellicht inlopen)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-08 20:26
Vergeet niet: TEC, Gasket en "zware voeding" :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• TheBrain
  • Niet online
en GVD (voor als het fout gaat :+)

• Xtuv
tnx allemaal :) zitten wel 'n paar nuttige bij ja :)

Verwijderd

als je katmai en coppermine doet ku je ook wel deschutes en mendocino erbij doen. Verschil tussen exclusive en inclusive L2 cache is ook belangrijk. Je kunt ook nog aan dingen denken als Fan, L1 bruggen bij Duron en Thunderbird, socket A en 370 en slot A enz.

• Xtuv
Op maandag 18 december 2000 19:51 schreef wieikke het volgende:
als je katmai en coppermine doet ku je ook wel deschutes en mendocino erbij doen. Verschil tussen exclusive en inclusive L2 cache is ook belangrijk. Je kunt ook nog aan dingen denken als Fan, L1 bruggen bij Duron en Thunderbird, socket A en 370 en slot A enz.
Tnx :) dat is interessant :)

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:01

vanDaal

-ismeereentje

Vergeet het 'begrip' CEAT niet. ;)

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-08 19:49
WINCPUID (dat proggie weet je wel)
AGP
DEVIDER (agp devider, ofzo)
Host clk speed (bios geheugen instelling)
Vcore
chipset
L1
L2
en nog wat :)

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
He gozer, je mag mijn gathering overclock .xls databaseje ook wel hebben voor je site. heb er heleboel verzameld (ben je vast van op de hoogte) en ik ga hem dinsdag of woensdag ff updaten, kun je hem hier vanaf plukken oke? lijkt me cool als je mijn naam er onder zet! :) zoiets als: Met dank aan Fokke Huisman - De man :) B-)

mzzl

• Xtuv
Op maandag 18 december 2000 20:56 schreef Bar-Le-Duc het volgende:
He gozer, je mag mijn gathering overclock .xls databaseje ook wel hebben voor je site. heb er heleboel verzameld (ben je vast van op de hoogte) en ik ga hem dinsdag of woensdag ff updaten, kun je hem hier vanaf plukken oke? lijkt me cool als je mijn naam er onder zet! :) zoiets als: Met dank aan Fokke Huisman - De man :) B-)

mzzl
Dat zou te gek zijn :D
Vind je het wel goed als ik hem in een ander jasje gooi? maar je naam komt er wel onder hoor ;)

• Mister_X
  • Laatst online: 23-08 19:49
Ik heb zelf ooit eens een verslag gemaakt over UT onder win98 en win nt 4.0 sp6, misschien leuk, ook heb ik nog een verslag van het overklokken van een VOODOO2, misschien ook handig, en binnekort wil ik op me kamer een testbank voor het testen van zelf gemaakte koeling, ik moet alleen even iets hebben wat op een processor lijkt en max. 100graden kan worden..

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-08 19:05
misschien handig als je de begrippen van je bios allemaal benaamd, het staat er namelijk voor de leek comp bouwer niet altijd even duidelijk in :) (zommige dingen zijn hierboven al genoemd :) )

• Xtuv
Op maandag 18 december 2000 21:14 schreef Mister_X het volgende:
Ik heb zelf ooit eens een verslag gemaakt over UT onder win98 en win nt 4.0 sp6, misschien leuk, ook heb ik nog een verslag van het overklokken van een VOODOO2, misschien ook handig, en binnekort wil ik op me kamer een testbank voor het testen van zelf gemaakte koeling, ik moet alleen even iets hebben wat op een processor lijkt en max. 100graden kan worden..
Dat van die voodoo2 kan ik ook goed gebruiken :) er is/komt nl een "jou overklok ervaringen" rubriek op de site, daar kan iedereen zijn verhaal kwijt :)

Maar wat bedoel je met UT onder win98? onder UT versta ik UnrealTournament maar ik denk dat dat niet relevant is :D

• Xtuv
Op maandag 18 december 2000 21:53 schreef flipjevandejam het volgende:
misschien handig als je de begrippen van je bios allemaal benaamd, het staat er namelijk voor de leek comp bouwer niet altijd even duidelijk in :) (zommige dingen zijn hierboven al genoemd :) )
Ga ik ook mee aan de slag :)

• worsie
  • Laatst online: 22-02-2025
Vergeet geheugen niet:
CAS2
CAS3
Acces time
Latency
RAM
DRAM
SDRAM
DDR-SDRAM
RDRAM
Merken? Corsair-Mushkin-Infineon-Crucial e.d.

Ik mis nog wat simpele dingen zoals:
heatsink
socket en slot, maar dat was al genoemd
ISA
PCI (32, 64)
AGP (1X, 2X, 4X, PRO)
CNR
AMR
Shared slots

Als je wat verder bent kom ik wel weer ff kijken. Je bent gebookmarked :)

Tikze>:)

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
dat andere jasje is geen probleem, xorg dat ie voor vrijdag klaar is oke?

mzzl

• Xtuv
Op maandag 18 december 2000 22:22 schreef worsie het volgende:
Vergeet geheugen niet:
CAS2
CAS3
Acces time
Latency
RAM
DRAM
SDRAM
DDR-SDRAM
RDRAM
Merken? Corsair-Mushkin-Infineon-Crucial e.d.

Ik mis nog wat simpele dingen zoals:
heatsink
socket en slot, maar dat was al genoemd
ISA
PCI (32, 64)
AGP (1X, 2X, 4X, PRO)
CNR
AMR
Shared slots

Als je wat verder bent kom ik wel weer ff kijken. Je bent gebookmarked :)

Tikze>:)
Helemaal te gek :) BTW, dat updaten gebeurt vrij veel maar meer offline ;) hopelijk vind ik in de kerst vakantie (2 hele weken!!! :)) veel tijd om wat onderdelen uit te werken

Bar-Le-Duc, nogmaals bedankt :) en het zou helemaal te gek zijn als het vrijdag hier staat :)

• Xtuv
Ik moet het denk ik wel in de overklok stijl blijven houden.. dus niet ook dingen van kb en mb gaan doen :) maar ook weer niet te weinig ;) want slotA of socket A is nog wel een belangrijk verschil.

• Janoz
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hmm .. waarom vergeet iedereen Jumper? Lijkt me best elementair (ondanks alle biossettings van tegenwoordig)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Xtuv
Op maandag 18 december 2000 22:50 schreef Janoz het volgende:
Hmm .. waarom vergeet iedereen Jumper? Lijkt me best elementair (ondanks alle biossettings van tegenwoordig)
Cool :) is idd wel nodig :) aangezien ik ook oude overklok artikelen erop ga zetten, (K6 guide is bijna af ;))

• mowgli
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
En dipswitch dan??

• Xtuv
dipswitch, ok :)

• Wimpy006
  • Laatst online: 27-08 00:46
En abit's Softmenu dan? :D
Verschil tussen bus en poort.
FPS
Fill-rate
Bandbreedte
SDR DDR EDO Fast Page SDRAM QDR uh en al die andere shit die ze zelf maar eens moeten gaan zoeken die op [ulr]www.tomshardware.com[/url] staat... Daar staan alle ramsoorten op een rijtje.
Latency
Core

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• Xtuv
Op maandag 18 december 2000 20:56 schreef Bar-Le-Duc het volgende:

mzzl
enne? kan ik hem al hebben? :) zou mooi zijn :P je mag 'm ook mailen (xtuv@xtuv.net)

Verwijderd

En niet te vergeten de eerste zeer goed overclockbare cd-rom type Covington (heb ik nog). Had je alleen in 266 en 300 Mhz. Daarna kwam de Celeron A (mendocino).

• Xtuv
Op vrijdag 22 december 2000 19:34 schreef Bendertino het volgende:
En niet te vergeten de eerste zeer goed overclockbare cd-rom type Covington (heb ik nog). Had je alleen in 266 en 300 Mhz. Daarna kwam de Celeron A (mendocino).
overclockbare Cd-rom? Covington? |:(
"daarna kwam de Celeron A"
dus met die overclockbare cd-rom bedoel je de eerste celerons? (die zonder l2 cache?) vaag man :D

Verwijderd

Ja voutje, het moet cpu zijn. Ik heb mijn 266 stabiel @400 gehad, mobo ondersteunde niet hoger.

• Xtuv
oh ok, maareh, heete die covington :?

• TD-er
  • Laatst online: 28-08 16:22
- de verschillen waar je op moet letten per chipset.
Zoals bij BX kan de AGP-divider alleen op 1 of 2/3 staan, wat inhoud dat je op >100 bus de AGP overklokt
bij de andere chipsets (VIA-pro, i815, KT133....) kun je ook de mem-settings aanpassen, zoals mem=bus-33MHz
- Memory-timings PC133-Cas-2 die je heel vaak heel goed op 150MHz-CAS3 kunt krijgen, zodat je wat meer speling hebt qua bus-freq.
- Problemen met kaarten die van de PCI-bus-frequentie afhankelijk zijn.... (SCSI, TV- en capture-boards, IDE-controllers)
- schijven die weer van de IDE-bus afhankelijk zijn (Maxtor HDD's en Afreey DVD's bijv.)
- 't plaatsen van zwaardere voeding, om mogelijke instabiliteit te voorkomen.
- 't verbeteren van de airflow (kabels wegbinden)
- FSB-utils, om onder windows de fsb te tweaken.
- de voordelen van hogere bus, danwel CAS-2 mem-timings tegen elkaar afwegen.
- HDD op DMA zetten ('s gratis performance boost ;), net als overklokken trouwens>:))
- SCSI-spul op sync. transfer zetten. (scheelt 'n hoop met plextors)
- onnodige BIOS-checks uitzetten (FDD-check uit, hdd's niet op auto zetten, ongebruikte poorten (ser-/par-/IDE-poort(en)) uitzetten (scheelt ook in windows boot-tijd) )
- laatste drivers.
- tweaking van PCI-timings (kan 'n hoop schelen bij de VIA chipset)
- VIA-4-in-one drivers
-etc.
-etc.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Kheb Sandra nog even gecheckt en die zegt dat het idd Covington is.

Ik weet even niet meer hoe ik een screendump moet posten hier, ik moet hem waarschijnlijk eerst uploaden, maar ja nu geen tijd meer voor het is voor mij :Z-tijd, ik moet morgen weer vroeg op.

Maar ja, geloof me nou maar het is echt zo. :)

• Xtuv
Ik geloof je zeker hoor :) maar moeten we sandra wel geloven? :D die geeft wel vaker fouten. Maarja, die 1e celerons waren zoiezo niet zo'n sucses volgens mij...

Verwijderd

Waarom denk je dat ik nu een Thunderbird wil!!

• Tripp
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Fan
radiator(voor waterkoeling)
L1 bruggen op cpu amd
coldplate
isolatie
heatsink
Tandpasta>:)

als ik er meer weet hoor je het wel.

specs

• Xtuv
tnx man :)
'k ga morgen zoveel mogelijk inelkaar prutsen ;)

• TD-er
  • Laatst online: 28-08 16:22
de eerste celerons zijn echt wel populair geweest.
't enige probleem is de lijm waarmee de core aan de slot-1-printplaat vast zijn gezet.
Na bijna een jaar intensief gebruik gaan ze kuren vertonen. (voor menig klant dus net binnen de garantie, alleen denken die klanten vaak niet aan een productie-fout >:))
Vaak hoef je wanneer de PC niet meer boot alleen de cpu eruit te halen en weer terug te plaatsen. Da's errug irritant, want de klant heeft 't idee dat dat niet de oplossing is (is het ook niet, omdat 'ie dat na een a twee maanden weer moet doen) en wanneer je dat niet weet, zoek je je een ongeluk:( )
Opsturen naar de leverancier kan ook niet, aangezien de CPU het daar (weer) doet.
Daar komt ook nog eens bij dat je als dealer niet te veel onterechte RMA naar de leverancier terug mag sturen, want dan gaan die weer moeilijk doen (ergens wel terecht)
Maar goed 't feit dat ik hier zo over uitweid zegt wel genoeg over hoe vaak ik die dingen terug heb gehad en hoe immens populair ze zijn geweest.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Xtuv
Ok, dat probleem kende ik niet, maar ze zijn idd wel populair geweest, volgens mij vooral onder de low budget gamers omdat de l2 cache daar niet zoveel uitmaakte.
Pagina: 1