Spontane reboots

Pagina: 1
Acties:

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 20:09
Ik heb een vreemd probleem sinds de start met mijn PC

het gaat om een: (niets is overgeklokt)

Pentium IV 2.6c @ 800 FSB, MSI 865PE Neo2 LS, 512DDR PC2700
Soundblaster 5.1 Live PCI, W-Lan card PCI, Ati Radeon 9700 non pro
Maxtor 5400 40GB (IDE), DVD brander, CD brander (allebei IDE)

Het probleem is dat ik vaak last heb van spontane reboots, wel.. niet echt reboot; je hoort het geluid dat de computer uitvalt en weer meteen doorstart.

De volgende waarden zijn bij idle van mijn pc (het rebooten gebeurt willekeurig, dus kan ook plaatsvinden bij word, of ff een mp3-tje afspelen)

Temps: CPU 39 idle, Case 29 idle, CPU fan speed: 2300 / Northbridge 6250

3.3v = 3.248
+5.0v = 5.168
12.0 = 11.863
-5 = -5.277
Battery = 3.040
+5 = 4.945

Volgens mij zijn de voltages aardig dicht in de buurt. Het is een no-name voeding 350 watt.

Overigens, kan het kwaad als ik de ventilator van de northwood ventilator afschroef?

edit2: soms heeft de pc ook moeite om aan te gaan; dan druk ik op de knop maar gebeurt er niets. Dan moet ik een paar keer drukken, en soms de stroomkabel erin en eruit gooien voordat ie aangaat. Maar dit vind niet vaak plaats overigens. Ik vermoed ongeveer 5 keer per maand.

[ Voor 14% gewijzigd door meelmark op 31-03-2004 22:40 ]

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• AdB
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-04 17:17

AdB

FAQ gekeken? Search gebruikt? :o

Wat zijn voedingswaardes onder stressen? Grote fluctuaties?->voeding klote
Heb je al memtest86 gedraaid? Kan ook geheugen zijn.

AdB

• meelmark
AdB schreef op 31 maart 2004 @ 22:51:
FAQ gekeken? Search gebruikt? :o

Wat zijn voedingswaardes onder stressen? Grote fluctuaties?->voeding klote
Heb je al memtest86 gedraaid? Kan ook geheugen zijn.
nee, mobo is nieuw en geheugen draaide onder oude systeem ook met zelfde componenen (alleen win98) zonder problemen

edit: stressing... het komt ook gewoon voor als ik (ik wel dan gestressed ja) in word werk bijvoorbeeld :Y)

[ Voor 14% gewijzigd door meelmark op 31-03-2004 22:53 ]

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:51

nwagenaar

God, root. What's the differen

meelmark schreef op 31 maart 2004 @ 22:52:
[...]

nee, mobo is nieuw en geheugen draaide onder oude systeem ook met zelfde componenen (alleen win98) zonder problemen

edit: stressing... het komt ook gewoon voor als ik (ik wel dan gestressed ja) in word werk bijvoorbeeld :Y)
Dat het geheugen in het oude systeem wel werkte is geen excuus, geheugen kan bij de overdracht defect zijn geraakt door bijvoorbeeld statische electriciteit. Gewoon dit even testen met memtest86 of memtest+. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat het hier aan ligt.

BTW, geeft Windows toevallig een BSOD? Zo nee, probeer dan de automatische herstart uit te schakelen vanuit de Startup and Recovery instellingen (Properties van My Computer).

Mijn Neo Geo MVS collectie

Verwijderd

Lijkt mij toch echt een voeding probleem. Als je al zegt dat hij problemen heeft met aanzetten wil mij zeggen dat er iets fout is met de voeding.

Geheugen kun je testen met een utility op internet.

De voeding wordt iets problematischer. Heb je geen oudere pc staan met een ATX voeding? Probeer die ff. Hoeft niet persé een 350 W te zijn. Probeer het enkele dagen reboot hij dan nog, moeten we verder zoeken.

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-08 07:00

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

meelmark schreef op 31 maart 2004 @ 22:38:
Overigens, kan het kwaad als ik de ventilator van de northwood ventilator afschroef?
Nothwood -> Northbridge? Als die te warm wordt kan je mobo er ook de brui aan geven dus daar zou ik de ventilator laten zitten.
Natuurlijk kun je wel de koeler en ventilator vervangen door een grotere/betere Zalman NB koeler

An Explanation of l33t Speak

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het probleem is dat ik vaak last heb van spontane reboots, wel.. niet echt reboot; je hoort het geluid dat de computer uitvalt en weer meteen doorstart.
Het opnieuw opspinnen van je HD misschien? *ploink* *opspingeluid* :+

Draai het volgende diagnostics programma van Maxtor even:

http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm

Als je een error code krijgt moet je die even opschrijven en mee naar de winkel gaan waar je die hd hebt gekocht.

Als je wilt weten of er nog garantie op zit:

https://www.maxtor.com/en/support/service/rma/create/

Succes :)

[ Voor 43% gewijzigd door RAJH op 01-04-2004 09:37 ]

• meelmark
Ro schreef op 01 april 2004 @ 09:23:
[...]

Het opnieuw opspinnen van je HD misschien? *ploink* *opspingeluid* :+

Draai het volgende diagnostics programma van Maxtor even:

http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm

Als je een error code krijgt moet je die even opschrijven en mee naar de winkel gaan waar je die hd hebt gekocht.

Als je wilt weten of er nog garantie op zit:

https://www.maxtor.com/en/support/service/rma/create/

Succes :)
ja DAT geluid inderdaad, ik ga het testen

edit1: jammer, wel eigenlijk niet natuurlijk, maar het is het niet. Ik heb een basic en extensive test uitgevoerd maar alle tests waren zonder problemen verlopen. Ik had een beetje gehoopt op de schijf, aangezien Windows XP ook vaak niet door start, en dat blauwe-laadbalkje dan gewoon stil blijft staan en niets meer doet.

Anyway; ik wilde zowiezo een nieuwe kast gaan kopen, een Antec Sonate Lifestyle, en dan zit er meteen een iets betere voeding in, zodat het hopelijk daar aan ligt. Ook zal ik dat RAM geheugen eens gaan testen nog.

[ Voor 33% gewijzigd door meelmark op 01-04-2004 15:28 ]

• meelmark
nwagenaar schreef op 01 april 2004 @ 08:53:
[...]

BTW, geeft Windows toevallig een BSOD? Zo nee, probeer dan de automatische herstart uit te schakelen vanuit de Startup and Recovery instellingen (Properties van My Computer).
sorry? een BSOD? ehm, een melding ofzo?

edit: ahh reply hieronder gelezen, maar nee krijg ik niet; als ik geluid opheb, dan hapert het voor een kleine seconde (een hangend geluid) en start ie opnieuw op. Wel, hij valt uit en gaat weer door. Je hoort zo'n TUK. Ik heb overigens wel dat automatisch opstarten uitgeschakeld nu.

[ Voor 32% gewijzigd door meelmark op 01-04-2004 15:34 ]

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:09

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Een "blue screen of death" oftewel een blauw scherm met een foutmelding...

Mijn muziekcollectie op Discogs

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Controleer de kabels even die naar je HD gaan, pc aan laten staan en dan de kabels heen en weer bewegen (niet te hard) als je dan weer het geluid krijgt is er waarschijnlijk een kabelbreuk.

• barrel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-03 21:10
Probeer dit systeem eens met een knappe voeding. Al leen je er even 1 van een bekende, om even te testen.

• meelmark
ik heb net dat automatisch opnieuw opstarten uitgeschakeld. Nu krijg ik wel steeds zo BSOD (zo'n blauw scherm zonder tekst). En als ik aan het spelen was bijvoorbeeld, een game, dan blijf je dat geluid horen haperen.

Maar ik zal die kabels eens checken dan.

edit1: antwoord op hieronder: er staat niets in dat blauwe scherm, egaal blauw :Y)

[ Voor 16% gewijzigd door meelmark op 01-04-2004 20:58 ]

Verwijderd

en wat staat er dan in het blauwe scherm?
een code van de foutmelding of zo iets?

• AdB

AdB

Lijkt mij toch een voedingsprobleem met het aanvullende af en toe niet op willen starten'.

Check je waardes eens onder een stress programma als burn-in-test e.d.. Ik durf te wedden dat je voeding het niet aankan. Het feit dat het zooitje ook crasht onder onder Word of MP3 maakt niet uit, volg je Volts maar eens onder stressen.
Dat kan verklaren waarom je HD af en toe aanslaat en weer uitslaat.

AdB

• meelmark
AdB schreef op 01 april 2004 @ 23:29:
Lijkt mij toch een voedingsprobleem met het aanvullende af en toe niet op willen starten'.

Check je waardes eens onder een stress programma als burn-in-test e.d.. Ik durf te wedden dat je voeding het niet aankan. Het feit dat het zooitje ook crasht onder onder Word of MP3 maakt niet uit, volg je Volts maar eens onder stressen.
Dat kan verklaren waarom je HD af en toe aanslaat en weer uitslaat.
kent iemnand een burn-in app>?

• meelmark
heb je MEMTEST gedaan, maar hij was al 2 uur bezig, en het leek alsof ie steeds hetzelfde deed op een gegeven moment (modula 20 kwam vaak voor).

ik had toen ongeveer 16 passes en geen errors. hoe lang duurt de hele test ? Of was dit gewoon goed zo?

• AdB

AdB

Kijk even in de FAQ, je zult zien dat daar heel veel info instaat, zelfs links naar test progs. Natuurlijk had de search button wat groter gekunt, maar het is echt niet verboden daar gebruik van te maken als je vragen hebt.
Bij Memtest86 kun je ook een txt bestandje downloaden (readme..... goh waar zal dat voor zijn). Daar staan volgens mij best interessante dingen in hoe het prog. werkt en volgens mij kun je daarmee je vraag wel beantwoorden. :Y)

Klinkt lullig allemaal, maar je kunt iemand beter leren vissen dan hem een vis geven. (8> En nee: ik ben niet gelovig

AdB

Verwijderd

CPU 39 graden idle?

Dat lijkt mij toch echt een koelingsprobleem.

De temperatuur van je CPU hoort idle net iets boven de kamertemperatuur te zitten...

Wat heb je voor cpu cooler erop?

• meelmark
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 10:08:
CPU 39 graden idle?

Dat lijkt mij toch echt een koelingsprobleem.

De temperatuur van je CPU hoort idle net iets boven de kamertemperatuur te zitten...

Wat heb je voor cpu cooler erop?
de standard cooler, maar als ik de kast eromheen heb wordt ie als ik intentief tijdje game zo'n 60 graden 8)7 ... nayway ik heb nu arctic silver gekocht en een nieuwe Nexus cooler.

Oh overigens kreeg ik gisteren voor het eerst een BSOD melding toen de zooi uitviel(niet alleen een blauw scherm);

STOP: 0x000000c5 (0x00000006, 0x0....2, 0x0...1, [geheugenadresje])
Bezig met starten fysieke geheugendump... geheugendump voltooid
en dan een rist vreemde tekens met rare zooi; boiianc = NCL$OE (maar dan in hun vreemde vorm)

Via internet kom ik er niet echt achter wat het probleem hierbij is, zijn alleen aanweijzingen gegeven voor windows 2000. Iemand die het bekend voorkomt?

• chielsen
  • Laatst online: 13-08 14:21
Ik weet niet of je het topic "computer valt spontaan uit" hebt gelezen, maar daarin staat mijn verhaal. Het lijkt ook wel iets op jouw probleem.

Ik had nu ook automatisch opstarten uitgevinkt en zag nu dus de fout. Ik heb win xp en bij mij stond er ook "stop" en dan van die foutcodes die jij ook hebt... Zou dus best hetzelfde probleem kunnen zijn. Ik ben er alleen nog niet achter wat dat is.
Pagina: 1