Toon posts:

Abit NF7 Soundcard: Gameport Conflict

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oi, sinds is den Nforce2 NF7 moederbord aangeschaft heb is er een onboard soundcard, maar ik heb uiteraard een "betere" ik vind die beter, genaamd de 4.1 soundblaster Digital

ik heb de onboard uitgeschakeld( in bios ), geen probleem maar dus ik stop de 4.1 erin (PCI uiteraard) sound werkt maar ingame (spelpoort) begin ik problemen te krijgen om de 10 a 5 sec valt men sound weg zo'n 2 sec dan weer normaal, der staat ook degelijk een uitroep teken bij gameport bij eigenschappen staat dit erbij:

Dit apparaat heeft onvoldoende vrije bronnen die kunnen worden gebruikt. (Code 12)
Als u dit apparaat wilt gebruiken, moet u een van de andere apparaten van dit systeem uitschakelen.
irq probleem dus ook
Kheb al vanalles geprobeerd:
-Nieuwe drivers
-Format
-PCI op latency 64 Andere PCI slot geprobeerd
-Onboard sound uitgeschakeld etc etc....

Kheb gemaild naar Abit, ik kreeg een reactie maar het probleem doet zich steeds voort

is er enige oplossing voor dit probleem

IK zou het echt appricieren voor hulp
bedankt alvast

Verwijderd

Je zult dan even handmatig in windows de irq en geheugen instellingen moeten wijzigen...Het is vorzover ik kan beoordelen geen groot probleem

Control panel -> System -> apparaat -> instellingen ->zelf even alle mogelijkheden afgaan

Verwijderd

Topicstarter
in wat? hoe? snap daar nix van

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
-Onboard sound uitgeschakeld etc etc....
Ook onboard MIDI/MPU401/Game Interface uitgeschakeld? Op veel borden is het namelijk mogelijk om sound en MPU401 gescheiden te enablen/disablen.
Kheb gemaild naar Abit, ik kreeg een reactie maar het probleem doet zich steeds voort
Misschien een idee om de reactie van Abit ook ff te posten? Blijkbaar niet interessant, maar je opmerking maakt de gemiddelde tweaker wel nieuwsgierig lijkt me zo ;)

Verwijderd

Topicstarter
koraks schreef op 31 maart 2004 @ 22:46:
[...]

Ook onboard MIDI/MPU401/Game Interface uitgeschakeld? Op veel borden is het namelijk mogelijk om sound en MPU401 gescheiden te enablen/disablen.

[...]

Misschien een idee om de reactie van Abit ook ff te posten? Blijkbaar niet interessant, maar je opmerking maakt de gemiddelde tweaker wel nieuwsgierig lijkt me zo ;)
euh zal es zien, waar staat MPU401? kzal alleen maar onboard sound staan en LAN etc...

Verwijderd

@ Titanium:

Ik zal het proberen uit te leggen wat je moet doen:
(winXP)
- rechtermuisknop op "Mijn Computer" klikken
- Eigenschappen kiezen
- Hardware (tabblad) kiezen
- apparaatbeheer (tweede knop tweede veld)
- je kiest je apparaat waar een uitroepteken voor staat (wellicht je geluidskaart of MPU-port) en dat dat dubbelklikken
- je krijgt dan een nieuw schermpje en je kiest dan instellingen (resources)
- je kiest een van de instellingen (kijk ook naar het grijze gedeelte onder..die vetelt je wat je moet weten of er problemen zijn)
- Je vinkt automatische instellingen uit. Je kunt nu waardes gaan veranderen en je gaat het lijstje af tot er geen meldingen meer zijn.

Op een gegeven ogenlbik zou je geen melding meer moeten krijgen van problemen,

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 22:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 22:56:
@ Titanium:

Ik zal het proberen uit te leggen wat je moet doen:
(winXP)
- rechtermuisknop op "Mijn Computer" klikken
- Eigenschappen kiezen
- Hardware (tabblad) kiezen
- apparaatbeheer (tweede knop tweede veld)
- je kiest je apparaat waar een uitroepteken voor staat (wellicht je geluidskaart of MPU-port) en dat dat dubbelklikken
- je krijgt dan een nieuw schermpje en je kiest dan instellingen (resources)
- je kiest een van de instellingen (kijk ook naar het grijze gedeelte onder..die vetelt je wat je moet weten of er problemen zijn)
- Je vinkt automatische instellingen uit en je gaat het lijstje af tot er geen meldingen meer zijn.

Op een gegeven ogenlbik zou je geen melding meer moeten krijgen van problemen,
hebk idd al geprobeerd, kheb het heele lijstje van irq afgegaan, het bleef ni werken :/

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 22:57:
[...]
hebk idd al geprobeerd, kheb het heele lijstje van irq afgegaan, het bleef ni werken :/
Welke problemen geeft hij dan weer? Met welke apparaten zijn er dan conflicten?

Ik kan natuurlijk niet zien hoeveel kaarten je in je pc hebt hangen, maar het lijkt mij niet dat je geen vrije irq's meer hebt

Verwijderd

Topicstarter
hij zegt niet met welke, kheb alleen een ethernet kaartje in zitte voor LAN tis al en een USB controller ( niet via PCI)

Verwijderd

Da's inderdaad niet veel...

Wat heb je in je bios dan uitgezet? De MPU/game port en onboard sound gok ik?

Heb je in je bios anders PnP-capable OS aangezet? (ik gok van wel)

Heb je anders ook andere geheugen bereiken geprobeerd? Die kunnen er andes ook de oorzaak van zijn. Maar treedt het probleem ook op als je beide geluidskaarten aanzet (dus in je bios de onboard audio op enable zet)?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 23:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nix aangezet, kheb LAN en onboard sound disabled das al, de rest staat default.. btw ik weet niet wat je met PnP-capable OS De MPU/game port bedoeld? dit staat nergens in bios dacht ik oO

Verwijderd

Euh...ja...ik heb zelf een ECS K7S5A Pro, maar ik krijg in mijn bios de settings voor AC'97 en MPU-401 wel te zien...Die heb ik bij mij dus uit staan omdat ik SBLive heb.

Overigens, moet je ergens wel een instelling hebben staan voor PnP OS aware of capable...Die setting had ik al vrij snel op mijn KT7-Raid gevonden.
Want als die op enable staat kun je ook "Force ESCD update" aanzetten...en dan zou er bij eventuele conflicten het probleem opgelost kunnen zijn (die setting verandert zelf terug)

Verwijderd

Topicstarter
nja ge hebt geen NF7 dus kunt get ni wete, btw ben niet de enigste met dat mobo die dit probleem heeft, kheb der nog gelezn die hetzelfde probleem hebben met de NF7 van abit

Verwijderd

Tsja...ik zal het eens navragen bij een vriend van me..die heeft de NF7-S, maar zover ik weet heeft hij geen problemen met zijn Audigy en zjn onboard sound...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 23:34:
Tsja...ik zal het eens navragen bij een vriend van me..die heeft de NF7-S, maar zover ik weet heeft hij geen problemen met zijn Audigy en zjn onboard sound...
het is geen audigy... het is een oudere kaart een 4.1 digital

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:34
het is waarschijnlijk een niet gewaardeerde off-topic vraag, maar ik ben erg nieuwsgierig:

ik heb ff gegoogled op je soundblaster 4.1 digital, en ik kan qua specs geen voordeel voor die kaart vinden tov de Nforce soundstorm chip op je mobo :?

wat is er dan precies beter aan jouw kaart en is het echt de moeite waard?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Verwijderd

De onboard SoundStorm van de NF7 is een betere kaart als jouw oude Soundblaster.

Daarnaast kun je in de bios de gameport gewoon los uitschakelen, staat bij integrated pheripherals onder de printerpoort geloof ik.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:38

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 00:57:
De onboard SoundStorm van de NF7 is een betere kaart als jouw oude Soundblaster.

Daarnaast kun je in de bios de gameport gewoon los uitschakelen, staat bij integrated pheripherals onder de printerpoort geloof ik.
Ik denk dat hij het hier over de NF7 heeft niet de NF7-S, daar is weldelijk een verschil tussen. Verder moet de TS even duidelijk Nederlands proberen neer te zetten, want ik word er af en toe niet helemaal wijs uit.

Ik heb een NF7-S en ik meen dat ik bij Integrated Pheriperals in het BIOS wel een MPU401 of Game-port optie om uit te schakelen heb staan. Die moet de TS dus ook even controleren.

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
Het is een gewone NF7 en daar zit wel een mindere Onboard soundcard dan een 4.1 digital

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mijn NF7-S heeft geen Gameport, ik weet niet wat iedereen hier over on-board gameport zit te lullen, maar dat heeft ie dus helemaal niet!

Verwijderd

Topicstarter
btw, is er geen aangepaste driver om dit probleem? of een hotfix?

ben ten einde raad feitelijk

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2004 16:21 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

prik je sound-card eens in een ander PCI-slot. Pakt ie automatisch een ander IRQ wat je conflict kan oplossen.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Madrox schreef op 10 april 2004 @ 16:45:
prik je sound-card eens in een ander PCI-slot. Pakt ie automatisch een ander IRQ wat je conflict kan oplossen.
-PCI op latency 64 Andere PCI slot geprobeerd
Heeft ie dus al geprobeerd ;)

Misschien ligt het aan het bios, en dat je die even moet updaten? :?

Verwijderd

Topicstarter
GJ-tje schreef op 10 april 2004 @ 17:00:
[...]

[...]
Heeft ie dus al geprobeerd ;)

Misschien ligt het aan het bios, en dat je die even moet updaten? :?
heb ik net geprobeerd, ik kan ni updaten hij zegt dat het verkeerde system ofzo is en tis nochtans de NF7 bios version :s

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 17:03:
heb ik net geprobeerd, ik kan ni updaten hij zegt dat het verkeerde system ofzo is en tis nochtans de NF7 bios version :s
Misschien verkeerde versie van AWD Flash? Probeer je bios anders eens te updaten met Abit's FlashMenu, kan je flashen vanuit Windows, moet er dan wel bij zeggen, dat het dan minder stabiel is...

Verwijderd

Topicstarter
GJ-tje schreef op 10 april 2004 @ 17:07:
[...]
Misschien verkeerde versie van AWD Flash? Probeer je bios anders eens te updaten met Abit's FlashMenu, kan je flashen vanuit Windows, moet er dan wel bij zeggen, dat het dan minder stabiel is...
denk dak geminst ben van versie, es de 2.0 versie probere

Verwijderd

Topicstarter
Kheb net bios update gedaan versie 2.3 es zien of ik da IRQ probleem nog heb

Verwijderd

Topicstarter
Kheb het probleem blijkbaar nog altijd ;/

kheb paar screens genomen van die fout die mss wat duidelijker zijn

http://home.scarlet.be/~mvanbesi/naamloos.JPG
http://home.scarlet.be/~mvanbesi/bla.JPG

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2004 17:37 ]

Verwijderd