Toon posts:

[RAID] 5x 18GB 10Krpm U2W SCSI of 2x 80GB 7200rpm IDE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Nog maar eens een keertje proberen. Nu heb ik wat meer info...

Ik heb pas een aanbieding gekregen om (goedkoop) 5x18 gig SCSI hd's met een SCSI controller te kopen. Het gaat dan om een Dell mass storage device met 5x 18,7GB ultra scsi Uw2 harddrives, toerental 10 duizend. De controller is niet bekend, wel een hele goede.

Voor ongeveer hetzelfde geld kan ik ook een extra 80 gig IDE hd kopen die ik naast mn huidige 80 gig in raid kan zetten.

Wat te doen de SCSI of een nieuwe IDE hd??

Niek _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:22

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Heb je meer details over de specs van de schijven en de SCSI-adapter?

Zo te lezen is het redelijk oude hardware (U2W SCSI). Je kunt er ieder geval vanuit dat vijf schijven een enorme hoeveelheid herrie zullen maken. Eerste en tweede generatie 10K schijven zijn erg luidruchtig.

[ Voor 3% gewijzigd door Femme op 31-03-2004 23:25 ]

• BlackDiamond007
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-03-2023
je moet rekening houden met maximum doorvoer van pci-bus.
dus ookal heb je enkele schijven in je systeem, het word beperkt tot 133Mb/s
alsk me niet vergis

Asus A8N-E , Amd 3000@2.3Ghz, 1Gb kingston Dual channel pack,WD Raptor 74Gb/10k,WD 200Gb/7200 , Asus 6600Gt En-extreme

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:15

NBK

Weercam-Avatar

Je zit idd vast aan je 133MB/s. Maar met die SCSI schijven kun je raid5 draaien. Dan heb je je data veilig voor HDD failure en toch snelheid. Met IDE raid haal je in stripe waarschijnlijk eenzelfde doorvoer (hogere XS-time) maar is je data natuurlijk niet veilig. Je hebt dan immers 2 HDD's die uit kunnen vallen.
Als de schijven er goed uit zien, je een zware voeding hebt en wel wat herrie kan hebben in je kast zou ik voor scsi gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door NBK op 31-03-2004 23:08 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:22

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De lage bandbreedte van de PCI-bus is een gegeven waar je weinig aan doet. Ik heb dat hier gebenched en toen bleken vier Atlas 15K's in RAID 0 met een RAID-adapter die niet harder gaat dan 135MB/s op 32-bit PCI toch 30 procent lager te presteren dan op 64-bit 66MHz PCI. De transfer rate in de benchmarks viel heel erg mee. In de zwaarste test (dvd rip) gemiddeld 22MB/s tijdens de trace op het originele systeem (twee Raptors in RAID 0). De SCSI setup met de Elite 1600 was slechts 12 procent sneller op 32-bit 33MHz tov de Raptors met een controller op 66MHz 32-bit PCI. Op 64-bit 66MHz PCI was de Elite 1600 52 procent sneller. Dus ondanks het feit dat de gemiddelde transfer rate ver onder de 133MB/s schaalden de prestaties op 32-bit 33MHz PCI erg slecht.

De Blijkbaar heeft de hogere latency van 33MHz PCI en de kleinere hoeveelheid data die per kloktik op een 32-bit bus verplaatst kan worden een grote impact op de prestaties.

De vijf schijven hebben wel vijf keer zoveel spindles waardoor ze meer I/O's tegelijkertijd kunnen afhandelen. Dat zou de prestaties ten goede moeten kopen. De oudere 10K schijven hebben een lagere toegangstijd dan de huidige 7200rpm schijven. De maximale transfer rate ligt rond de 35MB/s, dus ongeveer 30 procent lager dan de huidige 7200rpm schijven. De 7200 desktop schijven hebben als voordeel dat ze beter zijn geoptimaliseerd voor desktop apps, maar het is de vraag hoeveel invleod dat heeft als de schijven in RAID draaien.

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-03 15:30
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 22:26:
Voor ongeveer hetzelfde geld kan ik ook een extra 80 gig IDE hd kopen die ik naast mn huidige 80 gig in raid kan zetten.
Voor hetzelfde geld? Altijd de scsi setup nemen. De prijs van een 80Gb ide disk ligt rond de 70 euro. Dat is geen geld voor 5 x 18Gb scsi disken met controller :)

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 01-04-2004 08:18 . Reden: V&A doe je maar op www.tweakers.net/aanbod ;) ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt ;) Je wilt geen SCSI of RAID. Je wilt SCSI RAID of IDE RAID B)

Wel, je hebt de merk/type schijven nog steeds niet in je topicstart vermeld. Zoek mbv de merk/type gewoon tussen de specificaties op de website van de harddiskfabrikanten op wat de prestaties van de schijven zijn. Zoek de benchmarks van een single schijf op www.storagereview.com op en zet ze naast elkaar. Vermenigvuldig de waarden met de hoeveelheid schijven; dit levert inderdaad geen realistische resultaten op, dat is sterk afhankelijk van de controller en het mobo/chipset, maar het geeft je wel een zeker idee.

Tot slot moet je vooral niet vergeten dat 10Krpm U2W SCSI schijven bijzonder luidruchtig zijn. Die dingen zijn vroeger speciaal voor servers bestemd; men besteedde totaal geen aandacht aan de geluidsproductie. Je moet er maar niet aan denken om vijf van die dingen naast je PC te hebben.
Pagina: 1