[BSD] Filesystem defect. Me data!

Pagina: 1
Acties:

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Topicstarter
LS,

Ik heb vanmiddag een nieuwe partitie met FreeBSD 5.1's newfs gemaakt. Deze werkte gewoon. Ik wou debian hebben, dus ik heb BSD van me andere HD af gegooit, Debian geinstalled, en geprobeerd de disk te mounten. Dit ging niet omdat er iets met het superblock zou zijn.

Aangezien dit zeer belangrijke data is, heb ik het systeem maar weer met FreeBSD 5.1 geinstalleerd. Maar ook deze wil mijn harde schijf niet mounten. Vanmiddag mounte ik als mount /dev/ad1s1, maar dit werkt nu niet meer. FSCK kan me filetype niet vinden, en mount geeft een "incorrect superblock" error.
Als ik ls /dev/ |grep ad1s doe, krijg ik enkel ad1s1 te zien. Terweil als ik dit bij me ad0 disk doe, ik wel A, B, D, enz te zien krijg. Deze a, b, d, enz extenties zijn niet in /dev terug te vinden. Mount -t msdos geeft als result "msdosfs: /dev/ad1s1". Fdisk geeft als sysid 165, dus het is wel een native BSD fs.

disklabel /dev/ad1s1 geeft diverse (lees a, b, d, enz) 4.2BSD als filetype. mount /dev/ad1s1a /mnt/bla geeft: /dev/ad1s1a: No such file or directory. Disklabel geeft ook de errors: Partition C doesn't start at 0 -- Partition c doesn't cover the whole unit -- an incorrect partition c may couse problems for standard system utility's.

De disk zit op me primaire IDE controller, als Slave.

bvbd!

[ Voor 5% gewijzigd door Four op 31-03-2004 22:39 ]

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het leuke aan superblocks: ze staan een paar honderd keer op je disk, om dit soort geintjes te voorkomen.

Nu heb ik er nog nooit last mee gehad dus de details ken ik niet, maar je kunt een ander superblock aanwijzen om te gebruiken.

Stappenplan:
zoek uit waar de backup-superblocks zitten op je disk (meestal gaan ze per 8192 blocks geloof ik) en zoek uit hoe je een superblock op kunt geven bij het mouten. Combineer dit en theoretisch heb je je data weer terug :)

Goed punt van wilke; bij gebrek aan BSD geef ik geen garantie op deze post. In Linux werkt het zo, ik neem slechts aan dat de BSD developers ook dit systeem gebruikt hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 31-03-2004 22:39 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:24
Check de optie 'sb=n' van mount. Tenminste, dat is in Linux zo, ik heb hier geen BSD bij de hand.

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Topicstarter
Ik lees overal op internet, dat ik fsck -b blocknr moet doen. Ik heb dankzij cyber me alternatieve super blocks, maar me fsck -b wordt niet herkend, de man page spreekt nog van een -b optie, noch van een anterntief superblock opgeven. Weet iemand een noob te vertellen wat dit commando in bsd is?

edit:
Ik kan hem na een fsck /dev/ad1 wel mounten als /dev/ad1 :D dus ik heb het probleem "opgelost"

Bedankt voor alle reacties.

[ Voor 20% gewijzigd door Four op 31-03-2004 23:53 ]

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 15:49
.... [-F ufs] optie gebruiken

[ Voor 96% gewijzigd door justice strike op 01-04-2004 01:19 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)