Sinds gisteren heb ik een Asus A7N8X-E Deluxe als vervanging voor mijn Abit NF7-S 2.0, die helaas naar het hiernamaals is
Enthousiast als ik was na 1,5 week zonder eigen PC heb ik gisteravond dit moederbord in mijn systeem gebouwd, maar het wilde niet booten
Mijn eerste gedachte was "Sh*t, CPU is met de NF7-S mee" maar toch even systematisch getest, dus ook het geheugen er uit. Vervolgens vertelt een 8-bit vrouwenstem me dat ik geen geheugen geplaatst heb. Klopt helemaal, moederbord werkt dus blijkbaar ook, is m'n geheugen soms kapot. Volgende stap: 1 DIMM in het slot - systeem doet niks. Andere DIMM in ander slot - systeem start op. Okee, blijkbaar is een van m'n DIMM's kapot. Toch maar even de werkende DIMM in een ander slot gestoken - systeem doet weer niks. De 'niet werkende' DIMM in het werkende slot gestoken - systeem start op. Daarna nog wat testjes gedaan met de volgende uitkomsten:
Als ik alleen een DIMM in geheugenslot B1 heb (de meest rechtse op het moederbord) dan start mijn systeem gewoon op (getuige dit topic), maar als ik een DIMM in slot A1 of A2 steek dan start het niet op. Als ik zowel in B1 als in A1 een DIMM heb krijg ik wederom de 8-bit vrouwenstem, maar dit keer met de melding dat mijn systeem niet kan starten omdat mijn CPU overclocked is terwijl dat helemaal niet het geval is
En als ik mijn DIMM's in B1 en A2 plaats start mijn systeem ook helemaal niet op.
Mijn conclusie is dat waarschijnlijk de controller van geheugenkanaal A kapot is, maar ik zou graag iets meer zekerheid hebben voor ik het bord terug stuur voor RMA (zou de 2e zijn in anderhalve week tijd
en dan zit ik weer weken zonder PC)
Als ik alleen een DIMM in geheugenslot B1 heb (de meest rechtse op het moederbord) dan start mijn systeem gewoon op (getuige dit topic), maar als ik een DIMM in slot A1 of A2 steek dan start het niet op. Als ik zowel in B1 als in A1 een DIMM heb krijg ik wederom de 8-bit vrouwenstem, maar dit keer met de melding dat mijn systeem niet kan starten omdat mijn CPU overclocked is terwijl dat helemaal niet het geval is
Mijn conclusie is dat waarschijnlijk de controller van geheugenkanaal A kapot is, maar ik zou graag iets meer zekerheid hebben voor ik het bord terug stuur voor RMA (zou de 2e zijn in anderhalve week tijd
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done