“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery
Zet gewoon in je sidepanel een fan die op je cpu blaast evt met een klein stukje pijp erachter zodat de lucht je cpu bereikt.
1 die voorin je kast lucht inblaast
1 bij je voeding die uiblaast
1 boven je pci sloten die uitblaast.
zo krijg je flow van voorkant, langs je hd's naar achter, en bij je pci uit. verder gaat de warme lucht van je cpu langs je voeding en bij die pci fan eruit...
ps: je zei dat je stofzuigen wilt uitsluiten, oftewel zorg voor stoffilters.
[ Voor 121% gewijzigd door Gody op 31-03-2004 22:37 . Reden: kleine wijziging ]
Volgens mij kun je gewoon een fan in je zijpaneel/raam plaatsen ter hoogte van je CPU, je temp zal er denk eerder van opknappen dan verslechteren
het beste kun je dan een papst pakken, rubberen dingen erop ipv schroefjes, en een fan roostertje niet vergeten (stof filter is ook goed:D)
Het bewijs wordt geleverd door oude kantoor bakken. Die pentium 1s hebben meestal alleen een fan in de voeding en zijn ernstige stofnesten. Nieuwere p2's hadden vaak een fan op de proc, die zorgde voor wat overdruk en die zijn dan ook veel stoffiger.
If it ain't broken, don't fix it
Met die druk dat laten we even in het midden omdat ik daar zogauw geen test van heb en de FAQ ook zegt dat het verwaarloosbaar is. In theorie zorgt drukverschil wel voor deze verschijnselen neem ik aan, maar dit is praktijk. Laten we het erop houden dat evenveel lucht erin als lucht eruit het beste is voor je airflow, en daar gaat het om.
Verwijderd
btw ik heb zelf ook nog een vraagje ik heb voor 2 fan's die aanzuigen 1 aan me side pannel die naar buite blaast en 2 achter die naar buiten blaasen.
maar is het nou beter om die op me side pannel naar binnen te richten of niet word me druk dan verkeerd?
- Voorin onderin de case 2 fans als intake
- Achterin de case 2 fans op outtake
- zijwand fan op intake zetten zodat ie koude lucht over de videokaart etc blaast
Verwijderd
oke ik doe het nu ff meteenRace Eend schreef op 01 april 2004 @ 09:14:
Je kan het beter zo doen:
- Voorin onderin de case 2 fans als intake
- Achterin de case 2 fans op outtake
- zijwand fan op intake zetten zodat ie koude lucht over de videokaart etc blaast
Verwijderd
het maakt een pokke herrie omdat de gaatjes niet zo groot zijn maakt het een herrie dat zuigen. en hij blaast niet egt veel lucht naar binnen
het lijkt wel een racket man damm weet iemand wat ik hier aan kan doen.
als hij blaast maakte het ook al best wat herrie maar de fan zelf is stil het is de lucht die door te kleine gaatjes wil.
hier een pic :
shit werkt niet.
waar kan ik een pic uplouden?
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 10:37 ]
Verwijderd
ja maar het is wel plactie glas kan dat dan met figuurzaag ofzo? en dan mooi fijlen?Race Eend schreef op 01 april 2004 @ 10:36:
Je moet idd die roostertjes eruit halen en een fanguard gebruiken.. gewoon de 4 hoekpuntjes laten zitten en de rest netjes weg dremelen. Daarna een fanguard erop (mooie grill kan ook) en dan is je probleem over. Ik heb hetzelfde met mijn chieftec BX, ik heb mijn Ystech 92mm 18 dba op 7v gezet (dan heeft ie echt weinig nut nog), pas dan is ie niet meer hoorbaar. Ik moet binnenkort ook maar die roostertjes verwijderen (of ik laat het zo zitten), van de zomer moet er toch waterkoeling in en dan is die fan niet meer nodig.
ps. nog even over dat over/onderdruk. Ik heb in verschillende kasten verschillende opstelingen fans geprobeerde het afgelopen jaar ofzo, en mijn ervaring is dat het echt nihil verschil is of je nu bv. 3 intake en 1 outtake hebt of bv. 2 outtake en geen intake.
Het tempratuur verschil is echt verwaarloosbaar, de fans zijn bij lange na niet sterk genoeg om druk op te kunnen bouwen, en er zitten in zga. in iedere case wel roosters/kieren/openingen waardoor er geen druk kan ontstaan in een case. En dat verhaal van die P1, mijn P! had ook 2 fans en dat was ook een stof nest, mag ook wel na 5 jaar niet geopend te zijn
Verwijderd
het is gwn plectie glas met vierkante gaatjes er in van 8 mm .sapphire schreef op 01 april 2004 @ 10:40:
ik weet niet welke case je hebt, maar misschien kun je de fanguard met die gaatjes eruit schroeven/dremelen en dan misschien een normale/design fanguard erin zetten.
ps. nog even over dat over/onderdruk. Ik heb in verschillende kasten verschillende opstelingen fans geprobeerde het afgelopen jaar ofzo, en mijn ervaring is dat het echt nihil verschil is of je nu bv. 3 intake en 1 outtake hebt of bv. 2 outtake en geen intake.
Het tempratuur verschil is echt verwaarloosbaar, de fans zijn bij lange na niet sterk genoeg om druk op te kunnen bouwen, en er zitten in zga. in iedere case wel roosters/kieren/openingen waardoor er geen druk kan ontstaan in een case. En dat verhaal van die P1, mijn P! had ook 2 fans en dat was ook een stof nest, mag ook wel na 5 jaar niet geopend te zijn
hier een pic
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 22:26 ]
of ik um stiller kon krijgen
Het was een Pentium 3 450Mhz in een kast van paradigit.
Had vooronder een intake en helemaal boven een Slot Pentium 3 Proc. met fan.
En ergens in het midden zat dat de voeding.
Die kast had dus 5 jaar op een spaalkamer staan loeien zonder ooit geopereerd te zijn geweest. Resultaat: stofbollen onder in de kast, 0.5 cm stoflaag in de voeding, fans die bijna niet meer draaiden en een hoop herrie. Na een kleine ingreep was de kast weer schoon en had Nederland drie longpatiënten meer.
De airflow was in principe goed maar de omgeving waar ie instond en het gebrek aan onderghoud waren hier het probleem. Nu heb ik mijn twee PC's in een kast staan (ja, je hoort het goed) en ik heb geen idee of dat dat nu stoffiger of minder stoffig is dan op een open bureau. (Denk eigenlijk schoner)
En dan vroeg me nog af of het problemen geeft als ik gewoon een glazen ruit in mijn sidepanel maak
Foto Kast : http://members.chello.nl/c.velzen5/Overige/rommel_1.jpg
Foto Kast : http://members.chello.nl/c.velzen5/Overige/rommel_2.jpg
//EDIT
Die voorste kast is BTW mijn undergeclockte 233 (Mobo ging maar tot 225
[ Voor 5% gewijzigd door TeXiCiTy op 01-04-2004 14:16 ]
“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery
Verwijderd
Ik denk dat je je niet zoveel zorgen hoeft te maken over stof daar, je hebt geen tapijt dus dat scheelt ook veel. Ik heb mn pc op mijn kamer staan en ik heb tapijt, en ongeveer na een maandje kan ik mijn stoffilters leeg gaan kloppen omdat ze helemaal verstopt zitten. Bij jou duurt het wel wat langer voordat er veel stof in je pc zit