PC doet niks bij het aanzetten, alleen ledje brandt

Pagina: 1
Acties:

• Boely
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:58

Boely

ja van die sneeuwpop ja..

Topicstarter
Afgelopen weekend heb ik een case gebouwd en vandaag was hij eindelijk klaar. Dus ik alles aansluiten.

Specs:
Asus p4t533
samsung rimm 4200 256mb 2x
Intel P4 2,53
club3d radeon 9800pro
2x 40 gb maxtor HDD (raid 0)
1x 120 gb
3com netwerkaartje
alles gekoeld met waterkoeling.

Nu komt het probleem. Wat ik ook doe, de pc gaat gewoonweg niet aan. Als ik de knop van m'n voeding aanzet, gaat wel het groene lampje op m'n mobo branden en ook mijn 3com gaat knipperen, maar verder gebeurt er niks.

wat heb ik al geprobeert:

Alle losse componenten losgehad. (stekkers, geheugen, enz enz)
andere voeding geprobeert.
verschillende powerknoppen.
De fans doen ook helemaal niks, dus ook niet even een tikje, als ik de powerknop inhak.

Weet iemand een oplossing?

Welk?

Verwijderd

12v lijn niet vergeten in te pluggen?
In geval van wel, probeer eerst je systeem eens zo kaal mogelijk te laten starten. Alleen mobo+cpu+ 1x geheugen.
Mocht dat niet baten alleen mobo + cpu... gaat ie dan bv piepen is je geheugen stuk.

• Boely

Boely

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 21:06:
12v lijn niet vergeten in te pluggen?
In geval van wel, probeer eerst je systeem eens zo kaal mogelijk te laten starten. Alleen mobo+cpu+ 1x geheugen.
Mocht dat niet baten alleen mobo + cpu... gaat ie dan bv piepen is je geheugen stuk.
Had ik al gedaan, ook geen succes dus

Welk?

Verwijderd

Boely schreef op 31 maart 2004 @ 21:08:
[...]

Had ik al gedaan, ook geen succes dus
zie ik ja, (te snel gelezen) Probleem lijkt me dan bij het moederbord (of cpu) te liggen.. heb je beschikking over een andere?
Echt alles uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten wil ook wel eens helpen. Laat die Wc er dan wel even buiten.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:54

Dark

who tweaked the light?

Heb je de bedrading die van de kast naar het moederbord loopt wel (goed) aangesloten?

Als dat niet (goed) zit aangesloten dan wil de pc niet aan.

in het boekje van het mobo staat wel ergens welke pinnetjes voor de powerswitch zijn, je kan ook de switch even laten voor wat ie is en deze pinnetje met een schroevendraaier even verbinden, een moment moet genoeg zijn om het bord aan te laten gaan.

• Edwin van Cleef
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

heb een zelfde soort probleem gehad als ik jou was zou ik de jumper bij de battery eens nakijken die zit er op zodat de batterij niet leegloopt :+

computer voor alle werkzaamheden

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Aangezien het een ATX mobo is:
- kabeltje van de power switch aangesloten? (ook op de juiste pinnekes?)
- kabeltje is in orde?
- kan je het mobo handmatig starten door met een schroevendraaier even sluiting te maken op de powerswitch connector?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Boely

Boely

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 21:12:
[...]

zie ik ja, (te snel gelezen) Probleem lijkt me dan bij het moederbord (of cpu) te liggen.. heb je beschikking over een andere?
Echt alles uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten wil ook wel eens helpen. Laat die Wc er dan wel even buiten.
Helaas heb ik geen ander p4tje voor het oprapen zo, ik ga zo wel eens kijken of m'n p3 wel aan wil gaan.

Over de knoppen en pinnetjes... heb alle mogelijke combo's geprobeerd.
Verschillende knoppen, stekkers links en rechtsom. Zelfs met een schroevendraaier gaat hij niet aan.

[ Voor 19% gewijzigd door Boely op 31-03-2004 21:18 ]

Welk?

Verwijderd

Boely schreef op 31 maart 2004 @ 21:15:
[...]

Helaas heb ik geen ander p4tje voor het oprapen zo, ik ga zo wel eens kijken of m'n p3 wel aan wil gaan
Lijkt me niet echt een super plan aangezien dat niet echt zal passen zonder grof geweld. Probeer 1st even bovenstaande opties. (schroevendraaier op juiste pin, 3e van het bovenste rijtje geloof ik, check manual) ~~~laat maar iets te snel gereageerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 21:18 ]

• Splash
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 07:57
Dit heb ik ook 's gehad, toen was ie vrij slordig aangesloten door iemand. Hierdoor zaten er wat losse schroefjes achter het mobo, waardoor deze sluiting maakte met de case.
Dus als je echt wanhopig bent kun je even het mobo eruithalen -> op antistatische zak leggen (verpakking) -> componenten aansluiten en proberen te starten.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik weet dat het best veel werk is, maar haal je pc eens helemaal uitelkaar en zet em dan weer inelkaar

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

PilatuS schreef op 31 maart 2004 @ 21:19:
ik weet dat het best veel werk is, maar haal je pc eens helemaal uitelkaar en zet em dan weer inelkaar
En eerste effe testen op de keukentafel zonder kaarten e.d., gewoon alles los aan elkaar hangen. (is ook makkelijker om problemen op te lossen)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
precies microkid, mooie aanvulling :)

Verwijderd

probeer alleen je harde schijf op de voeding aan te sluiten en kijk of dat aanslaat.
Ik denk dat je moederbord kapot is. Ik heb hetzelfde gehad na een kortsluiting, lampjes deden het nog wel, maar verder dood.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
CMOS reset jumper? :)

• Boely

Boely

Topicstarter
Splash schreef op 31 maart 2004 @ 21:18:
Dit heb ik ook 's gehad, toen was ie vrij slordig aangesloten door iemand. Hierdoor zaten er wat losse schroefjes achter het mobo, waardoor deze sluiting maakte met de case.
Dus als je echt wanhopig bent kun je even het mobo eruithalen -> op antistatische zak leggen (verpakking) -> componenten aansluiten en proberen te starten.
Helaas, ook dat werkt niet

Welk?

• Boely

Boely

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 21:25:
probeer alleen je harde schijf op de voeding aan te sluiten en kijk of dat aanslaat.
Ik denk dat je moederbord kapot is. Ik heb hetzelfde gehad na een kortsluiting, lampjes deden het nog wel, maar verder dood.
Dat gaat ook niks uithalen denk ik. Volgens mij gaan je hdd's pas wat doen, als je de powerbutton indrukt :P

Welk?

Verwijderd

is het bord splinternieuw?? als in, nog nooit aangeweest?

haal dan de cmos batterij er even uit en check of er geen isolatieplasticje onder zit (om tegen te gaan dat de batterij op het schap leegloopt).

Test je CPU in de pc van iemand anders.

Check je kabels naar het mobo NOG een keer..

Ga terug met mobo/cpu naar shop

Verwijderd

zelf met een nieuw MSI bord gehad: CMOS reset jumper verkeerd genummerd...... nummers 1 en 3 omgedraaid: CMOS werd dus steeds gereset. Ook geen fannetje dat maar even draaide, helemaal niks dus. Probeer dat eens.

• Boely

Boely

Topicstarter
CMOS reset werkt ook niet. Ik ben bang dat mijn mobo idd is overleden....

Welk?

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Probeer het eens met een fan (3 pins) aangesloten op het moederboard (waar je normaal gesproken de cpu fan aansluit als je voor luchtkoeling kiest), want het is misschien wel een beveiliging in het bios (geen fan->no start).

Of misschien power-on stekker verkeerd aangesloten :)

[ Voor 36% gewijzigd door Frankie02 op 31-03-2004 21:51 ]

Verwijderd

Boely schreef op 31 maart 2004 @ 21:31:
[...]

Dat gaat ook niks uithalen denk ik. Volgens mij gaan je hdd's pas wat doen, als je de powerbutton indrukt :P
ja, tenzij je voeding een switch heeft waarmee je hem handmatig kan aanzetten.
Sommige voedingen hebben dat, meesten niet geloof ik.

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-08 09:37
Misschien een raar idee maar ik had hetzelfde gisteren met een asus a7n8x. probeer eens om de agp kaart er SCHEEF in te doen,. dus de slotplaat iets omhoog trekken,. slaat ie dan wel aan dan is je mobo naar de knoppen (als ie aanslaat ff de kaart terugduwen en hij slaat dan uit als het goed is)

I said I'd be back...

Verwijderd

RoBBS schreef op 01 april 2004 @ 19:05:
Misschien een raar idee maar ik had hetzelfde gisteren met een asus a7n8x. probeer eens om de agp kaart er SCHEEF in te doen,. dus de slotplaat iets omhoog trekken,. slaat ie dan wel aan dan is je mobo naar de knoppen (als ie aanslaat ff de kaart terugduwen en hij slaat dan uit als het goed is)
leipe alternatieve methode imo

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 21:55
RoBBS schreef op 01 april 2004 @ 19:05:
Sorry maar dit is niet echt "the way" hoor, zoals janPieter al zegt. Wat wil je hier mee bereiken? Dat hij alsnog niet opstart? Je zou eerder kunenn proberen om te kijken of hij er niet scheef inzit en zo wellicht sluiting maakt oid. Dat is altijd nog logischer.
The_Dart schreef op 01 april 2004 @ 19:16:.... Ik denk dat je een "voetje" teveel hebt neergeplant in je kast wat nu dus sluiting maakt, in het ergste geval kan je het bord afschrijven.
Een voetje teveel zou inderdaad minder tof zijn....
Boely schreef op 31 maart 2004 @ 21:45:CMOS reset werkt ook niet. Ik ben bang dat mijn mobo idd is overleden....
Je had begrepen dat hij bedoelde dat de jumper misschien continue op CMOS reset staat omdat de nummering verkeerd is...? Kon het uit je reply niet opmaken namelijk of je nu een CMOS reset had gedaan of de jumper had gechecked.

Boely, hoort die spelfout in het tweede woord van je signature? Moet imo 'hear' (luister) zijn ipv 'here' (hier) :)

[ Voor 47% gewijzigd door Gody op 01-04-2004 19:21 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Probeer inderdaad eens een losse Fan eraan te hangen en kijken of de pc dan start.
Ik denk dat je een "voetje" teveel hebt neergeplant in je kast wat nu dus sluiting maakt, in het ergste geval kan je het bord afschrijven.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 22:29
Als ik het zo allemaal effe snel heb doorgelezen denk ik dat het de schakelaar van de kast is :o.

Probeer eens direct op het bord je "pwr on" door te verbinden met een schroevendraaier.

En check anders je voeding even door alles los te halen (van moederbord en aanhangende apparaten)en sluit dan groen en zwart kort op de atx stekker.
Gaat de psu fan dan wel draaien?

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Voeding is een btje dood of CPU werkt niet 100%. Dan krijg je ook geen POST.

dikzak

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 22:29
Chello200 schreef op 01 april 2004 @ 22:26:
Voeding is een btje dood of CPU werkt niet 100%. Dan krijg je ook geen POST.
Als je cpu stuk is gaat je bord nog wel piepen.

Verwijderd

Denk idd ook dat het je voeding is,ik had gisteren exact hetzelfde probleem :)
Ook het ledje op het moederbord ging branden en verder deed niets het,andere voeding geprobeerd,en alles werkte weer!
Succes.

Verwijderd

Alle RAM slotjes wel vol? Met RIMM moet dat, alleen kun je placeholders gebruiken voor de geheugenloze slotjes.

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

heb je wel de beschikking over een andere voeding?
ga anders daar eens mee testen.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

• Tony diNovo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 21:17
Misschien handig; ik heb ook zoiets gehad bij mn P4 moederbord en processor; toen bleek dat de extra 12V-lijn er niet in zat. De nieuwe P4's hebben die nodig. (vierkant stekkertje voor in je mobo).

Misschien bij jou ook van toepassing?

http://specs.tweak.to/9537

• dontcare
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-03-2024

dontcare

Nomen est Omen

Gody schreef op 01 april 2004 @ 19:16:
[...]
Boely, hoort die spelfout in het tweede woord van je signature? Moet imo 'hear' (luister) zijn ipv 'here' (hier) :)
sig is helemaal fout= Can you hear, The F Side sing, The boys don't run away, And we will fight, Forever more, As we go marching in :P mensen die nog nooit op F geweest zijn maar net doen alsof ..... 8)7 maar dit is nvt hier

Maar had vorige week het zelfde met een p3.2 , bleek idd het moederbord te zijn.
(na al de cpu & voeding vervangen te hebben ( maar goed met dat kreng ging zo'n beetje alles mis wat mis kan gaan .... )

.Quod me nutrit me destruit.

Pagina: 1