van DV naar divx/xvid

Pagina: 1
Acties:

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-03-2024

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
ik heb een digitale videocamera van JVC, die ik middels firewire op de pc aansluit. Dan heb ik als software pinnacle studio 9, waarmee ik de film van de camera "rip" op de harddisk.

Maar dan wil ik er een divx/xvid film van maken (speeltijd 1/2 uur), maar ik krijg het niet voor elkaar zoals ik dat zou willen. Of het geluid staat in een aparte file, de kwaliteit valt me vrijwel altijd tegen. Ik heb naast de standaard functies van studio 9 al verschillende howto's geprobeerd van doom9.org. Met name heb ik zitten testen met programma's als VirtualDubMod, DVDx, DVD2AVI, maar allemaal zonder het gewenste eindresultaat.

Laat ik even uitgaan van studio 9, want hiermee moet het volgens mij ook gaan. Mijn werkwijze:

1. film van camera naar pc 'rippen' in dvd kwaliteit (1/2 uur)
2. project maken (in dit geval gewoon 1 file zonder effecten of wat dan ook)
3. dan "film maken"
4. ik kies voor "avi"
5. bij "instellingen" stel ik dan in dat ik xvid (320x240 25fps) wil gebruiken in combinatie met mp3 (16 bits stereo, 44,1 Khz) voor het geluid.
6. pinnacle studio geeft dan aan dat ik een file van 860 MB krijg.

Uiteraard vind ik dit teveel en begrijp ik niet dat het niet kleiner kan. Er zijn genoeg mensen die dvd films (2 uur lang) omzetten naar een xvid-file van 700 MB en dan is het echt goed te kijken met goed geluid. Waarom lukt dat mij niet? wat doe ik verkeerd? wat kan ik nog proberen?

EDIT: het stuk video is slechts 1/2 uur en geen 1 uur zoals ik eerder had getypt

[ Voor 10% gewijzigd door Trax_Digitizer op 31-03-2004 21:03 ]

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Ten eerste: je resolutie is te laag als je goeie kwaliteit verlangt,
ten tweede: kun je denk ik beter gordian knot (virtual dub) gebruiken.

Weet zelf namelijk niets van dat Pinnacle programma af, maar als je gordian knot ook ff draait, en je hebt een probleem, dan help ik je graag :) (poehpoeh lange zin :P )

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 00:09
'rip' de video naar een avi. 720*576 --> dvd kwaliteit dus. Niet gecomprimeerd, ook het audiospoor gewoon .wav. Sla die gewoon op met pinnacle studio. Dan krijg je een .avi bestand van misschien enkele gigabytes. Daarna open je vdub en daarmee kun je de video comprimeren naar DivX/XviD. Als het niet lukt met vdub kun je een ander programma gebruiken bijv eo-video. Ook met deze twee programma's kun je het audiospoor omzetten naar bijv mp3.

[ Voor 3% gewijzigd door Double J op 31-03-2004 22:53 ]

• e1f
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-10 12:00

e1f

Ik neem aan dat je het capturen gewoon als DV doet (dus geen aparte codecs eroverheen o.i.d.). Vervolgens bewerk je deze film in studio. Als je je film gaat maken, voer je'm weer uit als DV (dus géén andere codec eroverheen). Daarna laad je je film in VirtualDub en ga je daarmee je film naar XviD/DivX omzetten. Probeer in het begin gewoon een klein stukje en probeer verschillende instellingen in Virtual Dub uit. Het beste kan je denk ik van 720x576 resizen naar 768x576 (omdat DV een andere pixelverhouding heeft), je moet deinterlacen voor een goed beeld op je pc (zie voor hoe en wat: http://www.100fps.com/) In VirtualDub is blenden gewoon het makkelijkst... Geluid eerst eruit halen, apart omzetten naar mp3, en weer invoegen.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-12 16:05

ThaHandy

Discovery Channel

e1f schreef op 31 maart 2004 @ 22:53:
Ik neem aan dat je het capturen gewoon als DV doet (dus geen aparte codecs eroverheen o.i.d.). Vervolgens bewerk je deze film in studio. Als je je film gaat maken, voer je'm weer uit als DV (dus géén andere codec eroverheen). Daarna laad je je film in VirtualDub en ga je daarmee je film naar XviD/DivX omzetten. Probeer in het begin gewoon een klein stukje en probeer verschillende instellingen in Virtual Dub uit. Het beste kan je denk ik van 720x576 resizen naar 768x576 (omdat DV een andere pixelverhouding heeft), je moet deinterlacen voor een goed beeld op je pc (zie voor hoe en wat: http://www.100fps.com/) In VirtualDub is blenden gewoon het makkelijkst... Geluid eerst eruit halen, apart omzetten naar mp3, en weer invoegen.
VirtualDub geeft de melding bij een pure DV avi file dat i de audio stream niet kan decoden :? :(

als iemand een kleine FAQ kan maken, en/of ergen een weet, ff melden :)

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-12 22:26
kan je er niet een dvd van maken? dat kan ook makkelijk met pinnacle studio9 (en met een bijbehorende edittingkaart gaat dit razendsnel. van dvd naar xvid kan makkelijk met diverse software (zie verder doom9.nl)

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 00:09
Lukt het wel om de video om te zetten naar divx/xvid?

Je kunt het audiospoor ook anders decoden. Ga in vdubmod ----> streams ----> Stream list. Hier zie je het audiospoor. Ik neem aan dat dat .wav is. Klik dan op de knop 'save wav'.
Hierna ga je het aparte .wav bestand omzetten met een ander programma, bijvoorbeeld streamboxripper of audioconvertor.
Als je dit gedaan hebt ga je weer naar vdubmod en klik je op het audiospoor, daarna klik je op de knop 'disable'. Sluit dit venster. Ga naar Bestand ----> Save Avi. Nu sla je het filmpje opnieuw op (onder een andere naam) . Als dat klaar is kun je de video afspelen, je zult zien dat hij geen audio meer bevat.
Nu ga je het mp3-bestand en het avi-bestand bij elkaar voegen. Start vdubmod weer en open de avi-file. Ga weer naar streams ----> stream list. Klik op 'add stream'. Pak het mp3-bestand. Sluit het venster weer af en sla de avi op, weer onder een andere naam.

Nu heb je een film met mp3-geluid.
Pagina: 1