[Windows 2K / 2K3] DFS + offline files onmogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 76 views sinds 30-01-2008

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Situatie is als volgt:

Windows 2k domein
1 windows 2K fileserver
1 windows 2K3 fileserver

Oorspronkelijk stond alle data op de 2K server, users konden de data bereiken via \\server\share via een loginscript werd een mapping aangemaakt. Gebruikers konden offline files gebruiken op de mappen die zij zelf wilden, dit werkte goed.

Ondertussen is de 2K3 server erbijgekomen omdat de 2K server een andere bestemming heeft dan louter fileserver en dacht ik dat DFS toch een plus zou zijn, na wat getest te hebben in een testomgeving en me wat ingelezen te hebben over DFS denk ik alles te weten wat er te weten valt en besluit ik het zaakje in te stellen als volgt:

DFS root op de 2K3 server
links naar data op de 2K server
een 2 tal mappen lopen gesyncroniseerd op beide servers, naar verloop van tijd zal ik alles syncroniseren en uiteindelijk de 2K3 server alle data laten beheren, met een 2 tal shares gerepliceeerd naar de 2K server. Loginscripts worden aangepast, er wordt nu gemapt naar \\domein\dfsroot\share. En alles werkt... met uitzondering van offline files. Geen enkele client (XP pro) kan nog offline files gebruiken, de optie is eenvoudigweg niet meer ter beschikking. Op de shares staat ingesteld dat de client zelf bepaald welke files hij offline bijhoud, door te rechterklikken op een folder kan de user zeggen dat hij deze file offline wil hebben..

Waneer ik een folder share en die niet als DFS gebruik op de 2K3 kan ik deze wel offline bijhouden, het werkt dus wel op de server, maar niet in combinatie met DFS. Op de 2K server kan ik de shares ook offline bijhouden.

Op technet al gezocht, maar niets relevants gevonden, ook Google/search gaf geen oplossing, mischien weet iemand hier wel iets wat mij kan helpen? :)

Als je screenshots van iets zou willen, deze kan ik morgen wel maken laat het maar weten....tnx

You don't need eyes to see, you need vision

Verwijderd

Heb je een Active Directory draaien? Dan kan het in group policies zitten.
Anders local security policy op de w2k3 server.

edit: Als je direct koppelingen maakt, werkt het dan wel :?
:?
\\%servername%\<Dfs>\<mappie maken> en die offline

edit2 8)7 je hebt een domein

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 21:03 ]

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik heb dus idd een AD domein en de kopelingen zijn gemapt (net use .... in loginscript). Ook werkt offline files wel waneer ik op een niet DFS share kom, probleem stelt zich enkel bij DFS shares...

• Jetser
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 10:43

Jetser

Heb t net even getest, maar op een \\domain\dfsroot share kan ik gewoon make available offline gebruiken (na het aanzetten van offline files dan...) Maar goed, dit is een DFS van 3 w2k3 servers, die in native 2003 mode draaien, wellicht ligt daar het antwoord.

Wellicht kan je wel de drive mappen met de normale manier, \\servernaam\dfsroot, of \\servernaam\naam_onderliggende_share\dfsroot. Dat laatste heeft als voordeel dat het niet meer als een DFS gezien wordt door je windows client, wellicht neemt dat je probleem weg.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ja dat gaat, maar als ik toch naar servers map, waarom zou ik dan nog DFS gebruiken? Ik wil juist niet meer naar servers mappen zodat ik onzichtbaar dingen kan verplatsen en syncroniseren zonder dat users het merken.

Update: opeens gaat het voor bepaalde shares wel weer :?

[ Voor 13% gewijzigd door Yalopa op 01-04-2004 14:02 ]

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:23
Ik heb hier recentelijk ook met een Windows 2003 domein DFS getest en bepaalde directory's worden zelfs automatisch offline beschikbaar gesteld. Bijvoorbeeld homedirectory's en verwijzingen naar Mijn documenten.

Ik denk dat het probleem eerder te maken heeft dat je naar een subdirectory van een share verwijst dan dat het een probleem van DFS op zich is. Als je naar \\domein\\dfsroot verwijst is het probleem denk ik niet aanwezig. Aangezien je onbeperkt DFS-roots kunt maken zou je daar de oplossing in moeten vinden.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Nieuwe testen leren mij het volgende:

Op de win2k3 server:

2k3 = dfsroot
share hangt in DFS

rechtstreeks naar share: offline files mogelijk
via dfs naar dezelfde share: offline files niet (soms) mogelijk

doe ik hetzelfde op de win2kserver:

2k = dfsroot
share hangt in DFS

rechtstreeks naar share: offline files mogelijk
via dfs naar dezelfde share: offline files mogelijk

Bij het afmelden worden de files wel gesyncroniseerd (hoor ik van sommigen) maar het instellen is niet meer mogelijk op de clients..

Verwijderd

Ik zag dit topic woensdag maar ik had de tijd niet om erop te reageren, dus bij deze een klein schopje.

Offline files icm DFS is niet mogelijk. Dit is geen bug maar een beperking van het OS. Het exacte artikel op Technet kan ik even niet vinden (heb het wel ooit gelezen), maar ik quote even iets van Google:
Offline Folders and DFS
Unfortunately today offline caching and DFS are mutually exclusive. Hopefully offline caching will work with DFS accessed data in a near future, I see very little reaso why it should not, but until then you cannot make shares accessed over a DFS path (\\nada\dfs\...) available offline. What you can do is find out where the dfs link is really pointing to and make that folder available offline but that is not recommended. The path to which the link points to may change without prior notice. We only recommend using offline folders to access your home folder on mobile computers.
Bron: http://www.sgr.nada.kth.se/win/win2k/docs/offline.html

Ik zelf stootte mij tegen hetzelfde probleem op een Windows 2000 server, een vriend van mij stootte zich tegen hetzelfde probleem op een Windows 2003 server.

Mijn exacte probleemomschrijving was dat de DFS wel Offline beschikbaar was, maar... als je online was en je deletete een file van de DFS dan viel je offline.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
bedankt voor je reply, tja jammer van alle DFS voordelen maar dat "nadeel" kan ik er niet bijnemen :( ik hoop dat ze het alsnog mogelijk maken in een of ander service pack. Moest je het technetartiekel nog ergens vinden post het dan ff, ik zal zelf ook nog eens op zoek gaan...

[ Voor 3% gewijzigd door Yalopa op 03-04-2004 13:44 ]

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
[een mogelijk nuttige opmerking ter aanvulling van dit topic]

Tijdens studie kwam ik tegen, dat off-line folders niet werkt als op de 2003 server remote administration aangezet is... Je kunt het wel activeren, maar het werkt niet. Dit staat ook in de 2003-help beschreven.

De combinatie terminal services in admin-mode en off-line folders werkt wel in 2000 server.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

leffe_blond schreef op 03 april 2004 @ 13:43:
bedankt voor je reply, tja jammer van alle DFS voordelen maar dat "nadeel" kan ik er niet bijnemen :( ik hoop dat ze het alsnog mogelijk maken in een of ander service pack. Moest je het technetartiekel nog ergens vinden post het dan ff, ik zal zelf ook nog eens op zoek gaan...
Ik vind het ook enorm jammer dit nadeel. Het zou ideaal geweest zijn als het wel werkte, zodat laptops hun offline folders op meerdere lokaties kunnen syncen, maar helaas.

Ik denk ook niet dat dit met een Service Pack zal worden opgelost, misschien dat het in Windows NT 6.0 wel mogelijk is.

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-02 13:47

charlie

?*?

Ik heb ook steeds meer en meer problemen met offline files, maar het probleem is hem pas beginnen stellen nadat mijn home folder boven de 2 Gb was gegroeid. Ik heb hier een SBS2003 met een DFS en (uiteraard) staat Remote adminstration op de server aan. Staat dit letterlijk op de microsoft site dat Offline files niet ondersteund zouden worden indien Remote admin geactiveerd is??? Das zoiets al een auto verkopen waarvan de airco niet werkt als je meer dan 50km/u rijdt...

Zit er bij de admin tools niet ergens een programmatje dat ongeveer hetzelfde kan, maar dan via scripting?

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Heeft iemand misschien ervaring met deze opstelling in combinatie met 2003R2?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:24

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Heren Charlie23 en Zoetjuh,

Dit 2 jaar oude topic wordt nu misbruikt voor 2 verschillende problemen van 2 users. Ik stel voor dat jullie hiervoor zelf een topic starten in het correcte forum met een iets uitgebreidere topicstart dan bovenstaande berichten. ;)

Voor beide lijkt mij dat Windows Servers en Software een betere plaats is hiervoor.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.