Natuurlijk weten we allemaal we hoe we met windows een DVD'tje kunnen branden, backupen of zelfgemaakte filmpjes erop moeten zetten...
Maar hoe werkt dat nu met linux
Ik heb zelf sinds twee dagen een DVD brander, en aangezien in geen windows op mijn bak heb staan ben ik op linux aangewezen. Nu lijkt het me leuk om in dit topic ervaringen, tips en bronnen uit te wisselen over het authoren en backupen van DVD's onder linux. Ik doel hier niet op het encoderen naar DivX of SVCD, maar echt puur op het maken van DVD's die op een stand-alone speler afspeelbaar zijn (voor de rest hebben we dvd::rip e.d.)
Helaas zijn er nog geen kant en klare (GUI) tools om heel simpel een dvd te backuppen, of een mooi menutje te maken. Ze zijn nog heel hard in ontwikkeling en 99% van de GUI's doen nog vrijwel niets. Er zijn echter wel een heleboel losse tools te vinden, die je met een beetje slim koppelen kunt gebruiken om tot je gewenste resultaat te komen! Ik heb natuurlijk de afgelopen twee dagen ook niet stil gezeten, en heb al het een en ander uitgevogelt!
De tools:
- transcode, een grote verzameling toos voor het omzetten van video en video, extracten, multiplexen, noem maar op.
- dvdauthor, te gebruiken om van je mpeg files een DVD bestandsstructuur te maken, incl menu's!
- dvdbackup, backupt je DVD naar disk
- dvd+rw-tools, om DVD+/-RW's te formaten, en DVD-/+R(W)'s te branden.
- thanks to irondog: http://www.heise.de/ct/04/01/links/094.shtml
- ... nog tal van andere kleinere bruikbare tools natuurlijk
DVD9to5
Dit heb ik al deels uitgevonden... Ik kan in ieder geval al VOB's requantiseren, zodat ze op de DVD5 zouden passen. Dat gaat als volgt:
Ter illustratie zal ik ff film.vob gebruiken, die eventueel via dvdbackup (is redelijk eenvoudig) kunt rippen:
Als eerste het geluid eruit halen, met de optie -a tracknr kun je een andere audio track eruit halen
Dan het requantiseren van de video (je hebt wel de nieuwste versie van transcode nodig hiervoor). In de -f switch zet je de requantiseer factor, in dit geval 2.0, dus de resulterende video wordt half zo groot!
Als laatste moet je de .m2v en .ac3 files weer bij elkaar voegen, met -s kun je nog een tweede audio stream toevoegen:
Als het om meerder vobs gaat kun je alle vob's achter elkaar catten bij het extracten van audio en video. Je krijgt dan een grote file, maar dat is niet erg. Ik ben er noch niet achter hoe je ook de sub's mee kunt nemen
Nu weet ik niet of je de kleinere VOB's weer direct op een DVD kunt branden ende rest van de bestanden aan kunt houden
iemand een idee of dan zomaar kan 
Branden kun je met de hand via cdrecord, of growisofs (dvd+rw-tools), of via een gui als K3b.
Authoren:
Wil je alleen de hoofdfilm, zonder menu's e.d, of gewoon je eigen filmpje branden (dat natuurlijk al in het juiste formaat is, kun je doen via kino ofzo) dan kan dat natuurlijk ook. Door dvdauthor te gebruiken. Zorg dat je een recente versie hebt, die werkt met een xml structuur, en dat is wel zo prettig natuurlijk. Als voorbeeld de output.vob van het requantiseren:
dvd.xml:
Als je ff op de website van DVD-author kijkt vind je ook beschrijvingen voor het maken van menu's e.d, als is me dat niet echt zo duidelijk...
Met dvdauthor -x dvd.xml kun je dan het DVD filesysteem genereren, in dit geval in /home/dvddest/, incl. ifo's en vob's.
Testen kun je het geheel met bv xine (let op de laatste "/"!):
Alles goed is speelt ie nu de "DVD" direct af, zonder menu's
Branden:
Hiervoor heb je de dvd+rw-tools nodig! Hdc is mijn DVD-brander, blijkbaar werkt het gewoon zonder IDE-SCSI driver
. Eventueel kun je er nog de -dvd-compat flag bij zetten voor extra compatibiliteit. er is ook nog een -speed=snelheid flag, maar die schijnt bij mij niet te werken (ik kan maar 1x
)
---------------------------------
Zo, voor een eerste aanzet moet dit toch wel voldoende zijn dacht ik zo
Helaas is, zoals blijkt, nog niet alles duidelijk. Weet je betere tools, aanpassingen, toevoegingen of oplossingen, laat dan je stem horen. Ik denk zeker dat je veel mensen blij zult maken
Mij zeker
Vervelend is ook dat ik geen standalone speler heb om al mijn kunsten uit te testen
. Ik ben namelijk erg benieuwd of de fabrieksels echt werken op een standalone speler!
Al met al ben ik toch erg verrast dat er toch al zoveel mogelijk is. Ik hoop dat snel de gui's een beetje gaan functioneren, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker
DISCLAIMER
Graag geen illigale dingen in dit topic (nouja, nerges op GOT natuurlijk
)! Voor dat soort dingen ben ik dan ook niet verantwoordelijk, nog aansprakelijk voor!
Maar hoe werkt dat nu met linux
Helaas zijn er nog geen kant en klare (GUI) tools om heel simpel een dvd te backuppen, of een mooi menutje te maken. Ze zijn nog heel hard in ontwikkeling en 99% van de GUI's doen nog vrijwel niets. Er zijn echter wel een heleboel losse tools te vinden, die je met een beetje slim koppelen kunt gebruiken om tot je gewenste resultaat te komen! Ik heb natuurlijk de afgelopen twee dagen ook niet stil gezeten, en heb al het een en ander uitgevogelt!
De tools:
- transcode, een grote verzameling toos voor het omzetten van video en video, extracten, multiplexen, noem maar op.
- dvdauthor, te gebruiken om van je mpeg files een DVD bestandsstructuur te maken, incl menu's!
- dvdbackup, backupt je DVD naar disk
- dvd+rw-tools, om DVD+/-RW's te formaten, en DVD-/+R(W)'s te branden.
- thanks to irondog: http://www.heise.de/ct/04/01/links/094.shtml
- ... nog tal van andere kleinere bruikbare tools natuurlijk
DVD9to5
Dit heb ik al deels uitgevonden... Ik kan in ieder geval al VOB's requantiseren, zodat ze op de DVD5 zouden passen. Dat gaat als volgt:
Ter illustratie zal ik ff film.vob gebruiken, die eventueel via dvdbackup (is redelijk eenvoudig) kunt rippen:
Als eerste het geluid eruit halen, met de optie -a tracknr kun je een andere audio track eruit halen
code:
1
| cat film.vob | tcextract -t vob -x ac3 > audio.ac3 |
Dan het requantiseren van de video (je hebt wel de nieuwste versie van transcode nodig hiervoor). In de -f switch zet je de requantiseer factor, in dit geval 2.0, dus de resulterende video wordt half zo groot!
code:
1
| cat film.vob | tcextract -t vob -x mpeg2 | tcrequant -o video.m2v -f 2.0 |
Als laatste moet je de .m2v en .ac3 files weer bij elkaar voegen, met -s kun je nog een tweede audio stream toevoegen:
code:
1
| tcmplex -i video.m2v -p audio.ac3 -m d -o output.vob |
Als het om meerder vobs gaat kun je alle vob's achter elkaar catten bij het extracten van audio en video. Je krijgt dan een grote file, maar dat is niet erg. Ik ben er noch niet achter hoe je ook de sub's mee kunt nemen
Nu weet ik niet of je de kleinere VOB's weer direct op een DVD kunt branden ende rest van de bestanden aan kunt houden
Branden kun je met de hand via cdrecord, of growisofs (dvd+rw-tools), of via een gui als K3b.
Authoren:
Wil je alleen de hoofdfilm, zonder menu's e.d, of gewoon je eigen filmpje branden (dat natuurlijk al in het juiste formaat is, kun je doen via kino ofzo) dan kan dat natuurlijk ook. Door dvdauthor te gebruiken. Zorg dat je een recente versie hebt, die werkt met een xml structuur, en dat is wel zo prettig natuurlijk. Als voorbeeld de output.vob van het requantiseren:
dvd.xml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| <dvdauthor dest="/home/dvddest/">
<vmgm/>
<titleset>
<titles>
<pgc>
<vob file="output.vob"/>
</pgc>
</titles>
</titleset>
</dvdauthor> |
Als je ff op de website van DVD-author kijkt vind je ook beschrijvingen voor het maken van menu's e.d, als is me dat niet echt zo duidelijk...
Met dvdauthor -x dvd.xml kun je dan het DVD filesysteem genereren, in dit geval in /home/dvddest/, incl. ifo's en vob's.
Testen kun je het geheel met bv xine (let op de laatste "/"!):
code:
1
| xine dvd:/home/dvddest/VIDEO_TS/ |
Alles goed is speelt ie nu de "DVD" direct af, zonder menu's
Branden:
Hiervoor heb je de dvd+rw-tools nodig! Hdc is mijn DVD-brander, blijkbaar werkt het gewoon zonder IDE-SCSI driver
code:
1
2
| cd /home/ growisofs -Z /dev/hdc -V NAAM_VAN_DE_DVD -dvd-video dvddest |
---------------------------------
Zo, voor een eerste aanzet moet dit toch wel voldoende zijn dacht ik zo
Al met al ben ik toch erg verrast dat er toch al zoveel mogelijk is. Ik hoop dat snel de gui's een beetje gaan functioneren, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker
DISCLAIMER
Graag geen illigale dingen in dit topic (nouja, nerges op GOT natuurlijk
[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 31-03-2004 23:14 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?