[linux] Het grote DVD backup en author topic

Pagina: 1
Acties:
  • 291 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Natuurlijk weten we allemaal we hoe we met windows een DVD'tje kunnen branden, backupen of zelfgemaakte filmpjes erop moeten zetten...

Maar hoe werkt dat nu met linux :? Ik heb zelf sinds twee dagen een DVD brander, en aangezien in geen windows op mijn bak heb staan ben ik op linux aangewezen. Nu lijkt het me leuk om in dit topic ervaringen, tips en bronnen uit te wisselen over het authoren en backupen van DVD's onder linux. Ik doel hier niet op het encoderen naar DivX of SVCD, maar echt puur op het maken van DVD's die op een stand-alone speler afspeelbaar zijn (voor de rest hebben we dvd::rip e.d.)

Helaas zijn er nog geen kant en klare (GUI) tools om heel simpel een dvd te backuppen, of een mooi menutje te maken. Ze zijn nog heel hard in ontwikkeling en 99% van de GUI's doen nog vrijwel niets. Er zijn echter wel een heleboel losse tools te vinden, die je met een beetje slim koppelen kunt gebruiken om tot je gewenste resultaat te komen! Ik heb natuurlijk de afgelopen twee dagen ook niet stil gezeten, en heb al het een en ander uitgevogelt!

De tools:
- transcode, een grote verzameling toos voor het omzetten van video en video, extracten, multiplexen, noem maar op.
- dvdauthor, te gebruiken om van je mpeg files een DVD bestandsstructuur te maken, incl menu's!
- dvdbackup, backupt je DVD naar disk
- dvd+rw-tools, om DVD+/-RW's te formaten, en DVD-/+R(W)'s te branden.
- thanks to irondog: http://www.heise.de/ct/04/01/links/094.shtml
- ... nog tal van andere kleinere bruikbare tools natuurlijk

DVD9to5

Dit heb ik al deels uitgevonden... Ik kan in ieder geval al VOB's requantiseren, zodat ze op de DVD5 zouden passen. Dat gaat als volgt:

Ter illustratie zal ik ff film.vob gebruiken, die eventueel via dvdbackup (is redelijk eenvoudig) kunt rippen:

Als eerste het geluid eruit halen, met de optie -a tracknr kun je een andere audio track eruit halen
code:
1
cat film.vob | tcextract -t vob -x ac3 > audio.ac3

Dan het requantiseren van de video (je hebt wel de nieuwste versie van transcode nodig hiervoor). In de -f switch zet je de requantiseer factor, in dit geval 2.0, dus de resulterende video wordt half zo groot!
code:
1
cat film.vob | tcextract -t vob -x mpeg2 | tcrequant -o video.m2v -f 2.0

Als laatste moet je de .m2v en .ac3 files weer bij elkaar voegen, met -s kun je nog een tweede audio stream toevoegen:
code:
1
tcmplex -i video.m2v -p audio.ac3 -m d -o output.vob

Als het om meerder vobs gaat kun je alle vob's achter elkaar catten bij het extracten van audio en video. Je krijgt dan een grote file, maar dat is niet erg. Ik ben er noch niet achter hoe je ook de sub's mee kunt nemen :(

Nu weet ik niet of je de kleinere VOB's weer direct op een DVD kunt branden ende rest van de bestanden aan kunt houden :? iemand een idee of dan zomaar kan :?
Branden kun je met de hand via cdrecord, of growisofs (dvd+rw-tools), of via een gui als K3b.

Authoren:
Wil je alleen de hoofdfilm, zonder menu's e.d, of gewoon je eigen filmpje branden (dat natuurlijk al in het juiste formaat is, kun je doen via kino ofzo) dan kan dat natuurlijk ook. Door dvdauthor te gebruiken. Zorg dat je een recente versie hebt, die werkt met een xml structuur, en dat is wel zo prettig natuurlijk. Als voorbeeld de output.vob van het requantiseren:

dvd.xml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<dvdauthor dest="/home/dvddest/">
<vmgm/>
  <titleset>
   <titles>
    <pgc>
     <vob file="output.vob"/>
    </pgc>
   </titles>
  </titleset>
</dvdauthor>

Als je ff op de website van DVD-author kijkt vind je ook beschrijvingen voor het maken van menu's e.d, als is me dat niet echt zo duidelijk...

Met dvdauthor -x dvd.xml kun je dan het DVD filesysteem genereren, in dit geval in /home/dvddest/, incl. ifo's en vob's.

Testen kun je het geheel met bv xine (let op de laatste "/"!):
code:
1
xine dvd:/home/dvddest/VIDEO_TS/

Alles goed is speelt ie nu de "DVD" direct af, zonder menu's

Branden:

Hiervoor heb je de dvd+rw-tools nodig! Hdc is mijn DVD-brander, blijkbaar werkt het gewoon zonder IDE-SCSI driver :). Eventueel kun je er nog de -dvd-compat flag bij zetten voor extra compatibiliteit. er is ook nog een -speed=snelheid flag, maar die schijnt bij mij niet te werken (ik kan maar 1x :( )
code:
1
2
cd /home/
growisofs  -Z /dev/hdc  -V NAAM_VAN_DE_DVD -dvd-video dvddest

---------------------------------

Zo, voor een eerste aanzet moet dit toch wel voldoende zijn dacht ik zo :) Helaas is, zoals blijkt, nog niet alles duidelijk. Weet je betere tools, aanpassingen, toevoegingen of oplossingen, laat dan je stem horen. Ik denk zeker dat je veel mensen blij zult maken :) Mij zeker :P Vervelend is ook dat ik geen standalone speler heb om al mijn kunsten uit te testen :( . Ik ben namelijk erg benieuwd of de fabrieksels echt werken op een standalone speler!

Al met al ben ik toch erg verrast dat er toch al zoveel mogelijk is. Ik hoop dat snel de gui's een beetje gaan functioneren, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker :)

DISCLAIMER
Graag geen illigale dingen in dit topic (nouja, nerges op GOT natuurlijk :) )! Voor dat soort dingen ben ik dan ook niet verantwoordelijk, nog aansprakelijk voor!

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 31-03-2004 23:14 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 06:29

Blaasvis

Cidora \o/

http://forums.gentoo.org/...117709&highlight=dvd+menu
^^ hier heb ik veel aan gehad

ik brandt nu eigenlijk alle anime die ik binnen haal. Voor mij was het grootste probleem dat ik helemaal geen windows meer op mijn workstation had staan ;)

Als je er eenmaal aan gewent bent, dan gaat het sneller en sneller, nu author ik een dvd met menu al in minder dan 1,5 uur. ik ben alleen tot de conclusie gekomen, dat ik niet te goedkope dvd's moet halen. Ik heb de gui's voor het branden van dvd's op windows bekeken en eigenlijk vindt ik het niet zo veel makkelijk en lang niet zo veel vrijheid om te doen en laten wat je zelf graag wilt ;)

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ja, ik merk ook dat het behoorlijk snel gaat, denk dat ik binnen 60 min een DVD klaar kan hebben (incl branden). Heb een 4 disk RAID 5 array, flink geheugen en 2 CPU's die je flink kunt belasten :)

Die link van jou was ik ook al tegengekomen, maar heb nog geen tijd gehad om er nog uitvoerig naar te kijken...

Deze vraag interesseert me eigenlijk heel erg:
Nu weet ik niet of je de kleinere VOB's weer direct op een DVD kunt branden en de rest van de bestanden aan kunt houden :? iemand een idee of dan zomaar kan :?

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Nu weet ik niet of je de kleinere VOB's weer direct op een DVD kunt branden ende rest van de bestanden aan kunt houden :? iemand een idee of dan zomaar kan :?
Branden kun je met de hand via cdrecord, of growisofs (dvd+rw-tools), of via een gui als K3b.
Een VOB is een info stream (audio / video / subs / synchronisatie). Wat jij doet, is uit de VOB's de audio en de video extracten. Dat is niet echt lekker als je een ondertitel wil bewaren. Ik geloof dat je een gepachte versie van transcode nodig hebt en zéker niet moet transcoden in meerdere stappen (1 x voor audio en 1x voor video).

Kan Linux nu eigenlijk al pijnloos álle dvd's afspelen? Ik weet zelf ook niet hoe die rommel in elkaar zit, maar sommige dvd's zijn volgens mij encrypted (wat niet met open source software te decrypten is).

Het afspelen van DVD's (of dvd-images) gaat bij mij meestal vrij goed (soms met wat strepen bij wat snellere scenes). Maar ik vraag me toch af of linux nu 100% dvd klaar is.

[ Voor 2% gewijzigd door irondog op 31-03-2004 22:07 . Reden: typo ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
irondog schreef op 31 maart 2004 @ 22:05:
[...]
Een VOB is een info stream (audio / video / subs / synchronisatie). Wat jij doet, is uit de VOB's de audio en de video extracten. Dat is niet echt lekker als je een ondertitel wil bewaren. Ik geloof dat je een gepachte versie van transcode nodig hebt en zéker niet moet transcoden in meerdere stappen (1 x voor audio en 1x voor video).
Ik weet dat je de sub's e.d kwijt bent, dat is ook een van de problemen. Weet jij dan ergens die patch te vinden? Zou natuurlijk ideaal zijn als dit alles in een keer kon, zonder dat je sub's en andere audio sporen verliest! Maar opzich werkt het zo wel als basis. Nog een ander probleem is de beeld/geluid synchronisatie. De ac3 stream heeft vaak een offset van een aantal ms, helaas kan ik die nergens achterhalen. Maar met een beetje experimenteren lukt het wel.
Kan Linux nu eigenlijk al pijnloos álle dvd's afspelen? Ik weet zelf ook niet hoe die rommel in elkaar zit, maar sommige dvd's zijn volgens mij encrypted (wat niet met open source software te decrypten is).
Ik ben nog nooit wat tegengekomen wat het niet doet. Alleen 24 bit LPCM geluid werkt nog niet helaas.
Het afspelen van DVD's (of dvd-images) gaat bij mij meestal vrij goed (soms met wat strepen bij wat snellere scenes). Maar ik vraag me toch af of linux nu 100% dvd klaar is.
Afspelen in ieder geval wel. Gaat perfect bij mij, zonder strepen e.d, met maar 10 tot 15% CPU verbruik :)

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 31-03-2004 22:19 ]

• irondog

irondog

deepspace schreef op 31 maart 2004 @ 22:16:
Ik weet dat je de sub's e.d kwijt bent, dat is ook een van de problemen. Weet jij dan ergens die patch te vinden? Zou natuurlijk ideaal zijn als dit alles in een keer kon, zonder dat je sub's en andere audio sporen verliest! Maar opzich werkt het zo wel als basis. Nog een ander probleem is de beeld/geluid synchronisatie. De ac3 stream heeft vaak een offset van een aantal ms, helaas kan ik die nergens achterhalen. Maar met een beetje experimenteren lukt het wel.
Ik denk dat ik het in de eerste instantie al verkeerd zei. Ik had het over M2VRequantiser (ofwel Requant) i.p.v. transcode. Deze maakt vanaf stdin een videostream kleiner (requantiseren) en voert het naar stdout.
Dat moeten we dus (net als bij de transcode tools) niet hebben. :)

Vamps (gebaseerd op Requant) kan een program stream verkleinen (met behoud van nuttige synchronisatie info e.d.)
Vamps staat voor eVaporate mpeg2 Program Stream

Deze info heb ik uit een C'T (van hoogstens twee á drie maanden terug) en schud ik zo uit mijn mauw (ik heb hem hier niet liggen).

Het is merkwaardig dat jij de twee tools niet genoemd hebt in je start post. Even merkwaardig is het, dat er zeer weinig tot niets over deze tools te vinden is op internet.

Hier een aantal linkjes:
http://metakine.com/products/dvdremaster/modules.html
http://www.heise.de/ct/04/01/links/094.shtml

Ik blijf de komende tijd met mijn vingers van deze (in Linux) nog niet uitontwikkelde technologie af.
Afspelen in ieder geval wel. Gaat perfect bij mij, zonder strepen e.d, met maar 10 tot 15% CPU verbruik :)
Mijn cpu load blijft ook zeer laag. Maar strepen zijn er soms (eigenlijk bij alle dvd's en op mijn beide linux pc's)

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Coole tools zeg, die had ik idd nog niet gevonden! Ik ben ook pas twee dagen bezig.

Ik moet ook dan ff de C't nakijken (zou het ook in de duitse gestaan hebben :? s ja dus) :)

Wat bedoel je eigenlijk precies met strepen (screenshot als mogelijk) ? Misschien ligt het aan de software? Xine, mplayer, vlc en ogle doen het allemaal prima bij mij

Edit:

Ik heb ff in de C't doorgelezen hoe dat in zijn werk gaat en het zit eigenlijk best cool in elkaar, alleen jammer dat je die dvdauthor xml file nog steeds zelf moet maken (ze hebben wel een beperkt scriptje gemaakt). De eigen DVD menustructuur kun je dus nog niet meenemen helaas. Kwestie van tijd :)

[ Voor 36% gewijzigd door voodooless op 31-03-2004 23:49 ]

Verwijderd

Interessant topic, bedankt voor de info.

Ik heb nog geen dvdbrander (ben nog aan het orienteren, vandaar dat ik dit 'grote topic' las), maar wil hier toch even reageren op de kwaliteit van de dvd playback:
die is bij mij al jaren vrijwel perfect, en was beter dan de players die ik destijds in windows had (toen ik nog windows had) een jaartje of 3 terug (windvd en powerdvd).
Vrienden die de overstap meer recentelijk gemaakt hebben hebben dezelfde ervaring...

Een o/t vraagje (mijn excuses) aan de eigenaars van dvd branders: kan je die zonder 'regionset' onder linux gebruiken? Mijn kwestie is eigenlijk: als ik een brander koop, en die gebruik om dvds te branden, is het dan het beste mijn cdrw te vervangen of mijn dvd-rom...?
Mijn dvd-rom is regiovrij (IPC1) en tegenwoorden zijn alle drives RPC2 (regiogelocked) - en ik heb een 10tal dvd's uit Australie (zone 4), naast mijn collectie zone 2 dvds is een regiovrije reader dus wel een must...
Of kan je met een RPC2 drive die al dan niet al gelocked is in een regio/getal gewoon alle dvds kijken onder linux?

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-02 17:10

MrScratch

I am rubber, you are glue

Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 10:20:
Een o/t vraagje (mijn excuses) aan de eigenaars van dvd branders: kan je die zonder 'regionset' onder linux gebruiken? Mijn kwestie is eigenlijk: als ik een brander koop, en die gebruik om dvds te branden, is het dan het beste mijn cdrw te vervangen of mijn dvd-rom...?
Ik weet eigenlijk niet of het kan onder linux, ik heb zelf alleen regio2 dvd's. Maar ik adviseer je cdrw te vervangen. Een dvd-brander is ook een cd-brander en op die manier heb je alle functies op je pc. DVD's en CD's lees je met je dvd-rom drive en cd's en dvd's brand je met je dvd-writer.

[ Voor 8% gewijzigd door MrScratch op 02-04-2004 10:28 ]

Look behind you! A three headed monkey!

• irondog

irondog

Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 10:20:
Ik heb nog geen dvdbrander (ben nog aan het orienteren, vandaar dat ik dit 'grote topic' las), maar wil hier toch even reageren op de kwaliteit van de dvd playback:
die is bij mij al jaren vrijwel perfect, en was beter dan de players die ik destijds in windows had (toen ik nog windows had) een jaartje of 3 terug (windvd en powerdvd).
Vrienden die de overstap meer recentelijk gemaakt hebben hebben dezelfde ervaring...
Het gaat mij helemaal niet om de ervaringen en de verhalen van anderen over hoe goed linux wel niet hun favo dvd afspeelt.
Sommige dvd's zijn gewoon encrypted en de beste compatibiliteit haal je dus niet op een platform waar alleen vrijwilligers software voor schrijven (linux dus).
Linux coders hebben gewoon geen geld is voor peperdure licenties die nodig zijn om alle (dus ook encrypted) dvd's af te spelen.
Mijn dvd-rom is regiovrij (IPC1) en tegenwoorden zijn alle drives RPC2 (regiogelocked) - en ik heb een 10tal dvd's uit Australie (zone 4), naast mijn collectie zone 2 dvds is een regiovrije reader dus wel een must...
Die regiocode is gewoon bedrog voor de koper van een dvd.

Om in te gaan op je vraag:
Die regiocode check zat eerst in software (RPC1):
Maar welke malloot prefereert nu software die niet alles vlekkeloos afspeelt?
Niet slim ontworpen dus. Dan maar die check naar de hardware (firmware :) )toe schuiven (RPC2):
Maar welke malloot prefereert nu hardware die niet alles vlekkeloos afspeelt?

Ik zou dus zeggen: Die regio rommel is te omzeilen (andere software, /*hardware,*/ of firmware gebruiken en je bent van het gezeik af). Encryptie lijkt me veel erger. Maar ik heb nog nooit echt over problemen heermee gelezen.
MrScratch schreef op 02 april 2004 @ 10:28:
Ik weet eigenlijk niet of het kan onder linux, ik heb zelf alleen regio2 dvd's. Maar ik adviseer je cdrw te vervangen. Een dvd-brander is ook een cd-brander en op die manier heb je alle functies op je pc. DVD's en CD's lees je met je dvd-rom drive en cd's en dvd's brand je met je dvd-writer.
Daar ben ik het mee eens. Het is gewoon de meest logische keuze in dit geval.

Als je een brander gaat kopen moet je even opletten of ie regio vrij is of niet. Ik heb dat zelf niet gedaan en heb geen spijt of problemen. Ik kijk dvd's liever op een stand alone (en eventueel in mijn dvdrom) en dat zijn meestal gewoon nederlandsche.

edit:
Om nog even terug te komen op de strepen die ik heb bij het afspelen van een dvd:
Het probleem heb ik alleen bij kaffeine (xine-lib) en niet met mplayer (meerdere vo's geprobeerd. Allemaal suc6vol getest.)
[offtopic]
Een dvd image speel ik al volgt af:
#mount -t iso9660 -o loop /home/test/film.img /mnt/tmp
#ln -sf /dev/loop0 /dev/dvd
#chmod 555 /dev/loop0
$kaffeine
*ik moet mijn favo dvdspeler helaas voor de gek houden alvorens hem te starten. Maar het werkt voor mij goed genoeg: hij behandelt de image als dvd
[/oftopic]

[ Voor 13% gewijzigd door irondog op 02-04-2004 15:58 ]

Verwijderd

irondog schreef op 02 april 2004 @ 15:30:
Linux coders hebben gewoon geen geld is voor peperdure licenties die nodig zijn om alle (dus ook encrypted) dvd's af te spelen.
Sorry dat ik weer o/t ga, mail verder maar als je het er niet mee eens bent; ik zal dit bericht editen indien nodig/gevraagd....
Het heeft niks met geld te maken dat ze de juiste info oid niet zouden hebben om goede playback mogelijk te maken. Dat mplayer het prima doet geeft al genoeg aan om jouw argument onderuit te halen. Je insinueert hier dus iets dat absoluut niet klopt.
Die licenties zijn er alleen voor nodig om het afspelen legaal te maken (zonder licentie omga je namelijk de kopieerbeveiliging en dat is volgens de DMCA illegaal, in de VS tenminste), die hebben niks met de kwaliteit te maken (de encryptie is prima gekraakt). Evt kan het zijn dat een dvd helemaal niet speelt, bv als de disc de drive om zijn hardware code vraagt, en die blijkt fout te zijn. Vergelijk huiskamerplayers die zone 0 (regiovrij) gemaakt zijn, die kunnen bepaalde (zeldzame en voornamelijk zone 1 VS) dvds niet afspelen.
Het zou kunnen dat die dvds op een rpc1 drive ook niet spelen.

Terug on topic:
bedankt voor jullie tip, inderdaad zal ik als de tijd daar is mijn cdrw vervangen, het wachten is nog even op dual layer dual standard branders (heb geen haast, zo rond de zomer is prima).
Dan ben je ook meteen van dvd9 => dvd5 hercodering af, als het goed is. Het zou interessant zijn of dat echt zo is. Bovendien maken dual layer dvds dan directe kopieen mogelijk, wat de encryptie reduceert tot een afspeelbeveiliging, en niet een kopieerbeveiliging, waarna decss dus misschien niet meer illegaal is...?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Op de dual brander kun je helaas nog een tijdje wachten denk ik (en de media zal weer niet compatible zijn met de huidige players).

Anyway... Ik heb mijn RW (gebrand zoals ik in mijn topicstart beschreven hebt) getest op een stand alone speler, en het werkt prima :).

Echter de methode die in de C't beschreven stond is veel beter, aangezien je daar ook netjes de sub's en meerdere audio tracks kan meenmen. Bovendien is de methode ook nog sneller, en neemt minder plaats in (kan direct van source dvd -> kan en klaar "image"). Ik moet eens kijken of ik er niet een mooie gui of een script van kan maken, om zo een helboel typ en uitpuzzelwerk te besparen!

• MrScratch

MrScratch

Volgens de volgende link:

http://www.fnl.nl/ct/archief2004/ct2004-04/

zit in de huidige c't een uitgebreide uitleg over hoe dvd's te kopieren. Iemand die al gelezen? Misschien vol met nuttige info voor dit topic?

@deepspace:

Is dat de c't waar jij het over hebt? Verder terug in het topic heeft IronDog het over een c't van enkele maanden terug, dus ik wist niet of je het over die c't hebt of over de nieuwste.

[ Voor 34% gewijzigd door MrScratch op 03-04-2004 20:00 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Het is idd de C't van enkele maanden terug, echter de duitse versie (01/2004). Ik vermoed dat dit dus de nederlandse vertaling is van hetzelfde artiekel. ... :Z Dit herrinnert me er weer aan waarom ik ook alweer de Duitse versie lees :+: eerder, vaker, meer en goedkoper 8)

• MrScratch

MrScratch

deepspace schreef op 03 april 2004 @ 20:23:
Het is idd de C't van enkele maanden terug, echter de duitse versie (01/2004). Ik vermoed dat dit dus de nederlandse vertaling is van hetzelfde artiekel. ... :Z Dit herrinnert me er weer aan waarom ik ook alweer de Duitse versie lees :+: eerder, vaker, meer en goedkoper 8)
Ok, maar dan ga ik toch maar eens de nederlandse versie scoren. Kan ik eindelijk ook eens op niveau meepraten in deze thread. :7

• froggie
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

LinuxMagazine (engels) heeft deze maand ook een artikel over het kopieren van DVD's onder Linux. Maar ze bespreken alleen Vamp volgens mij (wat bespreekt de C'T?). Zal hem anders wel ff halen van de week om te kijken wat hun bevindingen zijn.

offtopic:
Iemand nog snel een linkje voor de setup van dvd-rw-tools etc onder 2.6? Heb nog niet echt tijd gehad om er naar te kijken, maar wil onderhand helemaal overstappen en niet meer naar XP te hoeven booten om dvd's te branden.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Froggie schreef op 04 april 2004 @ 15:03:
LinuxMagazine (engels) heeft deze maand ook een artikel over het kopieren van DVD's onder Linux. Maar ze bespreken alleen Vamp volgens mij (wat bespreekt de C'T?). Zal hem anders wel ff halen van de week om te kijken wat hun bevindingen zijn.

offtopic:
Iemand nog snel een linkje voor de setup van dvd-rw-tools etc onder 2.6? Heb nog niet echt tijd gehad om er naar te kijken, maar wil onderhand helemaal overstappen en niet meer naar XP te hoeven booten om dvd's te branden.
C't gaat over vamps i.c.m dvdauthor.

Je OT vind ik niet offtopic hoor :+ . Setup onder 2.6... geen idee. Ik deed een emerge, en het werkte direct ( :D ), zonder IDE-SCSI en shit (net als cdrecord en cdrdoa tegenwoordig). Dus schijnbaar is het geen probleem.

• MrScratch

MrScratch

Ik zat weer te snuffelen op de gentoo-forums en kwam hier een link naar lxdvdrip tegen. Dit is een tool die het hele proces in 1 keer beweert te kunnen. Dit werkt met vamps om te requantiseren en dvdauthor om de dvd-structuur te bouwen.

Meer info: http://developer.berlios.de/projects/lxdvdrip/

Zag er interessant uit.

offtopic:
Ik ben bezig met het leren van Python en PyGTK en dacht dat een leuk progje om te bouwen een grafische tool om een dvd te rippen met vamps/lsdvd/dvdauther is. Verwacht echter niet al te snel een versie, alle begin is immers moeilijk

• Blaasvis

Blaasvis

Cidora \o/

* Blaasvis zit met een probleem

ik weet niet in hoeverre jullie dit al een gedaan hebben, ik heb nu een dual audio en een subtitle ogm file. nu wil ik graag al dit behouden, ik heb de ogm al uit elkaar gehaalt met oggtools.

Dan hou ik twee ogg files over en een srt file. het omzetten is geen probleem maar hoe krijg ik met dvd author die sub title erin en meerder audio streams?

en weten jullie misschien meer over mkv files en of er linux tools voor zijn ?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Blaasvis schreef op 13 april 2004 @ 17:59:
* Blaasvis zit met een probleem

ik weet niet in hoeverre jullie dit al een gedaan hebben, ik heb nu een dual audio en een subtitle ogm file. nu wil ik graag al dit behouden, ik heb de ogm al uit elkaar gehaalt met oggtools.

Dan hou ik twee ogg files over en een srt file. het omzetten is geen probleem maar hoe krijg ik met dvd author die sub title erin en meerder audio streams?

en weten jullie misschien meer over mkv files en of er linux tools voor zijn ?
De mpeg file die je voor dvdauthor nodig hebt bevat eigenlijk alles wat je nodig hebt, dus audio, video, en sub's. In de dvdauthor xml file geef je dan aan welke subs je wil gebruiken.

Met tcmplex kun je mpeg audio en video multiplexen (maximaal twee audio streams). Er is ook een -o optie, die is denk ik voor het invoegen van de subs en ander zooi, maar wat daar precies voor een fileformaat in moet zou ik niet weten.

Ik ben zelf bezig om een divX met AC3 om te zetten naar mpeg2 met transcode, helaas krijg ik de AC3 stream niet 1:1 overgenomen, transcode wil er stereo mpeg2 audio van maken :( Iemand een idee?

• Blaasvis

Blaasvis

Cidora \o/

wat zijn de transcode optie die je gebruikt ?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Deze:
code:
1
transcode -i blaat.avi -V -y mpeg -F d --export_asr 1 -o blaat_output

Nu kijg ik dus een .mpa file i.p.v ac3. Als ik -t mpeg,ac3 doe, dan gaat het naar korte tijd een fout: Broken pipeames :(

• Blaasvis

Blaasvis

Cidora \o/

kun je niet mpeg2enc,ac3 gebruiken ?
ik doe meestal zo mpeg2enc,mp2enc!

maar hoe maak ik in het menu dan dat je verschillende sound-layers kunt gebruiken.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ah, dat is idd tricky, in het C't artiekel stond daar wel wat over, als je ff ergen hierboven naar de link gaat over vamps, en ff daar kijkt dat vind het het voorbeeld dat ook in de C't staat. Denk dat dat wel een beetje duidelijk is. En verder: man dvdauthor. De documentatie op de website is helaas niet echt up-to-date...

• zerok
  • Laatst online: 17-02 23:48

zerok

geen

Een klein schopje :)

Ik heb nu een dvd brander gekocht en probeer nu dus dvd's met menutjes te maken. Ik heb daarvoor meerdere links gevonden op het internet maar geen van alle werkt 100%.
Ik heb nu 2 kleine film bestanden waar ik een menutje voor wil zetten.

Ik gebruik qdvdauthor ( http://qdvdauthor.sourceforge.net/ ) om de nodige xml bestanden en plaatjes te creeeren. Tot zover geen probleem authoren gaat goed en branden met k3b ook. Maar als ik dan de dvd in de dvdspeler stop krijg ik wel het menutje te zien ik kan ook een film afspelen. ff een plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/39379/thumb.jpg
(Ja ik weet het niet echt logisch maar dit heb ik toevallig op mijn hd rondslingeren)
Dit menu blijf ik dus zien. als ik met de pijltjes op de afstandsbediening naar rechts ga krijg ik dus wel het filmpje onder het kopje taliban te zien en ook de knop for the birds werkt. Maar ik krijg dus niet een highlight ofzo om te zien waar de cursor is ik zie de hele tijd dit plaatje.

Kent iemand dit probleem en weet die hoe dit opgelost kan worden?
xine werkt niet bij mij dus ik weet niet hoe het er op de compu uitziet.
config bestanden hieronder.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<subpictures>
 <stream>
  <spu transparent="fefefd" force="yes" end="00:00:00.0" select="/tmp/test/Main Menu VMGMselected.png" start="00:00:00.0" highlight="/tmp/test/Main Menu VMGMhighlighted.png" >
   <button y0="21" y1="150" x0="38" name="1" x1="147" />
   <button y0="153" y1="194" x0="520" name="2" x1="637" />
  </spu>
 </stream>
</subpictures>

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
<dvdauthor dest="/data/tmp/dvd" jumppad="yes" >
 <vmgm>
  <menus>
   <video format="pal" resolution="720x576" />
   <pgc entry="title" >
    <vob file="/tmp/test/Main Menu VMGM_menu.mpg" pause="inf" />
    <button name="1" >jump title 1 chapter 1; </button>
    <button name="2" >jump title 2 chapter 1; </button>
   </pgc>
  </menus>
 </vmgm>
 <titleset>
  <titles>
   <pgc>
    <vob file="/data/tmp/for-the-birds.mpg" />
    <post> call vmgm menu 1; </post>
   </pgc>
   <pgc>
    <vob file="/data/tmp/taliban-elite.mpg" />
    <post> call vmgm menu 1; </post>
   </pgc>
  </titles>
 </titleset>
</dvdauthor>

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
#!/bin/bash
#
# This line of command will convert the background imageinto a MPEG2 stream in PAL format 720x576
#############################################################################
# Option 0 : 
# jpegtopnm "/tmp/test/Main Menu VMGMbackground.jpg" | ppmtoy4m -n 1 -F25:1 -A59:54 -I t -L | mpeg2enc -f 8 -n p -o "/tmp/test/Main Menu VMGM.m2v"
jpeg2yuv -n 50 -I p -f 25 -j "/tmp/test/Main Menu VMGMbackground.jpg" | mpeg2enc -n p -f 8 -o "/tmp/test/Main Menu VMGM.m2v"

# This line creates an empty sound file to mix into the menu-movie.
# Option 0 : 
# arecord -f dat -twav -d 1 | mp2enc -r 48000 -o "/tmp/test/Main Menu VMGM.mp2"
# Option 1 : 
# arecord -S -M -t 1 -w /dev/stdout | mp2enc -r 48000 -o "/tmp/test/Main Menu VMGM.mp2"
# Option 3 : 
# dd if=/dev/zero bs=4 count=1920 | toolame -b128 -s 48 /dev/stdin "/tmp/test/Main Menu VMGM.mp2"
sox -t raw -s -w -c 2 -r 48000 /dev/zero -t wav -c 2 -r 48000 /dev/stdout trim 0 1 | mp2enc -r 48000 -o "/tmp/test/Main Menu VMGM.mp2"

# The following command will multiplex the sound file into the menu-movie.
mplex -f 8 -o "/tmp/test/Main Menu VMGM.mpg" "/tmp/test/Main Menu VMGM.m2v" "/tmp/test/Main Menu VMGM.mp2"

# Here we use spumux to add the subpicture (buttons) the the mpeg2 video.
spumux "/tmp/test/Main Menu VMGM.xml" < "/tmp/test/Main Menu VMGM.mpg" > "/tmp/test/Main Menu VMGM_menu.mpg"

# Here we start dvdauthor with the generated xml file.
dvdauthor -x "/tmp/test/dvdauthor.xml"

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Pagina: 1