Toon posts:

Geluidskaart voor PC -> Versterker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Okay,
Nou heb ik thuis toch wel een redelijk bakbeest van een versterker staan maar nu wil ik ook nog die leuke muziekjes, zonder te fikken, naar mijn versterker krijgen. De vraag is uiteraard wat is handig?

De afstand PC -> Versterker is niet aanzienlijk groot (4 / 5 M) maar ook niet echt lekker om met de standaard tulpplugjes en kabels te gaan rommelen. Is het handig om een externe Soundcard te kopen, USB / Firewire? Of is dat helemaal vervelend.....
Toch wel die interne Terratec / Creative met eventueel coax uitgang? Optisch kabeltje lijkt me over die afstand een beetje vreemd. Het mag best een beetje geld kosten, de versterker was ook niet goedkoop, maar 5 M optical schiet me dan toch in het verkeerde keelgat...niet de prijs opzich....maar ja.....verdomme...als dit de beste optie is moet het ook maar.....lol
BTW het gaat om een 6.1 Versterker van Yamaha (met alle soorten aansluitingen) al gaat het echter hoofdzakelijk om muziek (Stereo).
Ik hoor graag wat jullie meningen / inzichten hier over zijn....

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-08 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Maakt niet uit... gewone kabel, coax of optisch... boeie :? Wat jij het leukste vind...

Als je geluidskaart niet zo geweldig is zou ik digitale overdacht doen, coax is dan het goedkoopste (kun je ook zelf op maat solderen). Met een externe kaart win je niks!

Ik zie eigenlijk niet wat het nut is van dit topic, antwoord ligt toch eigenlijk wel voor de hand...

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 31-03-2004 19:54 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Aha...intressant..
Je ziet het nut er niet van in....laat me dan proberen het nuttig voor je te maken...
Welke geluidskaart zou je aanbevelen?
Misschien enige reviews / persoonlijke ervaringen om je mening te ondersteunen? Ik heb hier niet ruim 2000 E aan Versterker ed. staan om een Creative Audigy 2 aan te schaffen en vervolgens rukgeluid te krijgen. Ik vroeg me af of er misschien mensen hier op de GoT waren die hun pc ook op de versterker hebben staan en hoe. Wat je bijvoorbeeld wint aan een externe geluidskaart is minder (?) verlies over een 5 meter lange USB/Firewire kabel en een veel handigere bediening op de externe geluisskaart zelf (afstandbediening) ipv. de computer zelf gebruiken.
Wat bedoel je met gewone kabel? De Dixons kabel van 10 meter voor 3 Euro 50? Coax of Optisch boeie? alsof het niet uitmaakt?
Als je geluidskaart niet zo geweldig is....he....daar ben ik nu juist naar op zoek...en dan is het wel een geweldige mag ik hopen...
Als we het nu over nuttig of niet nuttig hebben...dan is jou reply niet erg nuttig voor mij.
Gaarne reply's van mensen die thuis ook zo een soort setup hebben, misschien handige links naar reviews van verschillende high - end kaarten hebben of andere "nuttige" informatie.
Thnx in advance.
DrY

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:55
DrY.. als je eens naar DeepSpace profiel kijkt, dan zie je dat hij veel en vaak nuttig/goed post op dit Audio/Video forum.. Hij bedoelt zijn post goed..

Als je thuis apparatuur hebt staan van 2000 euro hebt staan, dan gaan we er vanuit dat je toch ook wel een beetje verstand van hebt? (audio/video zaken)

Je hebt blijkbaar al wat research gedaan voor jezelf, je noemt al namen zoals Terratec en Creative..

Toch vind ik de optie die DeepSpace noemt een erg goede... een mooie interne kaart levert toch vaak de beste kwaliteit op, en dan zelf een mooie kabel in elkaar zetten.. dan kan je ook mooi zelf de lengte bepalen?! ( zelf een goede 75ohm kabel nemen en 2 tulpstekkers erop zetten?)

En anders zijn er via de search genoeg andere mogelijkheden te vinden denk ik op het gebied van geluidskaarten en verbindingen(optisch/coax)

[ Voor 5% gewijzigd door Griffin2k op 31-03-2004 21:23 ]

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Verwijderd

Ik heb het hier thuis momenteel zo:
Soundblaster live voor >> mengpaneel >> versterker >> 2 subs 4 mid/high :9~
Soundblaster live achter >> versterker >> 4x mid/high :9~

Alles is verbonden d.m.v. tulp kabeltjes.
Het zijn 5 meter verlengkabels vanaf pc naar versterkers.
En dat is goed voor een speakergala van ruim 1.5KiloWatt :9~
De buren genieten er in ieder geval wel van ;)

Nadeel is alleen dat als me volume nogal hard staat en er komt geen geluid meer uit me pc.
Dan hoor je wat "ruis".
Dit zal stukken minder zijn.... of zo goed als niets bij een optische uitgang >< ingang :)
Maar dan betaal je natuurlijk ook wel weer voor je versterker/geluidskaart :)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 21:28 ]

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

Ik weet niet wat voor een probleem je hebt met 5 meter lange optische kabel. Heb dat hier namelijk ook (ik wou mijn computer en versterek ontkoppelen zodat ik geen ruis meer had). Dit werkt allemaal perfect en is naar mijn mening niet zo duur (39 euro).

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:55
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 21:26:
Nadeel is alleen dat als me volume nogal hard staat en er komt geen geluid meer uit me pc.
Dan hoor je wat "ruis".
Dit zal stukken minder zijn.... of zo goed als niets bij een optische uitgang >< ingang :)
Maar dan betaal je natuurlijk ook wel weer voor je versterker/geluidskaart :)
Er vanuit gaande dat zijn versterker wel een optische of coaxiale ingang heeft..
Dan is een geluidskaart geen geld.. de meest "simpele" Soundblasters van tegenwoordig hebben gewoon al een SPDIF-uitgang erop zitten.. voorbeeld mijn SB Live 5.1

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Verwijderd

maar dan moet je toch weer geld uitgeven voor een geluidskaartje in je pc.
Mits je natuurlijk een dikke ob geluidskaart heb.
Maar het voordeel van bijv de audigy 2 is dat je makkelijk ruis kan filteren e.d.
Dus investeren is volgens mij net zo noodzakelijk in je geluidskaart als in je kabels/speakers/vesterker(s)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-08 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 20:35:
Aha...intressant..
Je ziet het nut er niet van in....laat me dan proberen het nuttig voor je te maken...
Welke geluidskaart zou je aanbevelen?
Misschien enige reviews / persoonlijke ervaringen om je mening te ondersteunen? Ik heb hier niet ruim 2000 E aan Versterker ed. staan om een Creative Audigy 2 aan te schaffen en vervolgens rukgeluid te krijgen. Ik vroeg me af of er misschien mensen hier op de GoT waren die hun pc ook op de versterker hebben staan en hoe. Wat je bijvoorbeeld wint aan een externe geluidskaart is minder (?) verlies over een 5 meter lange USB/Firewire kabel en een veel handigere bediening op de externe geluisskaart zelf (afstandbediening) ipv. de computer zelf gebruiken.
Wat bedoel je met gewone kabel? De Dixons kabel van 10 meter voor 3 Euro 50? Coax of Optisch boeie? alsof het niet uitmaakt?
Als je geluidskaart niet zo geweldig is....he....daar ben ik nu juist naar op zoek...en dan is het wel een geweldige mag ik hopen...
Als we het nu over nuttig of niet nuttig hebben...dan is jou reply niet erg nuttig voor mij.
Gaarne reply's van mensen die thuis ook zo een soort setup hebben, misschien handige links naar reviews van verschillende high - end kaarten hebben of andere "nuttige" informatie.
Thnx in advance.
DrY
Zo boos bedoelde ik het nu ook weer niet :+ , als dat zo overkwam, dan is dat mijn fout.. Maar ga niet zeggen dat ik je geen tip hebt gegeven!

Er staat ook nergen dat je een geluidskaart zoekt... je hebt het voornamelijk over de kabels, en die, zoals ik al probeerde aan te geven maken weinig uit, zeker als je digitaal gaat gebruiken (naar mijn inzien de beste optie). Natuurlijk kun je ook een wat betere analoge kabel kopen i.p.v zo'n 1 mm dun dropvetertje, maar dat snap je zelf natuurlijk ook wel B) .

Wil je een nieuwe geluidskaart, check dan ff de search, zijn topic's genoeg over. Tip: koop geen audigy, die is leuk voor games, maar niet voor muziek. Als je digitaal geluid gaat overdragen, dan maakt het niet zoveel uit. Zorg er echter wel voor dat je ook 44.1 Khz over de SPDIF kunt sturen (Audigy kan dan bv niet, die moet omrekenen naar 48 Khz)! Ik zou een terratec kaartje aanraden, aureon 5.1 sky ofzo. Super geluid, ook analoog. Helaas alleen optische uitgang. Ik heb zelf de 7.1 space, via ~3 meter optisch aangelsoten (kabel voor 20 euro).

En thanx Griffin2k :Y)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Heb het thuis zo staan:

M-Audio revolution -> mini-jack naar 2 x tulp (korte, goede kabel 25-30 euro) -> versterker NAD 320BEE

Ben er erg over te spreken.

Ik heb gekozen voor de Revolution na een uitgebreide vraag en antwoord ronde in dit topic: [rml][ MP3] op High End - welke geluidskaart beste?[/rml]

Lees met extra aandacht de posts van John_Glenn.

Verwijderd

Topicstarter
Ach ja.....ik had vandaag ook maar een korte lont. Was niet veel nodig "to get me going"...... _/-\o_ .....lol

Bedankt voor de tips mannen (vrouwen?). Ik zal in ieder geval dat topic van high end kaarten doorkijken. Als jullie nog meer info ten binnen schiet schroom dan niet en laat het me weten. Sta altijd open voor nieuwe dingen.

DrY

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 01:37:
Bedankt voor de tips mannen (vrouwen?)
Heb je het over mij? Mijn ondertitel is een quote van Youp van 't Hek. Hij zegt het op een cynische manier. Heel erg grappig als je het hoort

Maare ben dus een man.

Verwijderd

Topicstarter
lol
Ik wist wel dat het een quote was van een cabaretier (spell check) alleen niet meer van wie...
Anyway..het was niet voor jou persoonlijk hoor. Gewoon om te voorkomen dat zo iemand wel een vrouw blijkt te zijn en mij het kwalijk neemt dat ik er automatisch van uit ga dat het alleen maar mannen zijn in dit forum.....diepzinnig he...lol
Heb ik namelijk wel eens eerder meegemaakt...

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:09
Lol :P
Ik kan je een Terratec DMX 6Fire 24/96 of soortgelijke kaart van harte aanraden in ieder geval. Ik heb dit beestje en hij is echt geweldig :) (nu is dit natuurlijk niet erg objectief omdat't onnatuurlijk is om je eigen zooi af te zeiken, en mijn vergelijkingsmateriaal mijn AC97 onboard en een Audigy1 op een Creative speakerset is, deze presteert ver boven beide anderen) Ook onafhankelijke tests laten zien dat deze kaart goed is, Tom's Hardware Guide laat een vrijwel vlak frequentieverloop zien bij het afspelen :D
D'r zitten meer dan genoeg in- en uitgangen op (waaronder zowel optisch als coaxiaal S/PDIF)
Het beste is denk ik toch een lange optische kabel, 't kost wel even wat, maar het zal uiteindelijk als je nu toch de keuze hebt het beste zijn. Analoog is sowieso 'inferieur' (in hoeverre is relatief, ik ben het er niet zo mee eens, maar da's een geheel andere discussie) en met coax heb je nog steeds een geleidende verbinding tussen je pc en stereo, wat weer minder is ivm aardlussen enzo (vraag mij hier niks over, dat vat ik nog steeds niet 100% :P)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Kipcorn
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-08 18:38
Even een snel vraagje.
Ik heb thuis een Rotel RA-02 ampje en een SoundBlaster Audigy geluidskaart.
Het is een simpele amp en heeft dus enkel analoge RCA inputs.
Nou vroeg ik me af of er ook stereo versterkers met optische ingangen zijn, want ik ben ze nog nooit tegen gekomen.

Als ik een keer een nieuwe amp koop wil ik meteen een nieuwe geluidskaart met optische uitgangen, maar waar vind je een betaalbare (€1500 max) integrated stereo amp met optische ingangen?

Een nieuw kabeltje tussen deze apparatuur hangen lijkt me vrij zinloos.
Het blijft analoog, en het blijven snoertjes. Dus het blijft ook interferentie oppikken en ruis produceren. :{

• Wormaap
Een goed geshielde (afgeschermde) kabel zal STUKKEN minder ruis oppikken dan een dropvetertje, dat kan dus al een heel stuk schelen :)
Ik vind't wel weer onzin om een kabel van 2395873249857 euro te gaan kopen, maar da's een hele andere discussie :P IMHO zou elke fatsoendelijke kabel met fatsoendelijke shielding het goed moeten doen.

• Kipcorn
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-08 18:38
Wormaap schreef op 01 april 2004 @ 19:07:
Een goed geshielde (afgeschermde) kabel zal STUKKEN minder ruis oppikken dan een dropvetertje, dat kan dus al een heel stuk schelen :)
Ik vind't wel weer onzin om een kabel van 2395873249857 euro te gaan kopen, maar da's een hele andere discussie :P IMHO zou elke fatsoendelijke kabel met fatsoendelijke shielding het goed moeten doen.
Enig idee wat een degelijke kabel kost?
Heb nu een standaard Vivanco kabeltje van een paar euro.
Nou heb ik geen geweldige speakers dus is het allemaal niet zo'n drama, maar in de toekomst wil ik het wel beter doen. :)

• Wormaap
Pfoe... Kosten, moeilijke vraag :P Voor een snoer van 6 meter met 2 mono-jack pluggen eraan (voor gitaar :p) betaalde ik 15 euro, waarbij de pluggen 4 euro het stuk waren. Neutrik tulpjes zijn een euro of 3't stuk, dus dan zit je op een euro of 25 voor 6 meter stereo-tulp. Dit is dus wat ik er bij de lokale pro-audio-boer voor betaal, en die vertrouw ik meer dan de megapool ofzo.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-08 16:21

TheBorg

Resistance is futile.

Ik zal jullie ff een geheimpje verklappen, in de meeste geluidskaarten is het geluid op de digitale uitgang zeer slecht. Vanuit de DSP komt een analoog signaal dat op een goedkope manier weer wordt omgezet in een digitaal signaal!

Bovendien heeft een optische kabel aanzienlijk meer last van jitter dan een coax kabel.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een keer een nieuwe amp koop wil ik meteen een nieuwe geluidskaart met optische uitgangen, maar waar vind je een betaalbare (€1500 max) integrated stereo amp met optische ingangen?
Die zijn niet zo moeilijk te vinden hoor. Als je nou net ff een stapje hoger gaat dan de Megapool en Expert dan hebben ze ladingen liggen. Je kan altijd nog naar RAF in Amsterdam als dat in de buurt is. Hebben ze ook mogelijkheden ten over.

To The Borg

We hebben het al een tijdje over nuttige :+ informatie
Zinnen als " in de meeste geluidskaarten " is natuurlijk leuk om te weten maar niet echt duidelijk welke dan precies. B)

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 16:18:
Zinnen als " in de meeste geluidskaarten " is natuurlijk leuk om te weten maar niet echt duidelijk welke dan precies. B)
Mee eens. Had alleen geen tijd om het op te zoeken. Zal ik nu ff doen.

-edit-
De Delta M-AUDIO Audiophile 24/96 doet geen enkele omzetting, de Digital out geeft op bit niveau exact je digitale audio door. Echter bijv. de Soundblaster Live gaat van digitaal naar analoog naar digitaal. De frequency response is niet lineair. Ik weet niet of er linkjes mogen worden geplaatst naar andere fora.

[ Voor 38% gewijzigd door TheBorg op 02-04-2004 16:49 ]

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Als je van Pc naar een versterker gaat kan ik je van harte aanraden eens te kijken naar een optische verbinding. PC's zijn namelijk nogal eens geneigd een ground-loop te maken in combinatie met audioapparatuur. Hierdoor krijg je een (ongelofelijk irritante!) brom over je luidsprekers van 50Hz. Ik heb hem een keer gehad met m'n PS2 (ik heb alleen maar analoge inputs) en ik heb me de hele film, op elk stil moment, kapot zitten ergeren :X .
Een optische verbinding geleidt niets, en kan dus ook geen potentiaalverschil maken. Een Coaxiale (hoewel die vaak wel beter klinken) doet dit wel.
Voor muziek is het echter wel aan te raden weer analoog te gaan (om het makkelijk te houden :P ). Moet ik eerlijk zeggen dat ik niet precies weet of de geluidskaart zelf ook al Digitaal->analoog converteert, maar dan zou dat denk ik wel de beste optie zijn :) . Mits die DAC natuurlijk goed genoeg is, maar dat komt met een goede kaart ;) .

Music Addicted

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-05 17:06

cor-gijs

Dig further for bigger hole

tenzij je ongecomprimeerde WAV-files gaat afspelen zie ik het nut van een digitale link tussen je versterker en je pc niet in. het kwaliteitsverlies dat je krijgt doordat je muziek omzet in mp3 of ogg ofzo, is vele malen groter dan het verlies dat je krijgt door het gebruik van een analoge link. als je echt goede kwaliteit wil, moet je cd's kopen. ik zou zeggen: hou een hoop geld in je zak en plug er lekker een tulp-kabeltje tussen. als je dan toch wat uit wilt geven pak je "gold"plated pluggen en een wat dikkere kabel. optische kabel is geen optie over zoveel meter, en digital coax lijkt mij ook wat prijzig/te lang.

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

bit-slave schreef op 02 april 2004 @ 16:50:
tenzij je ongecomprimeerde WAV-files gaat afspelen zie ik het nut van een digitale link tussen je versterker en je pc niet in. het kwaliteitsverlies dat je krijgt doordat je muziek omzet in mp3 of ogg ofzo, is vele malen groter dan het verlies dat je krijgt door het gebruik van een analoge link. als je echt goede kwaliteit wil, moet je cd's kopen.
Ben ik het mee eens, daarom heb ik de andere thread over mp3 maar genegeerd. Daar wordt geluld over de kwaliteit van DAC's i.s.m. MP3. Pure onzin. MP3 is zo slecht dat je het verschil amper zal horen. Alle muziek staat hier om m'n PC in APE en FLAC (beide lossless audio, compressie ongeveer 50%-70%).
bit-slave schreef op 02 april 2004 @ 16:50:
Ik zou zeggen: hou een hoop geld in je zak en plug er lekker een tulp-kabeltje tussen. als je dan toch wat uit wilt geven pak je "gold"plated pluggen en een wat dikkere kabel. optische kabel is geen optie over zoveel meter, en digital coax lijkt mij ook wat prijzig/te lang.
Het hangt hier natuurlijk sterk af welke DAC je wilt gaan gebruiken. Uitgaande van de beste DAC zou ik hier voor een type kabel kiezen. Bijv. Terratec gebruikt goede DAC's, dan is een analoge kabel een optie. Als de DAC in de reciever van een betere kwatliteit is is misschien een digitale kabel een betere optie.

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Ik ben ook voor de laatste analoge optie. Alleen even zorgen dat beide apparaten dezelfde aarde krijgen om de groundloop eruit te halen. Maar ik ben het ook eens met MP3 is brak en Coax is duur voor 6 meter optisch kan nog wel denk ik over een meter of wat. Of het praktisch is is een tweede en of het goedkoop kan ook.

Ik zou er overigens wel op gokken dat de DAC in je receiver de betere is, maar dat is eigenlijk alleen uit te zoeken door het te proberen.

Music Addicted

Pagina: 1