Toon posts:

CPU Ventilator

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wordt een beetje wanhopig dus ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb twee maanden geleden een nieuwe Medion computer gekocht bij de makro. Tot dusverre heb ik alleen maar ellende gehad met dit ding. Er is inmiddels al een moederbord vervangen en al twee keer is er een monteur van ICC geweest om het probleem proberen te verhelpen maar zonder resultaat.

Mijn grootste probleem op dit moment is is dat de CPU coolventilator op volle toeren blijft tollen. Dit maakt een herrie als een straaljager. Er is een vandaag weer monteur van ICC gekomen en die heeft als enige een tip gegeven om een bios update te downloaden van de Medion site. Heb ik gedaan maar het werkt nog steeds niet. Mischien een instelling ? Volgends de monteur van ICC werkt de ventilator goed en ligt het probleem daar niet aan.

Weet iemand de oplossing ???

Alvast bedankt.

Verwijderd

ik neem aan dat hij Temperatuur geregeld is? Misschien moet je in je bios een optie aan zetten?
anders zou je er een weerstand tussen kunnen zetten zodat hij op 7V ipv 12V draait

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 19:31 ]

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:36

Ankh

.Howdy

je hebt waarschijnlijk een 7000rpm fan.. die maken onwijs veel lawaai maar koeling is niet best.
en misschien een andere koeler op zetten..

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
ok hobby bob...
wat was er btw mis met je mobo? lijkt me sterk dat er enorm veel mis gaat met die computers aangezien de inhoud (altijd amerken, op de cardreaders etc na)

maar je zou eventueel eens kunnen kijken wat voorn koeler er op zit, en mobomonitor downloaden en kijken wat je cpu temp is.
ik denk dat
SCaRaBaeuS ook wel een goed punt heeft, maar dat kunnen we dus alleen vaststellen met meer info

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

Bedankt voor de info. Toen ik de computer , twee maanden geleden nieuw uit de doos haalde was er geen vuiltje aan de lucht. De cooler hoorden je even bij het opstarten en even bij het afzetten en voor de rest hoorde je niets!! Ik dacht zelfs af en to dat de computer niet aan stond. Helaas ging de geintegreerde netwerkkaart stuk zodat ik een nieuw moederbord moest.
Dit werd gedaan door de montuer van ICC en sindsdien blijft de ventilator draaien.
Ikzelf denk ook dat het een BIOS zetting moet zijn maar met de bios die ik heb kan je dat niet regelen.
Ik heb ook de bios update van de Medionsite afgehaalt en geinstalleerd maar zonder resultaat.
Concreet , begon het probleem pas nadat ik een nieuw moederbord kreeg.

enig idee???

alvast bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
OK,

Nog wat extra info. Ik heb MOBOMONITOR gedownload en de temperatuur van mijn CPU is 37 C dus dat valt wel mee denk ik na een hele dag draaien.

Me ventilator draait ongeveer 3400 toeren per minuut. Dus dat valt ook wel mee denk ik ?

Als jullie nog meer info willen dan hoor ik het wel..

rgrds

• ixl85
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 20:36:
Heren,

Bedankt voor de info. Toen ik de computer , twee maanden geleden nieuw uit de doos haalde was er geen vuiltje aan de lucht. De cooler hoorden je even bij het opstarten en even bij het afzetten en voor de rest hoorde je niets!! Ik dacht zelfs af en to dat de computer niet aan stond. Helaas ging de geintegreerde netwerkkaart stuk zodat ik een nieuw moederbord moest.
Dit werd gedaan door de montuer van ICC en sindsdien blijft de ventilator draaien.
Ikzelf denk ook dat het een BIOS zetting moet zijn maar met de bios die ik heb kan je dat niet regelen.
Ik heb ook de bios update van de Medionsite afgehaalt en geinstalleerd maar zonder resultaat.
Concreet , begon het probleem pas nadat ik een nieuw moederbord kreeg.

enig idee???

alvast bedankt.
mygod!
wat een leipe monteur!
als je moboNetwerk kaartje kapot is ga je toch geen nieuwe mobo aanschaffen a 120 euro per stuk, dan koop je een realtek netwerkkaartje van 7euro!

en wie weet heeft dat persoon er wel een ander mobo ingezet, dus je moet even je kast open schroeven (wees niet bang 'hobbybob' :+ de cover van je pc (de kast) is niet heilig, die mag er best af) en dan moet je even kijken welk mobo je hebt (revisie staat er ook op... misschien ook handig, u never know)

en dan moet je een biosupdate gaan halen vanaf de site van je mobofabrikant..
en als je pc dan toch open is kan je meteen kijken wat voor een koeler er op zit.

ps, read faq please, je hoeft bijv niet heelde tijd iedereen te bedanken... en ook niet je naam onder aan je post zetten

we zitten hier voor ons plezier... (nouja ik temiste wel.. :) )

edit:
op je laatste post (boven die van mij)
37 is lekker koel man! niks om je druk over te maken.
3400rpm is redelijk normaal toch? 9met die temperatuur dan)
daar weet ik verder niks van, ik heb alleenmaar ervaring met stille keolers (zalman's whisperrocks enz enz)

[ Voor 8% gewijzigd door ixl85 op 31-03-2004 21:01 ]

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Met het progje speedfan kan je hem langzamer laten draaien ...

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• ixl85
djexplo schreef op 31 maart 2004 @ 21:00:
Met het progje speedfan kan je hem langzamer laten draaien ...
beetje overbodig als je het al in je mobo kan aanzetten, en dat het dan temp gestuurd is... lijkt me fijner voor TS.......

Verwijderd

ixl85 schreef op 31 maart 2004 @ 20:59:
[...]

mygod!
wat een leipe monteur!
als je moboNetwerk kaartje kapot is ga je toch geen nieuwe mobo aanschaffen a 120 euro per stuk, dan koop je een realtek netwerkkaartje van 7euro!
Misschien garantie :z

is na het vervangen van je mobo ook nieuwe pasta of thermal pad geplaatst ?
Ik vermoed dat de cpu koeler minder goed contact maakt met het oppervlak van de cpu waardoor de processor warmer word dan voorheen.

Verwijderd

Topicstarter
OK ik heb even gekeken en ik heb een Cooler Master ventilator. verder geen nummers of types.

IK heb em even uit elkaar gehaald en het is de ventilator zelf die de herrie veroorzaakt. Hij loopt niet aan of zo.

Maaaarr toen ik hem nieuw uit de door haalde hoorde ik 'm alleen even bij het opstarten en bij het afsluiten. Dus ik denk dat ie toen inderdaad gekoppeld was op de een of andere manier aan de temperatuur?

Er is geen pata of iets dergelijks gebruikt bij het overplaatsen van het andere mobo. Maar de temp is goed op dit moment dus je mag ervan uit gaan dat de cpu genoeg gekoeld wordt.

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:36

Ankh

.Howdy

heb je na de ombouwen van de monteur misschien een andere mobo gekregen? en om welk moederboard gaat het? (misschien ff linkje naar een manual om beter op te zoeken)

• ixl85
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 21:28:
Er is geen pata of iets dergelijks gebruikt bij het overplaatsen van het andere mobo. Maar de temp is goed op dit moment dus je mag ervan uit gaan dat de cpu genoeg gekoeld wordt.
uuhm, dat is niet echt een slimme opmerking...
"mijn auto rijd ook nog goed met 4 spijkers in elke band"
dat is vragen voor problemen.

als je strax je koeler zachter zet kom je misschien wel in de problemen.
de koelpasta is er namelijk voor om de hitte over te brengen van je cpu naar heatsink.
ik zou maar even wat gaan halen als ik jou was.....
(arctic silver als je die zo kan krijgen... dat is volgensmij de beste)

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 19:45
ik heb wel us gekeken wat het uitmaakt om geen coolpasta te gebruiken...
bij mij (artic copper silent) zou dit een nogal groot verschil moeten zijn aangezien mijn fan nogal langzaam draait en me proc ook 55 graden word. (daarentegen hoor ik helemaal niks van die fan)
maar zonder coolpasta scheelde het geloof ik 5 graden...
en omdat er bij het overzetten geen andere cpu in is gezet zit er iig nog een beetje past op neem ik aan.

dus zon vaart zal het niet lopen.
kijk eens of de fan temperatuur gestuurd is want dat kan uiteraard ook...
dat dat sensortje op hol geslagen is of fout gemonteerd is bij het overzetten.

Even niets...

• ixl85
thijs_cramer schreef op 05 april 2004 @ 18:50:
ik heb wel us gekeken wat het uitmaakt om geen coolpasta te gebruiken...
bij mij (artic copper silent) zou dit een nogal groot verschil moeten zijn aangezien mijn fan nogal langzaam draait en me proc ook 55 graden word. (daarentegen hoor ik helemaal niks van die fan)
maar zonder coolpasta scheelde het geloof ik 5 graden...
en omdat er bij het overzetten geen andere cpu in is gezet zit er iig nog een beetje past op neem ik aan.
mhh je zegt dat je fan toen op de zelfde snelheid draaide? en je koeler direct op de cpu zat? ook zonder kaugom er tussen... lijkt me vreemd dat dat maar 5 graden scheelt..
het verschil tussen kaugom en AS heeft soms al een verschil van 5graden...

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 19:45
ixl85 schreef op 05 april 2004 @ 18:55:
[...]

mhh je zegt dat je fan toen op de zelfde snelheid draaide? en je koeler direct op de cpu zat? ook zonder kaugom er tussen... lijkt me vreemd dat dat maar 5 graden scheelt..
het verschil tussen kaugom en AS heeft soms al een verschil van 5graden...
kauwgom en AS?
ik gebruik pasta en meer niet... dus het was pasta of geen pasta meer niet

Even niets...

• ixl85
thijs_cramer schreef op 05 april 2004 @ 18:57:
[...]

kauwgom en AS?
ik gebruik pasta en meer niet... dus het was pasta of geen pasta meer niet
relax! weet je niet wat kaugom is? dat zijn die stukken kunstof (of wat het ook mag zijn) die je soms wel eens aantreft bij machines die al kant en klaar aangeleverd worden.
dat spul is hard en lijkt helemaal niet op pasta. misschien dat je dat er tussen had zitten..
ow en op wat voor een computer had je dat getest? (zat er ook een tempdiode in de cpu? of was ie er zelf tussengeplakt?

Verwijderd

Misschien moet je een jupertje op je moederbord omzetten om de variabele snelheid van je koeler te enablen, kijk eens in de gebruiksaanwijzing van je moederbord, of als je die niet hebt kijk eens op je moederbord of je iets ziet staan in de buurt van een jumper wat erop kan duiden dat dit zo is.

Verwijderd

Die fans zijn m/b gestuurd. Heeft dus een aansluiting op je m/b 3pins als ik me niet vergis. Dat je hem eerst alleen bij opstarten/afsluiten hoorde komt dat tijdens die fase de m/b functie even achterblijft. Bij het istalleren van nieuw bord moet je natuurlijk wel je fan op je nieuw mobo kunnen zetten.. net als op de oude.

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Ok jongens latten we hem even helpen .... wat een vage opmerkingen lees ik hier allemaal.
Het enige wat ik lees waarvan ik denk "Ja daar zit wat is" is het gedoe over A-merk spullen.
Inderdaad mijn eerste gedacht is dat na het uitwisselen van mobo de instelling in de bios niet goed is gezet.
Abit heeft een optie om de cpu koeler langzamer te laten draaien onder een bepaalde temp. En zo nog meer.
Ook Asus heeft dit en weer mijn eerste gedacht is er zit een Asus in. Als ik me niet vergis (ben geen Asus fan maar weet er wel wat van) heet het bij Asus Qfan en is het te vinden onder hardware monitor.
Als dit het is hoor ik het graag :)

* motormuisje hoopt eigenlijk dat er geen Asus in zit maar das bijzaak.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waar gaat dit helemaal over :?

Het is een oude topic in het verkeerde subforum met nauwelijks info van de TS, een hoogst brakke topicstart dus die er niet met de loop van tijd beter op geworden is. De TS heeft al weken niet van zich laten horen, laten we deze ouwe }:O lekker in de sloot laten...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.