gakkethijs schreef op 01 april 2004 @ 15:52:
misschien ander leuk ideetje voor de tc of andere mensen die van deze experimenten houden. we hadden laatst op school met natuurkunde stralingprac.
Er was ook een 'wilson kamer' als ik me niet vergis. daar onder zat koolstof sneeuw om de temp te laten zakken dat was ook iets van - 80 graden en bleef in een geisoleerde vat hele dag goed.
kool
zuur sneeuw, aka droogijs, aka CO
2(s)
offtopic:
Koolstofsneeuw... is dat niet gewoon heel fijn grafietpoeder ofzo? of diamantpoeder? Of zelfs roet?

Over het erbij gooien, dit is het perfecte geval:
Koolstofdioxide, sublimeert bij 195 graden Kelvin. Dit is -78 graden Celsius.
Verdampingswarmte: 0,45.10
6 J/kg = 450000 J/kg
Een prescott is 80-150 watt, afhankelijk van v
core en snelheid.
Je hebt dus, in principe, tussen de 11 en 20 gram droogijs per minuut nodig. Maar, je neemt ook energie uit de lucht op, dus het meer. Dit licht aan je isolatie.
Best veel eigenlijk, want de dichtheid van dat spul is nit zo groot.. denk ik.. dit staat nu weer net niet in binas.
Als je een bus met koolzuurgas weet te regelen, kan je het makkelijk zelf maken ... theedoek op de uitgang, spuiten maar ... moleculen worden dan zo hard tegen elkaar opgebeukt dat het solid wordt, droogijs dus
Nope...
In de bus zit gas onder hoge druk. Wanneer het de fles uit komt, zet het uit. De energie blijft hetzelfde, alleen de ruimte wordt groter. Er is minder energie per hoeveelheid ruimte -> lagere temperatuur. Er kan idd ijs gevormd worden, als het koud genoeg word.
Kort-door-de-bocht-redenering
[
Voor 6% gewijzigd door
ANdrode op 01-04-2004 21:09
]