Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD] Planar EL-display aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 603 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cs_Alpha
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 00:07
Hallo, ik heb van mijn toekomstige schoonvader een display gekregen die normaal gebruikt wordt in medische aparatuur. Het is een Planar MD640.400-52. Je raad het al hij heeft 640 * 400 pixels. Het is een EL (electroluminescent) display. Er zit zo'n 16-pins flatcable aansluiting achterop. Ik heb de documentatie inmiddels al gevonden maar daar kom ik niet helemaal uit. Er staat:

There are only four necessary input
signals: serial video data (VID), video clock (VLCK),
horizontal synchronizing control (HS) and vertical
synchronizing signal (VS). The fifth signal, BLANK, is not
used and should be high or left disconnected.

Wat zouden deze signalen zijn? Ik heb al gekeken of het VGA kan zijn maar dat is het niet omdat een ander type in deze serie dit als extra ondersteund en die van mij heeft het dus niet.

De vraag: Kan iemand mij vertellen waar "serial video data" uit vandaan kan komen?

Een paar foto's (misschien komt iemand hem bekend voor)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~visserej/planar2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~visserej/planar3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~visserej/planar1.jpg

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Klinkt een beetje als composite video eigenlijk..

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08 17:20
Kan je zo'n schermpje voor mij regelen? O-)

• Cs_Alpha
Ghehe, nou ik ga eens proberen of ik die signalen uit de vesa-feature connector van een oude VGA kaart kan halen... maar zijn dat niet dezelfde signalen die er aan de 8erkant (de vga-aansluiting) komen?

• Cs_Alpha
Hmmz dat wil dus ook niet. Ik heb hem al wel op de juiste spanning aan gekregen maar krijg nog geen beeld. Iemand nog een suggestie voor waar ik die "VID"-pin aan kan hangen?

Verwijderd

Zogauw je VS hoog en dan weer laag maakt springt de 'cursor' naar de pixel helemaal linksboven. Dan zet je een 1 of een 0 op VID (of je de pixel aan of uit wil hebben), en maak je VLCK even hoog en dan weer laag. Dit doe je net zolang tot je een regel gevuld hebt. Dan maak je HS even hoog en weer laag, de cursor springt naar de meest linkse pixel op de volgende regel, en dan clock je zo weer alle pixels naar de volgende rij. Enorm makkelijk aan te sturen met een µC dus bijvoorbeeld. Of het direct met een of andere connector op een videokaart kan weet ik niet.

Deze post is helemaal een gok eigenlijk, maar 90% kans dat het klopt.
Ik ben er maar even vanuit gegaan dat het een monochroom display is, als hij 8 bit kleur aankan bijvoorbeeld, moet je dus een hele byte naar je scherm toe klokken voordat hij naar de volgende pixel springt.

En als je er goedkoop aan kunt komen, graaaaag ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 00:48 ]

• Cs_Alpha
Hmm op die vesa connector die dus op de meeste videokaarten zit heeft 8 verschillende pixel data pins, zou ik daar iets mee moeten kunnen? Ook zit er een v-sync, h-sync en clock op...

Het is inderdaad een éénkleurig schermpje. Als bovenstaande niet gaat werken, wat zou dan een mogelijke controller voor dit ding kunnen zijn? Of waarmee zou ik die kunnen maken?

Verwijderd

Probeer eens of het werkt als je de VID op de laatste pixeldata pin van je vesa connector aansluit, en de rest gewoon op de pins waar ze horen. Je krijgt zo geen perfecte monochrome weergave, maar het is in ieder geval iets. Als het niet werkt... mja... back to the drawing board pinky ;)

• Cs_Alpha
Ik heb nu vanalles geprobeerd, inclusief jouw oplossing... maar het werkt nog niet...

Als jij denkt dat het zo werkt zoals je al zei, dan lijkt het me lochisch dat er al bestaande ontwerpen voor zo'n controller bestaan. Of beter nog, die controllers bestaan al... weet iemand iets?

Verwijderd

Ik heb eens gezocht op Planar.com, hier waren geen documenten meer te vinden over de MD640.400-52 maar wel over zijn opvolger, de EL640.400. In dit document (blz. 5) vind je informatie over de verschillen tussen de twee en hier vind je een beschrijving van de opvolger, incluis een beschrijving van de video input. Misschien heb je er iets aan.

• Cs_Alpha
Das niet zijn opvolger.. de opvolger is de CB1.. de oude docs zijn wel te vinden op de site van Planar, onder "archive". Hier staat de Finlux MD640.480, dat is hem. Ik heb echt alles al doorgelezen, geloof me ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Cs_Alpha op 01-04-2004 19:46 ]

Verwijderd

Oké, ik snap 'm. Kun je via die toekomstige schoonvader dan misschien niet ook aan een controller komen?

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-11 20:35

Super_ik

haklust!

zoek en gij zult vinden: Laptop LCD aan VGA-kaart

[ Voor 3% gewijzigd door Super_ik op 01-04-2004 20:40 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Ehm, dat is volgens mij niet helemaal wat Cs_Alpha zoekt. Leest en gij zult... of is dat flauw?

• Cs_Alpha
Flauw maar rechtvaardig...

[ Voor 4% gewijzigd door Cs_Alpha op 02-04-2004 10:00 ]

Verwijderd

Hehe. Ik ben trouwens benieuwd of je al iets hebt gevonden. Deze schermen zijn namelijk bijzonder leuk voor grafieken etc. Die controller moet toch nog wel ergens vandaan zijn te halen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 13:26:
Hehe. Ik ben trouwens benieuwd of je al iets hebt gevonden. Deze schermen zijn namelijk bijzonder leuk voor grafieken etc. Die controller moet toch nog wel ergens vandaan zijn te halen?
Hij is zelfs voor minder dan 5 euro zelf te bouwen (max232 en een PICje) als je een beetje kennis hebt van electronica... moet je er wel zelf software voor bouwen

• Cs_Alpha
Dat is dus een probleem (kennis van elektronica)... maar jij hebt niet toevallig zo'n schakeling ergens liggen? Of weet je waar ik die kan krijgen? Software kan ik wel schrijven..

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Als je de VID lijn nou ook eens aan je 5+ zou hangen.. en de clock en andere aan de VESA van je videokaart... dan pixel voor pixel aan moeten gaan.. en je dus een wit beeld hebben. weet je igg of hij het wel of niet doet.

Let er overigens op dat de VESA Feature Connector standaard vaak uitstaat. In het Laptop LCD aan VESA-connector topic dat hier boven staat genoemd kun je vinden hoe je hem aanzet, en de verschillende pinouts van de verschillende kaarten.

• Cs_Alpha
Het witte beeld heb ik al eens gekregen door het zo te doen als jij zegt. Ik ga nog even proberen om het met een paar oude ISA-kaarten met zo'n feature connector te proberen. Daarbij staat die poort meestal altijd aan, staat in dat andere forum.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-11 20:35

Super_ik

haklust!

Cs_Alpha schreef op 02 april 2004 @ 16:01:
Het witte beeld heb ik al eens gekregen door het zo te doen als jij zegt. Ik ga nog even proberen om het met een paar oude ISA-kaarten met zo'n feature connector te proberen. Daarbij staat die poort meestal altijd aan, staat in dat andere forumtopic.
flauw maar rechtvaardig :p

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Cs_Alpha
:) *oeps*

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03:37
Cs_Alpha schreef op 01 april 2004 @ 01:14:
Hmm op die vesa connector die dus op de meeste videokaarten zit heeft 8 verschillende pixel data pins, zou ik daar iets mee moeten kunnen? Ook zit er een v-sync, h-sync en clock op...

Het is inderdaad een éénkleurig schermpje. Als bovenstaande niet gaat werken, wat zou dan een mogelijke controller voor dit ding kunnen zijn? Of waarmee zou ik die kunnen maken?
VESA is toch 8bits, jouw schermpje 1, dan zou het moeten lukken op 1 data pin

dot.blaat

• Cs_Alpha
Ik heb hem nu idd heel even werkend gehad op die vesa connector. Alleen geeft hij alleen beeld tijdens het opstartscherm van windows 98. Kan iemand mij misschien vertellen in welke modus je videokaart op dat koment staat? Blijkbaar doet hij het alleen bij die instellingen...
Pagina: 1