Toon posts:

[Photoshop] Marges tekst instellen*

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een lap tekst van internet gehaald, die wil ik verwerken in een photoshop bestand. Als ik gewoon een nieuw tekst laag maak, en de tekst erin plak dan worden de regels veel te lang. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik kan aangeven hoelang de regels worden?

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

De enter knop?

ohw, ik heb nog nooit text boxes gezien, excuses

[ Voor 70% gewijzigd door disjfa op 31-03-2004 17:29 ]

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:25
Ze in een text-box pasten. :)
Welke versie van Photoshop gebruik je? :)

Enter is niet echt handig...

Edit
Zo'n box dus: Met de text-tool een rechthoek slepen, dan pasten.
Werkt geloof ik pas vanaf versie 7 of CS.

Afbeeldingslocatie: http://willem.yoursite.nl/got/ps-textbox.gif

[ Voor 71% gewijzigd door Willem op 31-03-2004 17:32 ]

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:47

Pelle

🚴‍♂️

Titelfix :)

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

Is idd vanaf versie 7 en vandaar dat ik hem niet ken. Miste ik al eigenlijk :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Verwijderd

Topicstarter
bedankt! Het was makkelijk, maar ik kon er niet op komen. Nu kan ik weer verder :)

• Dark Blue
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Om nog even irritant te doen: is het wel een dusdanige tekst dat het ook echt loont om hem in Photoshop te zetten en niet in een programma als Illustrator?

Bijv. een gedicht of stuk songtekst bij een tekening / photoshopsel / schilderij is lonend; een pagina uit een verslag waar je graag een background achter wil is dat niet... het wordt toch altijd iets minder scherp dan tekst uit zeg eens een vectorprogramma of een textverwerker... :)

Maargoed, ik ben een echte mierenneuker op dat gebied. Ik kan a) niet tegen pixelige afdrukken en b) niet tegen mensen die Photoshop misbruiken als tekstverwerker met geavanceerde opmaakmogelijkheden etc.. :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
nee, het is voor een folder.

• Willem
  • Laatst online: 09:25
Dan zou ik ook gaan voor een opmaak programma want zoals DB al zegt is Photoshop hier niet echt voor bedoeld. Denk aan een InDesign, QuarkXPress of desnoods Illustrator. :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Takkie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-03 22:50
Een andere manier (en misschien wel beter) is met behulp van dit Afbeeldingslocatie: http://www.takkie.com/P_ShowPalette_Md_N.gif die je kan vinden in de Toolbar als je Type tool actief hebt.
Met dat icoon open je namelijk de Character & Paragraph Palettes.
Daar kan je alles voor je Type tool aanpassen. Ook de marges, in het Paragraph palette als ik mij niet vergis.

Er zijn echter betere programma's om printwerk in klaar te maken. Zo is er bijvoorbeeld Quark Xpress, maar deze vind ik zelf niet fijn werken. Adobe heeft ook een soort van Prepress programma. Kan even niet meer op de naam komen, maar volgens mij was het GoLive. Zoek 't even op.
Deze werken namelijk met behulp van vectors. Zo blijft de kwaliteit bewaard, ongeacht de grote (wel zo fijn bij blowouts/ ups).

#Edit ---/
och, willem169 was me voor en hij weet ook nog eens de naam waar ik niet op kon komen; InDesign :)

[ Voor 8% gewijzigd door Takkie op 01-04-2004 00:24 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dark Blue schreef op 31 maart 2004 @ 18:18:
Om nog even irritant te doen: is het wel een dusdanige tekst dat het ook echt loont om hem in Photoshop te zetten en niet in een programma als Illustrator?
...
Ik kan a) niet tegen pixelige afdrukken en b) niet tegen mensen die Photoshop misbruiken als tekstverwerker met geavanceerde opmaakmogelijkheden etc.. :)
Sorry, (b) ik misbruik wel vaker Photoshop om een advertentie compleet met alle tekst op te maken, dat houdt het werk lekker simpel... Maar gelukkig (a) kun je met Photoshop direct PDF bewaren met (naar wens) losse tekst of lettercontouren, dus zo erg is het nou ook weer niet.

Maar DarkBlue, Willem en Takkie hebben daarbij óók gelijk: Adobe maakt het je tegenwoordig wel makkelijk om bv. in InDesign verder te werken. Als je de Photoshopper hebt geïmporteerd, wordt het hele zaakje netjes gerenderd als je naar PDF exporteert. Je moet dan niet vergeten bij de PDF-opties de renderkwaliteit op 300dpi te zetten.

edit:

oei ik hobbel er een beetje achteraan met mijn reply zie ik...

[ Voor 8% gewijzigd door benoni op 01-04-2004 01:22 ]

• Takkie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-03 22:50
ik zou van te voren, in PS al gaan werken met een document op 300 dpi ipv 72. liefst nog 600 :D

• benoni
  • Niet online
takkie.com schreef op 01 april 2004 @ 02:54:
ik zou van te voren, in PS al gaan werken met een document op 300 dpi ipv 72. liefst nog 600 :D
Dat ook, uiteraard.
Maar het zit 'm niet alleen in de resolutie van de geïmporteerde psd-documenten... Je stelt gewoon een vaste waarde in voor al het renderwerk... Dus als je die op 72 dpi laat staan, wordt een 300 dpi plaatje ook lelijk gerenderd || gerendeerd. /* spellingstwijfelgevalletje */

• Dark Blue
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

benoni, als jij in Photoshop een file opslaat als PDF en je hebt daar een tekstlayer in staan, wordt die layer dan omgezet naar pixels of blijven het vectoren?
Je hebt het wel goed dat je geen gekoppelde afbeeldingen meer los bij elkaar hoeft te houden, maar je bestanden worden dan ook zo loeigroot. Schijfruimte is nagenoeg altijd uit te breiden, maar als je het een keer moet backuppen of verplaatsen... brrr.
Om van het werkbestand maar niet te spreken, dan een PSD ervan even tussendoor saven is gewoon een irritante tussenstop.
Ik ben er (en dat is punt c) ) altijd erg op gebrand dat ik het juiste programma voor het juiste deel van mijn werk gebruik, al moet ik daarvoor 's ochtends de hele Adobe Suite uit de kast halen zeg maar. Even offtopic, benoni, hoe lang werk je al en in welke functie precies? Misschien is het wel gewoon een soort behendigheid die je leert met de jaren?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• benoni
  • Niet online
Dark Blue schreef op 01 april 2004 @ 19:32:
benoni, als jij in Photoshop een file opslaat als PDF en je hebt daar een tekstlayer in staan, wordt die layer dan omgezet naar pixels of blijven het vectoren?
...
Voor alle zekerheid heb ik 't nog ff getest... Als ik met Photoshop bewaar als PDF, met layers, tekst omgezet naar contouren, en ik open 'm met Acrobat en Illustrator, zie ik de tekst als lettercontouren bovenop de afbeelding geplaatst.
Dark Blue schreef daarbij:
...
Even offtopic, benoni, hoe lang werk je al en in welke functie precies? Misschien is het wel gewoon een soort behendigheid die je leert met de jaren?
Misschien ook wel een soort gemakzucht die je leert met de jaren :X, of andersgezegd (na jarenlang XPress ellende) een streven om een zo simpel mogelijk prepress-bestand aan te leveren (geen verrassingen achteraf, jeweetwel...)

Ik werk al een hele tijd als vormgever (begonnen met wrijfletters en Illustrator 3), en heb daarbij ook cursussen gegeven en even voor leraar gespeeld op het Grafisch Lyceum in Utrecht. En in die hoedanigheid zou ik jouw voorkeurswerkwijze met een ruime voldoende waarderen O-)

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
Nog gemakkelijker :)

Bewaar je photoshopbestand gewoon native (.psd, dus met behoud van lagen en de hele meuk) en importeer de hele handel in InDesign.

Vandaar kun je rechtstreeks (beperkt) PDF bakken, of eerst wegschrijven naar PS en daarna Distillen.

Damn, ik moet beter lezen... :( benoni schrijft hetzelfde een paar berichten eerder...

edit:
Typo's

[ Voor 20% gewijzigd door RèLF op 01-04-2004 20:11 ]

Obviously you're not a golfer

Pagina: 1