Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM]Nog een paar vragen voordat ik ga beginnen (Painten)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Aankomend weekend gaat het dan eindelijk gebeuren, ik ga mijn Case painten maar wel zorgvuldig.
Ik wil een mooi eindresultaat met een mooie glans.

Ik kies voor Metallic zwart, met deze "kleur" krijg je ook de mooiste reflecties/glans.

Nu heb ik een paar vraagjes nog, ik ben te eigenwijs op de FAQ handleiding te gebruiken omdat daar geen eindresultaat te zien is (tips neem ik natuurlijk wel mee hieruit), daarom gebruik in een uitstekende engelse handleiding.

1. Als zij spreken over (bijv.) 400 grit sandpaper/schuurpapier, is dat hier (in NL) dan hetzelfde schuurpapier?
2. Hij heeft het ook over Rubbing Compound, wat moet ik dan kopen hier in NL? Ik weet waarvoor het dient hoor >:)
2. Ik heb een AopenH600A kast, helemaal Aluminium behalve de voorkant, dat is plastic, hier valt waarschijnlijk niet zo`n sterke glans/reflectie op te maken of wel?

Ik maak overigens wat foto`s zodat ik ze hier kan laten zien ;)

Bedankt voor de hulp

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 16:56 ]

Verwijderd

400grit is in NL ook gewoon 400grit. Sommige schuurpapieren hebben ook andere nummers (#1, #2 etc), maar de gritnummering is afaik internationaal.

Rubbing Compound = polijstmiddel / cleaner (om lak te poetsen/reinigen), sommige mensen gebruiken hiervoor dit :D, Scotchbrite/Commandant en chroom/koperpoets (afhankelijk van ondergrond en evt. na elkaar).

Glans/reflectie is afhankelijk van je polijsting en toplaag.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 17:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hahah, tandpasta, tja kan natuurlijk ook.
Bij de tutorial die ik gebruik, gebruikt hij echter rubbing compound voor auto`s.

En over de plastic voorkant, is dus ook goed mogelijk om daar een mooi glanzende kast van te maken?

Zo moet het resultaat overigens worden:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/slot2003/kastjuh.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 17:14 ]

Verwijderd

Dat plastic kun je ook mooi hoogglanzend krijgen door het eerst met plasticprimer voor te behandelen (hechting!) - de nodige (dunne!) kleurlagen, en af te werken met een glans-toplaag. Er bestaat ook spiegel/chroomlak, geen persoonlijke ervaring mee, maar bij dergelijke oppervlakken is een goede ondergrond een absolute noodzaak.

Wat betreft het polijsten, neem eens een kijkje bij een autoreparatiebedrijf. Die hebben nl. vaak een prachtige glasparelstraal-cabine voor metaalbehandeling.

Zie ook eens hier: http://heartbeatcorvette.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2149 :Y)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 17:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt voor je reactie, kzal eerst de Aluminium zijkanten gaan doen, later in de week de voorkant denk ik.

• ph3n1x
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-11 20:30
chromelak zou k maar laten liggen. dit is dus rotzooi. Het lijkt in de verste verte niet op chrome.
Ik heb tussen de lagen waterschuurpapier gebruikt met een korrelgrote van 1000 korrels/cm2.
En als finishing laag gewoon blanke lak. Het spiegelt mooi voor metalic bordeaux te zijn.
Ik heb dus wel autolak gebruikt van da auto5.
Als je de handleiding leest van de spuitbus kom je ook een heel eind.
Heb ik ook gedaan en de faq hier gelaten voor wat het is.
Ben je een beetje handig, dan heb je altijd wel een goed resultaat.

regardless of talent, unles there is desire no one can truly be exeptional

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt.
Als het mij overigens niet lukt, dan heb ik altijd nog een vader die me kan helpen (een rasechte doe-het-zelfver :P)

Nog een vraagje:

De engelse tutorial die ik gebruik staat in dat je nat moet schuren terwijl de FAQ dit zegt: Vermijd nat schuren, deze methode schuurt zeer intens waardoor je ongemerkt door de bestaande verflaag heen schuurt

Wat te doen? Gewoon droog schuren (op een andere manier?)? Of nat schuren?

• Truus
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07-2022
Natschuren moet je heel voorzichtig doen, anders krijg je lelijke plekken. Als je te lang op één plaats schuurt dan zie je dat gelijk.

Heb je ook een link naar die handleiding, of is het een papieren?

Why be difficult when with a little extra effort you can make yourself impossible? || veni, vidi, delevi || You people laugh because I'm different... I laugh because you're all the same.

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
Op pimprig staat er ook 1, die heb ik nu in gebruik voor me chieftec, oeps wat verklap ik nou weer.

resultaat krijgen jullie wel te zien als het werkt zoniet danuh uh....... weet ik nog niet.

hahaha

succes er in iedergeval mee.

Verwijderd

Topicstarter
Hahah, ben benieuwd :)

Ik ben net naar een speciaal zaak geweest, de verkoper daar vertelde mij dat ik het veels te ingewikkeld ging doen :z

Hij was Autospuiter van beroep (zal wel bijbaantje zijn in die winkel ofzo..) en vertelde mij dat ik helemaal geen primer nodig had :?

De verf op mijn kast die er al in de fabriek op is gedaan functioneerde genoeg. Hij vertelde dat ik heel ligt moest schuren met ScottishBrit (soort schuurpapier), hierna 2 of 3 lagen verf (ik heb maar Duplicolor genomen, zag veel goede resultaten hiermee op het net) en wanneer de kleur dof begint te worden moet ik blanke lak erover doen.
Wanneer er van die bolletjes opkomen moest ik maar even schuren met 1200 Grit en dan een nieuwe laag erover heen doen.

Toen ik hem vroeg of het genoeg zou glanzen zodat ik mezelf kon zien vertelde hij dat dat wel moeilijk is, maar een mooie glans zou ik wel krijgen.

Naja, een mooie glans is ook wel voldoende denk ik.

Hebben jullie nog wat te te voegen?

BTW: Dit is die tutorial waarnaar je vroeg.. Klik!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 14:13 ]

• ph3n1x
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-11 20:30
nat schuren i dus werkelijk zeer intens zoals aangehaalt werd, maar als je lichtjes overal over wrijft is er geen probleem. Vanaf het moment dat je stof ziet komen in je water (zeer kleine korreltjes verf) heb je genoeg geschuurt. Heeft bij mij 2min geduurt voor een volledig zijpaneel van een miditower. Dat zegt hopelijk genoeg.
Tussen de laatste laag lak en de eerste laag blanke lak heb ik niet geschuurt.
Ik vindt het mooi glanzen dus ik klaag er niet over. Mischien dat dit je ook aanstaat, maar er is maar 1 manier om dat te weten en dat is gewoon proberen.
Als het je niet aanstaat heb je wel weer schuur- en spuitwerk op je wachten.

regardless of talent, unles there is desire no one can truly be exeptional

Verwijderd

Topicstarter
Oke, kzal het onthouden ;)

Heb je nog wat shotjes van jou kast?

En volgens mij moet je toch echt een Primer gebruiken hoor, ik geloof die gast niet })
Ik ga morgen ff primer halen.

Nog een vraag: Als ik meerdere verflagen maak (2 of 3) moet ik dan ook 2 of 3 keer blanke lak erover doen?

Voorbeeld:

1. Primer erop
2. Verflaag
3. Blanke Lak erop wanneer de verflaag dof wordt
4. Dag laten drogen

5. Schuren (1000 grit o.i.d.)
6. Tweede verflaag
7. Blanke lak erop wanneer de verflaag dof wordt

Is dit een goede methode?

[ Voor 148% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 17:32 ]

Verwijderd

Voor het plastic is zeker primer aan te raden. Voor het metaal is het niet nodig als er nu al een fabriekslaagje op zit en je die er niet helemaal afschuurt.

Blanke lak is niet nodig op de tussenlagen, alleen op de laatste lagen om een extra glanseffect te behalen.

Verwijderd

Topicstarter
Oh ok, had hij toch wel gelijk. 8)7

Dat waren de dingen die ik wilde weten ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net begonnen met mijn Casemod project, ik heb net even met een decoupeerzaag mijn window groter gemaakt (moet nog wel plexiglas kopen..).

Nu ben ik bezig met schuren, maar er zat nog een sticker op mijn kast, deze heb ik eraf gepeuterd maar er zaten nog van die "plak overblijselen" nu kreeg ik dit er niet af en heb toen maar 1200grit schuurpapier gepakt (khad geen andere) nu is het weg.

Maar nu is het op dat punt heel glad en op de andere punten grof (dit moest in eerste instantie gebeuren, daarna de verf erop). Zal ik nu alles maar zo glad maken en dan een Primertje erop gooien?

Ik hoop dat iemand me even advies kan geven, kan ik snel verder :*)

Verwijderd

Ik denk dat je dat het beste wel kunt doen, want als je 2 verschillende soorten oppervlaktes hebt ( glad en ruw ) dan heb je vaak dat de verf anders hecht, en dan blijf je de vlek waar de stikker zat zien.

Of je kunt geluk hebben, en dan zie je dat niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dacht ik ook.

Ik ga even een Primer bij de Praxis halen :)
Pagina: 1