[JSP, STRUTS] Verschil tussen EJB en form bean

Pagina: 1
Acties:

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 16:51

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Hallo mensen

ik wil een JSP pagina maken waarbij de gebruiker met een BROWSE knop een document op zijn hardeschijf kan zoeken en die vervolgens met de SUBMIT knop kan uploaden naar een database.
Ik zal maar niet vragen hoe dat moet........
nb: Ik gebruik Oracle10g JDeveloper.

ik wil graag het verschil weten tussen een EJB en een form-bean, en voor welke toepassingen gebruik ik het. Ik ben in dit opzicht nog een beginner en ik heb nergens echt goeie definities gezien.

mvg

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• kim72
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03 16:41
Een EJB is een Enterprise Java Bean, deze wordt gebruikt (om het simpel te zeggen) als een abstractie op een database. Deze zijn dan ook niet bedoeld voor gebruik in JSP's. Is trouwens ook niet echt beginners-spul, die EJB's.

Een form-bean is een struts ding, die wil je gebruiken. Ik gebruik zelf webwork, dat is vergelijkbaar met struts, maar kan je dus niet echt verder helpen.

Succes!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
stuurt de action dan de control door naar de EJB en die haalt dus de resultaten uit de database?

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Nou ja, in ieder geval is dat EJB toch wel een gedoe om uit te zoeken. Ik denk dat ik gewoon een Javaclass gebruik die in de Actionclass kan worden aangeroepen om de verbinding met de database te leggen.

Zoals ik al eerder zei, ben ik een noob in dit soort dingen, want het struts verhaal is compleet nieuw voor me.

Ik heb dus een heel simpel formpje met daarop een <input type="file">.
Niks moeilijks aan, hiermee kan een gebruiker gewoon browsen op zijn HD voor een bestandje.
Maar stel dat de gebruiker alleen WORD en PDF bestanden mag selecteren? Hoe doe je dit?

MVG

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 00:01

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat kun je niet afdwingen. Dat is ook meer een clientside probleem en hoort normalitair door de browser afgehandeld te worden. Struts kan je hier iig niet bij helpen.

De vergelijking Struts en EJB is trouwens ook een beetje krom. Struts is een MVC framework. MVC is vooral gericht op het scheiden van de view van je buisness logic. EJB is een standaard gedistribueert componenten model vooral gericht op het implementeren van je buisness logic. Struts regelt het stukje dat er voor zorgt dat er een pagina met invoerveld wordt gegenereerd en aan de andere kant wordt er in de action een form met daarin het gesubmitte bestand. Dit is allemaal gedefinieerd in de configuratie bestanden.

Uiteindelijk zul je inderdaad het verwerken van het bestand in je action class aan moeten roepen. Dat is normalitair ook de plek waar EJB's om de hoek heen kijken (Maar inderdaad is dat nog redelijk vaak overkill)

Misschin is het in dit geval wel handig om even naar data access objects en transfer objects te kijken. Op die manier kun je ook aan de achterkant een beetje structuur toevoegen ;).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'