Fujitsu PCI/ISA versterker kaart

Pagina: 1
Acties:

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
In 1999 of 2000 heb ik eens op de PC Discount Beurs in Eindhoven voor 10 gulden per stuk twee 'Fujitsu Audio Amp.' kaarten gekocht.

Het is een kaart die je in een pci of isa slot kan zetten, alleen om hem vast te zetten in je kast, hij maakt geen contact met de sloten.
De kaart wordt gevoed met een normale voedingsstekker.
Er zitten 3 uitgangen en 1 ingang op.
De ingang wordt verbonden met een kabel vanaf je uitgang van je geluidskaart.

De kaart versterkt dat binnenkomend signaal en zet het op de uitgangen.

Eén uitgang is van hetzelfde formaat als je geluidskaart uitgang, als je daar pc-speakers op aansluit, krijg je het zelfde signaal als rechtstreeks via je geluidskaart, alleen dan vele malen versterkt, waardoor het verschrikkelijk klinkt.
Die uitgang is volgensmij dus nutteloos.

De andere twee uitgangen zijn voor normale speakers, één voor links en één voor rechts. Daarvoor heb ik een simpele Pioneer speaker set gekocht.

Bij de kaart zat een frontje, met daarop 4 knoppen en een stukje zwart plastic.
Op de kaart zitten 3 connectoren 'Soundcard', 'Wide' en 'Booster'. Op de Booster of Wide connector zat de kabel van het frontje aangesloten. De knoppen op het frontje deden echter niets.

Hieronder foto's ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m.meulendijks1/tweakers/pioneer.jpg
De speakers die ik erop heb aangesloten.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m.meulendijks1/tweakers/voorkant.jpg
Links de ingang, verbonden met je geluidskaart, in het midden de twee speaker aansluitingen, en rechts de (nutteloze) versterkte uitgang voor pc-speakers.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m.meulendijks1/tweakers/bovenkant.jpg
Links een aansluiting voor een voedingsstekker.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m.meulendijks1/tweakers/onderkant.jpg
De onderkant.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m.meulendijks1/tweakers/frontje1.jpg
De voorkant van het frontje, met 4 knoppen erop.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m.meulendijks1/tweakers/frontje2.jpg
De achterkant van het frontje, de kabel die eraan vast zat ben ik kwijt.

Ik heb helaas geen digicam, deze foto's zijn gemaakt met mijn nokia 7650, daarom zijn de connectoren op de kaart ook niet te zien bijvoorbeeld.
Er is in de tussentijd één kaart kapot gegaan, dus ik heb nog maar één werkende. Daarom zou ik graag een nieuwe kopen als reserve, maar in de afgelopen vier jaren heb ik de kaarten nooit meer te koop gezien op de PC Discount in Eindhoven. Ook kan ik ze nergens op internet vinden.

De kaart ruist een beetje, maar tijdens muziek is dat niet hoorbaar. Daarom heb ik hem via een schakelaar aangesloten op de voeding, zodat ik hem uit kan zetten.
Volgensmij is deze kaart een fantastische oplossing om geen pc-speakers te hoeven kopen.
Want de simpele Pioneer boxen (35 euro totaal) geven een veel beter geluid dan de Creative DTT3500 set die ik op een andere pc heb aangesloten op een SBlive.

Wat ik nu graag zou willen weten is:

- Waar dienen de connectoren voor, wat kan ik op welke pin aansluiten?

- Kent iemand deze kaart en weet hij waar deze te koop is?

Bedankt voor het lezen van dit verhaal.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Zoals je zelf al zegt kan niemand dat zien op die foto's dus schrijf ff op hier (teken ff schematisch) wat er precies bij die connectoren staat en hoeveel pennetjes het zijn.

• Fraggar
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m.meulendijks1/tweakers/legenda.jpg

Linksboven heb ik de 'Booster' connector getekend, daarnaast de 'Wide' connector.
Onderaan links heb ik de 'Sound Card' connector getekend.

Verder staat er bij de Booster connector 'P10', bij de Wide connector 'P6' en bij de Sound Card connector 'P4'.

De Booster connector heeft 10 pinnen, de Wide connector 13 pinnen en de Sound Card connector ook 13 pinnen.

• Fraggar
  • Niet online
Niemand die een idee heeft waar deze kaart nog te halen is?

Niemand die hem kent?

Ik heb er verder ook niets over gevonden op tweakers.
Toch zijn ze massaal verkocht een jaar of 4 geleden.

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb me rot gezocht met Google voor info over dit kaartje maar ik kan absoluut niks vinden.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
1 connector gaat naar het frontpaneeltje.
edit:

Ik moet even thuis vanavond checken, want ik herinner me opeens dat erook een chip op zit waar je normala een LED-VU meter mee maakt.

Als ik het niet vergeet, dan vanavond meer :)

De onderdelen die erop zitten zijn gewoon te koop.
Dat versterker IC is redelijk universeel. Via www.dil.com kan je er nog wel aankomen denk ik (mits die natuurlijk kapot is).

Ik heb ze trouwens ook nooit meer gezien op beurzen. Ik geloof dat ze uit Duitsland kwamen.
//edit
Die uitgang is volgensmij dus nutteloos.
Dan staat je volume misschien gewoon te hard. :)
De knoppen op het frontje deden het niet
Volume doet het idd niet, de tonregeling zou wel moeten werken, alhoewel het minimaal is. :)
Ik heb me rot gezocht met Google voor info over dit kaartje maar ik kan absoluut niks vinden.
Reverse engineering is the way to go B)

[ Voor 63% gewijzigd door -=bas=- op 05-04-2004 23:01 ]

Senile! Senile Oekaki

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Ik heb nog even gechecked.

De connector waar soundcard bij staat gaat naar een onboard geluidskaart waarvan de uitgang hierdoor op het versterker gedeelte wordt aangesloten. Het volume regel je niet op de kaart maar mbv de uitgang van de geluidskaart.

Alle pinnen die op BOOSTER (P10) zitten gaan of naar WIDE (P6) of zitten aan de +12V.
Er lopen 5 baantjes van BOOSTER naar WIDE.
Er lopen 2 baantjes van SOUNDCARD naar WIDE.
Er lopen 5 baantjes (via een weerstand) van een LM3915N naar WIDE en dit zijn dezelfde pennetjes als die van BOOSTER naar WIDE lopen.

Die LM3915 zit ook aan de geluidsingangen op de kaart dus als je er geluid op zet en een paar LED's aan de WIDE/BOOSTER hangt dan heb je een LED VU meter. :)
Vandaar dat er ook +12V op de BOOSTER connector zit denk ik.

Het frontpaneeltje pas ook op WIDE en de toonregeling zijn 2 schakelaars.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
WIDE 6-5

LED           o o    LED
LED           o o    LED
LED           o o    +12v
+12v          o o    NC
toon1        o o    GND
volume+    o o    volume-
GND           o o    toon2

volume + en - lopen naar SOUNDCARD

BOOSTER
            +12V  o o LED
            +12V  o o LED
            +12V  o o LED
P10      +12V  o o LED
            +12V  o o LED

SOUNDCARD (gekanteld )

P4             
(1)      GND           o o NC (pin ontbreekt)
           NC             o o GND
           audio 1      o o GND
           audio 2      o o NC
           GND           o o NC
           volume -    o o volume +
           NC             o o NC

De spanning weet ik niet meer zeker of het nu 12V of 9V is. DAt moet je zelf maar nameten.

Voor zover ik kan beoordelen kan je direct LED's aan de pennen hangen. De weerstanden, 4200 ohm, zitten al op de kaart zelf. :

// edit
Hier is het schema voor de LM3915 :

[rml][ EL]LM3915 ic, welke pin is welk nummer[/rml]

Veel plezier :)

[ Voor 4% gewijzigd door -=bas=- op 05-04-2004 23:03 ]

Senile! Senile Oekaki

• Fraggar
  • Niet online
Bedankt voor de informatie, ik ga zeker proberen die leds aan te sluiten.

Die andere kaart ga ik ook eens proberen te repareren.

Echt fantastisch dat je zoveel moeite hebt gedaan om dit uit te zoeken!
Pagina: 1