Toon posts:

[NAS] Zelf maken

Pagina: 1
Acties:
  • 4.714 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een small form pc op de kop getikt nu wil ik een soort NAS maken die ik via een webconsole kan beheren. D hardware is geen probleem, alleen ben ik op zoek naar een linux / windows distributie die dit kan. Ik zat zelf te denken aan:

Linux distro
Webmin

Iemand andere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo-morpheus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 13:23
Waarom niet zoals Dell hun NAS maakt , op dit moment is het WINDOWS 2003 SERVER ( geripped ) en dan met terminal server AKA remote desktop te beheren ,

Hun nas is nl ook een gewone server met een externe disken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:27

MBV

omdat sommige linux-distro's gratis zijn, en omdat je zelf linux kan strippen?
Om een idee te geven hoever, moet je eens bij ipcop kijken. Kan niks anders meer dan routeren...
Ik zou dus idd een linux-distro (bijvoorbeeld debian, persoonlijke keuze) nemen, en idd iets van webmin erop gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:16
Waarom niet zoals Dell hun NAS maakt , op dit moment is het WINDOWS 2003 SERVER
Kosten, Duh |:(

Hoeveel kost (legale) Windows 2003 Server (ookal is het een geripte versie) en hoeveel Linux? :)

Ik denk dat je met een Linux distributie wel ver komt. Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt en wat je nog meer wilt?
Als het alleen voor NAS is, dan Linux zo kaal mogelijk installeren met Samba (en Webmin). Anders kun je er ook nog een 'echte' server van maken, met mail, web, etc. :)

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

Er zijn losse NAS modules TEKOOP b.v. van ancom

http://www.open-e.com/ind...=product&aid=101&lang=eng

de Ancom module steek je gewoon in een IDE slot en daar boot je dan ook van, een op Linux gebaseerd OS tool die webbased op IP nummer te benaderen is.

RIAD Controller met harddisk erin hangen, booten vanaf de flash module, configureren RAID, en via het netwerk kan je storage aanbieden. Oftewel very LOW BUDGET and Easy NAS Solution.

Besparing van harddisk (of twee bij mirror) voor OS en het onderhoud aan disk en OS, geen monitor of toetsenbord nodig want is remote (webbased) te benaderen via IP nummer. Geen install en configureren nodig van een OS, flash module kan ook worden geflashed t.b.v. updates en uitbreiding van functionaliteiten.

't is dan wel geen Dell, maar easy is het wel.

[ Voor 16% gewijzigd door John2B op 31-03-2004 17:47 . Reden: Typo's ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 14:25
John2B schreef op 31 maart 2004 @ 17:44:
Er zijn losse NAS modules TEKOOP b.v. van ancom

http://www.open-e.com/ind...=product&aid=101&lang=eng

de Ancom module steek je gewoon in een IDE slot en daar boot je dan ook van, een op Linux gebaseerd OS tool die webbased op IP nummer te benaderen is.

RIAD Controller met harddisk erin hangen, booten vanaf de flash module, configureren RAID, en via het netwerk kan je storage aanbieden. Oftewel very LOW BUDGET and Easy NAS Solution.

Besparing van harddisk (of twee bij mirror) voor OS en het onderhoud aan disk en OS, geen monitor of toetsenbord nodig want is remote (webbased) te benaderen via IP nummer. Geen install en configureren nodig van een OS, flash module kan ook worden geflashed t.b.v. updates en uitbreiding van functionaliteiten.

't is dan wel geen Dell, maar easy is het wel.
Enig idee van richtprijzen? Bvb de soho versie (goedkoopste uitvoering)

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

Grutte Pier fansels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was wat op het forum aan het zoeken omdat ik zelf met gelijkaardige plannen rondloop. Ondertussen heb ik via distrowatch een linux distro gevonden die speciaal hiervoor gemaakt is. Het heet Darma NAS OS, homepage: http://nas.darma.com/

De gratis evaluatie-versie werkt compleet, maar is beperkt tot 2 clients. Voor een klein thuisnetwerkje heb je daaraan al genoeg.

'k zal nog eens mijn bevindingen posten wanneer ik het uitgeprobeerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet het dit topic is al wat maandjes oud.

Een NAS hoeft toch niet perse een server te zijn met ontiegelijk veel storage mogelijkheden. Tegenwoordig zijn er een heleboel standalone producten zonder heel die server hardware- en software erbij. Gewoon een schijfje in een behuizing met wifi of een netwerkkaartje, tegenwoordig gewoon te koop bij de lokale computerboer.

Alleen zijn deze systemen nogal vrij prijzig: voor 120 ongeveer 599 euro neertellen is echt teveel voor de gemiddelde computergebruiker. Zijn er tegenwoordig al niet van de NAS zelfbouw paketten? Bijvoorbeeld je eigen schijf inbouwen in een klein kastje met daarin de mogelijkheden om het aan het netwerk te sluiten? Bestaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-09 11:09

Shuriken

Life is all about priorities

Dat linksys geval? dan kan je elke disk eraan hangen die je wilt d.m.v. usb2

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok maar die linksys heeft toch zelf ook al een disk inside, of vergis ik me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

ouwe pc met een bulk diskjes en http://www.serverelements.com/naslite.php

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Ja zoiets ga ik ook in elkaar zetten. Die Open-E NAS is daar ook op gebaseerd. Met een ATA Flash kaartje kan je dat zelf ook wel maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

de e-open is well leuk en aardig maar als ik het goed kan herrinneren is het nadeel dat je de duurdere (enterprise) variant moet gebruiken om een beetje fatsoenlijke HD-space te cree-eren

nadeel is dat je net zo goed een PC kan pakken SAMBA + linux erop donderen.. en in die Pcbak een hele lading HD's kan mikken.

wat je eigenlijk wilt is een webserver/ftp/samba server die op bv een klein doosje draait en via externe usb2.0 HD's de ruimte toevoegen..

een thuis NAS moet in PCBAK vorm heeft:
- een zware voeding nodig (veel HD's)
- os (linux/bsd/windows server/open-e-nas)
-10/100/1GBIT LAN connectie
- RAID 0/1/5/ en de rest van de raid levels natuurlijk, afhankelijk van je raid oplossing de Level en de extra CPU load
- backup in de vorm van dvd/tape/etc

dan zijn er nog de "soho" nas oplossingen die hebben meestal:
- 1 disk
- lan d.m.v WIFI of 10/100 mbit aansluiting
-sommige hebben zelfs de backup dmv 1 touch knop backup oplossing
- 1 a 2 extra HD's en dan heb je het gehad
voorbeelden
- nlsu2 van linksys
- lacie 1GB disk
- WIFI servers (HD's met WIFI ipv bv een usb/ethernet aansluiting eraan geplakt)
- routers met USB porten ingebouwd voor printer/HD op het netwerk aan te sluiten
- USB hubs met een ethernet poort zogeheten USB-servers (kunnen alleen in sommige gevallen HD's beschikbaar stellen)

sommige NAS oplossingen vereisen alsnog extra software op de PC en kunnen maar door 1 PC bestuurd/beschreven worden dus eigenlijk ipv USB externe HD een ethernet-aansluiting.

en de bedrijfs oplossingen zijn te duur en meestal op i-scsi ofzo gebasseerd..

er is een oplossing bv door het volgende topic Routerhacking
maar dan zit je weer met je usb 1.1 wat dus een beperking is voor de snelheid van je NAS oplossing.

meest beste blijft een pc + raid kaartjes + server OS o ja vergeet de slaapstand niet aan te zetten op de PC want Veel HD's vreet VEEL Watt-jes

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Met NASlite kan je dus d.m.v. een Pentium 200 MMX en een 250 GB hdd al een aardige nas bakken.

Dan ben je denk ik goedkoper uit als een Linksys NL2SU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:26

fv

-------------------> hiero

Wat je ook kan doen is met nLite een zeer kale windows (XP/2003) installatie maken, deze installeren op een compactflash kaart (bv 512MB) en dan je toegevoegde data drives sharen in je netwerk.

Ik heb het zo gedaan met een VIA V10000 board, een compactflash kaart van 512MB (wordt maar ~312MB gebruikt) en compact flash IDE adapter, een Promise Ultra100TX2 IDE kaart en twee 80 GB harddisks in software RAID 1 (dmv. software RAID hack in Windows XP). De geinstalleerde Windows XP is wel zo gemodificeerd dmv. het Enhanced Write Filter (EWF) systeem van Microsoft, dat er alleen lees acties kunnen plaats vinden en GEEN schrijf acties (dit ivm. de beperkte levensduur van CF kaarten als het om schrijf acties gaat!).

Hier een tutorial over EWF...

Het voordeel van een OS op een CF is dat een CF veel betrouwbaarder is dan een harddisk en dat deze stil is en minder ruimte in neemt. Het voordeel van een VIA board is dat de processor passief gekoeld kan worden en daardoor het gehele systeem maar met een (voedingsfan) gekoeld wordt, dus heel erg stil en betrouwbaar... En dat is precies wat ik wilde (8>

[ Voor 19% gewijzigd door fv op 19-04-2005 13:36 ]

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:44

Videopac

Rommelt wat aan.

zie ook:
Externe SATA-RAID-NAS

ipv mini-ITX zou je ook een kleine ATX (Lian-Li PC60 bv) kunnen nemen.
I.h.g.v. de mini-ITX een externe DVD-speler, bij de ATX kan die intern (de Lian-Li heeft 4 5,25 bays, waarvan er 3 door de RAID gebruikt worden.

Overigens zou ik er een Areca 1120 RAID controller inzetten en in het geval van de ATX-optie een Tagan voeding.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

dit is een leuk idee + dat ewf maakt het een stuk goedkoper 5x een 3,5" HD in zo'n kleine space + 200Watt voeding maakt het stuken goedkoper
I am impressed

_/-\o_

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op woensdag 20 april 2005 @ 00:14:
[...]

dit is een leuk idee + dat ewf maakt het een stuk goedkoper 5x een 3,5" HD in zo'n kleine space + 200Watt voeding maakt het stuken goedkoper
I am impressed

_/-\o_
Mijn keuze is ook al gemaakt, schijven genoeg hier, wireless kaart erbij en hij is overal bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nou zelf een P3 933 met 512mb en flink wat schijven draaien, hierop staat een FTP programmatje, wat ik weer bestuur vanuit een website. Die website kan gebruikers aanmaken voor SMB / FTP / HTTP. Iedere gebruiker kan bij zijn eigen documenten.

Ik moet nog een case maken die super stil is, want ik heb op het moment helemaal GEEN case voor de server. Ik ga iets maken van MDF en noppenschuim (binnenin). Ook komen er lucht-gangen in te zitten, die het geluid moeten absoberen. Zodat de server zo stil mogelijk is.

Btw, ik kwam gisteren een site tegen met kleine moederborden: http://www.i-pox.net/4MTS6B.htm
Ik weet niet hoe duur die zijn, maar opzich is het wel handig voor een SAN.

/me was ooit vanplan om zelf SAN's te laten produceren (bedrijfsmatig).
Klein moederbord+sterke voeding+veel IDE aansluitingen+8x 3.5" ruimte.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Ik ben zelf van plan om een dual 933 met 2 64-bit pci te gaan inzetten. Er zit nu al een PCI-X Gigabit Ethernet controller in (een 3Com 996B-T) die ik voor 6 euro op ebay gekocht heb.

Nu word het tijd voor een controller en schijven. Dat zal in elk geval een PCI-X controller worden en over schijven moet ik nog even nadenken.

Dat Ipox Pentium-M moederbordje zal rete duur zijn. Er staat bij Socket 478 maar dat moet 479 zijn volgens mij.

Pagina: 1