[Remote desktop XP] ssh - tunneling - putty

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Op internet zijn talloze - vaak verouderde of onvolledige howto's te vinden over remote desktop en VNC via een SSH tunnel. Daarbij is het vaak ook noodzakelijk dat er een ssh-server in het netwerk hangt. Wat nu als de Windows machine direct - dan wel via een firewall, of de ingebouwde firewall van XP - aan internet hangt, en ik toch gebruik wil maken van de extra veiligheid van ssh?

RD-Server (XP) - ssh-tunnel - RD-Client (XP)

Met jullie hulp kan dit een howto worden, ik heb een aantal puzzelstukjes bij elkaar maar het is nog niet één geheel.

Ten eerste: is Remote Desktop veilig? De meningen daarover zijn verdeeld

http://www.windowsecurity...ws_Terminal_Services.html is een algemeen verhaal.

Het is in ieder geval handig om de encryptie op hoog in te stellen, dit kan met een registerkey. (Hier komt een link.)

Hier staat iets over ssh tunneling en putty: http://www.bluestream.org/Networking/SSHTunnelRDP.htm

Nu vraag ik me af of het mogelijk is de tunnel te creëren d.mv. een openssh server op de Windows (XP) "terminal server" (hiermee bedoel ik een Windows XP Pro machine met Remote Desktop aan).

Hiervoor heb ik deze stappen gevolgd:

1. Remote Desktop aangezet op de server
2. Openssh voor Windows geïnstalleerd op de server en geconfigureerd volgens de readme. Download: http://lexa.mckenna.edu/sshwindows/download/releases/ Dit werkte, ik kon inloggen vanaf een andere machine.
3. Putty gedownload en op de client machine gezet; Putty downloaden: http://the.earth.li/~sgtatham/putty/latest/x86/putty.exe (laatste versie op dit moment: 0.54)
Volgens deze howto geconfigureerd: http://freesco.no-ip.org/VNC/
Deze tunnel werkt, ik kan door op de client localhost te ssh'en inloggen op de remote ssh server. Nu is het natuurlijk de bedoeling dat het Remote Desktop-verkeer via de tunnel gaat. En daar ben ik nog niet uit. Iemand tips? Misschien moet op die machine ook wel Putty draaien, ik kom er momenteel niet uit. Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door pinockio op 01-04-2004 12:14 . Reden: encryptie-level instellen ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Ik heb dit vroeger ook weleens geprobeerd maar kreeg vage errors bij het configgen van SSH, gelukkig heb ik tegenwoordig gewoon een linux server draaien :)

Ik weet niet welke poorten remote desktop van XP gebruikt maar ik kan je wel vertellen hoe het gaat voor VNC:

Putty-SSH-tunnels-port forwarding:

source port: 5900
destination: localhost:5900 (en ADD it )
nog even local & remote aanvinken

by session SSH en host invullen(maar dat was je al gelukt geloof ik)

VNC:
server/host is dan "localhost"

Voor remote desktop moet je gewoon de port forwarden die ie gebruikt(desnoods meerdere)
Als je nog vragen of problemen hebt hoor ik het wel :)

-succes

• pinockio
Leuk dat ik van "mr. SSH" himself een reactie krijg ;)

Ik ga het proberen, dank je voor de tip (ben nu te moe om hiermee verder te gaan, je hoort nog of het gelukt is).

Overigens kan het zijn dat de Windows OpenSSH server tegenwoordig vrij stabiel is, ik kreeg geen foutmeldingen en kon gewoon inloggen (vreemde gewaarwording, remote werken op Windows via de CLI...)

Okee, nog even dit: Remote Desktop gebruikt port 3389. Nu is De vraag eigenlijk: of op de SERVER machine OOK Putty moet draaien!

Namelijk:

rdestopserver: 3389 - putty forward 'm naar 22 (?) - de ssh server maakt een tunnel --------- Putty logt in op port 22 en forward 'm naar localhost:3389 --- Remote Desktop Client logt in op localhost:3389 en heeft een sessie met de server via de tunnel ???

[ Voor 37% gewijzigd door pinockio op 31-03-2004 21:01 ]

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Nog even voor de duidelijkheid dan:

server= SSH
client= Putty
Dus je hebt enkel de SSH server en Putty nodig (dus niet 2 keer Putty)

local forward je dan 3389 - via de SSH tunnel op poort 22 - naar remote 3389
(dus niet forwarden naar poort 22 ofzo, het gaat via en niet naar)

-succes

(ps maak er een leuke howto van :))

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-03 13:27
Op het moment als je naar localhost will connecten met de windows xp client, vergeet dan niet om de compatibility mode op windows 98 ofzo te zetten. Want als je hem normaal draait zit er nog een of andere vage check in dat je niet naar localhost mag connecten...

• pinockio
Lizard schreef op 01 april 2004 @ 02:52:
Op het moment als je naar localhost will connecten met de windows xp client, vergeet dan niet om de compatibility mode op windows 98 ofzo te zetten. Want als je hem normaal draait zit er nog een of andere vage check in dat je niet naar localhost mag connecten...
Dat klopt, bijna alle howto's melden dat ook... Alleen je kunt dat alleen doen als je hem eerst naar een andere map copieert. Verder schijnt er een mogelijkheid te bestaan om in putty i.p.v. 127.0.0.1 127.0.0.2 in te stellen, waardoor je toch naar localhost mag RDPen.
SSH schreef op 01 april 2004 @ 02:47:
Nog even voor de duidelijkheid dan:

server= SSH
client= Putty
Dus je hebt enkel de SSH server en Putty nodig (dus niet 2 keer Putty)

local forward je dan 3389 - via de SSH tunnel op poort 22 - naar remote 3389
(dus niet forwarden naar poort 22 ofzo, het gaat via en niet naar)

-succes

(ps maak er een leuke howto van :))
Jaaaaaaaaaaaaa.... alleen snap ik dit nog steeds niet: HOE forward ik in vredesnaam poort 3389 op de RDPserver naar de ssh-server??????? Dit is echt onduidelijk. Laat iemand het even uitleggen, ik word er gek van.

Je hebt een RDP-server. Je hebt een ssh-server (toevallig op dezelfde machine). Je hebt een internetverbinding. Je hebt een client met putty. EN dan?

Als ik nl. probeer te RDPen naar localhost op de clientmachine krijg ik een protocol mismatch (logisch, want dat is ssh en geen RDP).

Kortom, nog een keer: wat moet ik in vredesnaam instellen op de RDPserver om toegang via SSH mogelijk te maken? Dit kan ik dus nergens terug vinden.

[ Voor 62% gewijzigd door pinockio op 01-04-2004 11:15 ]

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Op de server hoef je niks in te vullen :)
Op de client moet je alleen Putty draaien en de poort tunnelen zoals uitgelegt. Connecten naar localhost en tada, echt het is eigenlijk vet simpel ;)

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:54
op deze site staat een uitgebreide tutorial hoe je putty moet configureren voor een ssh tunnel ;)

Denk dat je daarmee de mooie tutorial wel af kan maken :+

--edit--

Het enige wat ik me nog afvraag bij het opzetten van de tunnel is het volgende:
Je moet met putty een ssh sessie open zetten, en dan kan je de remote desktop client starten die dan door de tunnel gaat.
Het probleem bij mij is dat ik de ssh sessie opzet met mijn server thuis, en daar mogen alleen administrators inloggen, dus moet ik de ssh sessie als admin opzetten, en ik vraag me af of daar niet wat anders op te bedenken is :?

[ Voor 52% gewijzigd door NoReseth op 07-05-2004 10:38 ]

Pagina: 1