[R9800Pro] Welke fan beter?

Pagina: 1
Acties:

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-01 21:23
Ok, ik heb een vraagje dat na searchen is gebleven (ivm oude topics).

Ik heb een Madview Radeon 9800 Pro die er zo uit ziet: http://www.kohryu.com/picture/kr/kr9800p.jpg
Op de koeler staat wel een andere sticker maja ik denk dat dat niet veel uit maakt.

Momenteel niet veel hoger komt dan 390 Mhz Core. Is het verstandig om een klein (486/pentium) koelertje op te zetten ipv de standaard koeler?

Ik heb hier een coolermastertje met 12V , 1,6 W en een SUNIX fannetje 12V en 0,9W.

[ Voor 19% gewijzigd door kikibu op 31-03-2004 15:11 ]

• Bernd
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08-2022
Als ik het zo zie van het plaatje, zuigt de fan die erop zit lucht over de heatsink. Dat is sowiezo altijd minder goed dan lucht erover heen blazen. Ik zou zeggen, zoek een leuke VGA koeler uit, want volgens mijn is zon pentium/486 koelertje toch want minder geschikt.

Frogstar#2151

Verwijderd

Ik zou voor de Arctic VGA Silencer gaan.., koelt super, is stil en erg geschikt voor overclocken

Staan wel in price watch.., en zijn al een aantal topics over geweest

suc6

• kikibu
Dat vraag ik eigenlijk niet, ik wil namelijk helemaal geen 20 euro + verzendkosten uitgeven. Ik weet ook wel dat waterkoeling het beste werkt, jah dan blijf je bezig. Mijn vraag is gewoon of ik een beter/goed overklokresultaat met zo'n ander klein koeler zal bereiken, ook denk ik trouwens dat dat koelertje dan net erboven komt, omdat ie vierkant is en de huidige koeler heeft alleen bovenhoekjes voor schroefjes.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Als je alleen het fannetje gaat vervangen dan is een groter fannetje wel beter ja. Als je ook de heatsink gaat vervangen dan kun je misschien het beste een pic plaatsen ervan of van een vergelijkbaar koelertje.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Bertrand schreef op 31 maart 2004 @ 15:18:
Als ik het zo zie van het plaatje, zuigt de fan die erop zit lucht over de heatsink. Dat is sowiezo altijd minder goed dan lucht erover heen blazen. Ik zou zeggen, zoek een leuke VGA koeler uit, want volgens mijn is zon pentium/486 koelertje toch want minder geschikt.
Bij vrijwel alle andere heatsinks blaast de fan door/over het koellichaam maar dat fannetje zal heus niet per ongeluk zo zijn gemonteerd dat hij er lucht overheen zuigt. Ik had precies hetzelfde fannetje op mijn kaart zitten maar ik heb hem eraf geschroefd (alleen het fannetje) en heb een 92 mm Panaflo (op 7 V) onder m'n 9800SE gehangen. Stil is het iig wel hoe ver ik kan overklokken weet ik nog niet echt maar ik geloof dat 430/370 goed ging.

Toch is het een beter idee om de hele heatsink te vervangen, want dat ding is gewoon klein en het kan veel beter. Ik weet niet of een Zalman ZM80C-HP een goede koeler is om mee over te klokken; ben nog op zoek naar goeie vga koelers (misschien wordt het een waterblokje).

[ Voor 15% gewijzigd door Aham brahmasmi op 31-03-2004 16:49 ]

• kikibu
Dus ik kan een grote fan eronder hangen, dat wist ik ook dat dat wel hielp. Heatsink heb ik geen zin om die te vervangen ivm grootte, gaten en montage.

Maar nog steeds mijn vraag, is het ook beter om een Pentium 1/AMD K6-2 fannetje erop te monteren.

• Aham brahmasmi
Op de onderkant van dat fannetje staat bij mij 12 V, 0,13 A wat dus 1.56 W maakt. Als je er dan een fannetje van 1,6 W op zet merk je dus echt geen verschil.

Hang er een 80 mm ofzo onder. Heatsinkje vervangen is trouwens helemaal niet moeilijk omdat er altijd bijstaat op welke kaarten ze passen; die gaten zijn standaard en je kunt die dingen er zo op klikken.

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 19:18

Arioch

<geek>

Ik heb gewoon een 60mm fan op de originele heatsink geschroefd, koelt veel beter als het stock fannetje, zelfs op 7V.

• kikibu
Dus hoe meer Watt en A hoe harder, maar dat zorgt niet zomaar voor meer airflow.

Zo'n AMD K6-2 koeler heeft minder vinnetje maar ze zijn wel groter, doet dat er niet toe? Zo ja, in wat voor manier?

En als ik een 60mm fan erop schroef, zal ik dan deze nemen?
http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=38933

Verwijderd

kikibu schreef op 31 maart 2004 @ 18:09:
Dus hoe meer Watt en A hoe harder, maar dat zorgt niet zomaar voor meer airflow.

Zo'n AMD K6-2 koeler heeft minder vinnetje maar ze zijn wel groter, doet dat er niet toe? Zo ja, in wat voor manier?

wat wil je nou met dat amd koelertje , gooi dat ding toch weg. je moet er gewoon een 80 mm fan opzetten. lekker stil en koelt beter ( zoals al vermeld )

• original4u
  • Laatst online: 09-02 14:19
kikibu schreef op 31 maart 2004 @ 18:09:

Neem aan dat je ook wil dat ie stiller wordt 8) ??? dan moet je dus niet een 60 mm fan erop doen.. waarvoor neem je dan niet een cpu koeler ding van coolermaster voor 8 euro ofzo en mischien later nog een papst 12db fan erop net zoals ik heb gedaan... (foto komt zo) _/-\o_

• kikibu
Ik wil alleen ff weten of dat fannetje beter is dan de originele.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
kikibu schreef op 31 maart 2004 @ 18:44:
Als zo'n 60mm fan past dan zou dat idd beter zijn.

• Aham brahmasmi
kikibu schreef op 31 maart 2004 @ 18:44:
Wat is het verschil tussen een 1,56 W 40 mm fan en een 1,6 W 40 mm fan? Niks dus. Meer vinnetjes betekent over het algemeen meer airflow maar als je betere koeling wilt moet je toch echt een maatje groter dan 40 mm. :z Dus bespaar je de moeite om dat fannetje te vervangen met een andere 40 mm.

60 mm kan wel maar vanwege het hoge toerental is het geluid niet echt aangenaam. Ik heb zelf gewoon met twee ijzerdraadjes (met plastic eromheen) die 92 mm fan aan m'n Radeon gehangen (provisorische oplossing). Maar het beste blijft toch om minimaal een 80 mm fan eronder te hangen/schroeven.

Als je toch een 60 mm wilt gebruiken, zet hem dan op 7 V.

[ Voor 5% gewijzigd door Aham brahmasmi op 31-03-2004 19:37 ]

• original4u
Zoals eerder vermeld een voorbeeld foto... en als je het niet boeiend vind dan lekker boeiend :*)

Heb namelijk nog nooit foto's gepost en dit zal de eerste keer zijn

Bij deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.furiousangels.nl/mz/screenshots/DSCF0037thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.furiousangels.nl/mz/screenshots/DSCF0045thumb.jpg
Foto's zijn hopelijk clickable en ca. 1MB/stuk.

• IFASS
  • Laatst online: 01-02 11:59
original4u schreef op 31 maart 2004 @ 20:30:
Zoals eerder vermeld een voorbeeld foto... en als je het niet boeiend vind dan lekker boeiend :*)

Heb namelijk nog nooit foto's gepost en dit zal de eerste keer zijn

Bij deze:
[afbeelding]
[afbeelding]
Foto's zijn hopelijk clickable en ca. 1MB/stuk.
is dat nou niet veel gewicht voor een VGA kaart eiglijk?
jah, k, hij is dan wel vastgeschroefd.. maar dan nog, er komt toch wel wat spanning op te staan lijkt me

• original4u
Dat is zo hij hangt klein beetje krom aan het eind maar dat plankje kan aardig wat hebben, zolang je er geen last van hebt maakt het niet uit.
Zo hangt ie al maandje of 2.

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
IFASS schreef op 31 maart 2004 @ 20:33:
[...]

is dat nou niet veel gewicht voor een VGA kaart eiglijk?
jah, k, hij is dan wel vastgeschroefd.. maar dan nog, er komt toch wel wat spanning op te staan lijkt me
Nou, ik vraag me af hoeveel dit weegt in vergelijking met zo'n Zalman 80-HP met 80mm cooler. Zo veel zal dat niet schelen. Enige echte nadeel wat ik zo gauw zie is dat je 4! PCI sloten kwijt bent :X
Maar als je die toch niet gebruikt, is dat geen groot nadeel. :P

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 18:32

MBV

als je nog een pc slot nodig hebt, kan ja altijd de zaag erin zetten. je hoeft er niet zo veel vanaf te halen om een slot vrij te maken, maar 1 cm of zoiets, zo te zien...
Pagina: 1