Toon posts:

[.nl-domein] ongeoorloofde verhuizing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een raar geval.
Ons bedrijf is in het bezit van een domeinnaam, deze domeinnaam is geregistreerd bij provider A. Gister werd ik gebeld door laten we zeggen provider B. Provider B liet weten dat door een administratieve fout zij de opdracht gegeven hadden tot het verhuizen van onze domeinnaam. Ik contact opnemen met onze provider A en gezegd dat ze een eventuele verhuizingsopdracht van ons domein dienden te weigeren. Helaas bleek de verhuizing al in gang gezet. Problemen nu dus. Wie kan mij zeggen hoe dit in godsnaam mogelijk is zonder onze toestemming. We hebben niets getekend. Mijn vraag is nu: Had provider A de verhuizing moeten weigeren, omdat de correcte handtekeningen niet binnen waren of had provider B deze verhuizing niet in gang kunnen zetten, omdat de correcte handtekeningen er niet waren. Of dienen beide providers de handtekeningen gezien te hebben?

• cûora
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-09-2024
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 14:57:
Hallo,

Een raar geval.
Ons bedrijf is in het bezit van een domeinnaam, deze domeinnaam is geregistreerd bij provider A. Gister werd ik gebeld door laten we zeggen provider B. Provider B liet weten dat door een administratieve fout zij de opdracht gegeven hadden tot het verhuizen van onze domeinnaam. Ik contact opnemen met onze provider A en gezegd dat ze een eventuele verhuizingsopdracht van ons domein dienden te weigeren. Helaas bleek de verhuizing al in gang gezet. Problemen nu dus. Wie kan mij zeggen hoe dit in godsnaam mogelijk is zonder onze toestemming. We hebben niets getekend. Mijn vraag is nu: Had provider A de verhuizing moeten weigeren, omdat de correcte handtekeningen niet binnen waren of had provider B deze verhuizing niet in gang kunnen zetten, omdat de correcte handtekeningen er niet waren. Of dienen beide providers de handtekeningen gezien te hebben?
Lijkt mij dat ze het nu ook gewoon kostenloos weer terug moeten verhuizen, en dan is het probleem opgelost :?

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:07

makje

Professioneel prutser

Provider B zou bij een normale verhuizing een verzoek van jou + een handtekening moeten hebben. Vervolgens regelen zij met provider A de overdracht, dan hoeft A niet meer te controleren of jij daarvoor toestemming hebt gegeven immers, dat heeft provider B al gecontroleerd.

Nu is er iets fout gegaan bij provider B, maar daar heeft A niets mee te maken. Provider B moet er nu voor zorgen (in samenwerking met provider A) dat jouw domein niet verhuist naar provider B, danwel dat jouw domein weer terugverhuisd wordt.

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het is dus gebruikelijk bij een verhuizing dat provider A de gegevens niet controleert als ik je goed begrijp. Provider B maakt hier lijkt mij een ernstige fout door een verhuizing in gang te zetten zonder toestemming. Is dit niet tegen de regels van SIDN en zo ja kun je hier ook een klacht over indienen, want bedrijven die zo werken moeten mijn inziens verplicht worden om zich aan de regels te houden. Het is toch te gek voor woorden dat je in theorie iedere .nl-domeinnaam op die manier kunt kapen.
makje schreef op 31 maart 2004 @ 15:05:
Provider B zou bij een normale verhuizing een verzoek van jou + een handtekening moeten hebben. Vervolgens regelen zij met provider A de overdracht, dan hoeft A niet meer te controleren of jij daarvoor toestemming hebt gegeven immers, dat heeft provider B al gecontroleerd.

Nu is er iets fout gegaan bij provider B, maar daar heeft A niets mee te maken. Provider B moet er nu voor zorgen (in samenwerking met provider A) dat jouw domein niet verhuist naar provider B, danwel dat jouw domein weer terugverhuisd wordt.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:18

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Provider A is idd redelijk 'vrij van schuld'. Heel officieel moeten ze van jou (of iig, de persoon/bedrijf van wie het domein is) een mededeling hebben gehad van 'goh ik ga het domein verhuizen' maar dit is alleen ter kennisgeving.

Ik zou het eerst met provider B proberen op te lossen. Die willen waarschijnlijk maar al te graag helpen omdat de SIDN anders boos wordt :P
Ik zou het lekker door provider B op laten lossen iig.

De 'kaap-theorie' gaat niet helemaal op. Als jij nu klaagt sta je in je recht en heeft provider B wat uit te leggen, als ze dat (zeg) 10x doen blijft het niet bij de boete van € 50,- die er voor een foute verhuizing staat (of iig, dat neem ik aan ;)).

[edit]Zie je wel, ik wist dat het ergens stond:
Onterechte verhuizing
Tegen een onterechte verhuizing kunt u bezwaar maken. U kunt hierbij twee paden bewandelen. Het eerste pad: u maakt aan uw deelnemer/provider waar u uw domeinnaamzaken hebt geregeld kenbaar dat u het niet eens bent met de verhuizing. Uw deelnemer/provider weet wat hij kan doen om dit weer terug te draaien. Of (het tweede pad) u laat SIDN weten dat uw .nl-(persoons)domeinnaam ten onrechte is verhuisd. U doet dit door een e-mailbericht te sturen naar juridisch@sidn.nl met uitleg van zaken. SIDN prefereert dat u het regelt via uw deelnemer/provider

[ Voor 49% gewijzigd door IceStorm op 31-03-2004 15:23 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Volgens mij hoort jouw provider het DNS record te locken; en pas na toestemming van jou een unlock plus verhuizing goed te keuren. Bedrijf B had net zo goed een malafide bedrijf met slechte bedoelingen kunnen zijn. Wat mij betreft is Bedrijf A dus volledig verantwoordelijk voor deze rotzooi; en kun je hem daar dus ook voor aansprakelijk stellen :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:18

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Spider.007 schreef op 31 maart 2004 @ 15:41:
Volgens mij hoort jouw provider het DNS record te locken; en pas na toestemming van jou een unlock plus verhuizing goed te keuren. Bedrijf B had net zo goed een malafide bedrijf met slechte bedoelingen kunnen zijn. Wat mij betreft is Bedrijf A dus volledig verantwoordelijk voor deze rotzooi; en kun je hem daar dus ook voor aansprakelijk stellen :)
Dat is bij .com zo, bij .nl is het een ander verhaal.
Provider B kan hier best malafide bedoelingen hebben maar ze komen er gewoon niet mee weg. Dat is dan weer een voordeel van al het verplichte papierwerk voor .nl, het is (gelukkig) vrij lastig om domeinen te kapen.

• DiedX
  • Laatst online: 20:57
voor de duidelijkheid: zonder papieren krijgt B ook een boete. Ze kunnen €50,-- verwachten van SIDN. Bel even SIDN op dat het onterecht is, en dat zij B) moeten contacten.

Tevens B) even een DNS aan laten maken met jouw IP-adressen. Dan gaat er niets fout.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-05 16:02
Een verhuizing van een .nl-domein wordt pas de 2e werkdag in de zonefile doorgevoerd. Als je dus vandaag of morgen (evt. via provider a) je bezwaar kenbaar maakt bij de SIDN, komt het allemaal goed en zullen de gevolgen van de verhuizing niet eens zichtbaar zijn in de DNS gegevens, hoogstens een dagje in de whois-gegevens.

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

IceStorm schreef op 31 maart 2004 @ 16:12:
[...]

Dat is bij .com zo, bij .nl is het een ander verhaal.
Provider B kan hier best malafide bedoelingen hebben maar ze komen er gewoon niet mee weg. Dat is dan weer een voordeel van al het verplichte papierwerk voor .nl, het is (gelukkig) vrij lastig om domeinen te kapen.
Interessant, dat wist ik niet :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Dries Arnolds
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 06:45

Dries Arnolds

*bling bling*

TS: Is die domeinnaam nu wel weer van jullie? Het kan natuurlijk best zijn dat provider B kwaadwillend is en de naam niet eens terug wil geven. Hoewel... In dat geval zullen ze toch een handtekening aan de SIDN moeten laten zien.
Pagina: 1