Toon posts:

[delphi] Delete record uitschakelen DBGRID

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Als ik op mijn rechter ALT toets Druk + DEL dan komt er een melding in beeld "Delete Record". Hoe kan ik dit deleten uitschakelen ?????

Hij ziet tevens deze alt toets als een ssCtrl , is ctrl+del een procedure van de dbgrid ?

bedankt

Michael 8)7

Verwijderd

Heb je de opties van het grid al allemaal doorzocht, je de meeste componeneten readonly maken. Anders kan je evt het onKey event afvangen en als er op del geduwd wordt als ook alt aan is de key niet doorsturen

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 22:23

NMe

Quia Ego Sic Dico.

offtopic:
Het gebruiken van een DBGrid an sich is al geen al te best idee. Als je in een veld begint te typen wordt meteen de database gelockt en wordt de wijziging al doorgevoerd. Lullig als je een fout veld wijzigt. Je kan dan beter je grid read only maken, en dan ben je meteen van je probleem af...

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 20:34

Delphi32

Heading for the gates of Eden

NMe84 schreef op 31 maart 2004 @ 22:48:
Het gebruiken van een DBGrid an sich is al geen al te best idee. Als je in een veld begint te typen wordt meteen de database gelockt en wordt de wijziging al doorgevoerd. Lullig als je een fout veld wijzigt. Je kan dan beter je grid read only maken, en dan ben je meteen van je probleem af...
Niet helemaal OT, maar eigenlijk ook helemaal niet waar.
a. locking is geheel afhankelijk van wat voor TDataSet je onder je dbgrid hebt zitten. Sommige TDataSets zouden een lock kunnen maken, doen dat ook alleen als het nodig is. Is dat fout dan?
b. Je zit te wijzigen op je TDataSet, niet op je database. TDataSet en de daarin hangende TFields bieden voldoende mogelijkheden om een foute wijziging in een veld onmogelijk te maken of zelfs terug te draaien.

Kortom, een al te gemakkelijke implementatie van een TDBGrid kán idd tot problemen leiden. Maar al te gemakkelijk werken gaat je overal opbreken, niet alleen bij TDBGrid.

* Delphi32 wil niemand aanvallen, slechts de misvatting dat data-aware controls intrinsiek slecht zouden zijn :)