Toon posts:

MSI K8T Neo hangt met CMOS/GPNV Checksum Bad

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, ik ben echt ten einde raad... Ik heb de search gebruikt, maar kom hier geen stap verder mee. Verder weet ik dat er een hele boel knappe koppen op dit forum kijken, dus vandaar deze post...

Na een wat sloom AMD systeem, vond ik dat het maar eens tijd werd voor een upgrade. Ik dacht, ik doe alles meteen goed, en heb dus allemaal nieuwe stuff aangeschaft:

AMD Athlon 64 3200+
MSI K8T Neo F2R
Club 3D Ati Radeon 9800pro 256Mb (met Zalman cooler+fan)
Seagate S-ATA 120Gb Hdd

Heb ik alles bij elkaar, werkt het zaakje niet....

Hij geeft eerst aan BIOS NOT INSTALLED
Volgende scherm CMOS/GPNV Checksum Bad
En dan hangt ie... kan niets meer..

Nu heb ik een D-barcket, en die geeft van 1 t/m 4 eerst drie groene en dan een rood ledje aan, handleiding erbij "Testing RTC (Real Time Clock)
Volgens de search alles geprobeert |:( (kaal systeem, ander geheugen, andere videokaart, cmos clearen, batterijtje uit het moederbord om de bios te clearen... noem het maar op...ik heb zelf een andere PSU geprobeert.)

Toen heb ik dus meteen mijn mobo RMA opgestuurd... naar Alternate by the way.
Duurde best wel lang, en kreeg toen het bericht dat hij niet defect was... liep volgens hun als een zonnetje.
Ik heb hun helpdesk meerdere malen gebeld (vriendelijk geholpen) en volgens hun was de enige mogelijkheid dat het aan de CPU lag... iets met dat bij de Athlon 64's daar de RTC zal.

Zou je denken... stuur die CPU dan terug en laat em testen...simpel!
Maar dat heb ik al gedaan (Salland Automatisering) en die konden ook niets verkeerds aan de CPU vinden 8)7

Ik word er echt knetterleip van, het is net of er een floek rust op mijn PC...

Iemand enig idee?

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Veel voorkomende oorzaken zijn het geheugen en de voeding. Ik lees echter dat je al ander geheugen (gecertificeerd door msi?) en een andere PSU (hoeveel watt?) hebt geprobeerd. Ik neem aan dat Alternate en Salland met eigen geheugen en PSU hebben getest.

Volgens deze pagina zou je een te zwakke lithium batterij hebben, maar dat lijkt me sterk als het moederbord bij Alternate wel goed werkt :/

[ Voor 10% gewijzigd door T.T. op 31-03-2004 14:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pcies, aan de het geheugen kan het niet liggen, dat Kingston geheugen dat volgens MSI compatible is met mijn moederbord.... PSU is van Antec (480 W) en daar is ook niets mee aan de hand.
Ik breng m'n pc morgen denk ik maar even naar de plaatselijke pc winkel (Norrod Groningen)... eens kijken of zij er raad mee weten... ik zie geen andere optie.

Verwijderd

BIOS not installed heeft volgens mij iets met je onboard Promise RAID controller te maken, geen zorgen over maken, gebruik je zo te zien toch niet, en dat hoort blijkbaar, heb ik ook. Je kan 'm in het bios gewoon uitzetten.
Verder geeft die plank bij mij altijd aan dat de checksum bad is als ik een andere disk erin heb gehangen en/of als ik m'n bios geflashed en/of gereset heb. Dan is het gewoon een kwestie van de CMOS setup induiken, en de ide-apparaten auto-detecten, na een eventuele setup-defaults te laden. Dan werkt ie bij mij altijd perfectos... Hope it helps...

Verwijderd

Topicstarter
OK thnx... beetje lullig... ik heb een usb toetsenbord gebruikt. Daarom blijf hij dus haken bij het derde scherm...
Maar nu heb ik problemen met het installeren van Windows.
Ik heb mijn plextor dvd-brander als Primary IDE Master ingesteld en als 1e boot device, maar als ik mijn windows cd erin pleur herkent ie het boot device niet... en moet ik weer rebooten...

Enig idee?

Ik heb een plextor 708A by the way... en als ie op dat "Boot failure"scherm komt knippert het ledje van de brander..

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 16:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iemand? Het lijkt dus net of ie de DVD speler overslaat ofzo...
In de boot sequence heb ik eerst mijn DVD dan d floppy en dan de schijf...

Ik weet het echt niet meer |:(

Verwijderd

Heb je het probleem al opgelost....?
Pagina: 1