Toon posts:

Geen toegang tot computers in netwerkomgeving

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zo vaak een netwerkje in elkaar geflanst maar deze keer wil het toch echt niet lukken.

Internetverbinding Chello Plus
Router Edimax 6004
2 Computers draaiend op XP Home en XP Prof
Draai geen firewall

Beiden computers hebben internet en kunnen elkaar pingen. Soms zien ze elkaar ook in de MSHOME omgeving alleen heb ik dan geen access. Andere keer kan ik niet eens op MSHOME komen enkrijg ik:

Mshome is niet toegankelijk. U heb mogelijk niet de juiste machtingen blabla.
De lijst met servers voor deze werkgroep is momenteel niet beschikbaar.

Voorheen heeft alles gewoon gedraaid, enige verschil zit em in de internetverbinding. Voorheen Planet ADSL nu Chello plus.

Mischien heeft het te maken met dat ik het Macadress gekloond heb in me router waardoor router en PC1 hetzelfde mac adres hebben? Volgens diverse topics op GOT maakte dit overigens nix uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 13:35 ]

Verwijderd

Titeledit, dat eerste snappen we zelf wel ;)

Hoe staat de boel ingesteld met betrekking tot NetBIOS? Kijk eens naar tabblad WINS onder de knop Advanced bij de eigenschappen van het TCP/IP-protocol. Daar zou als het goed is "Enable NetBIOS over TCP/IP" aangevinkt moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 13:39:
Titeledit, dat eerste snappen we zelf wel ;)

Hoe staat de boel ingesteld met betrekking tot NetBIOS? Kijk eens naar tabblad WINS onder de knop Advanced bij de eigenschappen van het TCP/IP-protocol. Daar zou als het goed is "Enable NetBIOS over TCP/IP" aangevinkt moeten zijn.
Hij stond op standaard heb hem nu op Enable Netbios over tcp/ip staan. Blijft helaas hetzelfde. Geen toegang. Vreemd is ook dat wanneer ik m'n computer opnieuw opstart en naar MSHOME ga ik die melding krijg van geen toegang enz. Hij blijft ook een beetje hangen voordat ik die melding krijg. Echter na een minuutje of 10 heb ik wel toegang en zie ik ook de 2e computer staan alleen heb ik dan dus ook geen toegang.

Verwijderd

Topicstarter
Nah ik begrijp er echt niks meer van. Net ff nieuwe netwerkje opgezet. Dit maal WORKGROUP gebruikt ipv MSHOME. Beide pc's opnieuw opgestart en ja dit maal kon ik wel m'n werkgroepen komen. Ik blij, maar helaas weer geen toegang tot computers. Start weer opnieuw op, zonder ook maar iets te veranderen, en jahoor werkgroepen weer onbereikbaar. Gewoon willekeur dus. Wie kan me helpen?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

ligt het niet aan de browser listings ? die zijn nogal al brak van windows. Kun je wel pingen naar elkaar?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Topicstarter
HerbyNL schreef op 31 maart 2004 @ 15:50:
ligt het niet aan de browser listings ? die zijn nogal al brak van windows. Kun je wel pingen naar elkaar?
Ja pingen lukt. Echt vaag allemaal. Mischien toch te maken met het dubble mac adres. Kga eens kijken hoe ik deze kan resetten.

Edit mac resetten gaat dus helemaal niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 16:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke 't lijkt me dat het een identificatieprobleem is . Inmiddels is het probleem van niet in m'n werkomgeving kunnen voorbij. En ik heb ondekt dat ik externe toegang wel kan gebruiken vandaar ook dat ik denk dat het probleem ligt bij de identificatie. Mischien dat er nu iemand is die het weet?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 17:35 ]

Verwijderd

Ga eens direct naar \\computername ipv via Windows door het netwerk te browsen. Als je hier de rechten niet hebt dan raad ik je aan om de Gast account van "Disabled" af te halen (Windows NT / 2K / XP only).

Welke windows versie heb je ingebruik? En welke internet explorer zit daar bij?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 18:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 18:28:
Ga eens direct naar \\computername ipv via Windows door het netwerk te browsen. Als je hier de rechten niet hebt dan raad ik je aan om de Gast account van "Disabled" af te halen (Windows NT / 2K / XP only).

Welke windows versie heb je ingebruik? En welke internet explorer zit daar bij?
Ik heb het geprobeerd maar nog steeds krijg ik die melding:

<<\\computernaam is niet toegankelijk. U heb mogelijk niet de juiste machtingen enz enz.

Kan het netwerkpad niet vinden>>

\\computernaam of IP (192.168.xx) werkt ook niet.

Ik wordt langzamerhand knettergek lol. Ben al vanaf vanmorgenvroeg bezig om een simpel netwerkje op te zetten. Normaal doe ik het in 5 minuutjes.

Edit: Gebruik XP Prof en XP home. Browser gewoon de laaste IEversie.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 19:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet wat ik allemaal heb gedaan maar ik heb het voorelkaar om de computers te bereiken. Echter het lukt alleen direct via \\168.192.x.x

Via \\computernaam lukt niet en via de gebruikelijke manier (netwerkomgeving) wil het ook niet lukken.

Nou heb ik hier nog weinig aan want ik maak gebruik van pcanyware om de 2e pc te besturen, wat dus ook niet wil lukken doordat het netwerk nog niet goed in elkaar zit.

Extern Bureau blad van XP lukt wel, alleen draait de pc die ik wil besturen op XP Home. Heb niet zo zin om PRO te installeren alleen voor deze extra functie.

Ik heb de paar topics over dit merkwaardige probleem doorgelezen maar geloof dat niemand nog de oplossing wist/weet, in elk geval die paar oplossingen die aangegeven werden werken bij mij niet.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Iemand inmiddels een antwoord? Erg vreemd, ik het precies hetzelfde probleem. Ga nu ff proberen te pingen naar elkaar, maar ik heb zo'n idee dat het iets anders is.

• fuge
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06-2024
Maak es op beide pc's een zelfde gebruikersnaam en geen of het zelfde paswoord of mss nog eenvoudiger log bij alle 2 in als administrator.

*** Human knowledge belongs to the world ***

Verwijderd

Sorry voor het kickje, maar ik wordt stilaan ook knettergek!
Ik heb een netwerkje volledig draaiend. Er zijn 4 clienten met XP Home en een Server 2003. Ze kunnen elkaar allemaal goed zien en files delen is ook geen probleem.
Ik heb nu een MediaCenter gemaakt met daarop een XP Pro. Op deze PC krijg ik dus alle bovengenoemde foutmeldingen.
Het vreemde is echter wel dat ik via IP wel kan connecte:
\\10.0.0.x -> gaat WEL
\\computernaam -> gaat NIET

'NetBIOS via TCP/ip inschakelen' staat trouwens aangevinkt onder WINS.
Pagina: 1