[K7S5A]Onstabiel, maar waarom?

Pagina: 1
Acties:

• TafkaT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-07 20:17
Config:
ECS K7S5A Pro
1x512 mb ddr 2700 + 1x256 ddr 2700
AMD Athlon xp 2000+ (palomino-core)
temp: idle/stressed 38/46

Het probleem:
* Zat rustig te werken in een word-documentje, toen plotseling de pc uitviel. Ik proberen om te rebooten, geen post, alles draait wel.
Bios-reset, en hij bootte op 100mhz, wel posten, windows laadde, stabiliteit ver te zoeken, hij doet 1 minuut prime en geeft dan error of reset de hele mikmak.
Posten op 133 mhz is onmogelijk geworden, posten op 100 mhz is soms mogelijk.

Geprobeerd:
* Voeding vervangen door een nieuwe antec truepower (ik ging ervan uit dat het hier aan lag), en de voltlijnen zijn nu uberstabiel. Probleem blijft volharden.
* Processor schoongemaakt
* Moederbord schoongemaakt
* Met maar 1 reepje geheugen starten (beide geprobeerd)
* Andere geheugenbanken geprobeerd

De hamvraag:
Hoe sluit ik uit of de processor of het moederbord kapot is?
Ik neig ernaar om het moederbord te vervangen, omdat er aan de processor niets te zien is, maar misschien zit hier iemand die hetzelfde meegemaakt heeft en me meer kan vertellen.

Verwijderd

Dit kan echt vanalles zijn, heb je ook al ander geheugen geprobeerd?

Tempraturen zijn nog wel normaal gebleven?

Blijft de boel ook hangen in de het bios? Anders is een Windows herinstall misschien de oplossing. Probeer ook alle kaarten eruit te halen.

Je zegt andere geheugenbanken geprobeerd? Ik hoop niet dat je je DDR in een SDRAM slot hebt gestopt?

Heb je al een bios reset gedaan en alles op fail-safe gezet? Misschien is je geheugen defect.

Ik verdenk eerder je geheugen als je CPU, zeker aangezien de FSB een verschil uitmaakt. Bij een moederbord probleem is het niet snel dat de FSB echt veel uitmaakt.

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:17
Dit probleem heb ik ook gehad met mijn K7S5A Pro ik heb toen nieuwe gekocht mijne ging ook opeens dood :S ?¿
ik ben van ECS genezen en de SiS chipset geef mij maar VIA of Nforce2

Verwijderd

SmoothTweaker schreef op 31 maart 2004 @ 13:15:
Dit probleem heb ik ook gehad met mijn K7S5A Pro ik heb toen nieuwe gekocht mijne ging ook opeens dood :S ?¿
ik ben van ECS genezen en de SiS chipset geef mij maar VIA of Nforce2
Tjah dit soort reacties krijg je dan..... ik zal er niet weer over beginnen; maar er zijn ook mensen die wel tevreden zijn met de K7S5A...

Heel veel mensen zelfs.

Maar goed dat moederborden met een VIA en nVidia chipset nooit dood kunnen gaan he? 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 13:33 ]

• TafkaT
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 13:13:
Dit kan echt vanalles zijn, heb je ook al ander geheugen geprobeerd?

Tempraturen zijn nog wel normaal gebleven?

Blijft de boel ook hangen in de het bios? Anders is een Windows herinstall misschien de oplossing. Probeer ook alle kaarten eruit te halen.

Je zegt andere geheugenbanken geprobeerd? Ik hoop niet dat je je DDR in een SDRAM slot hebt gestopt?

Heb je al een bios reset gedaan en alles op fail-safe gezet? Misschien is je geheugen defect.

Ik verdenk eerder je geheugen als je CPU, zeker aangezien de FSB een verschil uitmaakt. Bij een moederbord probleem is het niet snel dat de FSB echt veel uitmaakt.
-in bios crasht hij ook
-Temperaturen zijn idle hetzelfde, en stressen kan ik niet meer (crash).
-duh, nee... gewoon 1 chipje in alle ddr-banken proberen en toen ander chipje in alle ddr-banken.
(het lijkt me trouwens onlogisch dat allebei mijn geheugenchipjes tegelijkertijd overlijden, na een aanzienlijke tijd stabiliteit, maar ik sluit niets uit)
-lees ts...

[ Voor 10% gewijzigd door TafkaT op 31-03-2004 13:52 ]

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 13:33:
[...]

Tjah dit soort reacties krijg je dan..... ik zal er niet weer over beginnen; maar er zijn ook mensen die wel tevreden zijn met de K7S5A...

Heel veel mensen zelfs.

Maar goed dat moederborden met een VIA en nVidia chipset nooit dood kunnen gaan he? 8)7
Heb al anders veel van die ECS bordjes dood gezien, het blijft natuurlijk low-budget spul. Alle waar naar z'n geld natuurlijk, al wil dat niet zeggen dat een Asus plank nooit kapot gaat.....

Verwijderd

dominator schreef op 31 maart 2004 @ 13:46:
[...]

Heb al anders veel van die ECS bordjes dood gezien, het blijft natuurlijk low-budget spul. Alle waar naar z'n geld natuurlijk, al wil dat niet zeggen dat een Asus plank nooit kapot gaat.....
ECS != Budget!!!!!!!!!!!!!

Budget = PC-Chips

ECS heeft ook high-tec spul, maar voor moederborden richten ze zich op de onderkant van de markt door goedkopere chipsets te gebruiken zonder veel features waar een normaal iemand niets aan heeft.

PC-Chips is het budgetmerk van ECS, ECS gebruikt geen goedkopere moederborden of productieproces. En voor zo ver ik weet worden VIA chipsets en SiS chipsets in dezelfde fabriek gebakken. Er is dus geen reden om te zeggen dat een ECS board eerder dood zal gaan als een VIA board.

Omdat de K7S5A heel wat populairder was als de verschillende VIA boardjes zullen er ook meer RMA gaan, ook wordt er meestal omdat ze goedkoop zijn niet echt voorzichtig mee gedaan. En ik heb ook al heel wat dooie KT266's voorbij zien komen.
TafkaT schreef op 31 maart 2004 @ 13:43:
[...]

-in bios crasht hij ook
-Temperaturen zijn idle hetzelfde, en stressen kan ik niet meer (crash).
-duh, nee... gewoon 1 chipje in alle ddr-banken proberen en toen ander chipje in alle ddr-banken.
-lees ts...
Je vcore staat niet waar de tempraturen ook staan?

Ik heb je TS goed gelezen hoor, maar er staat niet of je ook echt ander geheugen geprobeerd hebt, volgens mij heb je alleen verschillende geheugen combo's geprobeerd. Maar als je chipjes defect zijn heeft dat weinig nut.

Windows herinstall heb je ook niet geprobeerd volgens je TS.

Je vraagt hoe je een van twee kan uitsluiten. Simpel: Test een van 2 in een andere configuratie, het gemakkelijkste is om je CPU in een ander mobo te douwen. Je kan natuurlijk ff naar de PC winkel gaan, daar een nieuw mobo halen. Binnen 7 dagen mag je het altijd terugbrengen (tenzij je het sloopt natuurlijk)

Semi-offtopic:

K7S5A ruled, een user hier genaamd Nostra heeft zijn K7S5A met Duron 1400 op 2500 mhz lopen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 13:55 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Laten we de topicstarter eens helpen met zijn probleem ;)

Mijn inbreng: als je geen andere mobo en/of CPU hebt om mee te testen, ga dan met het spul terug naar de leverancier of ga bij een welwillend PC-boer langs ;)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Heb je je mem al getest, kan zijn dat die door één of andere vage reden niet meer op 133 MHz wil draaien. Als dit geen fouten genereerd dat zijn je cpu en mobo zeker verdacht

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• TafkaT
Ok, ik ben bij de pc-boer geweest, en speciaal voor alle ecs-haters:
De processor is overleden.

Moederbord is ok, geheugen is ok. Heb een duron 1600 meegenomen bij de behulpzame pc-boer, en ik type nu vanaf de pc in kwestie dit bericht, terwijl prime95 lekker door-rammelt.

Nu rest alleen nog even garantie claimen op de processor en die duron tweaken...

Iedereen bedankt voor de suggesties _/-\o_, en tot in een ander topic
Pagina: 1