Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vlekken in laptop tft na zwemles

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een ongelukje met een pul water heeft mijn laptop (dell c600) zwemles gekregen. Na het vervangen van het moederbord werkt hij weer prima, echter zitten er nu tussen de pixels en de backlight op verschillende dieptes diverse vlekken.
Naast vlekken zitten er ook random diverse verschillende strepen haaks op elkaar. De watervlekken kan ik nog wel verklaren, maar de strepen vind ik erg vreemd.
Hoe krijg ik het schermpje weer strak en netjes? Met een leuke aquarium screensaver heeft het wel wat, maar toch word ik er niet echt vrolijk van ;)

Trouwens, ik heb mijn oude PIII 1 gieg proc in het nieuwe moederbord geplaats maar die doet helemaal niets. Is dan de proc ook overleden?

mvg
Minne

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 09:57
ik denk dat je beter af bent met een nieuwe laptop, mobo+proc+scherm vervangen=$$$, misschien dat je je tft uit elkaar kunt halen / fohn erop zetten oid :?

ps groeten hoeft niet ;) doen we al vaak genoeg op GoT

Verwijderd

Waarschijnlijk zit er aanslag aan de binnenkant van het TFT scherm waardoor de breking, en dus de kleuren van het licht nu anders zijn. Het lijkt me alleen niet verstandig het hele beeldscherm ook nog eens te ontleden.

Als je hem niet mobiel zou gebruiken zou ik voorstellen om een beeldscherm aan je laptop te hangen... Vervangen lijkt me inderdaad geen optie

Verwijderd

Topicstarter
$ mobo+proc ging nog wel. Alleen 1400x1050 laptop scherm vervang je niet zo snel. Een monitor is geen optie, die heb ik net allemaal de deur uit gedaan.
Idd.. lijkt op aanslag, heeft iemand ervaring met het verwijderen van die aanslag? Misschien een ethanol badje? openhalen ben ik nou ook geen voorstander van.

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ik had me telefoon vorige week laten zwemmen (in de wc |:( vraag me niet hoe :/ ) \
Er zat toen ook een vlek in me beeldscherm. Tijdje de fohn erop gezet, en onder een warme lamp gelegd. Daarna een nachtje op de kachel laten liggen, en er is echt helemaal geen vlek meer te zien!
(Alleen me telefoon doet nu af en toe raar :( )

Verwijderd

zo heb ik ook een keer een telefoon in het water laten pleuren, maar die deed helemaal niks meer :9 ook niet na een paar droog pogingen...
maar inderdaad zet er eens voorzichtig de fohn op (niet te lang op de zelfde plek, dan krijg je smeltplekken)

Verwijderd

Ethanol en dat soort oplosmiddelen lijken mij geen goed idee, je hebt dan ook kans dat bepaalde delen van je beeldscherm oplossen.
Ik weet namelijk niet wat voor kunststoffen er allemaal in zo'n TFT zitten, dus maar niet te veel chemische spullen gebruiken.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:31

Exigence

dnkroz

offtopic:
Doe je nog iets met die defecte PIII? Zo niet... zou ik hem dan mogen?

*spaart cpu's*

[ Voor 11% gewijzigd door Exigence op 01-04-2004 14:15 ]

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-11 15:49

Zerora

Ik Henk 'm!

ook mijn telefoon is in het water gevallen. Nadat mijn phone een nachtje op mijn nachtkastje gelegen heeft, lag de volgende dag een hele plas water rondom de phone. Nu geeft ie alleen beeld als mijn phone niet in de zon gehouden wordt. :? :?

[ Voor 3% gewijzigd door Zerora op 01-04-2004 14:21 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

Verwijderd

Superhuuper schreef op 31 maart 2004 @ 17:22:
Ik had me telefoon vorige week laten zwemmen (in de wc |:( vraag me niet hoe :/ ) \
Hoe?

Verwijderd

ik had me mobilo perongeluk in de wasmachine gedaan. Toen heb ik hem helemaal uit elkaar gehaald ook het scherm bestond uit een aantal lagen allemaal schoon gemaakt en hij doet t weer prima ;)

Verwijderd

Je moet je laptop ook niet laten zwemmen.... Maarja mischien heeft het zin om hem helemaal open te schroeven en dan gewoon te laten drogen. Mocht die het dan nog niet doen zou ik hem nog een keer het water in gooien (jaja klinkt gek :P). Alleen dan uiteraard wel zonder hardeschrijf, dvd en fans. En in gedeminiraliseerd water. Je hebt namelijk kans dat er iets in je laptop een kortsluiting maakt door een zout wat ergens zit.

Good luck

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:51
Anders gedenatureerde alcohol nemen, dat is 96% zuiver alcohol en verkrijgbaar bij elke drogist (kruitvat, etos, enzo)

Alcohol reinigt en verdrijft achtergebleven water, alcohol verdampt sneller. Moederbord/printplaat 24 uur in de alcohol, 24 uur (minimaal) laten drogen.

edit:
Werkt alleen bij printplaten, denk dat je scherm er niet zo goed tegen kan...

[ Voor 15% gewijzigd door Carpento op 02-04-2004 12:58 . Reden: Dacht dat het probleem in het moederbord zat, ff niet helemaal scherp ]

Verwijderd

Topicstarter
Voor het moederbord heb ik al rouwadvertenties geplaatst. Echter het schrem lijkt nu nog steends newt een zwembad. Ik heb geprobeerd de backlight er achter weg te halen, echter dit is niet helemaal gelukt. Alcohol leek mij eerlijk gezegd ook niet echt goed voor de tft celletjes. Kan ik een scherm helemaal tot op het bod ontleden? of is zo'n scherm speciaal verpakt. Zat wat plastic omheeb wat ik wel weggehaald heb, maar hoe dieper ik graag des te kleiner de electronica wordt.

Mooi, ik zal eens op zoek naar een onderwater screensaver.

Verwijderd

Topicstarter
Kay, hier een update van mijn eigen post.
(Don't try this at home ;))
Na eineloos ergeren aan de watervlekken heb ik het sharp tft scherm tot op het bod uit elkaar gehaald. Backlight er af gehaal, frame er om weg.
Daarna tft cellen (glazenplaat) met electronica er voor weg gehaal.
Het blijkt dat er achter (van achter naar voor zit):
-Wit plaatje
-Plastic plaatje
-4 x een of ander folie wat met de juiste lichtval wat spiegeld

al die plaatjes schoon gemaakt met gedestileerd water en soms wat alchohol voor de grote vlekken. De boel weer inelkaar gezet en het ziet er weer prima uit.
(op een donkere vlek rechtsonder na. Op een of andere manier is hier de backlight wat minder sterk :( )
Pagina: 1