[excel] zoeken naar tekststring en dan functie uitvoeren.

Pagina: 1
Acties:

• XdeckX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hoi

Ik ben met een excel bestandje bezig en ik moet meerdere checks uitvoeren waaronder eentje op een kolom met alleen tekst

Voorbeeld tabel:

... A .. B ... C
1 test 1,5 10
2 test1 2,5 20
3 test 2,5 30
4 test2 3,5 30
5 tes 3,5 30

ik wil dus eerst checken op het voorkomen van het woordje test (dit zit dus ook in test1 dus die moet ook meetellen) daarna moet in kolom b gekeken worden wat een bepaalde waarde is.. als die voldoet aan een voorwaarde dan moeten alle waardes uit kolom C waarbij de eerste voorwaarden gelden opgeteld worden.

ff kost.
ik wil checken op het voorkomen van het woordje test in kolom A, de rest van de kolommen moet daarna achterwege blijven. dan wil ik checken of bijv de waarde van kolom B tussen 1,5 en 2,5 zit. voor alle rijen waar beide checks voldoen moeten de corresponderende waarden uit kolom C worden opgeteld.

check1:
... A .. B ... C
1 test1 2,5 20 <-- goed
2 test 2,5 30 <-- goed
3 test2 3,5 30 <-- goed
4 tes 3,5 30

check2:
... A .. B ... C
1 test1 2,5 20 <-- goed
2 test 2,5 30 <-- goed
3 test2 3,5 30

tel nu de 2 goede op (C1 en C2) -> eindwaarde = 50.

ik kan wel waardes optellen na checken op een tekststring met
SOM.ALS(A1:A4;"*test*";C1:C4) maar hier mis ik dus de check op kolom B. het nesten van nog een SOM.ALS functie gaat niet volgens mij. ik had namelijk eerst SOM.ALS(A1:A4;"*test*";SOM.ALS(B1:B4;"<2,51";C1:C4)) maar dan krijg ik een foutmelding (ook bij het omsluiten van de geneste functie door () of "")

iemand enig idee??

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:42
Je kan meer hulp krijgen voor dit soort dingen met de Wizard Voorwaardelijke som (Extra > Wizards > Voorwaardelijke som). Die helpt je stap voor stap om de formule op te bouwen. Je krijgt uiteindelijk een geneste matrixfunctie (vandaar de accolades rond de functie). Als je die functie gaat wijzigen, moet je niet de wijziging doorvoeren met Enter, maar met Ctrl+Shift+Enter.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange