Windows XP als RIP-router

Pagina: 1
Acties:

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 09:23

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
De situatie is als volgt:

Ik heb met een aantal vrienden een draadloos netwerk gezet. Dit netwerk bestaat uit verschillende systemen en verbind in het totaal 4 thuisnetwerken met in het totaal 9 subnetten.

Door al die verschillende netwerken neemt het aantal routes toe, het worden er zoveel dat je bijna door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom heb ik besloten om te gaan kijken naar dynamic routering. Er zijn in het totaal nu 2 op Windows-XP gebaseerde routers, 2 Linux en 3 Linksys routers. Die laatste twee ondersteunen nu RIP. In samenwerking met de RIP-listener in Windows XP krijgen alle clients dan de juiste routes. De overhead van RIP valt in ons geval in het niet tov het gemak.

In de eerste instantie ging ik ervan uit dat Windows XP geen RIP routering ondersteunt (wel de listener.) Maar na wat onderzoek kwam ik er achter dat er via de netsh in te stellen valt dat ook Windows XP Professionel een RIP router wordt. Echter kwam ik hierbij een een grijs gebied. Er is nauwelijks documentatie over en de documentatie die er is over de netsh richt zich met name op Windows 2000 om wat zaken te automatiseren. Echter in Windows XP bestaat er geen grafisch gedeelte van Routering en RAS. Zodoende ben je min of meer verplicht om het via de netsh te doen.

Wanneer ik de RIP-router activeer en juiste interfaces toevoeg gebeurt er echter vrij weinig. Wanneer ik dan de Routering en RAS service herstart loopt de PC vast.

Mijn vraag: is het mogelijk om Windows XP in te stellen als RIP-router, en zo ja: hoe?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Ik denk eerlijk gezegd dat je beter voor OSPF kunt gaan icm wireless netwerken. Ik ben absoluut geen routing expert maar RIP heeft een vrij lange convergentietijd en de kans dat een wireless link eruit knalt is m.i. groter dan een utp/glasvezel.

Misschien dat dat een idee is, linux icm zebra of iets dergelijks.

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
http://www.microsoft.com/.../en-us/netsh_routing.mspx

"You can use the Netsh commands for Routing to administer routing servers"

Het netsh zit er dus bij voor remote beheer, niet om lokale dingen te wijzigen.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik weet dat RIP een bepaalde overhead heeft maar onze verbindingen zijn zeer stabiel en daar is genoeg bandbreedte op vrij (allemaal 802.11G apparatuur.)

De Linux routers hebben ook al Zebra geïnstalleerd. Echter de Windows XP machines geven ze dus niet door. En idd, ik las dat dat Netsh ook voor beheer van servers is, maar het is natuurlijk een discussiepunt of Windows XP geen server kan zijn. Je kan van Windows XP een inbelserver maken, in principe zou enige RIP-mogelijkheden dan wel handig zijn.

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2025

Belgar

Archmaster ranzige code..

XP ondersteund geen enkel routing protocol. de XP versie die het wel kan heet 'windows server 2003' ;)

Enige wat ik me kan voorstellen is dat je je windows xp computer een default gateway geeft naar een van de linux servers.. Of je moet er weer een extra programma op draaien. ik weet dat winroute support heeft voor static routing, geen idee wat er verder mogelijk is.

...Als het maar werkt

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Voor de duidelijkheid: die twee Windows XP machines routeren nu al (kan in het register worden aangezet.) Echter nu is het een kwestie van RIP aan de praat krijgen. Winroute een goed idee, dat ga ik eens bekijken.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

D'r zit een bug in de Windows XP R&RAS implementatie.
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;811156
Opgelost in SP2; je kunt overwegen om de RC1 versie van SP2 toe te passen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Die had ik gezien maar ik dacht dat dat er niet zoveel mee te maken heeft. Ik kan het wel even gaan proberen. Alleen het probleem is dat er de Nederlandse versie van Windows XP op staat. Maar ik kan natuurlijk even die DLL rippen en in de system32 map zetten :P.

Ik heb trouwens een tool gevonden: http://www.boson.com/prom...n/rip_route_generator.htm. Deze werkt alleen niet optimaal nog.

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
LauPro schreef op 31 maart 2004 @ 14:09:
Voor de duidelijkheid: die twee Windows XP machines routeren nu al (kan in het register worden aangezet.) Echter nu is het een kwestie van RIP aan de praat krijgen. Winroute een goed idee, dat ga ik eens bekijken.
Ik gebruik zelf om een aantal netwerken (5 subnetten) met elkaar te verbinden Wingate VPN, maar met Wingate zou je ook gewoon moeten kunnen routeren, er zit een RIP-sender en een RIP listener ingebouwd, een client kun je los downloaden.

Verder gebruiken we op elke locatie een WINS server en een Master-WINS server voor push/pull.

Misschien dat je iets met Wingate kan? www.wingate.com

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

doe eerst eens een plaatje van je netwerk. Pas met een plaatje kan je een goede routerinsstrategie bepalen natuurlijk

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Winroute had idd niet die functionaliteit, Wingate ga ik eens naar kijken ook.

Een overzicht van de situatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/27272/full.png

Wellicht dat een ander routing protocol beter van pas komt alleen de WRT54G's ondersteunen (helaas?) alleen het RIP.

[ Voor 4% gewijzigd door LauPro op 01-04-2004 01:32 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ok als ik je netwerk zo zie zou ik het gewoon statisch houden. Wat ik je wel aanrad is om op de tussenliggende links gewoon /30 adressen te gebruiken en uit een andere adres reeks dus 172.16.0.0/30 voor de linkjes en dan alles statisch. Je gebruikt routeringsprotocollen pas als je een vaak veranderend netwerk hebt en er redundancy ingebouwd zit. Het lijkt mij dat jouw (wel leuke netwerkje) daar allebei nog niet aan voldoed

Verwijderd

LauPro schreef op 01 april 2004 @ 01:26:
Winroute had idd niet die functionaliteit, Wingate ga ik eens naar kijken ook.

Een overzicht van de situatie:
[afbeelding]

Wellicht dat een ander routing protocol beter van pas komt alleen de WRT54G's ondersteunen (helaas?) alleen het RIP.
In dit geval gewoon statisch houden, er loopt maar 1 route naar elke host / netwerk :)

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
We moeten nu bij elke client/router (als ik even tel gaat dat nu over de 20) (niet elke router wordt ook gebruikt om het Internet te routeren/delen) een route of 8 invullen. Dat is gewoon niet leuk meer, vandaar de keuze voor het RIP. Uiteraard is en een /24 eigenlijk veel te groot, maarja je moet wel bedenken dat een kleiner subnet verder geen voordelen heeft. Bovendien krijgen we binnenkort weer een uitbreiding waarschijnlijk, en dat zou weer een 'massive route-update' betekenen. Vandaar dat ik eens wil proberen hoe het RIP functioneert in zo'n netwerk. Ik ben nu ook CCNA 2 aan het afronden, zodoende wil ik het eens in de praktijk proberen. Als het allemaal lukt zal ik ook een uitgebreide howto maken omdat er gek genoeg vrijwel niets (het opzetten van een dergelijk netwerk met Routing protocollen) over is te vinden op internet. En wat Windows betreft heb ik het idee dat men doorgaans kliksgewijs (via Routering en RAS) RIP e.d. ingestelt.

Ik merk trouwens dat mijn WRT54G niet alle routes opneemt. Erg opmerkelijk, valt eventueel op te lossen door hem als bridge te gebruiken. De pc met Windows XP wordt waarschijnlijk toch een Windows Server 2003.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

je kan ook je network address strategie gaan herzien. Zodanig dat je kan gaan summarizen. Je geet iedere tak een /20 range en dan bij elke splitsing weeg gaan summarizen

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Daar heb ik ook aan gedacht. Dat zou wat minder routes betekenen. Maar ik heb al een ander plan dat iets sneller werkt ook denk ik. Mijn WRT54G (in de 192.168.0.0/24 range) is nu geen router meer, maar een simpele bridge.

Overigens is het 192.168.0.0/24 netwerk al opgeslitst (lokaal) in 2 subnetten. De keuze om iedereen een /24 te geven is vrij eenvoudig: zo kunnen er weinig fouten worden gemaakt en mochten instellingen verloren gaan dan kan je het snel weer instellen. Maar idd met het oog op de toekomst moet er wel wat gaan gebeuren aan de vele subnets.

Een kleine opmerking: in principe bestaat het netwerk gewoon uit 1 lijn omdat de woningen ook zo staan. Elke blauwe lijn geeft een afstand van zo'n 50 tot 100 meter aan. Vandaar dat er verder nog niets aan redundancy gedaan is, maar hier valt wel mee te experimenteren door met een laptop met 2 WiFi-NIC's tussen twee AP in te gaan staan en zo een router te vormen.

Verwijderd

Ik snap ff niet waarom jij zoveel verschillende subnets wil gaan gebruiken / gebruikt. :7 is dit om bepaalde gebruikers uit andere netwerken te houden o.i.d.?
Zoja waarom koop je dan geen switch waar je vlans op configureerd + routertje met een aantal ethernet interfaces. Lijkt mij een veel stabielere config en is minder storingsgevoelig. maarja just a brainstorm :p

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Als je even naar het plaatje kijkt dan zie je dat elk grijs blok een apart huis is eigenlijk. De blauwe, draadloze, verbindingen gaan dan ook over een afstant van zo'n 50 tot 100 meter. Op zich niet zo'n heel groot netwerk maar in de praktijk werkt gewoon elk netwerk mete en eigen subnet eenvoudiger. Je moet het eigenlijk zo zien: het zijn een aantal LAN's aan elkaar geknoopt met wireless spul.

Inmiddels werkt het geheel met het RIP, alleen niet met Windows XP. Daar staat nu een Windows Server 2003 voor in de plaats. Erg relax op zich zo, nu hoeven we ons nooit meer druk te maken om al die routes ;) . Eventueel kan ik nog met andere routing protocollen gaan experimenteren, maar ik denk dat RIP op zich in dit geval wel volstaat. Al hoewel het RIP de timers wel erg laag heeft standaard. Toch behaal ik vanaf het subnet 192.168.0.0/24 naar 192.168.1.0/24 zo'n 500 KB/sec.

Pagina: 1