• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Gisteren heb ik in een sportzaal wat foto`s genomen. De foto`s zijn van m`n vechtsport waar veel snelle actie in zit. Zoals trappen en worpen etc. Om de foto`s scherp te krijgen moest de sluitertijd naar 1/50, anders zie je dat de mensen op de foto bewegen, het wordt onduidelijk/vlekkerig op de foto`s. Op 1/30 en 1/40 ging ook nog wel maar bij 1/50 waren de foto`s zichtbaar scherper.

Het probleem alleen is dat met een sluitertijd van 1/50 de foto`s dan te donker worden. Ik had de aperture op F/2.8 gezet en de ISO waarde op 200, maar dan nog zijn de foto`s redelijk donker. Om dit te compenseren ben ik aan het einde maar met flits gaan schieten maar dan kun je nooit zo snel foto`s schieten als wanneer je zonder flits foto`s maakt.

Mijn vraag is dus, heeft iemand tips om m`n foto`s scherp te krijgen, dus geen beweging van personen in m`n foto`s, en toch niet te donkere foto`s te krijgen.

Betere belichting van de ruimte is een logische optie maar dat is niet mogelijk helaas :(

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
als het analoog zou zijn zou ik zeggen: neem een film met hogere lichtgevoeligheid (ISO waarde)
Bij digitale camera's is dat niet mogelijk (geen film duh!), maar kan je de ISO waarde soms wel instellen zoals je zelf aangeeft. dus die ISO nog verhogen als dat kan (400?)
Als dat niet kan zal wat je wil niet mogeijk zijn door de beperkingen van je toestel

• Stephan Oudmaijer
The_Stickie schreef op 31 maart 2004 @ 10:26:
als het analoog zou zijn zou ik zeggen: neem een film met hogere lichtgevoeligheid (ISO waarde)
Bij digitale camera's is dat niet mogelijk (geen film duh!), maar kan je de ISO waarde soms wel instellen zoals je zelf aangeeft. dus die ISO nog verhogen als dat kan (400?)
Als dat niet kan zal wat je wil niet mogeijk zijn door de beperkingen van je toestel
Ja ik kan nog ISO 400 instellen. Zal het eens testen. En anders vrees ik dat ik met bouwlampen moet gaan slepen om de belichting beter te maken :)

De camera is een Minolta Dimage Z2 (digitaal), was ik nog vergeten te vermelden |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Stephan Oudmaijer op 31-03-2004 10:41 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ja ik kan nog ISO 400 instellen.
En dat is dan ook meteen zo'n beetje het enige wat je nog kan doen. Als je serieus foto's wil gaan maken in dat soort omstandigheden, dan kom je toch al gauw uit bij een (d)slr met een lekker snelle lens. Het alternatief is toch flitsen en/of bouwlampen.

• Sjaak_Afhaak
  • Laatst online: 23:19

Sjaak_Afhaak

Bleh!

een hogere ISO-waarde geeft over het algemeen wel meer ruis in de foto's. als je dat erg vindt, zul je toch iets met belichting moeten doen.

Hier staat tekst

• Type-R
  • Laatst online: 06-02 21:36

Type-R

One Minute Shakin

CK schreef op 31 maart 2004 @ 10:21:
Om dit te compenseren ben ik aan het einde maar met flits gaan schieten maar dan kun je nooit zo snel foto`s schieten als wanneer je zonder flits foto`s maakt.
:?

Kan aan mij liggen, maar ff logisch denken:

flits > meer licht > Kortere sluitertijd > jouw doel.

Ik weet dus niet hoe je foto's er nu uitzien, maar 1/50 lijkt me te lang, en dan zeker ook die 1/40 , en 1/30. moet je dan niet eerder bij de 1/100 zitten ?

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-02 13:14

BaRF

bijna kerst

Ammie schreef op 01 april 2004 @ 00:30:
[...]

:?

Kan aan mij liggen, maar ff logisch denken:

flits > meer licht > Kortere sluitertijd > jouw doel.

Ik weet dus niet hoe je foto's er nu uitzien, maar 1/50 lijkt me te lang, en dan zeker ook die 1/40 , en 1/30. moet je dan niet eerder bij de 1/100 zitten ?
over het algemeen moet een flitser tussen 2 foto's door even opladen (afhankelijk van type en volheid der batterijen ofcourse). :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 09:01

gvdh81

To got or not to got..

Is bij mijn flitser (420ex) iig wel zo, duurt ongeveer 2-3 seconden maar zoals hierboven gezegd wordt is dat flits specifiek. Wat voor camera heb je?

Verwijderd

Hij heeft de z2, zoals hij al schrijft. Een hogere isowaarde levert wel het gewenste effect, maar levert veel ruis. Flisten zal dus wel gewenst zijn. Probeer het eens door de ontspanner half ingedrukt te houden en wanneer je dan afdrukt dan is de camera al paraat. Je moet alleen wel op een afstand van ong 3.5 meter staan voor een redelijk resultaat. Is dit niet mogelijk overweeg dan de aanschaf van een Minolta 3600 HS flitser!

• Stephan Oudmaijer
Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 09:13:
Hij heeft de z2, zoals hij al schrijft. Een hogere isowaarde levert wel het gewenste effect, maar levert veel ruis. Flisten zal dus wel gewenst zijn. Probeer het eens door de ontspanner half ingedrukt te houden en wanneer je dan afdrukt dan is de camera al paraat. Je moet alleen wel op een afstand van ong 3.5 meter staan voor een redelijk resultaat. Is dit niet mogelijk overweeg dan de aanschaf van een Minolta 3600 HS flitser!
kan ik met die 3600 HS wel sneller flitsen dan? zo ja dan klinkt het zeer interessant. Weer een nieuwe camera kopen lijkt me niet zo`n goed plan :P

bedankt voor de tips!!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

[quote]koraks schreef op 31 maart 2004 @ 23:11:
[...]
KOFSCHIP! Of voor mijn part FOKSCHAAP!
quote]

Het is 't kofschip of 't fokschaap... Vergeet de T dus niet :+

Ff ontopic: Flitsen is idd de enige mogelijkheid, maar zonder flits zou ik qua sluitertijd toch meer richting 1/250ste of sneller gaan, als dat mogelijk is.

Een grote externe flits heeft meestal wel genoeg energie om een paar flitsen achter mekaar te geven. Mijn Metz MZ54-3 kan dat iig wel.

[ Voor 51% gewijzigd door Ursamajor op 01-04-2004 12:23 ]

Gadgets FTW!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:23

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

De meeste van die mooie systeemflitsers (zoals de 54MZ-3 bijvoorbeeld) zijn zodanig sterk dat je in veel situaties het vermogen gewoon op 1/4 of 1/8 kunt zetten. De flitser heeft dan juice genoeg om snel achter elkaar door te kunnen. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Pagina: 1