Proc wordt heet sinds mod-poging

Pagina: 1
Acties:

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-02 22:34
mijn processor (AXP 2400+ thorton) heb ik geprobeert te modden(L3-bruggetjes verbinden) maar dat was niet goed gelukt.
bij de eerste keer opstarten was ie zo instabiel dat windows niet wilde booten. de keer daarop ben ik eerst de bios ingegaan om te kijken of ik de MP kon veranderen.
dat kon niet maar dat had ik ook al wel verwacht omdat ie gelockt is.
omdat ik het toch wilde proberen ben ik dus gaan verven met dit als resultaat.

bij de 3e boot poging begon mijn mobo (MSI K7N2 delta-ilsr) een tatutatu geluidje te maken waarvan ik opgezocht had dat mn CPU dood was... :'(

ik haal dus de proc eruit, en ga em met terpetine ff goed schoonmaken. optisch is iig alles weg maar de proc deed het nog niet in mn mobo, dus ff een nieuwe gehaald.

nu heb ik em een poosje laten liggen, nog wel een paar keer naar gekeken en zo hier en daar toch nog ieniemienie beetjes zilverspul weggepoetst en me vooral verbaast waarom hij het niet doet aangezien je er aan de buitenkant iig niks vreemds aan ziet. :?

daarom besloot ik em in een ander systeempje (asus A7V266-e) nog eens een kans te geven en warempel! hij deed het weer! :)

ik dus blij, maar na een poosje viel het me op dat ie wel erg warm werd. nu heb ik meerdere topics gelezen over de A7V266-e en dat ie te warm aangeeft enzo, maar die van mij werd wel 73C! en dat praktisch idle :o
dus ik ff checken met mn vingers: koelblok niet vast te houden zo heet (koeler zit er wel goed op dus ;) )
zowel in de BIOS als met MBM5 geeft hij aan dat ie zo heet wordt. alle jumpers op het mobo MBT het uitlezen van de temps staan goed.

een 2e punt wat mij opviel is dat MBM5 aangeeft dat ie 1,8 volt krijgt, terwijl ik in de BIOS aangeef dat ie 1,65 moet hebben :?

met de kast open wordt ie "slechts" 60C, dus de airflow id kast mag ook wel verbeteren.
maar dit sys had met zijn vorige proc (palomino 1700+) geen last van zulke hitte, ook niet met de kast dicht. :?

dus samengevat:
een proc doodverklaard door mn MSI doet het weer in een A7V266-e, maar wordt hierin erg warm, en trekt volgens MBM5 ineens 1,8v ipv 1,65

BIOS A7V266-e: nieuwste (v11)
koeler: whisperrock 4
airflow: waarschijnlijk slecht (kan er nog wel een case-fannetje bij zetten maar dat is mijn punt nu niet)

hoe kan dit?

[ Voor 8% gewijzigd door Puppetmaster op 31-03-2004 00:22 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Verwijderd

Maak eens een foto, waarschijnlijk heb je de verkeerde bruggen geverft.

Een Thorton 2400+ is zo goed als zeker gelocked, verven heeft dan dus ook geen zin. Wel kun je de extra cache aanzetten.

Ik vermoed dat je of een voltmod op het moederbord hebt zitten, of in de bios het verkeerd hebt ingesteld (ook al zeg je van niet, maar kan zijn dat er ergens een andere instelling is) of je hebt de verkeerde bruggen zitten beschilderen.

Als je de PC start en de bios in gaat als ie nog niet zo warm is, en je kijkt bij de hardware monitor hoe hoog de vcore is, als daar ook 1.8 staat krijgt ie teveel volt en wordt ie dus te warm.

Het kan goed zijn dat ie in je andere moederbord nog meer volt krijgt en door de warmte niet wil starten.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 01:50:
Ik vermoed dat je of een voltmod op het moederbord hebt zitten, of in de bios het verkeerd hebt ingesteld (ook al zeg je van niet, maar kan zijn dat er ergens een andere instelling is) of je hebt de verkeerde bruggen zitten beschilderen.
Voltage bruggen schilderen, dat kan het ook nog zijn..

Verwijderd

ANdrode schreef op 31 maart 2004 @ 10:19:
[...]

Voltage bruggen schilderen, dat kan het ook nog zijn..
Dat zeg ik, Gamma

• Puppetmaster
kan het ook zijn dat MBM het fout heeft?
in de bios staat ie nl op 1,65 (enige plek die ik ervoor kan vinden iig) en MBM zegt dus 1,8...

verder kan ik er geen foto van maken omdat
a: ik geen digicam heb (evt wel te lenen maar dat duurt dan ff)
b: ik de proc. niet bij me heb :+

het was een systeempje geworden van spul wat ik niet meer gebruikte en staat nu bij mn ouders :)

het mobo is nog zoals ie uit de fabriek kwam, zonder voltage-mods oid.

maar ik weet wel zeker dat het de L3 bruggen zijn geweest, net onder de L1 bruggen toch?

zie deze pic:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r.benus/L3bruggen.jpg

de rode strepen waren ge-lasercut en heb ik verbonden (en daarna weer verwijderd).
ik wist op zich wel dat ie waarschijnlijk gelockt was maar wilde het ff proberen :)

[edit]
is 1,8v wel genoeg om em zo heet te laten worden?

[ Voor 13% gewijzigd door Puppetmaster op 31-03-2004 13:26 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
mwah lijkt me sterk, volgens mij zijn die standaard-koelers ook weer niet zo slecht...
ik heb 2.0 V over mijn proc staan, op full loadis ie 57 graden, terwijl ik hem ook nog heb overgeklockt van 1833 naar 2100 MHz. (barton)
Dit met een Zalman 6000 Cu op 2200 RPM.
(niet echt vergelijkbaar maar 73 idle zonder overclock met 1.8 V is errug veel)

• Puppetmaster
dat dacht ik ook al...
de koeler die er op zit is een spire whisperrock 4, en hoewel het geen superkoelers zijn doen ze het in de meeste tests toch best aardig...

dus aangenomen dat MBM5 een fout maakt in zn berekening of dat 1,8v niet genoeg is om em zo heet te laten worden;
is er dan nog een reden die te maken heeft met mijn verfacties dat ie zo warm wordt?

anders lijkt mij alleen de slechte airflow een oorzaak, ook omdat ik alle verf verwijderd heb en de proc dus weer normaal zou moeten zijn? :?

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02 19:37

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb het even na gezocht, maar jouw bordje heeft ook jumpers om het voltage in te stellen : http://www.asus.com/products/mb/socketa/a7v266-e/jumper.htm Zet die dus ff goed, mzzl ermee ;)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Puppetmaster
ja, dat had ik gisteren ook gevonden ;)
en ben vandaag ff langs geweest, en em op de laagste stand gezet (met de jumpers is dat 1,7v).
in de bios geeft hij nu ook 1,7v aan maar MBM5 houdt het op 1,8v...
denk dus dat óf MBM5 het fout heeft, óf er iets is veranderd sind mijn mod-poging in de proc waardoor die zelf 1,8v neemt oid :?
dat laatste lijkt me niet erg waarschijnlijk

hitte productie blijft, ook met je voltage via jumpers ingesteld :(

ik denk dat ik maar een fan in de zijkant van de kast ga maken die dan direkt op de koeler blaast. heb nog wel een 80 mm fan die wel redelijk stil is.

en 60C valt nog wel mee te leven toch?

Pagina: 1