[n00b]Photosoep: Overdone?

Pagina: 1
Acties:

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 21:10

zAo

GPLv2 Fanboy

Topicstarter
Mensen,

Sinds paar daagjes een 300D en met mijn eerste foto's eens lekker aan het photoshoppen geweest.
Wat is jullie oordeel over dezel pics? Overdone?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sbkg0002/zooi/pic/Got/1/IMG_0090.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sbkg0002/zooi/pic/Got/1/IMG_0093.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sbkg0002/zooi/pic/Got/1/IMG_0115.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sbkg0002/zooi/pic/Got/1/IMG_0120.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sbkg0002/zooi/pic/Got/1/IMG_0187.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sbkg0002/zooi/pic/Got/1/IMG_0213.jpg

Alle adviezen, opmerkingen en suggesties zijn welkom!

:)

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:12

The Legend

*Plop*

Aangezien er nog geen kenners zijn langsgeweest hier ff een reactie van een nog veel meer n00b op fotografie gebied :P

Ik maak zelf geen foto's ofzo, maar bij deze foto's mis ik elke vorm van aantrekkingskracht. Dat kettinkje is gewoon echt een simpelkettinkje bijvoorbeeld :P Ik heb hier wel eens eerder macro's langs zien komen die wat mystieks over zich hadden, maar deze foto's missen iets :)

Niet dat ik ubehaupt in de buurt kom van wat jij hier neer zet, niet eens qua fotosoep skills :P

[edit]

foto 5 en 6 zijn ook onscherp en totaal onduidelijk wat er op staat eigenlijk :?

[ Voor 11% gewijzigd door The Legend op 30-03-2004 21:21 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
Lijkt wel een deel van een shovel.. of nie?
Overigens zit er wel veel ruis in je foto's....

• zAo
  • Laatst online: 05-02 21:10

zAo

GPLv2 Fanboy

Topicstarter
-W0kk3L- schreef op 30 maart 2004 @ 21:30:
Lijkt wel een deel van een shovel.. of nie?
Overigens zit er wel veel ruis in je foto's....
Dat is het inderdaad. Die 'ruis' is alleen niet uit mijn cam, maar uit photoshop :P

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-02 20:28
beetje overdone... niet alle foto's zijn meer even natuurlijk.. bv. de kleuren van 3.. mij iets te fel, wolken bij 4 niet echt meer natuurlijk... een goede fotograaf heeft geen fotoshop nodig :9

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Het ziet er uit alsof die foto's met een goedkope camera genomen zijn, ik mis de kleine details zoals de roestspikkels op #1, de zandkorrels op #3, en van #6 kan ik niet eens zien wat het voor moet stellen, niet scherp en te grote afstandsverschillen.

[rml][ showcase] Binckhorst, autosloperij + dealer[/rml] is een mooi voorbeeld van detailfotografie, en er was nog een showcase van metalen, heel mooi zwart-wit gemaakt.
-edit-
[rml][ showcase staal][/rml] <- deze dus

[ Voor 15% gewijzigd door Resistor op 30-03-2004 21:42 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• simon
  • Laatst online: 08-02 12:14
Je kan van de gewone dingen in het leven best intrigerende plaatjes maken. Als het maar iets heeft wat het speciaal maakt, soort van x-factor idee. En dat mis je net in die plaatjes :)

Het is wel leuk, maar het is er nog niet :)

|>

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-02 13:05
Overdone in een aantal gevallen idd.

Deze viel me positief op:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sbkg0002/zooi/pic/Got/1/IMG_0187.jpg

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 22:37
ik vind #4 wel goed gelukt 2 3 en 6 vind ik overdone. Je ziet heel weinig trug van de orginele foto's. Maar zoals hierboven al gezegt wordt. Probeer meer effecten met je camera te bereiken. Dat is cker mogelijk.

tja...

• FireArrow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05-2022
Ik mag toch hopen dat jij als n00b geen fotocamera voor niets hebt gekocht??? :p
Maareeh. je moet je grenzen leren kennen he

probeer vooral eens te spelen met CTRL + L (levels)
en curven... daarna de Hue/Saturation ;)

Verwijderd

een 300D en dan nog photoshop ? >:)

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-02 15:43

wiewatwaar

whatever

#1 ketting
leuk sfeertje met sepia voor een oude ketting. Alleen hangt er een dak aan de ketting. Door je standpunt iets naar links te verplaatsen en de ketting naar rechts te kaderen kwam deze beter vrij en hing niet zo in het midden.

#2 leuning
Je onderwerp is niet scherp! Het gaat tenslotte om het ritme door de terugkomende staanders. Bovendien is de plaats van je verdwijnpunt wat ongebruikelijk waardoor je automatisch verder gaat kijken. In dit geval die oranje/gele vlek bij het huis. En dat is ook geen onderwerp...

#3 stalen lus in beton.
spijkerhard. lekkere kleurtjes en een leuke vlakverdeling. ik had zelf de bovenrand eraf gesneden en die kapotte takjes langs het beton weggepoetst. Dat leidt allemaal maar af.

#4 paal voor wolk
Leuk, niks mis mee.

#5 straattafereel
Zie #2

#6 kraan
Een zoekplaatje waarbij je maar moet raden waar het om gaat.

Over het gebruik van fotosoep zijn de meningen hier verdeeld. Zelf laat ik me alleen door mijn eigen ideeën leiden. Anders maken we straks ook nog dezelfde foto's

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

RSP

1- Waarom blijft iedereen het photosoep noemen, is dat nou echt zo cool?
2- Je foto's zijn zonder bewerking niet echt boeiend te noemen... zeker niet voor iemand die zichzelf geschikt vindt voor een 300D
3- De bewerking van de foto's zelf is vrij standaard en het voegt niets toe aan de foto waarom niet? omdat het allemaal effecten zijn "om het effect" er is geen doel van de bewerking.

tips dan?
- Ga met een doel fotograveren, ga niet op pad om 200 foto's van lullige dingen dichtbij te nemen met je peperdure toestel maar ga vogels fotograferen of auto's, op die manier valt er daadwerkelijk opbouwende kritiek te geven op de foto's

- Nabewerken? denk aan wat je wilt, is je foto over of onderbelicht, dan kan je 't aanpassen, beetje te veel bewogen, ietsje aanpassen maar kleurenfilters of levels omhoog gooien valt niet onder de noemer "nuttig aanpassen"

- blijf oefenen :)

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RSP schreef op 31 maart 2004 @ 12:57:
2- Je foto's zijn zonder bewerking niet echt boeiend te noemen... zeker niet voor iemand die zichzelf geschikt vindt voor een 300D
offtopic:
Goh, wat ben jij toch l33t dat je wel 10.000 foto's hebt gemaakt in je leven, en een ander die gewoon wat aant proberen is met zijn nieuwe gadget niet... :{

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:22
't Heeft wat lomography-achtigs :)

My kinda style ;)

• wiewatwaar

wiewatwaar

whatever

RSP schreef op 31 maart 2004 @ 12:57:
1- Waarom blijft iedereen het photosoep noemen, is dat nou echt zo cool?
3- De bewerking van de foto's zelf is vrij standaard en het voegt niets toe aan de foto waarom niet? omdat het allemaal effecten zijn "om het effect" er is geen doel van de bewerking.

tips dan?
- Ga met een doel fotograveren, ga niet op pad om 200 foto's van lullige dingen dichtbij te nemen met je peperdure toestel maar ga vogels fotograferen of auto's, op die manier valt er daadwerkelijk opbouwende kritiek te geven op de foto's

- Nabewerken? denk aan wat je wilt, is je foto over of onderbelicht, dan kan je 't aanpassen, beetje te veel bewogen, ietsje aanpassen maar kleurenfilters of levels omhoog gooien valt niet onder de noemer "nuttig aanpassen"

- blijf oefenen :)
Wie kaatst:
Fotosoep, doe je na het fotograferen. Fotograveren (met een V, dus) is een ons ombekende techniek.
Ik maak ook wel eens zulke foto's met een Nikon F3. Ben ik dan ook fout?
Zijn vogels en auto's dan geen uitgekauwde onderwerpen? Ik dacht het wel.
Als iemand de sfeer wil veranderen naar zijn persoonlijke smaak is dat zijn goed recht.
Laten we het maar niet over "nuttig" hebben in relatie met hobbyfotografie.
Overigens, dat de foto's op zich voor een groot deel beter af waren geweest in de digitale prullenbak is ook mijn mening. Maar daar gaat het hier niet om.

• Willem
Fotosoep != Photoshop == offtopic

Ik vind het goede sfeerbeelden.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:42
Het zijn op zich best aardige foto's maar ik denk dat het "missen" van aantrekking zit in het feit dat de scherpe gedeeltes niet opvallen. De onscherpe stukken eisen om de een of andere reden meer aandacht.

Strava

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ik vind er weinig aan, sorry

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-12-2025

Mooody

elmoody

heel kort: overdone inderdaad :)

tip: probeer meer energie te steken in het maken van een goede foto, zodat je Photoshop amper nodig hebt voor nabewerking....

#4 zou best leuk zijn geweest met een lichte bewerking bijv.

[ Voor 17% gewijzigd door Mooody op 31-03-2004 22:23 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

#1 Lelijke onscherpte. Onscherpe dingen hoeven niet lelijk te zijn. Komt dat hier door Pshop of door je lens?
#2 Kan weg
#3 Weer zo lelijk onscherp in het groen. Die muur en die kleuren daar moet iets van te maken zijn.
#4 fallussymbolen zijn al te vaak gedaan.
# 5 Ook hier weer die lelijke onscherpte in de rommelige achtergrond. Leuke buis trouwens. Heb je wat met buizen?
#6 Rommeltje. Zie #2

Probeer je eens wat meer te concentreren op je motief. En maak de achtergrond zo rustig en onopvallend mogelijk met deze camera, want de onscherpte ervan is lelijk.
Mijn complimenten trouwens dat je er iets van probeert te maken. Advies: Kijk eens een goed fotomagazine in en bestudeer hoe fotografen het doen. Doe ze gewoon na als je iets mooi vindt. Je zal zien dat dat nog zo makkelijk niet is.

Verwijderd

ach, eigenlijk zijn we allemaal een beetje jaloers ;)
Ik ben ook een beginneling, en als ik het geld had zou ik ook een 300D kopen, en zouden die foto's er ook zo uitzien !

Verwijderd

hmm ik ook een noobje
en ik ben ontzetetnd blij met mijn toch niet verschrikkelijk goedkope camera

de kunst is nog om er mooie foto's uit te persen
gaat vaak best aardig.. en nog veel vaker helemaal niet

alleen krijg ik ontzettende pijn in schouders en armen van fotoshop...
dus dat is voor mij niet zo weggelegd geloof ik
ik hou het maar op naturel
al crop ik wel af en toe nog wat
maar dat kan ook met 2 klikken en de kodak software :)
en er zitten wat grappige effectjes in die over het algemeen weinig toevoegen aan de foto op zich

al heb ik laatst een fisheye effect over een bloemetje gedaan.. dat was wel leuk
maar dat was ook de enige keer dat het er leuker uit zag dan het origineel

zou graag wat fotoshoppen... vond het erg leuk om te doen
maar 1 avondje fotoshoppen.. 3 dagen zere arm != mijn hobby

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 11:10 ]

• wiewatwaar

wiewatwaar

whatever

Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 11:09:
zou graag wat fotoshoppen... vond het erg leuk om te doen
maar 1 avondje fotoshoppen.. 3 dagen zere arm != mijn hobby
Zere arm? Ik zeg tekentablet! (werkt voor mij al jaren.)

Photshoppen is niet alleen een kwestie van een filtertje toepassen. Alles wat je vroeger in de doka deed doe je nu achter je beeldscherm. Uitsnedes maken,belichting en contrast bepalen, delen doordrukken of tegenhouden, noem maar op. Indien juist toegepast maak je er elke foto mee af. Door het WYSIWYG pricipe kan je veel sneller werken en eenvoudig (tov de doka) een goed resultaat verkrijgen.

Daarnaast kan je een sfeer heel sterk benadrukken door extreme waarden te kiezen tijdens het optimaliseren in photoshop. Of je dat mooi vindt is een kwestie van smaak. Daar gaan we het hier niet over hebben.

Verwijderd

wiewatwaar schreef op 01 april 2004 @ 12:22:
[...]

Zere arm? Ik zeg tekentablet! (werkt voor mij al jaren.)
daar heb ik meer mensen over gehoord ja
ga er toch eens naar kijken :)
geen idee dat werkt of wat het kost

• Willem
1 woord: Wacom.

Verwijderd

*google even naar wacom*

dure hobby zo'n tablet
maar misschien wel erg prettig werken
zag ook dat het gewoon zou moeten werken met normale muizen (en dus ook trackballs) das wel prettig

alleen ehb ik absoluut geen idee waar ik nou naar moet kijken bij zo'n ding

*zoek lustig verder*
maar dat ene woord was errug prettig.. dank u :)

• Willem
Advies: Koop een Wacom Graphire A6 :)

• Te betalen
• Je kunt je muis er gewoon naast blijven gebruiken
• Alle andere tekentabletten zijn brak, niks topt aan Wacom,

Als je een ander tekentablet koopt kun je net zo goed je geld in de vuilesbak gooien ;)

Verwijderd

willem169 schreef op 01 april 2004 @ 13:22:
Advies: Koop een Wacom Graphire A6 :)

• Te betalen
• Je kunt je muis er gewoon naast blijven gebruiken
• Alle andere tekentabletten zijn brak, niks topt aan Wacom,

Als je een ander tekentablet koopt kun je net zo goed je geld in de vuilesbak gooien ;)
is dat zo'n volito?
of die graphire 3

ben even op zoek naar prijzen.. maar kom er niet precies uit welke je bedoelt

• Willem
Hmz Graphire 2 wordt niet meer geleverd :/ (denk ik)
Dan zou ik inderdaad voor een 3 gaan. :)

Of een Intuos A6 (USB) ...
pricewatch: Wacom Intuos 3 A6 (USB)

€ 249,-

Verwijderd

mja dure actie om het eens te proberen he :)

wat is er mis met die volito dan trouwens?
(of veel beter aan die andere?)

krijg ergens adners te horen dat ik juist die moet nemen

willem: heb je anders msn?
dat praat wat makkelijker en hoeft niet iedereen alles mee te genieten?
ik ga zo naar huis.. ben met uurtje ofzo wel online op msn

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 15:43 ]

• Willem
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/profile.gif :P

[ Voor 4% gewijzigd door Willem op 01-04-2004 16:24 ]

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-02 13:14

BaRF

bijna kerst

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 22:50:
een 300D en dan nog photoshop ? >:)
en dan júist photoshop! :) Als je zon cam hebt ben je serieus met fotografie bezig en dan behandel je elke foto net zo lang tot je hem perfect vind :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• KeeZ
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

BaRF schreef op 01 april 2004 @ 19:48:
[...]

en dan júist photoshop! :) Als je zon cam hebt ben je serieus met fotografie bezig en dan behandel je elke foto net zo lang tot je hem perfect vind :P
Mjah of je bent fotograaf en je doet er gewoon niets meer mee, behalve een mooie crop maken en eventueel een beetje het contrast etc. veranderen...

Deze plek is te koop.

Verwijderd

Ik zou ook proberen meer contrast te zoeken tussen de objecten die je fotografeert, dan het achteraf met photoshop er aan toe te voegen.
Maar ik vind het best leuke foto's hoor. :).

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dagobert schreef op 30 maart 2004 @ 21:34:
...een goede fotograaf heeft geen fotoshop nodig :9
Dat is in het digitale tijdperk niet echt waar natuurlijk, vroeger kon je bijvoorbeeld met chemie of tijden, filters enz enz de uiteindelijke afdruk/plaatje beinvloeden, maar met ccd's enzo is dat toch wat moeilijker.

Wat een goede fotograaf wel of niet moet doen is natuurlijk ook onderworpen aan heftige discussie...

[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 02-04-2004 16:10 ]

Pagina: 1