Nieuwe behuizing phonar sub asm 100

Pagina: 1
Acties:
  • 967 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• franksch
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-03-2024
Ik heb mijn behuizing van mij Phonar ASM 100 subwooferkast vervangen door 38 mm MDF.
Het netto volume is nagenoeg gelijk gebleven.
Aan de binnenkant heb ik de wanden beplakt met lood en het plafond met pritex.
De ronde basreflexpoort aan de achterkant heb ik nu aan de voorzijde gemaakt (rechthoekig) met hetzelfde oppervl. en evendiep als de originele buis.
Het resultaat is een loodzware kast die bijna niet te tillen is.
Ik had echter gehoopt dat het geluid er wat strakker uit zou komen maar dat is nu nog niet het geval.
Wat is hier eventueel aan te doen

Groet frank

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Experimenteer is met meer of minder dempingsmateriaal.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

als je woofer een te hoge Qts heeft dan zal hij niet in staat zijn strakke tonen uit een BR kast te halen. /fact.
Je zou dus kunnen kiezen om hem gesloten te maken. Houd hierbij echter de helft van de grootte aan die je zou pakken bij BR. Dezelfde grootte kan niet echt kwaad, maar je kan het gevoel krijgen dat je bass mist vanwege z'n verminderde response in de lagere regionen. Dit is meestal wel te compenseren met equalizing.

Mocht ook dit nog niet genoeg zijn, kijk dan eens naar zijn versterker (misschien dat eerst maar eens doen ;) ) en anders heb je gewoon een andere driver nodig :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

De helft is wel erg weinig en door een te kleine kast lever je juist sublaag in (ten opzicht van midbass). Overigens is met een driver met een wat hogere Qts nog best een BR opstelling te maken maar dan moet je wel bizar laag tunen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• franksch
Wat is Qts en heeft het zin om de lengte van de basreflexpoort te verlengen

Groet frank

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

De Qts is de mate waarin de speaker z'n eigen beweging dempt.
Als deze waarde hoog is, dan houdt ie zichzelf niet zo heel best in controle. Dit kan het 'flabberende' geluid opleveren dat je niet wil hebben.

Door de bass reflex poort langer te maken verlaag je z'n tuningsfrequentie en laat je hem meer en meer op een gesloten systeem lijken. Maar misschien is het niet genoeg om de speaker in controle te houden. Moeilijk te zeggen.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

franksch schreef op 30 maart 2004 @ 21:02:
Ik heb mijn behuizing van mij Phonar ASM 100 subwooferkast vervangen door 38 mm MDF.
Het netto volume is nagenoeg gelijk gebleven.
Aan de binnenkant heb ik de wanden beplakt met lood en het plafond met pritex.
De ronde basreflexpoort aan de achterkant heb ik nu aan de voorzijde gemaakt (rechthoekig) met hetzelfde oppervl. en evendiep als de originele buis.
Het resultaat is een loodzware kast die bijna niet te tillen is.
Ik had echter gehoopt dat het geluid er wat strakker uit zou komen maar dat is nu nog niet het geval.
Wat is hier eventueel aan te doen

Groet frank
Wat is uberhaupt het probleem met de originele sub? Waarom heb je besloten een andere behuizing te bouwen?

Verwijderd

de bas niet strak genoeg :D. Een andere kast kan hooguit de kastkleuring minimaliseren, de bas gaat er niet dieper van klinken.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 16:55:
de bas niet strak genoeg :D. Een andere kast kan hooguit de kastkleuring minimaliseren, de bas gaat er niet dieper van klinken.
is niet helemaal waar, bouw maar eens een sub met rijstpapier ;)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:12
De originele sub weegt al 22kg, en meet slechts 48x40x28cm... lijkt me dat die niet bepaald uit rijstpapier gebouwd is :)

De invloed van de kast op de klank wordt mijns insziens dikwijls ferm overschat, vooral bij subwoofers. Zelfs een simpel spaanplaat kastje heeft doorgaans een paneelresonantie die ver boven het werkingsgebied van een subwoofer ligt.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

subsonik schreef op 31 maart 2004 @ 19:58:
De originele sub weegt al 22kg, en meet slechts 48x40x28cm... lijkt me dat die niet bepaald uit rijstpapier gebouwd is :)

De invloed van de kast op de klank wordt mijns insziens dikwijls ferm overschat, vooral bij subwoofers. Zelfs een simpel spaanplaat kastje heeft doorgaans een paneelresonantie die ver boven het werkingsgebied van een subwoofer ligt.
Totally agree, bovendien vind ik de bas is niet strak nou niet echt een duidelijke probleem omschrijving :).

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

subsonik schreef op 31 maart 2004 @ 19:58:

Ik heb ook niet beweerd dat t ding uit rijstpapier is gebouwd, ik ken t ding helemaal niet eens :)
Dat de paneelresonantie vaak ver boven de response van de woofer ligt klopt, maar dat betekend niet dat de kast en het materiaal van de subwoofer onbelangrijk is.
Jag schreef op 31 maart 2004 @ 23:42:
[...]
Totally agree, bovendien vind ik de bas is niet strak nou niet echt een duidelijke probleem omschrijving :).
Agreed, het zou ook kunnen dat de TS kickbass mist en de subwoofer hoger zet en dat daardoor het geheel rommeligger klinkt. Veelgemaakte fout imho.

• franksch
Ik heb de sub kast gebouwd omdat bij een wat hoger volume de originele spaanplaatkast aan alle kanten resoneerde, het geheel nogal rommelig klonk (vooral in een hoek), ik inderdaad een kick-bas mis en omdat ik pas een paar visaton vox 200 zelf heb gebouwd, waar een bij passende sub met gelijke stijl en kleur bij moet.
Bij de nieuwe kast zijn de paneelresonanties verdwenen , het laag klinkt iets gedetailleerder maar het kan volgens mij nog beter.
Ben nu aan het experimenteren met een langer basreflex- kanaal en minder dempingsmateriaal

Groet Frank
Pagina: 1