Minimum aan QFan snelheid?

Pagina: 1
Acties:

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-07 16:20
Ik heb een Asus K8V Deluxe met een AMD Athlon 64 3000+, en ik maak hierbij gebruik van de Cool 'n Quiet functie en de QFan van het Asus mobo.

Als ik nu een beetje aan het surfen/muziek luisteren ben, gaat de processor netjes naar 800Mhz@1,25V. Hierdoor daalt de temp naar ongeveer 38 graden waardoor de fan van de Zalman 7000A-Cu uitgeschakeld wordt door de QFan.

Dan loopt echter de temperatuur weer langzaam op tot 50 graden, en dan schakelt QFan de fan weer in op maximale snelheid, waardoor de temp weer daalt en de fan dus weer uit kan. Dit proces blijft zich herhalen, en dat vind ik een beetje irritant, want je hoort steeds dat de fan aan gaat (maar heel licht, maar je hoort het wel).

Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om die QFan zover te krijgen dat hij de fan altijd aan laat, maar op een toerental van 1000rpm ofzo (100% = 2600rpm). Dan zou de temperatuur wel rond de 40 graden blijven hangen denk ik. Het moet dan wel zo zijn dat als ik m'n PC stress (bv gamen) dat hij dan weer op maximaal vermogen gaat draaien zoals hij nu ook doet, want dat is juist het mooie van QFan.

Verwijderd

Volgens mij is dat niet mogelijk met Q-Fan. Je zou wel het programma SpeedFan kunnen gebruiken, daar kan dat geloof ik wel mee. Wel even Q-Fan uitschakelen als je daarmee in de weer gaat, anders is het een beetje dubbelop. Nog een andere optie is het aanschaffen van een fanbus. Je zet je fan daarmee dan gewoon bij lichte activiteit op 5 volt en bij zware activiteit op volle snelheid (12 volt).

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Dit probleem heb ik ook gehad en het is heel simpel op te lossen.

- Je zet je fan-controller dingetje van Zalman ertussen, hoe heet dat ook alweer...
- Je zet je pc aan en je gaat in de bios.
- Je zet Q-Fan uit.
- Je gaat naar hardware monitor in je bios en je kijkt naat het toerental van je cpu fan. Deze zet je op MINIMAAL 1200, want dat is de silent mode van Zalman en lager hoor je hem ook niet, anders fik je je cpu nog door en dat willen we ook niet. Ik heb hem zelf op 1800 staan, hoor je ook niet. Het toerental zet je in door aan dat fan-controller dingetje te draaien, terwijl de pc aan staat. Een beetje oppassen dus, maar het kan wel.

Als je de fan op 1800 zet dan wordt je pc amper warmer. Ik heb zelf een 3200 en 4 casefan's op 7 volt en ik kom dan niet boven de 30 graden. Ik speel dan ook UT 2004 met bijna alles op max, zwaar belast dus.

Succes, als je mij niet vertrouwt met die temps, kan je nog altijd speedfan installeren, maar ik vind dat programma'tje niet zo lekker werken.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 19:58
Goku333 schreef op 30 maart 2004 @ 20:26:
Ik heb een Asus K8V Deluxe met een AMD Athlon 64 3000+, en ik maak hierbij gebruik van de Cool 'n Quiet functie en de QFan van het Asus mobo.

Als ik nu een beetje aan het surfen/muziek luisteren ben, gaat de processor netjes naar 800Mhz@1,25V. Hierdoor daalt de temp naar ongeveer 38 graden waardoor de fan van de Zalman 7000A-Cu uitgeschakeld wordt door de QFan.
800Mhz? Schakelt Q-fan de processor naar beneden? Ik d8 dat die alleen de fansnelheid regelde...

Ik heb het ook al enkele keren proberen in te stellen maar er gebeurt over het algemeen weinig tot niets. Idle loopt mijn XP2600 (@2,2Ghz) op 39 graden, dus dat kan het probleem niet zijn (zelfde mobo)

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Nee, Cool'n quiet stelt de processor in en Q-fan regelt de fans.

Edit: Zelfde mobo??? Dat vind ik knap, PICS!!!! Een k8v deluxe is namelijk een socket 754 mobo en daar passen geen socket A CPU's in...

[ Voor 54% gewijzigd door Hooglander1 op 31-03-2004 18:53 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 19:17

Sosabowski

nerd

Bij Q-fan kan je toch gewoon een minimum opgeven in het bios?
Hier op mijn Asus A7N8-X kan je gewoon instellen: cpu idle -> 9/15 van het max bijvoorbeeld.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 19:58
hooglander1 schreef op 31 maart 2004 @ 18:52:
Nee, Cool'n quiet stelt de processor in en Q-fan regelt de fans.

Edit: Zelfde mobo??? Dat vind ik knap, PICS!!!! Een k8v deluxe is namelijk een socket 754 mobo en daar passen geen socket A CPU's in...
Verkeerd gekeken, zie sig.

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 31-03-2004 19:17 ]

Pagina: 1