[Wifi] Access Point aansluiten op ADSL modem

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nvidia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-07 18:35
Even kort mijn netwerk schetsen ...

Thuis heb ik 2 PC's. Staan niet zo ver uit elkaar en gebruik nu als modem een Speed Touch Home. Deze heb ik aangekocht bij Belgacom die me voorziet van mn internetaansluiting (ADSL). Router die internet zonder problemen verdeelt is mn oude SMC7004ABR EU.

Ben heel tevreden over mn netwerk, maar ik zou nu draadloos internet willen doordat ik in de loop van deze zomer een lappie ga aanschaffen en dat moet draadloos. Daarom zou ik een 3Com 8700 willen aanschaffen.

Afbeeldingslocatie: http://www.cioinc.com/3com/images/8700.jpg
3Com 8700

Vragen:
* Zal de Access Point kunnen aangesloten worden op mijn Modem? Ikzelf dacht dmv een cross-over cable te trekken van mijn router naar de 3Com 8700 zodat die dan het internet mooi verdeelt ...
* Ook heb ik nog een PS2 staan die van internet zou moeten voorzien worden ... Hoe kan ik dit draadloos doen verlopen?
* Zijn er nog andere dingen die ik vergeet .....
Alvast bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door nvidia op 30-03-2004 18:39 . Reden: URL ingevoegd! ]

Partners: AV-Solutio | Mutrox | B&W | Trinnov

Verwijderd

Je kan de Accespoint op je router aansluiten ;) .
Bij de PS2 is volgens mij alleen maar een kaart verkrijgbaar waarbij je dus een netwerk creert met behulp van een UTP kabel :9

• nvidia
is het dan niet mogelijk om mn modem aan te sluiten op mijn access point die ik wil aankopen??

Weet jij waar je zo'n draadloos kaartje voor de PS2 haalt?? Woon wel in België ...

Verwijderd

nvidia schreef op 30 maart 2004 @ 18:40:
is het dan niet mogelijk om mn modem aan te sluiten op mijn access point die ik wil aankopen??
Dat kan lijkt mij wel, alleen heb je maar 1IP dan. Dan zou je dus een draadloze NIC in je pc moeten doen en die dan weer verdelen. Je kan hem beter op je router aansluiten of een router/accespoint combo kopen B)
Weet jij waar je zo'n draadloos kaartje voor de PS2 haalt?? Woon wel in België ...
Bij de PS2 is volgens mij alleen maar een kaart verkrijgbaar waarbij je dus een netwerk creert met behulp van een UTP kabel

• nvidia
je zegt dus om router/accesspoint combo aan te schaffen, welke raad je me dan aan?? Prijs kaartje speelt hierbij geen rol, wel moet ik 802.1g hebben en toch een verbinding van de access point van ongeveer 50 of meer ...

Wat dat van de PS2 betreft maakt ik een lesfout :p

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:10

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

als je 802.11g wilt hebben moet je sowieso iets anders kiezen dan wat er in dat plaatje staat want dat is alleen 802.11b en 802.11a, tenmisnte dat staat eronder.
Aangezien je zelf aangeeft een goedwerkende router te hebben is het zonde om een wireless router te kopen. Dus gewoon een accespoint kopen dat aan je eisen voldoet en dat aan je router hangen. Werkt prima, en is goedkoper dan je huidige router vervangen door een draadloze.

Als prijs echt niet uitmaakt zou ik voor een Senao accespoint kiezen. Deze zenden op een hoger vermogen uit dan het overgrote deel van de andere merken en hebben dus een veel beter signaal.
deze bijv.: http://senao.nl/producten/product.php?id=12

Ik weet niet hoe de regelgeving in belgie is omtrent het max. toegestane vermogen van AP's, maar als dat 200mW of meer is kan je evt ook nog voor de 200mW versie kiezen. De standaard versie die in nederland gebruikt mag worden zend op 100mW, das hier de wettelijke max.

hmm, er is ook een belgische site van hen, maar das enkel een forum: http://www.senao.be/

Als je persé je PS2 via WLAN wilt gebruiken kun je daar een wireless ethernet bridge voor kopen, die kunnen elk apparaat met een netwerkaansluiting van draadloos netwerk voorzien. Voorbeeld:

Linksys Wireless-G Ethernet Bridge wet54g (kost je tegen de 140 euro)

* Zet alles met een ethernetpoort om in Wireless-G (draft 802.11g) netwerk
* Werkt zonder drivers op Windows®, Macintosh®, Linux®, PlayStation®2 en Xbox™
* Overbrugt lange afstanden naar andere netwerken

Met Power Over Ethernet !!! (POE Adapter niet inclusief) Zie accessoires.

Power over ethernet zorgt ervoor dat je niet appart nog een stroomkabel aan dit apparaat hoeft te hangen, maar dit vereist wel zo'n POE adapter die meestal los erbij moet worden gekocht.

[ Voor 75% gewijzigd door Orion84 op 30-03-2004 19:41 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• nvidia
Dan ga ik voor een saneo ... maar wat is het verschil qua afstand die er te bereiken valt met een 100mW en 200mW AP??

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

poeh, dat zou ik zo niet weten, die 200mW is hier in Nl nie toegestaan, dus daar hoor je ook nie veel over. Maar aangezien je met die 100mW de 100 meter makkelijk haalt (althans, zonder al te veel obstakels/storignsbronnen) zal et vast wel ver genoeg zijn voor gebruik in en om je huis. Kijk eens rond op www.wifishop.nl en hun forum, is wel et een en ander te vinden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• nvidia
wel als je op hun site kijkt zie ik hier staan dat de 100mW / 20dBm overeenkomt .... De 200mW komt overeen met 23dBm! Veel verschil zit er dus niet op ....

Welke van de 2 senao's zou je nemen van hieronder als geld geen rol speelt:

Afbeeldingslocatie: http://senao.nl/producten/images/12.gif
Senao Wireless 11g AP/Bridge/Client Bridge/Repeater

OF

Afbeeldingslocatie: http://senao.nl/producten/images/9.gif
Senao Wireless Client Bridge/AP

Kan je ook even zeggen waarom dan de senao ipv de 3Com 8700 die zeker niet slecht is!!

[ Voor 10% gewijzigd door nvidia op 30-03-2004 21:36 ]

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou dan voor de eertse gaan, omdat die 802.11g ondersteund, en de andere niet!

De 3com is vast een prima AP (heb hier zelf ook een 3com (ander model), maar hij ondersteund ten eerste geen 802.11g wat je zelf als eis aangaf :? en ten tweede zend dit AP niet op 100mW uit, iig niet op de 802.11b antenne, de 802.11a antenne denk ik wel:

Transmit Power Settings:
802.11a: 18 dBm low band, 20 dBm midband depending on the bit rate
802.11b: 17 dBm

Bovendien is de 3com 700 euro, en de senao slechts 225 ongeveer. Die 3com is een professioneel AP dat allerlei geavanceerde (beveiligings&netwerk beheer) functies heeft als radius servers etc. maar daar zul jij in je simpele thuissiutatie nooit gebruik van maken gok ik. Dat Senao accespoint is als beste getest door wifshop.nl, en is denk ik voor een normale thuis situatie waar 802.11g vereist is gewoon de beste keuze als geld niet zo'n rol speelt. Voor die 475 euro verschil tussen 3com en senao kan je een hoop meer lol beleven dan dat je ooit meer lol zal hebben aan dat 3com AP dan aan et Senao AP IMHO.

[ Voor 43% gewijzigd door Orion84 op 30-03-2004 20:42 ]

• nvidia
de grote beveiliging die de senao biedt is TKIP (een zeer robuust beveiliging door wisselende sleutel). En als ik daarachter mijn firewall nog es steek van mijn router ben ik normaal heel goed beveiligd!

Wat ik wel es wil doen is kijken of mijn netwerk geen bugs bevat, maar ik weet niet hoe ik daar aan moet beginnen.
Orion84 schreef op 30 maart 2004 @ 20:31:
Bovendien is de 3com 700 euro, en de senao slechts 225 ongeveer. Die 3com is een professioneel AP dat allerlei geavanceerde (beveiligings&netwerk beheer) functies heeft als radius servers etc. maar daar zul jij in je simpele thuissiutatie nooit gebruik van maken gok ik. Dat Senao accespoint is als beste getest door wifshop.nl, en is denk ik voor een normale thuis situatie waar 802.11g vereist is gewoon de beste keuze als geld niet zo'n rol speelt. Voor die 475 euro verschil tussen 3com en senao kan je een hoop meer lol beleven dan dat je ooit meer lol zal hebben aan dat 3com AP dan aan et Senao AP IMHO.
Ja, wat je hier zegt is zeker waar, 700€ voor zo'n AP vindt ik ook veel geld! Wat betreft de functies die ik zal gebruiken heb je ruim gelijk, die zal ik meer op disable moeten zetten dan enable en daar sta je dan met een AP van zoveel geld die je voor 20% gebruikt qua functies.

[ Voor 61% gewijzigd door nvidia op 30-03-2004 20:44 . Reden: *** ... Toevoeging quote ... *** ]

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

nvidia schreef op 30 maart 2004 @ 20:42:
de grote beveiliging die de senao biedt is TKIP (een zeer robuust beveiliging door wisselende sleutel). En als ik daarachter mijn firewall nog es steek van mijn router ben ik normaal heel goed beveiligd!

Wat ik wel es wil doen is kijken of mijn netwerk geen bugs bevat, maar ik weet niet hoe ik daar aan moet beginnen.
nou dan lijkt me de keuze niet echt moeilijkmeer hè ;)
Let bij de aanschaf van je laptop wel even op dat die dus 802.11g ondersteund, of koop er een senao 802.11g kaartje bij, anders kun je nog niet van die 54mbit genieten ;). 802.11a is welliswaar ook 54mbit, maar is een achterhaalde standaard, die bovendien ook minder goed die 54mbit haalt dan 11g. En ook niet kan communiceren met 11g of 11b accespoints. (11g apparaten kunnne wel met 11b overweg en andersom,maar dan uiteraard op 11mbit, maar 11b en 11g kunnen beiden niet gecombineerd worden met 11a, simpelweg omdat dat op een andere frequentie zit.)

[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 30-03-2004 20:47 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wacht es ff...

De Topicstarter heeft het over: "* Zal de Access Point kunnen aangesloten worden op mijn Modem? Ikzelf dacht dmv een cross-over cable te trekken van mijn router naar de 3Com 8700 zodat die dan het internet mooi verdeelt ..."

Een router heeft hij al, dus een AP/Router-combo is niet nodig...

En 200 mW is verboden in NL :)

• nvidia
ja dat weet ik dat ik het beste een netwerkkaartje heb die 802.11g ondersteund! Kost toch niet zoveel geld ...

Had gedacht aan volgende kaartje dan:

Afbeeldingslocatie: http://senao.nl/producten/images/13.gif
Senao Wireless 11g PCMCIA card

Wat er bestaan ook zo van die netwerkkaartjes met zo een antennetje, ik weet daar de kwaliteit niet van maar ik ben altijd bang als ik zo'n dingetjes zie dat ze zo makkelijk af te breken zijn vooral als je ze op een laptop gebruikt! Voorbeeldje hiervan is:

Afbeeldingslocatie: http://senao.nl/producten/images/14.gif
Senao Wireless 11g PCI card

Wil je ook ff wat meer info geven hoe ik mijn netwerk kan testen???

• nvidia
Osiris schreef op 30 maart 2004 @ 20:53:
Wacht es ff...

De Topicstarter heeft het over: "* Zal de Access Point kunnen aangesloten worden op mijn Modem? Ikzelf dacht dmv een cross-over cable te trekken van mijn router naar de 3Com 8700 zodat die dan het internet mooi verdeelt ..."

Een router heeft hij al, dus een AP/Router-combo is niet nodig...

En 200 mW is verboden in NL :)
In België ken ik daar de wetgeving ook niet precies rond maar dat ga ik dan ff vragen op mijn stagebedrijf, die zullen dit wel weten, alles is daar immers draadloos ...

Maar wat betreft dat ik mijn modem naar de AP zou trekken ga ik veranderen, ik zou dan mijn bestaande instellingen houden, dus de modem --> router --> AP (Senao).

Wel die senao hebben ze op mijn stage ook nog maar pas aangekocht en ze zijn er heel tevreden over ... Vooral door de grote beveiligingsmogelijkheden die de senao's bieden! Die 8700 kost wel een hoop geld nl. 615€ als ik hem inkoop via mijn stage. De Senao kan ik ook inkopen via mijn stage (zonder BTW natuurlijk :P )!

[ Voor 21% gewijzigd door nvidia op 30-03-2004 21:02 . Reden: *** ... Kleine EDIT ... *** ]

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

OK, nice, dat kaartje met antenne wat je noemde, is sowieso niet voor in een laptop bedoeld ;). Dat si egwoon een pci kaartje voor in een PC, en ik zou je PC's als et even kan gewoon via bedraad houden, is toch ff sneller enzo, en als je et toch al zo hebt.

Maareh, wat bedoel je nu precies met netwerk testen??

PS: Osiris: dat van die router enzo, daar waren we dus samne al uitgekomen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 30-03-2004 21:22 ]

• nvidia
Ik zou metingen willen uitvoeren op mijn netwerk! Kijken of mijn netwerk geen bugs bevat zoja deze oplossen, kijken hoe optimaal mijn netwerk is

voor linkie zie hiernaast ....

Testen hoe goed mijn beveiliging wel is van mijn netwerken en dergelijke, hoe doen ....

Wat de AP betreft zijn we uit, dat klopt inderdaad Orion

Wat het netwerkkaartje met antenne betreft wist ik niet dat dat ging, maar nu je het gezegd hebt ben ik weer wat info rijker en met wat nadenken had ik dit zelf moeten weten eigenlijk ;) is het niet???

[ Voor 44% gewijzigd door nvidia op 30-03-2004 21:32 . Reden: *** ... Little EDIT ... *** ]

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

nvidia schreef op 30 maart 2004 @ 21:28:
Ik zou metingen willen uitvoeren op mijn netwerk! Kijken of mijn netwerk geen bugs bevat zoja deze oplossen, kijken hoe optimaal mijn netwerk is

voor linkie zie hiernaast ....

Testen hoe goed mijn beveiliging wel is van mijn netwerken en dergelijke, hoe doen ....

Wat de AP betreft zijn we uit, dat klopt inderdaad Orion

Wat het netwerkkaartje met antenne betreft wist ik niet dat dat ging, maar nu je het gezegd hebt ben ik weer wat info rijker en met wat nadenken had ik dit zelf moeten weten eigenlijk ;) is het niet???
mja, wat daar getoond wordt is de uitvoer van een spectrum analyzer dus. Dat is een apparaat dat weergeeft hoe kractig het signaal is op een bepaald frequentie gebied. Dit heeft voor jou nie cht veel nut en werd daar enkel aangedragen om het verschil te laten zien tussen dat accespoint met de originele firmware of met een speciaale firmware die het vermogen verbeterd. heeft niks met veiligheid te maken (tenmisnte ik dacht dat jij daar op doelde??

Als je MAC-restrictie aanzet in je AP zodaat alleen van te voren ingevoerde machines verbinding mogen maken met je draalzoe netwerk, en je bovendien WEP encryptie aanzet is je draadloze netwerk echt wel goed beveiligd, als je daarnaast ook nog wat van de extra mogelijkheden van dat senao accespoint benut (ken die functies zelf verders neit) dan zit je echt wel veilig hoor.

[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 30-03-2004 21:49 ]

Verwijderd

Voor je PS2 moet je inderdaad een bridge aan schaffen. Ik heb hier zelf een 3Com 802.11g router en heb m'n PS2 aangesloten door hem te koppelen aan een 3Com 802.11g bridge.

In de product omschrijving van de laatstgenoemde access point/bridge staat niets over dat deze tevens dienst doet als bridge. In de handleiding (pdf) staat echter dat de access point in twee verschillende modi kan functioneren. D'r is echter ook iets wat de handleiding niet vermeld, in bridge mode ondersteund het apparaat geen WPA encryptie, wel WEP, omdat de CPU van het apparaatje niet zwaar genoeg is om deze complexe encryptie te ondersteunen (zie "4. Known problems" in de readme bij de laatste firmware).

Hoe het bovenstaande zit met andere bridges weet ik niet, maar als veiligheid belangrijk voor je is zou ik hier zeker navraag naar doen voor je iets aanschaft.

In principe zou je met twee access points (een als bridge, een als access point) je PS2 in het netwerk kunnen hangen, je access point dan aan je router koppelen om de toegang tot internet en het netwerk te creeren. Of je d'r over een afstand van 50 meter nog op een redelijke snelheid mee kunt werken durf ik niet te zeggen. Ik heb binnenhuis geen problemen om een 54mb/s verbinding tot stand te brengen, maar heb nog niet de mogelijkheid gehad om hier verder mee te testen.

Bovenstaande inclusief een 3Com PC card zou je zo'n 300 euro kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 01:58 . Reden: Firmware readme linkje toegevoegd ]

• nvidia
Nee, ik ga het houden zoals Orion en ik het overeengekomen zijn, lijkt me trouwens een mooie oplossing. Ga mijn modem aan mijn huidige SMC router hangen en dan mijn Access Point aan de router! Welke weet ik nog niet precies maar ik denk toch dat de Senao het beste is die er nu op de markt is, deze dus:

Afbeeldingslocatie: http://senao.nl/producten/images/12.gif
Senao Wireless 11g AP/Bridge/Client Bridge/Repeater

• nvidia
Heb wel nog een klein vraagje ivm met de netwerkkaart die ik zou nemen:

Wat is het verschil tussen draadloos netwerkkaartje en Dual Band draadloos netwerkkaartje van Senao??

Ik heb het over de volgende 2 netwerkkaartjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.senao.nl/producten/images/16.gif
Senao Wireless 11a + 11g PCMCIA card --> Dual Band Draadloos PCMCIA kaart met tot 108 Mbps doorvoersnelheid

Afbeeldingslocatie: http://www.senao.nl/producten/images/13.gif
Senao Wireless 11g PCMCIA card --> Draadloos PCMCIA kaart met 108 Mbps doorvoersnelheid en 100 mW vermogen

Is de Dual Band sneller, waar zit eigenlijk het verschil??

Pagina: 1