Ben bezig met een site opnieuw opbouwen, zelfde ontwerp, maar nettere code.
Nu loop ik tegen een paar problemen aan die het er echt NIET leuker op maken, ik zit er al de hele middag mee te k*tten, maar ik kom er niet goed uit. Ik heb al op GOT zitten zoeken enz., maar heb nog geen duidelijkheid.
(ik gebruik een XHTML 1.0 strict doctype)
1e probleem.
Ik heb een menuutje gemaakt als volgt:
De 2 javascript functies zetten de visibility van de submenu's op 'visible' resp 'hidden'. Werkt prima, is het probleem ook niet verder. Mbv de volgende css-properties zet ik het menu op de goeie plaats ed:
Het probleem zit hem in #menu a { padding: 0 0 0 25px; } icm #menu ul ul { position: absolute; left: 109px; }. Mozilla zet het submenu dan op 109px vanaf de linkerkant van het scherm. IE zet het submenu op 109px vanaf de anchor waarmee hij is aangeroepen. Dus op 109+25px. Naar mijn mening doet Mozilla het goed, maar hoe zorg ik er nou voor dat IE dat ook zo doet?? Ik zie niks fouts in mijn tekst
2e probleem:
Ik heb een grote container div, met daarin een div waar de daadwerkelijke content in komt te staan. Dit heb ik gedaan, omdat de content mbv scrollknoppen (don't ask) te scrollen moet zijn. Ik loop nu tegen het probleem aan dat in mozilla de width van een element incl de border-width ervan is, terwijl in IE de borderwidth bij de width wordt opgeteld. Opzich maken die 2 pixels niks uit, maar een van de knopjes voor het scrollen staat rechts van de divs tegen de border aan, met als gevolg dat ik hem niet èn in IE èn in Mozilla op de goeie plek kan plaatsen.
Wie kan mij met deze problemen helpen?
Nu loop ik tegen een paar problemen aan die het er echt NIET leuker op maken, ik zit er al de hele middag mee te k*tten, maar ik kom er niet goed uit. Ik heb al op GOT zitten zoeken enz., maar heb nog geen duidelijkheid.
(ik gebruik een XHTML 1.0 strict doctype)
1e probleem.
Ik heb een menuutje gemaakt als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| <div id="menu">
<ul>
<li><a href="">Home</a></li>
<li onmouseover="showLayer('submenu1');" onmouseout="hideLayer('submenu1')">
<a href="">Menu 1-></a>
<ul id="submenu1">
<li><a href="">submenu1a</a></li>
<li><a href="">submenu1b</a></li>
</ul>
</li>
<li onmouseover="showLayer('submenu2');" onmouseout="hideLayer('submenu2')">
<a href="">Menu 2-></a>
<ul id="submenu2">
<li><a href="">submenu2a</a></li>
<li><a href="">submenu2b</a></li>
</ul>
</li>
<li><a href="">Contact us</a></li>
</ul>
</div> |
De 2 javascript functies zetten de visibility van de submenu's op 'visible' resp 'hidden'. Werkt prima, is het probleem ook niet verder. Mbv de volgende css-properties zet ik het menu op de goeie plaats ed:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| * { box-sizing: border-box; -moz-box-sizing: border-box; }
#menu { position: absolute; left: 0; top: 80px; }
#menu ul, #menu li, #menu a { display: block; margin: 0; padding: 0; border: 0; }
#menu ul {
margin: 0 0 10px 0;
width: 110px;
}
#menu li { position: relative; padding: 0 0 1px 0; }
#menu ul ul { position: absolute; top: 0; visibility: hidden; width: 150px;
z-index: 10; left: 109px; }
#menu a {
padding: 0 0 0 25px;
}
#menu li>a { width: auto; }
#submenu1, #submenu2 { visibility: hidden; } |
Het probleem zit hem in #menu a { padding: 0 0 0 25px; } icm #menu ul ul { position: absolute; left: 109px; }. Mozilla zet het submenu dan op 109px vanaf de linkerkant van het scherm. IE zet het submenu op 109px vanaf de anchor waarmee hij is aangeroepen. Dus op 109+25px. Naar mijn mening doet Mozilla het goed, maar hoe zorg ik er nou voor dat IE dat ook zo doet?? Ik zie niks fouts in mijn tekst
2e probleem:
Ik heb een grote container div, met daarin een div waar de daadwerkelijke content in komt te staan. Dit heb ik gedaan, omdat de content mbv scrollknoppen (don't ask) te scrollen moet zijn. Ik loop nu tegen het probleem aan dat in mozilla de width van een element incl de border-width ervan is, terwijl in IE de borderwidth bij de width wordt opgeteld. Opzich maken die 2 pixels niks uit, maar een van de knopjes voor het scrollen staat rechts van de divs tegen de border aan, met als gevolg dat ik hem niet èn in IE èn in Mozilla op de goeie plek kan plaatsen.
Wie kan mij met deze problemen helpen?