[css] <h3> blijft niet staan

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-04 10:37
Groeten is normaal niet gewenst, maar omdat het zulk lekker weer is:
Haaaai!

Ik ben met m'n website bezig, voor het eerst wat echt aan het experimenteren met css. De Howto op w3schools.org is erg goed en heeft al veel geholpen. Ik stuit nu echter op het volgende probleem.
Ik heb twee frames. Het bovenste dient als navigatie en de onderste als content.
Nu wil het dat ik in het onderste frame een <h3> waarvan in een extern style sheet de volgende stijl wordt bepaald:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
h3{
font-family: times new roman;
background-color: #de0000;
position: absolute;
top: 0;
left: 37;
color: #ffffff;
}

Dus deze header begint strak bovenaan de pagina, 37 pixels vanaf de linkerrand.

Ik wil nu, als er gescrolld (rotwoord) wordt, dat deze header blijft staan en eventueel met een z-index: 1 boven de andere tekst uitkomt.
Dus net zoiets als met een achtergrondplaatje: bgproperties="fixed". Die blijft dan bij het scrollen ook staan en schuift niet met de tekst mee.

Zoals gezegd, op w3schools.org kon ik het niet vinden. Hier in W&G heb ik gezocht op 'css float', maar ik weet eigenlijk niet goed waar ik op moet zoeken.
Wie begrijpt mijn probleem en kan me helpen...?

Ik heb hier een aantal pagina's op gezet om het te verduidelijken. Als je op sirene klikt en scrollt, zie je wat er gebeurt.

[ Voor 3% gewijzigd door Denker op 30-03-2004 16:34 ]

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-05 19:49

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

er bestaat een 'position: fixed;', echter deze wordt niet ondersteund door explorer.
de oplossing is om dan de content die vrij gescrolled dient te worden zelf in een div te plaatsen en deze een height toe te wijzen en 'overflow:auto' (en de BODY.HTML overflow:none;)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

RM-rf schreef op 30 maart 2004 @ 16:38:
er bestaat een 'position: fixed;', echter deze wordt niet ondersteund door explorer.
de oplossing is om dan de content die vrij gescrolled dient te worden zelf in een div te plaatsen en deze een height toe te wijzen en 'overflow:auto' (en de BODY.HTML overflow:none;)
Of lekker hacken :P
http://devnull.tagsoup.com/fixed/

Overigens doe je er goed aan om een eenheid op te geven bij een waarde ongelijk aan 0.

[ Voor 17% gewijzigd door Rickets op 30-03-2004 16:43 ]

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

Verwijderd

Je zou een container kunnen maken die gerelateerd is aan de pagina,
voorbeeldje:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
.div{
position: absolute;
top: 50px;
left: 37px;
width: 100px;
height: 25px;
}

en hierin je tekst zetten met die h3

dus:
HTML:
1
2
3
<div class="div'>
<h3>Sirene</h3>
</div>

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 16:47 ]

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 16:45:
Je zou een container kunnen maken die gerelateerd is aan de pagina, voorbeeldje:
En dat helpt...... wat?

Ik zou kijken of je die positie eruit kan halen en de h3 gewoon normaal net kan neerzetten. Waarschijnlijk ligt er een andere layer over je h3 heen waardoor je hem niet meer ziet. Hen je een linkje?

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Verwijderd

disjfa schreef op 30 maart 2004 @ 16:46:
[...]

En dat helpt...... wat?

Ik zou kijken of je die positie eruit kan halen en de h3 gewoon normaal net kan neerzetten. Waarschijnlijk ligt er een andere layer over je h3 heen waardoor je hem niet meer ziet. Hen je een linkje?
Dit kan toch gewoon binnen die pagina met de content dus het onderste frame :?

idd, in h3 moet alleen de opmaak van de lettertype (position, top en left kunnen weg lijkt mij)

edit:

oeps je hebt tocht gelijk slimme ik :X

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 16:52 ]

• disjfa

disjfa

be

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 16:51:
[...]
Dit kan toch gewoon binnen die pagina met de content dus het onderste frame :?

idd, in h3 moet alleen de opmaak van de lettertype (position, top en left kunnen weg lijkt mij)
Welke pagina? welke content? welke... etc.... en een h3 is ook gewoon een container ;) net als een divje ;) Je hoeft niet altijd divjes te gebruiken....... gebruik de tags waarvoor ze bedoelt zijn ;)

disjfa.nl

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-04 10:37
Ik heb geprobeerd wat jullie hebben aangedragen. Dat van Rm-rf snap ik niet helemaal, maar het werkt ook niet, als ik dat in m'n css zet.

Wat Sandstormer zegt, is wat ik nu al heb. Alleen moet deze tag blijven staan als ik die pagina ga scrollen.

Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd, maar wat...?

• disjfa

disjfa

be

Is dat ingewikkeld? Staat er toch :?

en ze hebben hem nog steeds niet geholpen voor opera, daar moet je een link van anne voor hebben...

[ Voor 23% gewijzigd door disjfa op 30-03-2004 17:03 ]

disjfa.nl

Verwijderd

http://limpid.nl/lab/css/fixed/h (alleen fixed header nietwaar?).

Verwijder trouwens altijd 'margin' en 'padding' op elementen ongelijk aan DIV en stel ze opnieuw in voor wat meer compatibility.
Pagina: 1