TFT met defecte pixel: opzet?

Pagina: 1
Acties:
  • 373 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb gisteren TFT-monitor gekocht (online) van iiayama (ProLite 431S).
Bij bezorging vandaag (ging snel), zag ik dat de doos met extra tape dicht was gemaakt en zag er ook wat "gebruikt" uit. Binnen was alles echter wel netjes ingepakt. Monitor aangesloten en jawel 1 kapotte sub-pixel.

Nou vraag ik me dus af, of ze wellicht klanten die geen 100%perfectpixel-garantie afsluiten (zoals ik) misschien de modellen toesturen die wél kapotte pixel(s) hebben? Zou natuurlijk goed kunnen, maar valt alleen niet te bewijzen.

In elk geval zonde van m'n nieuwe scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, je hebt als consument altijd het recht om het product terug te brengen binnen 7 dagen als het je niet aanstaan. Normaal gezien een goedkope manier om van die dode pixels af te komen:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bzzje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 16:52

Bzzje

Negeren is vooruitzien

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 14:49:
Nou vraag ik me dus af, of ze wellicht klanten die geen 100%perfectpixel-garantie afsluiten (zoals ik) misschien de modellen toesturen die wél kapotte pixel(s) hebben? Zou natuurlijk goed kunnen, maar valt alleen niet te bewijzen.
Die "angst" heb ik inderdaad ook.
en het zou me niets verbazen als er bedrijven zijn die dat ook doen.

Negeren is vooruitzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:27

DDX

gewoon niet aannemen als je ziet dat doos opengemaakt is dus....
maargoed dat heb je dus al gedaan

nu direct bellen dat je een ongebruikte/nieuwe monitor wilt....
(kan lastig worden als winkel dit niet wilt)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat gebeurt, ik heb bij een computer winkel gewerkt waar de tft's die terug kwamen met kapotte pixel(s) bij de bestellingen gezet worden waar geen pixel garantie bijzit.
Zo word je dus genaait, ik kan ook iedereen aanraden om er pixel garantie bij te nemen het kost even wat extra maar dan ben je teminste verzekerd dat je niet op deze manier genaait word.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, daar zeg je me wat. Op zich wel goed idee eigenlijk, om hem te retourneren. Maar dan krijg ik misschien bij wederkoop dezelfde terug, dus zal ik hem ergens ander moeten kopen.
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 15:00:
Ja dat gebeurt, ik heb bij een winkel gewerkt waar de tft's die terug kwamen met kapotte pixels bij de mensen gezet worden die geen pixel garantie erbij hebben genomen. Zo word je dus genaait...
Dan gaat deze dus ZEKER terug.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ja, daar zeg je me wat. Op zich wel goed idee eigenlijk, om hem te retourneren. Maar dan krijg ik misschien bij wederkoop dezelfde terug, dus zal ik hem ergens ander moeten kopen.
Dan ga je er bij wederkoop toch op staan dat je een ongeopend exemplaar wilt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 14:52:
Tja, je hebt als consument altijd het recht om het product terug te brengen binnen 7 dagen als het je niet aanstaan. Normaal gezien een goedkope manier om van die dode pixels af te komen:D
Dat is dus niet waar. Dat geldt alleen bij online-koop. In dit geval dus wel, maar zeker niet altijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar dan krijg ik misschien bij wederkoop dezelfde terug, dus zal ik hem ergens ander moeten kopen.
inderdaad, terug brengen en ergens anders een andere kopen lijkt mij de beste oplossing... Meestal gaat de winkelier wel zeuren, echter een vriendelijke verwijzing naar je consumentenrecht zal menig winkelier de mond doen houden...

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees in sommige topics dat er mensen zijn die hun monitor al 4 keer geretourneerd hebben naar de winkel. Wat denk je dat zo'n winkel doet met die geretourneerde schermpjes, weggooien? :o ;)

Ik heb hier ondertussen al zoveel "ellende" gelezen dat ik enkel nog een LCD pas koop als ik 'm draaiend in de winkel heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:29

slaay

Natuurbeleven.com

Probleem wat je wel hebt: je monitor is niet meer onbeschadigd.

De winkel kan simpelweg zeggen: Meneer wij hebben een apparaat geleverd zonder defecten die van u vertoond een defect (kapotte pixel).

Ik weet dat het belachelijk klinkt, maar houd er wel rekening mee.

Ik zelf heb mijn TFT monitor gekocht nadat ik hem draaiend gezien heb. Betaal je misschien iets meer dan weet je wat je hebt.

Is vaak de reden om sommige producten toch nog in de winkel te kopen.

[ Voor 28% gewijzigd door slaay op 30-03-2004 15:14 ]

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 15:11:
...
Ik heb hier ondertussen al zoveel "ellende" gelezen dat ik enkel nog een LCD pas koop als ik 'm draaiend in de winkel heb gezien.
En dat is ook de beste manier om het te doen. Ga naar de winkel, en zie dat ding werkend en wel en controleer op kapotte (sub)pixels. Alleen dan weet je zeker dat het goed is. Dan geef je er maar wat aan uit aan benzinekosten enzo, het is wel een van de belangrijkste elementen van je pc aangezien je er (hopelijk) enkele jaren tegenaan zal moeten kijken :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik weet het niet hoor, dus verbeter me als ik er naast zit, maar heb je als consument niet altijd het recht dat en product goed is als je hem koopt en hem anders dus gewoon zonder gedoe terug moet kunnen sturen??

En is dat nul dooie pixel garantie dan niet gewoon geldklopperij?

Net als extra garantie kopen in een winkel, want op ieder product heb je de economische levensduur als garantie. Dus als iets 10 jaar mee hoort te gaan, heb je daar volgens de wet 10 jaar garantie op.

En het lijkt mij dat als je een scherm koopt dat ie dan gewoon goed hoort te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic45
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-06 13:37
De winkel kan simpelweg zeggen: Meneer wij hebben een apparaat geleverd zonder defecten die van u vertoond een defect (kapotte pixel).
Dat kan de winkel dus niet zeggen aangezien een dode pixel niet iets is wat door schade van de consument kan worden aangebracht(tenzij je pen in het scherm steekt).

Dan heb je nog altijd het recht om binnen 48uur te melden dat het product beschadigd is geleverd.
Hann1BaL schreef op 30 maart 2004 @ 15:15:
Ik weet het niet hoor, dus verbeter me als ik er naast zit, maar heb je als consument niet altijd het recht dat en product goed is als je hem koopt en hem anders dus gewoon zonder gedoe terug moet kunnen sturen??

En is dat nul dooie pixel garantie dan niet gewoon geldklopperij?

Net als extra garantie kopen in een winkel, want op ieder product heb je de economische levensduur als garantie. Dus als iets 10 jaar mee hoort te gaan, heb je daar volgens de wet 10 jaar garantie op.

En het lijkt mij dat als je een scherm koopt dat ie dan gewoon goed hoort te zijn.
Dode pixels zitten in het productie process en vallen niet onder garantie.
En op een computer gerelateerd product dient je leverancier je volgens de wet 2 jaar garantie te geven terwijl je van een moederbord van 285 euro mag denken dat het langer mee gaat heb je 2 jaar garantie.

[ Voor 54% gewijzigd door magic45 op 30-03-2004 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

slaay schreef op 30 maart 2004 @ 15:12:
Kan de klant op haar beurt dan niet simpelweg de schuld aan de koerier geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic45
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 15:18:
[...]

Kan de klant op haar beurt dan niet simpelweg de schuld aan de koerier geven?
Is niet nodig je kan gewoon zeggen als particulier dat je het product niet aan je verwachtingen voldoet en verdere opgave van reden ben je niet verschuldigd.
De winkelier kan het product vervolgens wel weigeren op b.v een verscheurde verpakking of dergelijke.
De meesten zullen hier echter geen probleem van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hann1BaL schreef op 30 maart 2004 @ 15:15:
Dat recht heb je inderdaad.... echter... voor TFT schermen zijn er bepaalde normen die bepalen of een scherm "stuk" is of niet... hoe hoger de norm hoe minder pixels er kapot hoeven te zijn voordat het scherm als "kapot" wordt beschouwd. De gewone consumentenmonitoren voldoen meestal aan de laagste norm. Ik weet helaas de naam van de norm niet meer, maar er is vast wel iemand hier die met naam en url kan komen...

Waar ik het hierboven over had is: zonder opgaaf van reden terugbrengen. Dat kan bij de meeste winkels wel ("Ruilen binnen 14 dagen"), maar is alleen bij koop op afstand (online, postorder) wettelijk verplicht (7 dagen).
Helaas is de economische levensduur van de meeste computeronderdelen maar 3 jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Weet iemand een handige manier om dat even snel te checken? Een website ofzo die een paar schermen weergeeft in een bepaalde kleur waarbij het opvalt als een bepaalde (sub)pixel het niet doet?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga naar de winkel, en zie dat ding werkend en wel en controleer op kapotte (sub)pixels. Alleen dan weet je zeker dat het goed is.
Ik vraag me alleen af in hoeverre winkels hier aan mee willen werken. Toen ik mijn vorige monitor namelijk kocht, een Iiyama vision master pro 413 (CRT), wilde ik 'm ook eerst draaiend zien omdat ik wist dat sommige Iiyama's nogal brak zijn in hun beeldgeometrie (krommingen in de rechter beneden-hoek die je niet volledig weg krijgt).
De eerste 2 winkels waar ik kwam weigerden simpelweg om de doos open te maken, en onder de dreiging van "dan haal ik 'm toch ergens anders" verblikten of verbloozden ze niet. Pas bij de 3e zaak kon ik eindelijk eerst kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ATS schreef op 30 maart 2004 @ 15:23:
Weet iemand een handige manier om dat even snel te checken? Een website ofzo die een paar schermen weergeeft in een bepaalde kleur waarbij het opvalt als een bepaalde (sub)pixel het niet doet?
Instellen als bureaubladachtergrondkleur; eerst wit, dan zwart, vervolgens rood, groen en blauw. En bij iedere kleur even je werkbalk naar links en naar rechts slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xshredx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 15:47

xshredx

Ik zie in dit topic, en andere topics, verschillende mensen zeggen dat ze een lcd gekocht hebben met pixel-garantie, of het eerst getest hebben in de winkel... maar ik ben vorige week bij enkele winkels langsgeweest, en die doen daar niet aan mee.
De ene winkel beweert dat zijn invoerder die schermen toch niet terugneemt (als ze niet meer dode (sub-)pixels hebben dan de fabrikant redelijk vindt), en het voor hem dus economisch niet haalbaar is... en de andere winkels die ik bezocht heb, willen enkel de fabrikant-regels volgen, en geen pixelgarantie geven (ook als daar een vergoeding zou tegenover staan)...

Welke winkels kun je terecht om met pixel-garantie een lcd te kopen?
(ik woon in België, moest er iemand van jullie een belgische winkel kennen die dat doet, graag!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ter verduidelijking hieronder een uittreksel van de Wet Kopen op Afstand van
18 april 2001.

Wat een verkoper dus ook roept (teruggave niet mogelijk, ongedaan maken bestelling kan niet etc.....).. hij staat buiten de wet...

(artikel consumentenbond)
Sinds 1 februari 2001 is de nieuwe wet kopen op afstand van kracht. Consumenten hebben daarmee een sterkere rechtspositie als het gaat om bijvoorbeeld kopen via internet.

Wat is een overeenkomst op afstand

Een overeenkomst op afstand zoals de wet die omschrijft is "een aankoop waarbij de consument en de verkoper elkaar bij die aankoop niet hebben gezien."
Van een overeenkomst op afstand is bijvoorbeeld sprake als u iets via internet of bij een postorderbedrijf bestelt.

Belangrijke uitbreidingen rechten consumenten

consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Zij mogen een product binnen die periode terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten voor het terugsturen hoeven te betalen. De verkoper mag dan geen verzend- of administratiekosten in rekening brengen. De verkoper mag wel voorwaarden verbinden aan het retour zenden.
wanneer de verkoper het product heeft gefinancierd (bijvoorbeeld door het verstrekken van een lening) wordt de financieringsovereenkomst automatisch ontbonden als de consument gebruik maakt van de afkoelingsperiode.
het product moet uiterlijk 30 dagen na bestelling bij de consument geleverd worden. Als dat niet gebeurt, kan de consument de koop onmiddellijk ongedaan maken. Dit geldt niet als de partijen een andere leveringstermijn hebben afgesproken.
Als de consument het product binnen de afkoelingsperiode terugstuurt, moet de verkoper binnen 30 dagen het betaalde bedrag terug betalen.

De afkoelingsperiode geldt niet bij:

* aankoop van onroerend goed
* aankopen die speciaal (op bestelling) zijn gemaakt (bijvoorbeeld een maatpak)
* aankopen die snel kunnen bederven of verouderen (bijvoorbeeld taarten)
kranten en tijdschriften
* cd’s, video’s en cd-roms waarvan de verzegeling is verbroken
* financiële diensten
* weddenschappen en loterijen
* logies, vervoer, restaurantreserveringen en vrijetijdsbesteding indien deze zijn afgesproken op een bepaalde datum of voor een bepaalde periode
* een dienst waarmee de verkoper met instemming van de consument is begonnen voordat de afkoelingsperiode is verstreken.

De extra plichten van de verkoper

De verkoper moet de volgende gegevens verstrekken voordat consumenten tot koop overgaan:

* zijn identiteit en, bij (gedeeltelijke) vooruitbetaling, zijn postadres
* de belangrijkste kenmerken van het product
* de prijs van het product (inclusief alle belastingen)
* de kosten van aflevering (indien van toepassing)
* wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de koop op afstand
* het al dan niet van toepassing zijn van de afkoelingsperiode
* de eventuele geldigheidsduur van het aanbod
* de minimale duur van de overeenkomst als het gaat om bijvoorbeeld de aanschaf van een abonnement voor mobiele telefonie.

De leverancier moet uiterlijk bij aflevering ook nog de volgende gegevens verstrekken:

* de eisen voor gebruikmaking van de afkoelingsperiode (dit moet schriftelijk gebeuren!)
* het bezoekadres van de leverancier
* gegevens omtrent eventuele garantie
* indien de koop een duur heeft van meer dan een jaar: de vereisten voor opzegging

Wanneer de leverancier de hierboven vermelde informatie niet (compleet) heeft verstrekt aan de consument, gaat de afkoelingsperiode van 7 werkdagen pas in op het moment dat de consument wel alle informatie heeft gekregen, met een maximum van drie maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:08
Ik had mijn 19" TFT gekocht bij Dynabyte. Een half jaar later met een maat daarnaartoe gegaan omdat hij ook een 19" TFT wou. Eenmaal binnengestapt hebben ze bijna identiek hetzelfde model als de mijne maar dan een stapje nieuwer.

Aangezien ik mijn TFT in de winkel had uitgetest en uitvoerig had gecontroleerd op dooie pixels, ging ik er vanuit dat dat deze keer ook zou mogen. Maar nee, de verkoper ging over de zeik en keek de ander kant op, en mompelde, je kan het showmodel kopen of diegene die achter staat.

Korting ?? Daar had hij nooit van gehoord... TIEF DAN MAAR OP!! Kan er nu nog pisesd over worden... Die TFT die achter stond die had gewoon zeker weten een dooie pixel en dat wist die verkoper ook dondersgoed maar hij wou hem gewoon kwijt. Maar dat zonder korting.. OMG...
En het showmodel, dat neem je nóóit zonder korting mee. Daar word standaard altijd korting op gegeven ongeacht wat voor product het is, aan een showmodel zitten gewoon veel mensen en hij heeft al een bepaalde tijd aan gestaan...

Toen zijn we langs een andere computerwinkel verderop gegaan en hebben daar een hele mooie 19" TFT gekocht. Die maat van mij heeft toen heel blij voor de winkel langsgelopen zwaaiend met zijn ene hand en met zijn andere hand de doos met monitor. Dikke middelvinger voor hun.

Om terug te komen ontopic, ja, natuurlijk doen ze dat. Bij het bedrijf waar ik werk in ieder geval wel. Gelukkig heeft Hp een pixel garantie van 1 maand, wat wil zeggen dat als je de eerste maand 1 dooie pixel hebt hem onder DOA voorwaarden kan omruilen. Ken geen enkele andere fabrikant die daaraan doet...

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xshredx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 15:47

xshredx

Sluuut schreef op 30 maart 2004 @ 15:31:
Gelukkig heeft Hp een pixel garantie van 1 maand, wat wil zeggen dat als je de eerste maand 1 dooie pixel hebt hem onder DOA voorwaarden kan omruilen. Ken geen enkele andere fabrikant die daaraan doet...
Ben je hier zeker van? HP ruilt de eerste maand dus schermen met een dode pixel? Ook als je ze rechtstreeks bij HP inkoopt, en niet bij een dealer?

Dat zou prachtig nieuws zijn, daar mijn vader bij HP werkt, en een stuk personeelskorting krijgt (niet spectaculair, maar mooi meegenomen)... alleen had nog niemand van zijn dienst een antwoord kunnen geven op mijn vraag omtrent pixelgarantie. Heb je ergens een link met deze info of een foldertje of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic45
De verkoper mag dan geen verzend- of administratiekosten in rekening brengen. De verkoper mag wel voorwaarden verbinden aan het retour zenden.
Die laatste regel is dus heel belangrijk aangezien een gescheurd celofaantje als beschadiging kan worden opgenomen en veel internet shops vermelden dat bij beschadiging en/of visuele defecten het product niet wordt terug-genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 15:04:
[...]

Dat is dus niet waar. Dat geldt alleen bij online-koop. In dit geval dus wel, maar zeker niet altijd!
Dit is WEL waar... en het is zelfs 8 dagen :)
Ik werk zelf in een winkel en daar heb je het recht om, maakt niet uit wat, binnen 8 dagen te retourneren zonder opgave van redenen.
Dat moet gewoon, zou een beetje raar zijn als dit alleen bij koop op afstand zo zou zijn. :)

Winkels met pixelgarantie vind ik sowieso al raar.. je kunt al verwachten dat als je dit niet afsluit dat je dan bijna altijd een dooie pixel krijgt.. fijn is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Je hoeft helemaal geen kapotte-pixel-garantie te nemen want je monitor moet zowiezo gewoon goed zijn. Het tijdperk van een paar kapotte pixels zijn we allang voorbij. Als je een TFT koopt dan mag je verwachten dat ie 100% in orde is en alles wat niet in orde is, mag je wettelijk gezien retourneren omdat het niet aan de verwachting voldoet. Dit geldt ook voor gewone winkels.
Als je een nieuwe auto koopt dan neem je toch ook geen genoegen als er een kleine lakbeschadiging op zit? :)

IIyama verkoopt de kapotte-pixelschermen voor een grijpstuiver door aan handelaren om er zo nog wat op te verdienen. Via wat omwegen proberen dubieuze (online) handelaren zulke schermen tegen de volle prijs bij consumenten te slijten.

Je hebt het geluk dat je hem online gekocht hebt en je hem zowiezo kunt retourneren. Met minder dan aan 100% goed scherm zou ik geen genoegen nemen.

Bij welke zaak heb je hem trouwens gekocht want dat de doos open was, is ook al een teken dat ze de boel proberen te belazeren. Waarschijnlijk hebben ze het scherm terug gekregen en proberen het nu aan iemand anders te slijten (tegen de normale prijs vermoed ik?)

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Dit is WEL waar... en het is zelfs 8 dagen
Dat is alleen in het geval dat een produkt niet voldoet aan de verwachting die je redelijkerwijs mag hebben als consument.
Spijt hebben van een aankoop valt hiet niet onder. Je kan dus bij een normale winkel niet zonder opgaaf van reden iets binnen 8 dagen terug brengen.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 07:21

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Plaats je bevindingen ook even in de shopsurvey.
Is wel belangrijke informatie voor andere potentiele kopers!
Handel wel eerst je zaakje af natuurlijk om de juiste beoordeling te kunnen geven...
Winkels willen ook nog wel eens lastig doen als je op voorhand een shopsurvey invult en zij dit merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn bepaalde regels met betrekking tot TFT monitoren. Je kan alleen een pixel perfect scherm eisen als je het in de winkel hebt gecontroleerd. Dit is ook bepaald door de Consumentenbond (als ik me niet vergis)

Als je een TFT scherm eenmaal hebt gekocht geldt het Klasse systeem, bij Iiyama is dit klasse 2, dus heb je geen recht op een pixel perfect scherm.

Als je 2 of meer kapotte pixels hebt binnen 8 dagen na aankoop, kan de winkel hem omruilen. Als je na die 8 dagen komt, moet je er al minimaal 7 hebben, en gaat het via Iiyama.

Wij verkopen zelf Iiyama dus ik kan het weten. Mijn conclusie is dan ook, dat TFT schermen online kopen een slecht idee is, aangezien je dan vrijwel geen kans maakt op een pixel perfect scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DDX schreef op 30 maart 2004 @ 14:58:
gewoon niet aannemen als je ziet dat doos opengemaakt is dus....
maargoed dat heb je dus al gedaan

nu direct bellen dat je een ongebruikte/nieuwe monitor wilt....
(kan lastig worden als winkel dit niet wilt)
niet goed, geld terug binnen 8 dagen is wettelijk. Dit blijven herhalen in een winkel, zelf verzonnen beleid negeren!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napp
  • Laatst online: 25-07-2021
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 14:49:
Heb gisteren TFT-monitor gekocht (online) van iiayama (ProLite 431S).
Bij bezorging vandaag (ging snel), zag ik dat de doos met extra tape dicht was gemaakt en zag er ook wat "gebruikt" uit. Binnen was alles echter wel netjes ingepakt. Monitor aangesloten en jawel 1 kapotte sub-pixel.

In elk geval zonde van m'n nieuwe scherm...
Helaas heb je gelijk op beurzen moet je hier zeker voor oppassen.
Vooral bij grote beurzen zoals de HCC beurs ieder jaar.
Ikweet dat door een kennis die bij een bekende winkel werkt
Dze koopt elk jaar tegen leuke kortingen (rond de 30%) TFT schermen op die wat mankeren (pixels) deze kunnen ze dan voor leuke stunt prijzen verkopen en gemiddelend komt er ongeveer maar 10% terug naar de winkel, deze worden wel vervangen door goede monitoren.
En helaas is iiayama een van de bedrijven die dit doen :(

Ik kan helaas niet de naam van de winkel vermelden aangezien mijn kennis daar nog werkt kan hij dus problemen misschien me krijgen.
Maar ehh waar heb jij hem gekocht.

En zoals hier boven ook al wordt vermeldt breng hem terug binnen 8 dagen persoonlijk.
Succes je heb in ieder geval gelijk wat geleerd, TFT schermen moet je eerst zien in de winkel waar je hem koopt.

[ Voor 16% gewijzigd door napp op 30-03-2004 16:11 ]

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 11:46
Je hebt altijd het recht om binnen 7 of 8 dagen het product terug te brengen.

Sommige winkels hebben bordjes ophangen dat software ed binnen 24uur geruild mogen worden, maar dat mag ook na 8 dagen. Je mag software alleen niet uit de verpakking halen ivm kopieeren.

Winkels willen nog wel eens moeilijk doen als je op dag 8 komt met ruilen, zeg gewoon dat je er niet mee accoord gaat, en zeg gewoon dat je de consumentenbond inschakeld. Meestal komen bedrijven dan wel tot een schikking.

Denk maar zo, als ze geen bordje op hangen van ruilen binnen 24 uur, kan iedereen tot 8 dagen ruilen. Hangen ze wel een bordje op wat misschien een tienje max kost, en 10% gelooft daar in (dat ligt in werkelijkheid volgens mij wel hoger) dan heeft de winkel er al extra winst aan.

Het is zelfs zo dat je niet accoord hoeft te gaan met tegoedbon of iets dergelijks, je hebt er recht op om je geld handje contantje terug te krijgen.

offtopic:
Er zijn veel winkels waar een bordje bij de Kassa hangt met de tekst "Bij twijfel hebben de werknemers van dit bedrijf het recht om uw tas te zonderzoeken". Nou... dit hebben ze dus nooit. Het enigste wat ze mogen is de politie bellen, en die je tas laten onderzoeken, maar voor de rest heeft niemand ooit het recht om aan jou spullen te komen.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 15:58:
[...]

niet goed, geld terug binnen 8 dagen is wettelijk. Dit blijven herhalen in een winkel, zelf verzonnen beleid negeren!!
weet ik, maar het kan lastig worden als winkel dit niet wilt...
(hopenlijk heb je dan rechtsbijstand verzekering oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 15:58:
Wijs mij maar eens aan waar dat staat B)

Het is volgens mij al flink besproken, de dode pixel en (wettelijke) garantie. Zoek de search er maar eens op na. Zelf ga ik uit van het consumentenrecht, waarbij de conformiteitseis een belangrijke rol speelt bij koop. Ik mag als koper van een nieuw scherm best een pixelvrij beeld verwachten. Fabrieksregelingen, productieprocessen etc. kunnen mijn rug op, want daar heb ik niets mee te maken. Dan moet je geen schermen gaan verkopen met hier en daar een dode pixel tegen volle prijs, maar er duidelijk onderscheid in maken, wat ook duidelijk in de prijs naar voren moet komen. Ik ben deze gedifferentieerde reclames nog niet tegengekomen (uberhaupt reppen van dode pixels in reclame niet), jij wel? Overigens kan een winkelier keurig met art. 7:25 BW in de hand naar zijn leverancier toe voor zijn 'schade' als ik als consument terug ben gekomen. Argumenten dat de fabrikant het scherm niet terug zou willen nemen zijn dus onzin.

Iedereen zich maar afvragen waarom de samenleving juridiseert, terwijl online consumentenhandel en het steeds groter worden van bedrijven ongeinteresseerde afhandelingen en het slecht reageren op klachten alleen maar groter maken. Vroeger kon de electronicaboer op de hoek van de straat kon in het dorp niet maken een slechte klant achter te laten. Blijkbaar is er nu harde regelgeving voor nodig :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-08 19:38
xshredx schreef op 30 maart 2004 @ 15:29:
Ik zie in dit topic, en andere topics, verschillende mensen zeggen dat ze een lcd gekocht hebben met pixel-garantie, of het eerst getest hebben in de winkel... maar ik ben vorige week bij enkele winkels langsgeweest, en die doen daar niet aan mee.
De ene winkel beweert dat zijn invoerder die schermen toch niet terugneemt (als ze niet meer dode (sub-)pixels hebben dan de fabrikant redelijk vindt), en het voor hem dus economisch niet haalbaar is... en de andere winkels die ik bezocht heb, willen enkel de fabrikant-regels volgen, en geen pixelgarantie geven (ook als daar een vergoeding zou tegenover staan)...

Welke winkels kun je terecht om met pixel-garantie een lcd te kopen?
(ik woon in België, moest er iemand van jullie een belgische winkel kennen die dat doet, graag!)
Ben zaterdag middag gewoon de funprice ingelopen en heb alles mogen uittesten. Gewoon aardig vragen volgens mij. Anders lopen zij weer 500 euro omzet mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:38
_bas_ schreef op 30 maart 2004 @ 15:48:
[...]

Dat is alleen in het geval dat een produkt niet voldoet aan de verwachting die je redelijkerwijs mag hebben als consument.
Spijt hebben van een aankoop valt hiet niet onder. Je kan dus bij een normale winkel niet zonder opgaaf van reden iets binnen 8 dagen terug brengen.
Dat een product niet voldoet aan de verwachting is heel subjectief en altijd wel zo te draaien dat je in het gelijk gesteld wordt. Je kunt dus altijd binnen 8 dagen omruilen.
Bij de aankoop van een iiyama TFT scherm bij Mycom moest ik ook drie keer terug voordat ik een scherm had zonder hot pixel. Uiteindelijk is het toen een Philips geworden, want alle iiyama's van het gewenste type hadden wel wat. Mycom deed er niet moeilijk over en stelde duidelijk dat je binnen 8 dagen altijd mag ruilen zelfs als je de kleur van de behuizing achteraf niet mooi vindt. Met deze ervaring op zak zou ik overigens nooit een TFT via postorder kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

biobak schreef op 30 maart 2004 @ 16:13:
Dat een product niet voldoet aan de verwachting is heel subjectief en altijd wel zo te draaien dat je in het gelijk gesteld wordt. Je kunt dus altijd binnen 8 dagen omruilen.
Dat is natuurlijk baarlijke onzin. De redelijke verwachting is prima objectief bepaalbaar als het aankomt op een paar dagen na aankoop. Als de kleur van de TFT behuizing je niet aanstaat, had je die kleur niet moeten kopen (als je dat wel wist).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
xshredx schreef op 30 maart 2004 @ 15:35:
[...]

Ben je hier zeker van? HP ruilt de eerste maand dus schermen met een dode pixel? Ook als je ze rechtstreeks bij HP inkoopt, en niet bij een dealer?

Dat zou prachtig nieuws zijn, daar mijn vader bij HP werkt, en een stuk personeelskorting krijgt (niet spectaculair, maar mooi meegenomen)... alleen had nog niemand van zijn dienst een antwoord kunnen geven op mijn vraag omtrent pixelgarantie. Heb je ergens een link met deze info of een foldertje of zo?
* Sluuut heeft ff contact opgenomen met de HP Dealerlijn ;)

De Business-line heeft standaard "DOA" (Dead on Arival) garantie binnen één maand, hier valt één dooie subpixel of volledige pixel ook onder. Dus heb je één of meerdere dooie (sub)pixels dan kan je hem gewoon bij de leverancier ter doa aanmelden, tenzij je deze bij HP zelf heb gekocht, dan kan het bij HP. Geef dat dan wel aan want HP heeft er een handje van vol om iedereen die DOA garantie heeft door te sturen naar de leverancier/reseller.

De enige monitor die hier niet onder valt is de Hp 1825. Dit is een model uit de oude 'line' en hierbij gaat de DOA garantie in vanaf 2 dooie sub(pixels).

De Thuisgebruikers-line ben ik nog niet 100% achter, maar die schijnen dezelfde garanite te hebben aldus HP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wekkel schreef op 30 maart 2004 @ 16:19:
[...]

Dat is natuurlijk baarlijke onzin. De redelijke verwachting is prima objectief bepaalbaar als het aankomt op een paar dagen na aankoop. Als de kleur van de TFT behuizing je niet aanstaat, had je die kleur niet moeten kopen (als je dat wel wist).
Dan mag je hem nog omruilen binnen 8 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
[...]

Dat is geen onzin, zo staat het in de wet. Als jij zegt "Hij is groter dan op het plaatje" dan is die reden al geldig genoeg om hem retour te sturen en te laten crediteren. Bel de leverancier op en zeg "ik wil een beroep doen op de 8 dagen retour garantie (uit de consumentenwet)... Of iets dergelijks.. Je kan het natuurlijk mooier formuleren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dan vraag ik nogmaals even aan te wijzen waar die termijn van 8 dagen in de wet staat. Ik ken alleen de 8 dagen termijn van de colportagewet, die alleen geldt voor verkoop aan de deur.

Ik weet het al: omruilen binnen 8 dagen staat niet in de wet. Ruilen is een gunst, geen recht. Alleen als het product niet voldoet aan de redelijke verwachting kom je in verplichte wettelijke sferen. Dat is omruilen nog steeds niet direct een recht, maar een van de keuzes die een verkoper heeft om het gebrek op te lossen (naast reparatie) als omruiling niet gerechtvaardigd is vanwege een te geringe afwijking.

[ Voor 4% gewijzigd door Wekkel op 30-03-2004 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
Wekkel schreef op 30 maart 2004 @ 16:37:
Dan vraag ik nogmaals even aan te wijzen waar die termijn van 8 dagen in de wet staat. Ik ken alleen de 8 dagen termijn van de colportagewet, die alleen geldt voor verkoop aan de deur.

Ik weet het al: omruilen binnen 8 dagen staat niet in de wet. Ruilen is een gunst, geen recht. Alleen als het product niet voldoet aan de redelijke verwachting kom je in verplichte wettelijke sferen. Dat is omruilen nog steeds niet direct een recht, maar een van de keuzes die een verkoper heeft om het gebrek op te lossen (naast reparatie) als omruiling niet gerechtvaardigd is vanwege een te geringe afwijking.
om hem retour te sturen en te laten crediteren zeg ik toch ook...! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
[...]

Dat is natuurlijk baarlijke onzin. De redelijke verwachting is prima objectief bepaalbaar als het aankomt op een paar dagen na aankoop.
De redelijke verwachting wordt bepaald door factoren als prijs, winkel en voorlichting door fabrikant, dienstverlener of winkelier aan de consument die het product wil kopen en is daarom wel subjectief. Als de winkelier jou als onwetende klant niet vertelt dat er defecten in een TFT scherm mogen zitten, dan heb je een prima grond om het scherm terug te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Volgens mij werd de kleur van de behuizing als voorbeeld genoemd. Daarbij geef ik ook aan dat ik redeneer vanuit het geval dat de klant weet wat voor kleur behuizing de TFT heeft. Overigens:

"Dat is geen onzin, zo staat het in de wet. Als jij zegt "Hij is groter dan op het plaatje" dan is die reden al geldig genoeg om hem retour te sturen en te laten crediteren"

Nee, alleen als jij een redelijke verwachting mocht hebben van het product voor wat betreft het plaatje qua grootte. Een als 17" aangeboden monitor die je denkt als 14" te kopen qua formaat op het plaatje die dan net zou passen in de computerkast is misschieten als consument. De lengte van 17" in de aanprijzing had je als consument al op het goede spoor kunnen zetten.

Natuurlijk zijn de omstandigheden van het geval allesbepalend. Ik hoop dat nu duidelijk is dat een algemene regel van 8 dagen ruilrecht echt niet juist is. Dat is ook wat ik duidelijk probeer te maken. Klaarblijkelijk heeft iedereen een andere casus voor ogen waardoor de uitkomsten verschillen.

[ Voor 6% gewijzigd door Wekkel op 30-03-2004 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 15:11:
Of je koopt een Hitachi waarop je 30 dagen pixelperfect garantie krijgt ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
Wekkel schreef op 30 maart 2004 @ 16:46:
Volgens mij werd de kleur van de behuizing als voorbeeld genoemd. Daarbij geef ik ook aan dat ik redeneer vanuit het geval dat de klant weet wat voor kleur behuizing de TFT heeft.
Zwart is niet altijd zwart. De behuizing van het scherm is misschien gitzwart, maar achteraf staat het niet bij de anthraciet-kleurige kast......
Als je een TFT 'vanuit' een folder of vanaf een website koopt en de kleur valt in werkelijkheid tegen, dan is er nog steeds een grond om terug te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:06

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Exirion schreef op 30 maart 2004 @ 16:49:
[...]

Of je koopt een Hitachi waarop je 30 dagen pixelperfect garantie krijgt ;)
Of pixel garantie erbij nemen. TFT kost over het algemeen behoorlijk wat geld en ik heb bij mijn TFT ook maar besloten er 30 euro bij te leggen voor een garantie. Risico om een dode pixel te hebben in een duur scherm wil ik niet lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
_bas_ schreef op 30 maart 2004 @ 15:46:
Je hoeft...... Bij welke zaak heb je hem trouwens gekocht want dat de doos open was, is ook al een teken dat ze de boel proberen te belazeren. Waarschijnlijk hebben ze het scherm terug gekregen en proberen het nu aan iemand anders te slijten (tegen de normale prijs vermoed ik?)
Nou, stukje slechte reclame dan: bij Yorcom.
Ik heb ze meteen gemaild met de opmerking van kapotte pixel en idd, alleen ruilen met pixelgarantie (die heb ik dus niet).
Overigens geldt bij iiyama: een nieuwe monitor bij 2 of meer kapotte subpixels. Echter; ik heb er 1, en da's 1 teveel (en dus eigenlijk ook 1 te weinig voor een nieuwe).

Heb ze (Yorcom) nogmaals gemaild dat ik m'n scherm wilde omruilen, kreeg volgende mail:
Wij kunnen het scherm retour nemen onder de volgende voorwaarden.
- Het scherm niet aangesloten en in gebruik genomen is
- De bijgeleverde kabel nog in de seals zitten
Graag binnen 8 dagen retourneren en graag vernemen wij van als u het scherm retour stuurt of u deze gecrediteerd wilt hebben of een ander scherm zou willen aankopen.
Gelukkig had ik een aparte DVI-kabel gekocht die ik heb gebruikt....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
Wekkel schreef op 30 maart 2004 @ 16:46:
Volgens mij werd de kleur van de behuizing als voorbeeld genoemd. Daarbij geef ik ook aan dat ik redeneer vanuit het geval dat de klant weet wat voor kleur behuizing de TFT heeft. Overigens:

"Dat is geen onzin, zo staat het in de wet. Als jij zegt "Hij is groter dan op het plaatje" dan is die reden al geldig genoeg om hem retour te sturen en te laten crediteren"

Nee, alleen als jij een redelijke verwachting mocht hebben van het product voor wat betreft het plaatje qua grootte. Een als 17" aangeboden monitor die je denkt als 14" te kopen qua formaat op het plaatje die dan net zou passen in de computerkast is misschieten als consument. De lengte van 17" in de aanprijzing had je als consument al op het goede spoor kunnen zetten.

Natuurlijk zijn de omstandigheden van het geval allesbepalend. Ik hoop dat nu duidelijk is dat een algemene regel van 8 dagen ruilrecht echt niet juist is. Dat is ook wat ik duidelijk probeer te maken. Klaarblijkelijk heeft iedereen een andere casus voor ogen waardoor de uitkomsten verschillen.
De kleur als behuizing heb ik nergens vermeld, ik heb het in dit geval in princiepe over alle producten.
Dat je nu over het aantal inches begint en een miskoop omdat de consument dacht dat het product kleiner/groter was aan het plaatje te zien, dan geef je wel een héél erg laf voorbeeld, vind je niet?

Dan nog hoeft een consument niet persée naar de specificaties van een monitor hebben gekeken en weten wat een inch is. Het blijft een geldige reden.

Ik kan zelfs nog komen met 'in dit geval had ik het over een blinde consument' echter ga ik zelf liever niet over tot zo'n 'laf' voorbeeld.

@TS: CTX biedt zero dead pixel garantie op nieuwe instapmonitoren

[ Voor 6% gewijzigd door Sluuut op 30-03-2004 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 12-09 15:56
Over welke winkel hebben we het eigenlijk, TS? En misschien is het handig om een lijstje te maken van winkels die zich van deze praktijken bedienen.

Overigens heeft een verkoper mij verteld dat de wet van kopen op afstand niet geldig is op TFT, omdat de wet een uitzondering maakt voor producten met sterk schommelende prijzen (waar volgens de verkoper TFT-schermen onder zouden vallen). Is dit waar?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

biobak schreef op 30 maart 2004 @ 16:51:
Als je een TFT 'vanuit' een folder of vanaf een website koopt en de kleur valt in werkelijkheid tegen, dan is er nog steeds een grond om terug te gaan.
Als je vanaf een website koopt, heb je zowieso tot 7 dagen na aflevering de tijd om het scherm terug te sturen zonder opgaaf van reden. Echter, als jij gewoon in de winkel een scherm koopt dat anders zwart is dan je had verwacht, moet je toch een verhaal houden om tot het oordeel te komen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt. Als een gitzwarte monitor in jouw beleving antraciet had moeten zijn (terwijl de advertentie er niet over rept), zie ik het somber in. Als de monitor antraciet is en de advertentie zwart zegt, hangt het natuurlijk ook af van de mate van antraciet zijn in hoeverre de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt. Je bent veel te kort door de bocht met je stelling wat mij betreft.
Sluuut schreef op 30 maart 2004 @ 16:55:
De kleur als behuizing heb ik nergens vermeld, ik heb het in dit geval in princiepe over alle producten.
Dat je nu over het aantal inches begint en een miskoop omdat de consument dacht dat het product kleiner/groter was aan het plaatje te zien, dan geef je wel een héél erg laf voorbeeld, vind je niet?

Dan nog hoeft een consument niet persée naar de specificaties van een monitor hebben gekeken en weten wat een inch is. Het blijft een geldige reden.

Ik kan zelfs nog komen met 'in dit geval had ik het over een blinde consument' echter ga ik zelf liever niet over tot zo'n 'laf' voorbeeld.
Ik reageerde op een stelling van biobak en de reactie van The Tzar, niet op jou. Ik heb de 8 dagen 'in de wet' overigens nog niet gezien van een van jullie :Z

[ Voor 32% gewijzigd door Wekkel op 30-03-2004 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Breepee schreef op 30 maart 2004 @ 16:58:
Overigens heeft een verkoper mij verteld dat de wet van kopen op afstand niet geldig is op TFT, omdat de wet een uitzondering maakt voor producten met sterk schommelende prijzen (waar volgens de verkoper TFT-schermen onder zouden vallen). Is dit waar?
Lijkt me een bullshit argument. Maar ik kan me vergissen.

[ Voor 16% gewijzigd door El Cid op 30-03-2004 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
Wekkel schreef op 30 maart 2004 @ 16:58:
[...]

Je bent veel te kort door de bocht met je stelling wat mij betreft.
Dat is in elk geval al wat anders dan 'baarlijke onzin'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

biobak schreef op 30 maart 2004 @ 17:13:
[...]

Dat is in elk geval al wat anders dan 'baarlijke onzin'.
biobak schreef op 30 maart 2004 @ 16:13:
Dit is gewoon baarlijke onzin. Die 8 dagen staan nergens in de wet in dit verband. Verwachting is subjectief :? Waar leidt je dat uit af? Ik kan er weinig anders van maken. Je verhaal over zwart en antraciet is kort door de bocht, niet je eerdere stelling.

Er is geen algemeen en absoluut recht op ruilen binnen 8 dagen. Als de winkelier dat recht geeft, is dat mooi meegenomen. Geeft hij dat recht niet, dan is het er ook niet. Alleen voor de koop op afstand of verkoop aan de deur kennen we termijnen voor ontbinding binnen respectievelijk 7 en 8 dagen, maar daarbuiten niet. Dan worden we teruggeworpen op het normale wettelijke kader: de conformiteit. Dat is een objectieve toets aan de hand waarvan vastgesteld moet worden of de zaak aan de overeenkomst beantwoordt. Niet wat de consument ervan verwachtte staat centraal (subjectief), maar wat hij er redelijkerwijze van mocht verwachten (objectief). Ik kan je stelling daar niet goed in plaatsen.

[ Voor 35% gewijzigd door Wekkel op 30-03-2004 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
Wekkel schreef op 30 maart 2004 @ 17:20:
[...]

[...]

Dit is gewoon baarlijke onzin. Die 8 dagen staan nergens in de wet in dit verband. Verwachting is subjectief :? Waar leidt je dat uit af? Ik kan er weinig anders van maken. Je verhaal over zwart en antraciet is kort door de bocht, niet je eerdere stelling.
Die 8 dagen staat niet in de wet, maar een termijn is meestal terug te vinden in de algemene voorwaarden/op de kassabon. Maak van 8 dan maar X dagen.

Wil jij dan zeggen dat verwachting een objectief begrip is? Dat de consument een normenkader heeft waaraan hij na aankoop het product kan toetsen? Dat de consument voor aankoop precies weet hoe het product werkt en welke kwaliteiten het heeft. Elke consument zal een heel andere perceptie van de producteigenschappen hebben. En als de kleur je bij daglicht tegenvalt en je vooraf een andere voorstelling van zaken had, dan ga je ermee terug. Net zoals je dat zou doen met een broek of overhemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dan nog blijft het een objectieve toets. Een termijn die in algemene voorwaarden staat voor ruilen is prachtig, maar niet het wettelijke kader. Zoals gezegd, ruilen is een recht, geen gunst. Overigens is vermelding op de kassabon juridisch niet relevant. Bij het verkrijgen van de kassabon is de koop immers allang gesloten. Eenzijdig dan nog 8 dagen als voorwaarde opnemen is eenzijdig en dus niet eenzijdig op te leggen. Uiteraard ben je gek als je niet een 8 dagen ruilrecht niet accepteert, maar een 8 dagen termijn als uitsluiting van aansprakelijkheid of beperking van reeds verworven rechten op een kassabon is niet relevant.

[ Voor 4% gewijzigd door Wekkel op 30-03-2004 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
Wekkel schreef op 30 maart 2004 @ 18:17:
Dan nog blijft het een objectieve toets.
Dan zou je een derde partij als een geschillencommisie of branchevereniging erbij moeten betrekken. Die kan dan beoordelen of beide partijen binnen de wettelijke kaders hebben gehandeld, want dat is wel objectief.
Hier is echter nu niets objectiefs aan. Het is het woord van de klant tegen het woord van de leverancier en gelukkig sta je als klant sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die verkoper, zoals veel verkopers, zuigt uit z'n duim. Ik kan op internet enkel de
volgende uitzonderingsgevallen vinden;

De zgn. 8 dagen afkoelings-periode geldt niet voor;

- Aankopen die speciaal op bestelling zijn geleverd of op klant-specificatie's zijn gemaakt.

- Aankopen die snel kunnen verouderen (eetwaar, maar ook; geheugenmodules en inktcardtridges) edit; ik vat ff niet waarom geheugenmodules en inktcartridges hieronder vallen

- Cd’s, video’s, cd-roms en licenties waarvan de verzegeling is verbroken.

TFT's vallen duidelijk niet onder één van bovenstaande punten.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:35
Breepee schreef op 30 maart 2004 @ 16:58:

Volgens mij zijn prijzen van TFT-schermen juist erg stabiel. Ik heb mijn scherm 9 maanden geleden gekocht voor €545 en nu kost deze volgens de pricewatch gemiddeld nog €538. Dus bovenstaande lijkt mij totale onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

biobak schreef op 30 maart 2004 @ 18:31:
Hier is echter nu niets objectiefs aan. Het is het woord van de klant tegen het woord van de leverancier en gelukkig sta je als klant sterk.
Het gaat om de verwachting die de klant mocht hebben. Dat is een objectieve toets die aan de hand van de omstandigheden van het geval moet worden ingevuld. Dat is natuurlijk nog geen harde wijsheid, maar subjectieve elementen bij de consument overleven deze objectieve toets niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
kwiebus schreef op 30 maart 2004 @ 19:07:
[...]

Volgens mij zijn prijzen van TFT-schermen juist erg stabiel. Ik heb mijn scherm 9 maanden geleden gekocht voor €545 en nu kost deze volgens de pricewatch gemiddeld nog €538. Dus bovenstaande lijkt mij totale onzin.
Maar dat is natuurlijk verre van representatief, 1 scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor de mensen die niet geloven dat die wet er is:

Herroepingsrecht
Bij elke overeenkomst op afstand heeft de consument een termijn van ten minste 7 werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen zonder betaling van een boete en zonder opgave van redenen. De consument moet in dit geval ten hoogste de kosten voor het terugzenden van de goederen betalen. De leverancier is verplicht om binnen 30 dagen de bedragen terug te betalen die reeds door de consument betaald zijn.

bron: http://www.justitie.nl/pu...D=5159&SourcePageID=27956

de reden boeit dus compleet niet, je mag je handel _altijd_ terugsturen zonder opgave van reden. lijkt me duidelijk.

einde discussie ?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-08 09:21

Not Pingu

Dumbass ex machina

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 19:02:
[...]

Die verkoper, zoals veel verkopers, zuigt uit z'n duim. Ik kan op internet enkel de

- Aankopen die speciaal op bestelling zijn geleverd of op klant-specificatie's zijn gemaakt.

- Aankopen die snel kunnen verouderen (eetwaar, maar ook; geheugenmodules en inktcardtridges) edit; ik vat ff niet waarom geheugenmodules en inktcartridges hieronder vallen

Maar die regel van prijsschommelingen geldt wel:
De consument kan in een aantal gevallen het herroepingsrecht niet uitoefenen, namelijk:
(..)
* voor goederen of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt, waarop de leverancier geen invloed heeft;
Rest natuurlijk de vraag of TFT-schermen daaronder vallen, aangezien je TFT-schermen inkoopt. De prijs van 1 TFT-scherm verandert voor de winkelier dus niet meer tussen inkoop, verkoop en retournering.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

We Are Borg schreef op 30 maart 2004 @ 16:52:
[...]
Of pixel garantie erbij nemen. TFT kost over het algemeen behoorlijk wat geld en ik heb bij mijn TFT ook maar besloten er 30 euro bij te leggen voor een garantie. Risico om een dode pixel te hebben in een duur scherm wil ik niet lopen :)
Ja, maar de vraag is dus of je niet gewoon super genaaid wordt, als je dit recht eigenlijk al hád...

En zéker als blijkt dat ze de niet pixelperfecte modellen expres weggeven aan mensen die deze garantie niet kopen.

Zou je mooi staan te kijken, koop je een nieuwe BMW, in de advertentie stond €30000. Jij haalt hem op, komt thuis, en merkt dat er een barst in de achterruit zit. Je gaat terug, en ze zeggen -> "Jaaaah, meneertje, dan had u maar de Hele-achterruit-garantie moeten nemen! U kunt er toch prima in rijden? Trouwens, die garantie kost €1000".

Beetje gek, of niet?

[edit]
En zéker als ze expres kapotte modellen aan klanten die geen pixelgarantie nemen meegeven. Dan zitten ze je dus expres kapotte meuk mee te geven, en klopt de prijs in de advertentie helemaal niet, want je gaat ervan uit dat je daarvoor een werkend model krijgt...

[ Voor 14% gewijzigd door eamelink op 30-03-2004 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Nee, jouw verhaal gaat over koop op afstand. Daar is iedereen het wel over eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 19:02:
[...]

Voor de volledige uitsluiting, Burgerlijk Wetboek boek 7, artikel 46d:
Artikel 46d

1.
Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.

2.
In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.

3.
In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.

4.
De leden 1–3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:

a.
van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;
b.
van zaken die:

1°.
zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;
2°.
duidelijk persoonlijk van aard zijn;
3°.
door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
4°.
snel kunnen bederven of verouderen;

c.
van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;
d.
van kranten en tijdschriften.

bron: overheid.nl
Mijns inziens zijn geheugen modules en inktcartridges geen artikelen die snel kunnen bederven of verouderen (ja, inktcartridges hebben een houdbaarheidsdatum, maar meestal meer dan 1 jaar dus niet snel bedorven en mijn 5 maanden oude PC2700 reepjes doen het ook prima in een nieuwe PC dus geen echte snelle veroudering).
Overigens zijn dus computers die op afstand (via internet of telefoon) naar wens zijn samengesteld dus wel uitgesloten van de ontbinding.
De opmerkingen die verder zijn gemaakt over de toepasbaarheid van lid 4 a op TFTs lijkt mij klinklare onzin: de prijs is namelijk niet afhankelijk van financiele markten, maar van de 'gewone' markt (dus schaarste, vraag/aanbod). Produkten en diensten die wel afhankelijk zijn van financiele markten zijn bijvoorbeeld (online) hypotheken en verzekeringen, schatkistpapier, en (online) aandelen en dergelijke, maar geen normale fysieke produkten.

Oh: IANAL!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joortje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-03 20:28
ATS schreef op 30 maart 2004 @ 15:23:
http://www.monitorsdirect.com/toolkit/index.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
eamelink schreef op 30 maart 2004 @ 20:06:
[...]

En zéker als ze expres kapotte modellen aan klanten die geen pixelgarantie nemen meegeven. Dan zitten ze je dus expres kapotte meuk mee te geven, en klopt de prijs in de advertentie helemaal niet, want je gaat ervan uit dat je daarvoor een werkend model krijgt...
Op zich natuurlijk wel slim; laat klanten extra betalen voor perfectpixel garantie.
Dan bekijken ze dus zelf welke monitoren dode pixels bevatten en welke niet. De goede monitoren worden dan verstuurd. De slechte bewaren ze voor de klanten die geen pixelgarantie hebben genomen. Eigenlijk kan je verwachten dat elke leverancier die dergelijke garanties biedt, z'n klanten die geen garantie nemen naait.

Ik neem in elk geval geen risico meer, dan maar 25 euro extra uitgeven.
Het slaat nergens op, maar het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dan werk je wel mee aan het instandhouden van dit systeem. De argeloze consument zonder pixelgarantie krijgt dan mogelijk de niet-werkende TFT's. Dat de verkoper in dat geval zijn mededelingsplicht ernstig schendt (bij bewust dode pixels toeschuiven), behoeft geen nadere toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

maar zo'n winkel gaat natuurlijk ook niet onbeperkt de afgekeurde modellen opslaan
wat als iedereen pixel garantie neemt
of als er veel monitoren binnenkomen met 1 dode pixel ?

maargoed als ik bij zo'n bedrijf een monitor zou bestellen zonder die 'garantie'
dan zou ik wel eissen dat de doos nog in originele gesloten verpakking zit...

[ Voor 33% gewijzigd door DDX op 31-03-2004 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bzzje

Bzzje

Negeren is vooruitzien

kwoot van kieskeurig.nl:
ISO 13406-2
In een ISO-normering is vastgelegd hoeveel dode pixels (en wat voor soort) een scherm mag bevatten. Helaas is deze normering slechts een richtlijn en geen verplichting. Veel fabrikanten houden zich echter vrijwillig aan de ISO-normering. De normering is ingedeeld in 4 klassen, meestal wordt klasse II gehanteerd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
A: Klasse   
B: Aantal bright-dot subpixels  
C: Aantal dark-dot subpixels    
D: Aantal defecte subpixels 
E: Aantal groepen* met een of meer bright-of darkdot pixels
F: Aantal groepen* met een of meer defecte subpixels

A      B      C      D      E      F                    
I      0      0      0      0      0
II     2      2      5      0      2
III    5      15     50     0      5
IV     50     150    500    5      50

* een groep is een blok pixels bij elkaar (binnen een oppervlakte van 15 vierkante milimeter)

Klasse I is superduur
Klasse II is de meest gangbare consumentenklasse, hoewel lager ook voor kan komen.

Hierboven heeft iemand al eens genoemd "als er een dode pixel in zit, wil ik niet de volle mep betalen"... nou, dat doe je dus ook niet. en daarom heet het klasse II.

Het is dus alleen maar schappelijk van de winkel dat ze de monitor terugnemen als hij een dode (sub)pixel bevat. Wil je 100% garantie dat er geen dode subpixel zit, dan moet je klasse I kopen.
Het blijft dan natuurlijk sneaky om express schermen te verkopen met een kapotte pixel als je geen garantie hebt afgenomen. Het scherm is dan trouwens niet kapot; het voldoet aan de eis die gesteld is.

Voorbeelden die gegeven worden met "als je een nieuwe auto koopt, verwacht je toch ook geen kras?" zijn onzin, want dan mis je de schaalverdeling. Je kan het eerder vergelijken met bijvoorbeeld een UT2k4.
Koop je de SE, dan kan je er een headset bij verwachten.
Koop je de gewone, dan moet je niet zeiken dat je geen headset hebt.

[ Voor 2% gewijzigd door Bzzje op 31-03-2004 13:25 . Reden: layout minder vern**ken ]

Negeren is vooruitzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Zomaar een website: Alternate.

Acer AL1713m €429 TCO99

Iets over klasse II of zoiets? -> Niets

Dan een kleine trip naar Gistron.

17" TFT Acer AL1714 TCO 99 white €424,90.

Iets over klasse II of zoiets? -> Niets

Zomaar een voorbeeld hoe er niets wordt gezegd over verschillende klassen en het effect daarvan op de prijs. Een slecht verhaal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu wil ik toch even reageren op het fenoneem dode pixel,
Iiyama koopt de schermen in bij een leverancier (Samsung/Philips).
Deze produceren ze aan de lopende band.
Wanneer een scherm zeg 200 euro per stuk kost x 10.000 = 2.00.000 euro!
Dan worden de schermen niet uitgetest,
Maar moet Philips/Samsung ze gaan uittesten komt er ongeveer 25 euro per scherm bij!
En mochten er dan doa schermen tussen zitten dan mag Iiyama nog betalen voor die scherem.

Dus reken maar even uit!

Zonder testen 200 x 10.000 = € 2.000.000
Met testen 225 x 10.000 = € 2.250.000

Voor dat geld wat het extra kost kan Iiyama het risico lopen.
De schermen worden omgeruild bij Iiyama die ze dus ook allemaal zal gebruiken.

De 0 dod pixel garantie komt er aan bedrijven zijn bezig om de kwailiteit te verbeteren.
Maar dit moet de toekomst uitwijzen.

Wat winkels doen is legaal.

Het scherm mage en fout promelage hebben aanvankelijk van de scherm klasse,
Een winkel mag een consument dus een optie aanbieden van garantie.
Dit komt op de bon vermeld te staan.

Men sluit een deal met een winkel en gaat akkoord aan de gemaakte voorwaarden.
Andere voorwaarden zullen dus ook op de bon vermeld moeten worden.
Aantal jaren geboden garantie en dergelijke.

Ik hoop dat ik jullie nu wat duidelijk heb kunnnen verschaffen moet nu weer even verder werken het is tenslotte al half 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bzzje

Bzzje

Negeren is vooruitzien

de AH zet toch ook in hun reclame niet wat de voedingswaarde is van de kilo aardappels die ze aanbieden? (en al helemaal niet als daarmee het aanbod minder aantrekkelijk is).

Die klassering staat (als het goed is) wel in de produktspecificaties op de verpakking.

Negeren is vooruitzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 14:25:
moet nu weer even verder werken het is tenslotte al half 9
Is het de bedoeling dat wij jou nu allemaaal gaan vragen waar op de wereld jij je bevindt? :?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Wanneer zie jij die verpakking?

Juist, als je het scherm al in je handjes hebt na de koop 8)7

Een scherm is een scherm en dat moet een goed scherm zijn tenzij er expliciet iets wordt afgesproken met een duidelijke prijsverlaging daarbij. Anders is het tornen aan de conformiteitseis van consumentenrecht en dat vormt dwingend recht. Het is dus zeker niet juist wat sommige winkels willen doen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je koopt toch ook geen opengekrast kraslot? Het is een gokje wat je neemt door niet bij te betalen, maar als de winkel daarbij zeker weet dat het scherm verkeerd is, hadden ze dat erbij moeten zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 22:28
edit:
laat maar, ik heb de helft van het topic overgeslagen |:(

[ Voor 88% gewijzigd door monkel op 31-03-2004 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had ook een iiyama 17 inch prolite 430 gekocht bij Computerland. Het was gewoon een nieuw product dus niet geopend ofzo, maar toen ik thuis kwam en scherm had aangesloten zag ik ook een dode pixel rechts helemaal onder (blauw kleur). :X ik had ook zo iets van je f*ck off ik ga niet achter zo n scherm zitten met een blauw puntje tot dat me scherm kapot gaat |:( mjah ik dus de zaak belle en omdat ik geen 100%perfectpixel-garantie had aangesloten bij de zaak zelf moest ik IIjama bellen. En daar kreeg ik te horen dat je pas mag klagen als je meer dan 2 dode pixels ofzo hebt ;(

Sluut schreef:
Bij het bedrijf waar ik werk in ieder geval wel. Gelukkig heeft Hp een pixel garantie van 1 maand, wat wil zeggen dat als je de eerste maand 1 dooie pixel hebt hem onder DOA voorwaarden kan omruilen. Ken geen enkele andere fabrikant die daaraan doet..." <-- bij IIjama kon je dat ook doen 1 maand garantie ofzo maar dan voor meer dan 2 pixels :? :?

Majaaah ik gebruik die monitor nog steeds en verder geen problemen gehad tot nu toe.. waar ik wel geluk heb is dat die dode pixel onder mijn taakbalk blijft bij windows :) _/-\o_ daarom heb ik er ook niet zo veel last van... "

gRoETZzZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar zo'n winkel gaat natuurlijk ook niet onbeperkt de afgekeurde modellen opslaan
wat als iedereen pixel garantie neemt
Bij ons hier op Tweakers is het een hot item, maar er zijn legio mensen die nog geneens weten dat er zoiets als dode pixels bestaan of weten dat de kans daarop zo groot is, daarnaast zal velen het ook niet opvallen als ze er één of twee hebben.
En daar komen nou al die schermpjes terecht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over het algemeen hanteren de TFT fabrikanten de ISO-13406-2 norm. Dit betekent dat een maximum van vier defecte pixels hanteert.
De fabrikanten bieden een on-site garantie van drie jaar. Dit geldt dan ook voor Iiyama.

Het is wel jammer, want ik heb dat ook een paar keer gehad toen ik een TFT moest aanschaffen voor vrienden. Die waren ook niet blij met die dode pixels. Wat doe je eraan. Ze voldoen aan de ISO normering. :(

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Overigens is mijn ProLite E431S Black net aangekomen zonder pixelgarantie en zonder dode (sub)pixels :) Joechei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke online winkel heb je die tft gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik heb over dit onderwerp met informatique gemaild, omdat zij ook een 'pixelperfect' garantie hebben. Dit mailde ik:
Geachte mijnheer / mevrouw,

naar aanleiding van de "Informatique Dode Pixel Garantie ", vroeg ik mij af wat er gebeurt met de modellen die geretourneerd worden vanwege een pixeldefect? Ik ben namelijk bang dat als ik zo een monitor koop zonder deze garantie, dat de kans bestaat dat ik een eerder vanwege die garantie geretourneerd model krijg. Kan dat, of worden die modellen uit de handel gehaald? Ik vind een losse pixelgarantie een beetje dubieus, u adverteert met een lage prijs, maar de kans bestaat dan dat er een inferieur product geleverd wordt?

Bij voorbaat dank voor uw reactie,

met vriendelijke groet,

eamelink
En dit kreeg ik vandaag weer terug
Geachte mijnheer Bakker,

De TFT schermen met een dode pixel worden via de B-voorraad verkocht, dus achtergehouden. Via deze lijst is op te vragen hoeveel, en welke kleur dode (sub)pixel deze schermen hebben. Ook worden deze tegen een lagere prijs aangeboden.

U krijgt van ons dan een nieuw scherm welke uit de gewone voorraad komt.

Wij adverteren wel met een lage prijs, maar laten daarbij de keuze aan de klant of zij voor extra zekerheid willen betalen. Andere winkels doen gewoon ˆ 25.00 bovenop de prijs van het scherm en laten de klant dat maar 'gewoon' betalen. Dit vinden wij ook niet echt de bedoeling.

Mochten wij u nog ergens mee van dienst kunnen zijn, dan horen wij dat natuurlijk graag.

Met vriendelijke groet,

[naam van een medewerker]
Informatique computers en componenten BV

010-519 16 66 (Algemeen)
010-519 16 61 (Fax)
010-519 16 65 (Helpdesk)
Dat zal wel kloppen, want hier staat inderdaad een hele verzameling b-monitoren, met maar 1 kapotte subpixel. Ik denk dat je bij informatique dus niet méér kans hebt op een kapotte pixel als je géén garantie neemt.

Toch maken ze er wel winst op, de echte slechte modellen sturen ze gewoon terug naar de fabrikant, en die enkele kapotte verkopen ze nog, tegen een 100 euro minder weliswaar, maar die tien keer 25 euro die ze dan gevangen hebben voor de 'garanties' steken ze wel in hun zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 15:56:
Welke online winkel heb je die tft gekocht?
Alsof dat wat uitmaakt, het komt van 1 leverancier |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 16:04:
[...]

Alsof dat wat uitmaakt, het komt van 1 leverancier |:(
Ja, want dan weten wij, welke winkels hun pixelfoute tfts appart leggen en die later aan andere verkopen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 15:44
Nog even over het testen in de winkel

Stel ik neem m'n laptop mee naar een winkel om een TFT te testen die ik wil kopen, welk programma kan ik dan het beste gebruiken hiervoor ?

Want soms heb je het probleem dat je dit alleen met een bepaalde kleur ziet dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
  • Laatst online: 07-09 20:22
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 14:25:
Nu wil ik toch even reageren op het fenoneem dode pixel,
Iiyama koopt de schermen in bij een leverancier (Samsung/Philips).
Deze produceren ze aan de lopende band.
?????? Waar haal je die onzin vandaan?

iiyama is zelf producent van CRT en LCD schermen. Die koopt toch geen schermen in bij Samsung of Philips??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Mister I schreef op 31 maart 2004 @ 16:19:
[...]

Ja, want dan weten wij, welke winkels hun pixelfoute tfts appart leggen en die later aan andere verkopen :Y)
Ik had hem bij TFTscherm.nl vandaan maar ik moet zeggen dat mon pere er ook een scherm vandaan had die wel een overbelichte pixel had (beetje dood dus). Ik denk dat ze de dozen daar gewoon niet in zien (zoals het hoort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiekerjan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 13:49
Renkie schreef op 31 maart 2004 @ 16:26:

Stel ik neem m'n laptop mee naar een winkel om een TFT te testen die ik wil kopen, welk programma kan ik dan het beste gebruiken hiervoor ?

Want soms heb je het probleem dat je dit alleen met een bepaalde kleur ziet dacht ik?
Gewoon even een zwarte achtergrond instellen, iconen uitzetten en de taakbalk uit beeld schuiven. Dan kun je goed controleren of er ergens een (sub) pixel zit die altijd aan is. (om zwart te maken zijn alle pixels uit). Daarna doe je hetzelfde met een witte achtergrond (alle pixels aan) om te controleren of er (sub) pixels zijn die altijd uit staan.
Ik heb zelf ook een TFT met pixelgarantie gekocht en tot twee keer toe ingeruild. Bij het bios scherm zag ik al dat ie een stukke pixel had (1e keer groene en 2e een blauwe sub pixel die altijd aan stond), het is niet zo moeilijk te zien.
Tmaster schreef op 31 maart 2004 @ 16:44:

iiyama is zelf producent van CRT en LCD schermen. Die koopt toch geen schermen in bij Samsung of Philips??
Iiyama koopt de schermen (CRT buizen of lcd platen) in bij andere fabrikanten en klust er dan zelf de behuizing en electronica bij om een complete monitor te verkijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door kiekerjan op 31-03-2004 16:58 ]

These are my principles. If you don't like them I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 15:47:
Wat doe je eraan. Ze voldoen aan de ISO normering. :(
Wat heb je als consument met ISO normering te maken :? Het scherm moet goed zijn als er verder niets besproken is. Je kan toch niet zomaar als verkoper je verplichting tot het leveren van goede spullen aan de kant schuiven door veelal achteraf met een schimmige ISO normering te gaan wapperen? Als dat zou werken, zou het hele assortiment onder ISO normering gebracht kunnen worden waarbij met de geringste afwijking de verkoper de dans al zou ontspringen. Dacht het dus even niet :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tmaster schreef op 31 maart 2004 @ 16:44:
[...]

Bij LCD gaat 't hetzelfde als bij CRT's en gewone TV's; er zijn maar een stuk of 3 fabrikanten van beeldbuizen c.q. LCD schermen (ondermeer Sony, Philips en Samsung). De overige fabrikanten kopen die schermen in en bouwen hun eigen techniek er omheen. Daarom zie je toch vaak kwaliteitsverschil terwijl het eigenlijke scherm precies hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mister I schreef op 31 maart 2004 @ 16:19:
[...]

Jij bedoelt dus duidelijk, "garantie", bij "Creator102" cocludeerde ik meer, ow daar heb je dus een GOEDE TFT gekocht met doelstelling "WAAR", welke winkel.

Snapje het verschil ?

offtopic:
niet sarcatisch bedoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bzzje

Bzzje

Negeren is vooruitzien

Renkie schreef op 31 maart 2004 @ 16:26:

daar is een ppt zoals deze zeer handig voor (fullscreen 1280*1024 vol rood, vol groen, vol blauw, vol wit, zwart, grijs)

Negeren is vooruitzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 18:49:
[...]

Jij bedoelt dus duidelijk, "garantie", bij "Creator102" cocludeerde ik meer, ow daar heb je dus een GOEDE TFT gekocht met doelstelling "WAAR", welke winkel.

Snapje het verschil ?

offtopic:
niet sarcatisch bedoeld
Niet garantie 8)7, maar of een winkel dus eigenlijk 2e hands schermen verkoopt of dat een winkel eerst de slechte monitoren er uit haalt en die verkoopt en de goede monitoren met pixelgarantie. Dus ik bedoel ook:
Bij die winkel heb je dus een GOEDE TFT gekocht, met doelstelling WAAR, want dat willen wij weten, dat we niet gen*t worden, door een winkel om verplicht een pixelvrijegarantie af te sluiten

Snap je het verschil?

offtopic:
niet sarcatisch bedoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:59
Bij de mediamarkt kun je het scherm ook gewoon terug brengen binnen 14 dagen, met 1 dode subpixel kun je dus gewoon een nieuwe uitzoeken.. :) (nu niet snel de jouwe omwisselen)
Pagina: 1