Hot Plug vs Hot Swap

Pagina: 1
Acties:
  • 306 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 12:37
Situatie:
- Server nodig met RAID-0 mogelijkheid

De HP Proliant DL380G3 heeft het over hot plug hard drives. Nu begrijp ik "hot plug" wel in de zin van USB en firewire, maar wat is nu het wezenlijke verschil in HDD-termen.
Is bijv het verschil alleen de bay (die je bv bij een own-build server erin kan plaatsen)? de DL380 gebruikt namelijk ook een soort bay (http://h71016.www7.hp.com...active/DL380G3/model.html) alleen niet de soort bays die je ziet bij zelfbouw.

Google (Groups) geeft mijn geen direct antwoord (behalve over PCI, USB, e.d.) en in de faq kon ik er niets over vinden.

De bedoeling is dat we om de zoveel tijd de mirror schijf kunnen vervangen door een andere, zodat we altijd een mirror schijf hebben mocht er in de toco iets fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82998

Toeval wil dat ik dit juist aan het doen ben.

De schijven in de DL380 zijn Hot pluggable, wil zeggen schijf eruit andere erin en automatisch begint de rebuild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabarto
Anoniem: 82998 schreef op 30 maart 2004 @ 14:21:
De schijven in de DL380 zijn Hot pluggable, wil zeggen schijf eruit andere erin en automatisch begint de rebuild.
Wat is dan het verschil met Hot Swap? Naar mijn weten is dat hetzelfde dan, zoals jij het nu zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dit zijn dus SCSI SCA (of SATA) schijven, deze kunnen er in en uit getrokken worden terwijl alles aanstaat. Deze zitten over het algemeen in tray's met handvaten/bevestiging/LEDs enzo, dit zijn dus geen gewone schijven. (tenminste als je 68 pins/ide als gewoon ziet)

Vaak kun je dit soort tray's met schijf bij de fabrikant van de server bestellen.

[ Voor 10% gewijzigd door maratropa op 30-03-2004 14:27 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabarto
gladiool schreef op 30 maart 2004 @ 14:26:
Dit zijn dus SCSI SCA (of SATA) schijven, deze kunnen er in en uit getrokken worden terwijl alles aanstaat. Deze zitten over het algemeen in tray's met handvaten/bevestiging/LEDs enzo, dit zijn dus geen gewone schijven. (tenminste als je 68 pins/ide als gewoon ziet)

Vaak kun je dit soort tray's met schijf bij de fabrikant van de server bestellen.
Oke. Ja die goedkope trays zijn voor IDE schijven, maar die zullen er ook wel zijn voor SCSI schijven neem ik aan.
Maargoed, mijn vraag is dus echt of we het hier over twee verschillende termen voor hetzelfde of is er echt wezenlijk een verschil qua handelingen. Moet je bijv bij Hot Plug de schijf eerst dismounten? of totale onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Volgens mijn is het zo dat hotswap is dat je gewoon kan switchen terwijl alles aanstaat (S-Ata en SCSI) en hotplug dat je de disk gewoon in zo'n bay zitten en dat je niet alles open hoeft te maken als je een schijf wil wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ah zo,

Volgens mij bedoelen ze hetzelfde. SCA scsi schijven hangen over het algemeen aan RAID controllers. Je kunt zo'n schijf er gewoon uit trekken zonder daarvoor te dismounten ofzo, omdat de raid controller dat allemaal regelt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabarto
Ohjee nu kan ik nog een poll gaan houden ook :Y)

Bartjeee: Waarom is het dan "hot" ?

[ Voor 37% gewijzigd door mabarto op 30-03-2004 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 22:14
Je wilt een mirror doen met Raid-0? Je bedoelt Raid 1 neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabarto
Skaah schreef op 30 maart 2004 @ 15:09:
Je wilt een mirror doen met Raid-0? Je bedoelt Raid 1 neem ik aan?
1 inderdaad... 0 is striping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 21:50

John2B

I Love RAID5..!!

Hotpluggable =
hardware kan on the fly verwijderd worden.

hotswap =
de software (OS) ondersteund hotpluggable hardware
(HotSwap OS extension adds HotSwap support to all major operating systems, including: Windows XP, Me, 2000, NT, 98, Linux, Solaris and VxWorks)

Met andere woorden het een is afhankelijk van de andere.

Dus als je in een RAID configuratie draait dan zal de controller dus hotswap moeten ondersteunen om bij disk uitval een andere disk (de hotspare) in te zetten en daar de RAID configuratie opnieuw op te bouwen. Dat geld dus helaas niet voor een RAID0 configuratie.!!

[ Voor 1% gewijzigd door John2B op 31-03-2004 15:32 . Reden: typo's ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabarto
John2B schreef op 30 maart 2004 @ 16:49:
Dus als je in een RAID configuratie draait dan zal de controller dus hotswap moeten ondersteunen om bij disk uitval een andere disk (de hotspare) in te zetten en daar de RAID configuratie opnieuw op te bouwen.
De RAID controller (http://h18000.www1.hp.com.../11063_div/11063_div.html) heeft het telkens over hot plug en niet over "swap".
Ik krijg maar de indruk dat hot swap gewoon hetzelfde is als hot plug, mede omdat er nergens over gesproken wordt over het verschil.

Als ik het goed begrijp bedoel je om Hot Swap mogelijk te maken, heb je Hot Pluggable HDD's nodig ? Zoiets als Hot Swappable HDD's bestaat dus niet.

[ Voor 13% gewijzigd door mabarto op 31-03-2004 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

barto018 schreef op 30 maart 2004 @ 17:52:
[...]

Als ik het goed begrijp bedoel je om Hot Swap mogelijk te maken, heb je Hot Pluggable HDD's nodig ? Zoiets als Hot Swappable HDD's bestaat dus niet.
Inderdaad bedoel ik Hot Pluggable harddisks die hotpluggable worden zodra er gebruik gemaakt word van een drivecage.
Op de betreffende pagina wordt dan ook gesproken over:

Wide Ultra3 SCSI Universal Drives – Hot Plug

Met andere woorden deze disk zijn dus door een slede gereedgemaakt voor hot plug.

En wat ik bedoel met HotSwap is dat de software van b.v. de RAID controller HotPlug moet ondersteunen om dat on the fly mogelijk te maken. Trek maar eens een hotpluggable harddisk uit een RAID set waarbij de controller geen hotswap ondersteund en je systeem hangt.

Hot swap
From Wikipedia, the free encyclopedia.

The ability to remove and replace components of a machine while the machine is operating. Once the appropriate software is installed on your computer, one can plug and unplug the device without rebooting your computer.

Machines that support hot swap need some ability to detect a component has been removed. In addition all electrical and mechanical connections need to be designed such that neither the part nor the user can be harmed by removing it. Lastly, other parts in the system must be designed such that the removal of a different part does not harm operation. (Often there is some automatic recovery process)

Simple implementations often require a component shut down procedure prior to removal. This simplifies implementation, but such devices are not robust in the case of part failure. Modern small computers often have USB and/or IEEE 1394 buses that support this simple hot swap. If a device is removed while it is being used, the operations to that device fail and the user is responsible for retrying if necessary. As this action is normally done by end users this is not considered a problem. These hot swap operations are generally used either to move a peripheral from one computer to another, or to allow a device to synchronize data with a computer.

Complex implementations may recommend that the part be shut down, but there is sufficient redundancy in the system such that if a part is removed without being shutdown operation continues. In these systems hot swap is normally used for regular maintenance to the computer, or to replace a broken part.

Met andere worden bij hotswap moet er software zijn die een en andere mogelijk maakt en regelt.

Als ik zo een zoek op google worden de termen inderdaad nogal door elkaar gebruikt.
gladiool schreef op 30 maart 2004 @ 14:40:
Ah zo,

Volgens mij bedoelen ze hetzelfde. SCA scsi schijven hangen over het algemeen aan RAID controllers. Je kunt zo'n schijf er gewoon uit trekken zonder daarvoor te dismounten ofzo, omdat de raid controller dat allemaal regelt.
Precies zoals Gladiool ook bedoelt.

[ Voor 44% gewijzigd door John2B op 31-03-2004 16:38 . Reden: Add: info from Wikipedia ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabarto
John2B schreef op 31 maart 2004 @ 16:04:
zeer op prijs gesteld verhaal.
Waar bestaande servers het over hot plug hard drives en er zitten bays in, dan mag je eigenlijk aannemen dat ze hot swapable zijn.

Bedankt voor de opheldering allen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Hier zie je goed hoe de disk in een frame is gemonteerd en dus zo in een hotpluggable drivebay past van DL380.

Afbeeldingslocatie: http://www.superwarehouse.com/images/products/compaq_286778-B22.jpg

Afbeeldingslocatie: http://sillworks.com/images/388144-B22_small.gif

Even om een idee van de prijs te krijgen, dit betreft een Compaq 72.8-GB U320 SCSI HP 15k en kost $1,015.99 Ex VAT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-05 20:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Volgens mij ligt het gewoon aan de context of de doelstelling waarin je het hotswap of hotplug verhaal plaatst.

Een voorwaarde voor hotswapping is in ieder geval de ondersteuning van hotplugging. Bij harde schijven heeft met het doorgaans over hotswappen omdat de bedoeling vaak is om de ene schijf 'hot' te kunnen swappen voor een andere. Bij USB apparaten is dat meestal niet het geval, je doet niet je FireWire drive, muis of webcam hotswappen voor een ander exemplaar. Bij hotplugging doelt men meestal op verhoogd gebruiksgemak terwijl hotswap doelt op verhoogde availability. Hotswap impliceert dat het alles wat bovenop het hotswapbare apparaat draait (bijv. een RAID array bovenop een stel schijven) zonder uitschakeling kan verder draaien op een vervangend apparaat (een vervangende schijf in dit geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabarto
John2B schreef op 31 maart 2004 @ 23:41:
Even om een idee van de prijs te krijgen, dit betreft een Compaq 72.8-GB U320 SCSI HP 15k en kost $1,015.99 Ex VAT
Compaq HDD :72GB\U320SCSI\LVD\15K\HP EUR 522,03

Iemand sprak ook over het los kopen van deze bays. Bij mijn leveranciers hebben ze ze niet. Alsof het alleen voor USA is : http://h30094.www3.hp.com/product.asp?mfg_partno=148649-B21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Je kan dit soort bay's ook wel 2dehands kopen, kijk of vraag eens op marktplaats. Compaq zelf vraagt er zo veel geld voor.

Let er trouwens op dat waar die schijven ook in komen, het de bedoeling is dat op plekken waar geen schijf zit, wel een soort "dummie" geplaatst moet worden (tenminste vaak) Omdat anders de airflow vernaggeld.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabarto
gladiool schreef op 02 april 2004 @ 10:56:
Je kan dit soort bay's ook wel 2dehands kopen, kijk of vraag eens op marktplaats. Compaq zelf vraagt er zo veel geld voor.

Let er trouwens op dat waar die schijven ook in komen, het de bedoeling is dat op plekken waar geen schijf zit, wel een soort "dummie" geplaatst moet worden (tenminste vaak) Omdat anders de airflow vernaggeld.
13 dollar per 5 zag ik ? Die bays zitten er standaard in, over het laatste ga ik me denk ik dan geen zorgen maken.
Pagina: 1