[Exchange 2003] gedeelde kalender

Pagina: 1
Acties:

• RdamRobin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05-2025
Zijn er mensen die mij een klein beetje op weg kunnen helpen met het volgende?

Op kantoor moet ik een centrale kalender maken, en er is netjes een apparte server ingericht met win 2000 server en daarop draait de exchange 2003 standaard.
De exchange server is opgenomen in AD van de domain controller, en de exchange admin heeft de permissies om AD users te bewerken.

Nu zoek ik een how-to, handleiding of een paar tips om alléén de kalender functie voor te bereiden zodat alle 50 outlook clients een gezamelijke agenda kunnen beheren met eigen en gezamelijke afspraken.
Er wordt hier een ander e-mail systeem gebruikt, dus de e-mail features zijn niet nodig van Exchange.

Documentatie bronnen die ik raadpleeg, schrijven er vrijwel niets over. Ik heb Microsoft ook gebeld maar die kunnen/willen geen info sturen zonder dat ik betaal. Ik heb geen zin om 265 euro aan ms te betalen voor support met een vraag wat mischien niet eens mogelijk is.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:46
Ik heb gewoon 1 user in de AD aangemaakt, die een mailbox gegeven en alle clients ingesteld dat ze die box gebruiken, hoeven ze ook geen rekening te houden of ze wel in de goede agenda zitten te kloten etc

• RdamRobin
Dus je ontkomt er eigenlijk niet aan om 1 of meerdere mailboxen aan te maken wil je de kalender gebruiken.

Je kan dus niet de kalender van exchange combineren met een e-mail adres van een ander systeem?

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:46
ik gebruik het hele email gebeuren van exchange niet, d;r is hier 1 PC (van de 3) die de mail uit popboxen ophaalt in op de server zet, maar als je geen email gebruikt blijft je inbox toch gewoon leeg. Moet je alleen zorgen dat ze niet email via die exchange server willen versturen

Verwijderd

Zet een calendar in een openbare map...

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 17:51:
Exact, in de public folders een nieuwe agenda aanmaken. Dit kan gewoon gedaan worden vanuit Outlook (door een user met de juiste rechten). Diegene kan dan ook direct instellen wie wat wel en niet mag. Als je niet met Public Folders wil werken moet je idd een dummy account aanmaken en die agenda voor iedereen openzetten, maar dan zit je natuurlijk ook meteen met een inbox etc.

Wees consequent, maar niet altijd

• Terrienator
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10-2025
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 17:51:
Bij Exchange 5.5 en een Outlook client was dit een probleem. Bij het openen van de calendar vanuit de Public Folder kreeg je de calendar te zien van de op dat moment ingelogde gebruiker(je eigen calendar). Wellicht dat dit in deze situatie niet geld of opgelost is met Exchange 2003. En je gebruikt toch geen Outlook client.

[ Voor 3% gewijzigd door Terrienator op 30-03-2004 22:51 ]

• Pyrowired
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-01-2025
heb al een tijdje een gedeelde agenda draaien onder public folders onder
exchange 2000 en die doet gewoon wat er van verwacht word.
Ee 2 tal personen kunnen alle items aanpassen en de rest van de gebruikers kunnen alleen hun eigen entry's aanmaken/beheren/verwijderen

Zolang de zon schijnt, blijf ik binnen.

• RdamRobin
Ook schreef op 30 maart 2004 @ 22:28:
[...]

Exact, in de public folders een nieuwe agenda aanmaken. Dit kan gewoon gedaan worden vanuit Outlook (door een user met de juiste rechten). Diegene kan dan ook direct instellen wie wat wel en niet mag. Als je niet met Public Folders wil werken moet je idd een dummy account aanmaken en die agenda voor iedereen openzetten, maar dan zit je natuurlijk ook meteen met een inbox etc.
Dus als ik het goed begrijp kan je dit ook doen zonder exchange server te installeren? Gewoon een kalender te installeren vanuit een outlookclient in een gedeelde map? Ooit heb ik dit met Schedule+ gedaan, oersimpel maar het werkt nog steeds prima. Maar voor de huidige kalender moet ik bijvoorbeeld de mogelijkheid tot uitnodigen van gebruikers via een ander e-mail systeem werkend zien te krijgen..

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:32
RdamRobin schreef op 31 maart 2004 @ 23:06:
Dus als ik het goed begrijp
Je begrijpt het verkeerd.

Er moet alsnog via een Exchange server worden gewerkt, alleen heb je altijd public folders. Op de beschreven manier hoef je geen mailboxen aan te maken.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

TS, iets beter lezen. Je moet in een Openbare Map (Public Folder) in Exchange (via Outlook Client) een nieuwe map maken en daarin aangeven dat er Calender items in staan.

te laat 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door DaRealRenzel op 31-03-2004 23:14 ]

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

Als in de agende zowel gezamelijke als individuele afspraken moeten komen te staan kun je het beste gewoon iedere gebruiker een eigen account geven, je kunt in Outlook via de planning heel makkelijk andere medewerkers toevoegen en zo heb je een situatie die mi een stuk beheerbaarder is

• RdamRobin
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 23:18:
Als in de agende zowel gezamelijke als individuele afspraken moeten komen te staan kun je het beste gewoon iedere gebruiker een eigen account geven, je kunt in Outlook via de planning heel makkelijk andere medewerkers toevoegen en zo heb je een situatie die mi een stuk beheerbaarder is
Dat is inderdaad precies wat er nodig is. In AD kan ik alle gebruikers activeren voor Exchange, maar kan ik dan ook de e-mail adressen gebruiken van een ander e-mails systeem?
Zodat wanneer er een afspraak gemaakt wordt de uitgenodigde gebruikers een e-mail krijgen in het foreign e-mail systeem? Of moet Exchange per sé als onderliggende mailserver fungeren?

• RdamRobin
DaRealRenzel schreef op 31 maart 2004 @ 23:13:
TS, iets beter lezen. Je moet in een Openbare Map (Public Folder) in Exchange (via Outlook Client) een nieuwe map maken en daarin aangeven dat er Calender items in staan.

te laat 8)7
Jep, ik dacht niet goed na, ik sla de plank wel eens mis B)

Verwijderd

RdamRobin schreef op 01 april 2004 @ 11:45:
[...]

Dat is inderdaad precies wat er nodig is. In AD kan ik alle gebruikers activeren voor Exchange, maar kan ik dan ook de e-mail adressen gebruiken van een ander e-mails systeem?
Zodat wanneer er een afspraak gemaakt wordt de uitgenodigde gebruikers een e-mail krijgen in het foreign e-mail systeem? Of moet Exchange per sé als onderliggende mailserver fungeren?
Ik denk dat het het makkelijkste is als je je gebruikers aanmaakt in AD maar hun mail laat forwarden naar hun email adres op het standaard systeem. De kalender verzoeken zouden ook goed moeten gaan omdat die ook over smtp kunnen worden verzonden.

Ik weet het niet helemaal zeker maar dat zou dus de oplossing kunnen zijn.

• RdamRobin
Het is inmiddels gelukt en het draait ok. Naast de regulier mailserver draait nu ook de exchange server. Clients kunnen op het lan met outlook de kalender gebruiken en uitnodigingen naar elkaar sturen, tevens kan er een uitnodiging naar een extern e-mail adres gestuurd worden. Als deze externe reply-ed komt de mail binnen op de goede mailserver.
prima geregeld,

iedereen bedankt voor de hulp!
Pagina: 1