Zelf een Liquid Chiller maken zoals Swiftech?

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wicked-Matt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05-2021

Wicked-Matt

Tactical Ops Freak

Topicstarter
Ik zat het mooie Chillertje van Swiftech eens te bekijken (heb er geen!) en dacht toen bij mezelf..."volgens mij moet het mogelijk zijn om er zelf een te fixen!"
Afbeeldingslocatie: http://www.swiftnets.com/assets/images/products/MCW-CHILL-452/MCW-CHILL-452-400x414.jpg
Wie weet hoe dit werkt en/of het mogelijk is om er zelf eentje te fabriceren, en hoe doe je dat dan? >:)
Swiftech zelf

[ Voor 14% gewijzigd door Wicked-Matt op 30-03-2004 14:11 ]

mijn specs !

Verwijderd

lekker plaatje ;)

Er wordt gebruik gemaakt van 2 koelblokken en 2 peltiers en wat isolatie. Met andere woorden je kan het zelf ook maken.

je hebt 2 water systemen. De eerste wordt door 2 pelts (226W) gekoeld waardoor het water wat langs koelblok 1 stroomt naar een lage temperatuur wordt gebracht wat vervolgens langs je cpu koelblok gaat.

De andere water systeem koelt de pelts, het water stroomt van het koelblok op de pelt naar een radiator waar het vervolgens gekoeld wordt.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 14:17 ]

Verwijderd

Opzich niet moeilijk zelf te maken hoor je hebt 2 blokjes nodig en een goed pletier element die je sandwiched tussen de blokjes, op de warme kan zet je het radiator + pomp gedeelte en op de andere kant je cpu blokje + pomp gedelte.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:29

Epsilon

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 14:14:
Opzich niet moeilijk zelf te maken hoor je hebt 2 blokjes nodig en een goed pletier element die je sandwiched tussen de blokjes, op de warme kan zet je het radiator + pomp gedeelte en op de andere kant je cpu blokje + pomp gedelte.
Net niet helemaal, omdat je dan maar 1 pelt hebt en hier zitten er 2 onder (2x226w om precies te zijn).

Je hebt dan 3 blokken nodig.

Als je het toch zelf gaat maken, kun je het beste de blokken voor de warme kant zelf maken. Een maze3 of maze4 doet het redelijk, maar is totaal niet gemaakt voor die enorme hitte die in het water gaat. Om het goedkoop te houden kun je dan het beste het toch bij 2 blokken houden, waar dan 2 peltiers tussen zitten. 2x 226w wordt wat groot (50x100mm is behoorlijk), maar 2x 172w is goed te doen (
40x80mm). Die is overigens ook wat beter te voeden. Van Thorry heb ik begrepen dat de draden van de 226w peltier namelijk gloeiend heet werden en dat er veel spanning over viel. Iets wat je bij de 172w peltiers geen last van hebt.

Overigens heb je ook een dikke radiator nodig. Dit zal je namelijk niet trekken met een single fan radiator (BI extreme, Airplex 120, maxxpert etc etc) maar je hebt minimaal een dual fan radiator nodig. Dan is dit ook minimaal, liever nog wat zwaarder materiaal. Dus airplex 360 of andere 3 fan radiators zijn zeker gewenst.

Het KAN dus wel, maar als je je CPU en GPU er mee gaan koelen, wordt het wel erg gortig in energie verbruik.

Het werkt dan ook beter als je die peltiers direct op de GPU/CPU doet omdat je dan veel lagere temperaturen krijgt en je niet de slangen hoeft te isoleren. Het scheelt je dan ook weer een pomp en de complicaties met het water (lees: bevriezing).

Als je bijvoorbeeld je geheugen van je videocard wilt koelen (waar je de blokjes al van hebt), kan je een mooie chiller maken mbv een 80w peltier.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-02 21:39
Bij een waterchiller als deze maken denk ik eigenlijk... spaar ff door voor een Phase Change systeempje want dit gaat aardig wat centen kosten ;) stroomverbruik word ook behoorlijk pittig :|

Verwijderd

Vandread schreef op 30 maart 2004 @ 15:45:
Bij een waterchiller als deze maken denk ik eigenlijk... spaar ff door voor een Phase Change systeempje want dit gaat aardig wat centen kosten ;) stroomverbruik word ook behoorlijk pittig :|
Maar goed dat een phase change helemaal geen stroom verbruikt he :p

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ok...

Hier heb ik zelf ook naar zitten kijken maar toen kwam ik een tabelletje tegen op de site van Swiftech en toen was bij mij alle motivatie om het te mkaen weer weg... het apparaatje heeft namelijk een heel beperkt koelvermogen... zoals ook hier te zien is (tabelletje letterlijk overgenomen van swiftech site:

Heat Load WattsDelta T below Ambient (C)Coolant Temprature (C)
2021-3
4017-2
5014-1
60117
7072
8043.5

Zoals te zien is is bij 80 watt warmte er dus nog maar een tempratuur verschil van het water voor en na het koelen van 4 graden!! bij een moderne cpu is het wattage nog veeel groter... het apparaat werkt dus gewoon niet voor de cpu koeling hoe wij het zouden gebruiken...

Wil je nog steeds zo'n ding bouwen??

nou.. het zit zo in elkaar:

Het zijn peltiers die met de koude kant naar elkaar toe wijzen en tussen hun in een soort koelblok hebben waar water doorheen stroomt wat dus afgekoeld wordt...
Om de peltiers te koelen zit er aan de twee kanten nog weer een waterblok op.. deze zitten intern in dat ding van swiftech doorverbonden maar dat kan ook best wel gewoon buitenom met een extra slangetje :P

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
een direct-die phase change gebruikt maar 150 watt en koelt al naar -40, dat lijkt me stukken beter mits je aan de spullen kunt kopen, peltiers vind ik maar stroom fretende dingen, waar je niet super veel mee kunt uit halen, of heb ik dat fout?

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 16:12:
[...]

Beetje krom argument eigenlijk.

Uiteraard kost PC ook energie, maar wel een heel stuk minder dan 2x226w peltier.
Deze reactie had ik ook eigenlijk niet van je verwacht. 200w vs 1000w is nogal een verschil.
AMD 64 schreef op 30 maart 2004 @ 16:50:
een direct-die phase change gebruikt maar 150 watt en koelt al naar -40, dat lijkt me stukken beter mits je aan de spullen kunt kopen, peltiers vind ik maar stroom fretende dingen, waar je niet super veel mee kunt uit halen, of heb ik dat fout?
Heb je goed, maar je vergeet de voordelen van peltiers:

Je hebt geen huge ass unit nodig en het makkelijk als "upgrade" van je waterkoeling uit te voeren. Zelfs inclusief de benodigde voeding is alles nog relatief klein in vergelijking met de mega PC unit (die al niet meer in een normale miditower te bouwen is zonder ongelooflijk propwerk).

[ Voor 48% gewijzigd door Epsilon op 30-03-2004 17:51 ]

• Vandread
Ja thorry ik mag wel blont zijn maar zo'n domme opmerking is het ook niet ;)
maar aangezien PC *normaler* en naar mijn bescheiden idee toch wat zuiniger is dan het extreem energie onzuinige TEC systeem.... leek het me wel een reeele opmerking ;)
Als de waterchiller voornamelijk voor de CPU bedoelt is, is het wellicht gewoon *simpeler* om een 226 watt tec daarop te rammen B)

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Vandread schreef op 30 maart 2004 @ 17:56:
Ja thorry ik mag wel blont zijn maar zo'n domme opmerking is het ook niet ;)
maar aangezien PC *normaler* en naar mijn bescheiden idee toch wat zuiniger is dan het extreem energie onzuinige TEC systeem.... leek het me wel een reeele opmerking ;)
Als de waterchiller voornamelijk voor de CPU bedoelt is, is het wellicht gewoon *simpeler* om een 226 watt tec daarop te rammen B)
Een peltier 226 watt met blok en voeding kost behoorlijk wat .
Dan plak je die tegen een proc van 600 € en dan stopt je waterpomp ermee of er zit een beetje lucht in je pomp of er lekt iets in je systeem wat je niet doorhebt.
Ik kan je vertellen dat je proc zonder waterflow er binnen een paar seconde uitziet als een heel klein om en om gebakken tartaartje.
Buiten dat is ook je pelt naar allah en misschien zelfs ook je voeding omdat de pelt net voordat ie doodging nog even sluiting maakte en dan denk je bij jezelf jammer dat ik er geen zekering tussen gesoldeerd heb.
Geef mij maar een chiller da's betrouwbaarder vind ik .
Zeker als je ziet wat het rendement is van zo'n peltier waterkoeler .

[ Voor 4% gewijzigd door Haeg op 30-03-2004 22:08 ]

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-01 22:08
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 16:12:
[...]

Ik denk dat je even een tikje op je wattagemeter in de meter kast moet geven ;)

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Haeg schreef op 30 maart 2004 @ 22:05:
[...]

Dan plak je die tegen een proc van 600 € en dan stopt je waterpomp ermee of er zit een beetje lucht in je pomp of er lekt iets in je systeem wat je niet doorhebt.
Ik kan je vertellen dat je proc zonder waterflow er binnen een paar seconde uitziet als een heel klein om en om gebakken tartaartje.
Buiten dat is ook je pelt naar allah en misschien zelfs ook je voeding omdat de pelt net voordat ie doodging nog even sluiting maakte en dan denk je bij jezelf jammer dat ik er geen zekering tussen gesoldeerd heb.
Sorry Haeg,

Meestal ben ik het wel met je eens maar zolang er maar water in het waterblok blijft staan dan zal de peltier en de proc het wel overleven :) Ik spreek uit ervaring..

Water kan namelijk maar honderd graden worden dus je pelt kan dan ook maar honderd graden worden.. daar gaat hij nog niet dood van.... de rest van je pc zal alleen vrij snel warm worden maar dat zal je eerder merken aan de geur van gesmolten vaseline (dat stinkt!)

Een chiller is wel iets betrouwbaarder alleen een chiller gemaakt van 2x 226 watt pelts is ABSOLUUT niet rendabel.. een pelt op een normale manier gebruiken al niet maar op deze manier helemaal niet, zeker omdat je ook nog eens een keer 2 onafhankelijke waterlussen moet hebben en een rad wat 2x zo groot is als een normaal rad wat je gebruikt in samenwerking met een pelt...
Av3ng3rtje schreef op 30 maart 2004 @ 22:28:
[...]

Ik denk dat je even een tikje op je wattagemeter in de meter kast moet geven ;)
Dat wordt dus spottend bedoelt :P

[ Voor 8% gewijzigd door Apen-nootjes op 30-03-2004 22:40 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

• Vandread
_/-\o_ apen-nootjes
bedankt he anders had ik dat verhaal moeten tikken O-)

Verwijderd

Haeg schreef op 30 maart 2004 @ 22:05:
[...]

zou je een beveiliging tegen kunnen bouwen, ik vergeet me pomp ook wel is dan draait ie een half uur vrolijk tot ie 60 graden is :P

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
't lijkt mij nou ook niet de ideale manier om een waterchiller te maken.. Met 2x226W peltier zit je al snel aan een vermogensopname van > 800W. En dat om water een paar graden koeler te krijgen :X

Dan kun je inderdaad beter voor een phase-change chiller gaan. Met een simpele en kleine compressor kun je al best aardige resultaten bereiken. Dat heeft Haeg al eens bewezen met zijn chiller op basis van de vapochill-compressor (12V compressortje met 3.5 cc slagvolume). Vermogensopname van zo'n 80W, en bij een compleet gekoeld systeem een temperatuur van 5 graden.

Nadeel van phase-change is alleen wel dat de drempel om zoiets zelf te maken veel hoger is. Waterblokken zijn kant en klaar aan te komen, net als peltiers. Onderdelen voor een voeding kun je gewoon bij de lokale elektroshop halen en je kunt beginnen.
Bij phasechange moet je eerst aan de onderdelen zien te komen (is nog te doen), je moet gereedschap hiervoor hebben en vaak moet je hulp hebben bij het afvullen van een systeem.
Maargoed, het eindresultaat zal dan wel interessanter zjin :)

[ Voor 3% gewijzigd door Twynn op 31-03-2004 09:28 ]

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Twynn schreef op 31 maart 2004 @ 09:23:
't lijkt mij nou ook niet de ideale manier om een waterchiller te maken.. Met 2x226W peltier zit je al snel aan een vermogensopname van > 800W. En dat om water een paar graden koeler te krijgen :X

Dan kun je inderdaad beter voor een phase-change chiller gaan. Met een simpele en kleine compressor kun je al best aardige resultaten bereiken. Dat heeft Haeg al eens bewezen met zijn chiller op basis van de vapochill-compressor (12V compressortje met 3.5 cc slagvolume). Vermogensopname van zo'n 80W, en bij een compleet gekoeld systeem een temperatuur van 5 graden.

Nadeel van phase-change is alleen wel dat de drempel om zoiets zelf te maken veel hoger is. Waterblokken zijn kant en klaar aan te komen, net als peltiers. Onderdelen voor een voeding kun je gewoon bij de lokale elektroshop halen en je kunt beginnen.
Bij phasechange moet je eerst aan de onderdelen zien te komen (is nog te doen), je moet gereedschap hiervoor hebben en vaak moet je hulp hebben bij het afvullen van een systeem.
Maargoed, het eindresultaat zal dan wel interessanter zjin :)
De drempel om over te gaan op een Phase-change waterchiller hoeft niet eens zo heel erg groot te zijn...

Een oude vriezer is meest nog wel aan te komen, deze slopen kost wat tijd maarja... je bent een tweaker he? Daarna het water koelen met de koelspiraal uit de vriezer en je water wordt ook aardig gekoeld :)

Denk aan het €5,- zomerkoeling topic en het topic wat op dit moment draait van syzzer

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
apen-nootjes schreef op 31 maart 2004 @ 09:29:
De drempel om over te gaan op een Phase-change waterchiller hoeft niet eens zo heel erg groot te zijn...

Een oude vriezer is meest nog wel aan te komen, deze slopen kost wat tijd maarja... je bent een tweaker he? Daarna het water koelen met de koelspiraal uit de vriezer en je water wordt ook aardig gekoeld :)

Denk aan het €5,- zomerkoeling topic en het topic wat op dit moment draait van syzzer
Daar heb je helemaal gelijk in :)
Nadeel is dan alleen dat je een vrij grote setup krijgt die je niet makkelijk mee kunt nemen naar een lan o.i.d. :)
Maar het is wel een simpele en goedkope oplossing.. En nog altijd beter dan de pelt-chiller :)

• Epsilon

Epsilon

Twynn schreef op 31 maart 2004 @ 09:48:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in :)
Nadeel is dan alleen dat je een vrij grote setup krijgt die je niet makkelijk mee kunt nemen naar een lan o.i.d. :)
Maar het is wel een simpele en goedkope oplossing.. En nog altijd beter dan de pelt-chiller :)
Voor lans hoef je het toch niet te doen (zeker niet voor grote). Daar is het stroomverbruik helemaal berekend en is het niet meer mogelijk om een extra 800w te trekken er bovenop.

Voor een setup die nog in een kast past wel :).
Het hoeft namelijk niet eens echt groot te zijn.

De chiller zou onder je HD-racks kunnen en de extra voeding boven de voeding (ik ga natuurlijk uit van een bigtower).

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
ik heb nog 2 kleine compressortjes staan, iemand die ze wil hebben?, maar vervoer is wel een probleem ;)

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 23:07
AMD 64 schreef op 07 april 2004 @ 11:31:
ik heb nog 2 kleine compressortjes staan, iemand die ze wil hebben?, maar vervoer is wel een probleem ;)
Als je hem op wil sturen? Florian ()apegeval () pckennis (dotjeding) net

Voor hobby doeleinden is het zeker leuk. Wil je mij mailen? Misschien woon je wel in de buurt?

[ Voor 5% gewijzigd door jantje112 op 07-04-2004 12:04 ]

Verwijderd

apen-nootjes schreef op 30 maart 2004 @ 22:39:
[...]

Sorry Haeg,

Meestal ben ik het wel met je eens maar zolang er maar water in het waterblok blijft staan dan zal de peltier en de proc het wel overleven :) Ik spreek uit ervaring..

Water kan namelijk maar honderd graden worden dus je pelt kan dan ook maar honderd graden worden.. daar gaat hij nog niet dood van.... de rest van je pc zal alleen vrij snel warm worden maar dat zal je eerder merken aan de geur van gesmolten vaseline (dat stinkt!)
[...]
Ik geloof dat jij gek bent ;) Zo snel als een Peltier opwarmt, kan dat waterblokje zonder waterflow die warmte niet afvoeren. Daarbij is de peltier in feite geïsoleerd door de keramiek. BTW, water kan wel warmer worden dan honderd graden, nl. in gastoestand. In het ergste geval gaat je setup dus lekken als gevolg van een drukverschil.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 13:49:
[...]

Ik geloof dat jij gek bent. Zo snel als een Peltier opwarmt, kan dat waterblokje zonder waterflow die warmte niet afvoeren. Daarbij is de peltier in feite geïsoleerd door de keramiek. BTW, water kan wel warmer worden dan honderd graden, nl. in gastoestand. In het ergste geval gaat je setup dus lekken als gevolg van een drukverschil.
Nee hoor PaCKo :) Ik heb zelf namelijk een pelt en ik heb zelf meegemaakt dat m'n pelt nog aanstond maar dat de pomp van de waterkoeling uit was :)

De peltier is niet geïsoleerd door de keramiek, de keramiek zorgt voor stevigheid met een goede warmte overdracht en ELECTRISCHE isolatie!

Water kan inderdaad warmer worden als honderd graden (450 graden in een ouderwetse stoommachine is geen uitzondering) maar dat zal nooit gebeuren in je waterkoelingssetup, simpelweg omdat er water in staat en dat water weer gekoeld wordt door water... Er moet zoveel warmte in dat je toch echt wel door hebt dat je pomp ermee uit gescheden is :)

Je hebt wel gelijk dat je setup op een gegeven moment gaat lekken... Maar dat is niet door het drukverschil maar doordat de slangen zo warm worden dat ze zachter worden en wat gaan uitrekken, op een gegeven moment is dit zo erg dat je setup inderdaad gaat lekken :)

Het ergste geval is btw. niet het lekken van het systeem maar het echt overhit raken van de peltier waardoor hij warmer wordt als ik geloof 180 graden (het smeltpunt van soldeer) Dan gaan namelijk de solderingen van de draadjes naar de pelt los waardoor er kortsluiting optreedt.. Met een beetje ongeluk is de sluiting zo erg dat je ook nog eens een keer je voeding weg kan gooien (niet leuk... voedingen zijn duur! )
AMD 64 schreef op 07 april 2004 @ 11:31:
Ik heb eventueel ook nog wel intresse :)
Kan je ook mij een mailtje sturen voor zo'n compressor :)
vincentklop(apenstaart)hotmail(punt)com

[ Voor 24% gewijzigd door Apen-nootjes op 07-04-2004 14:17 ]

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-02 16:10

Syzzer

Prutser

IK lees hier al een paar keer dat phase change systemen erg groot zouden zijn, maar vergis je ook niet in de grote van een peltier water-chiller setup. Je zult zowiezo de 'chiller' ergens kwijt moeten en daarnaast nog een pomp, een (flinke) voeding en een flinke rad om alle hitte af te voeren. Of het qua ruimte veel scheelt is dus ook nog maar de vraag.

• Wicked-Matt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05-2021

Wicked-Matt

Tactical Ops Freak

Topicstarter
Syzzer schreef op 07 april 2004 @ 15:13:
IK lees hier al een paar keer dat phase change systemen erg groot zouden zijn, maar vergis je ook niet in de grote van een peltier water-chiller setup. Je zult zowiezo de 'chiller' ergens kwijt moeten en daarnaast nog een pomp, een (flinke) voeding en een flinke rad om alle hitte af te voeren. Of het qua ruimte veel scheelt is dus ook nog maar de vraag.
En is het makkelijker om een phase change systeem te bouwen dan? errrrrr en goedkoper? :P Is er ergens een "how to" ?

mijn specs !

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-02 20:55
Wicked-Matt schreef op 08 april 2004 @ 12:29:
[...]

En is het makkelijker om een phase change systeem te bouwen dan? errrrrr en goedkoper? :P Is er ergens een "how to" ?
er is heel veel informatie over te vinden. Maar als totale n00b zou ik er niet aan beginnen als ik jou was. Of je moet er serieus in geïnteresseerd zijn, want reken er maar op dat het heeeel wat uurtjes duurt voordat je uberhaubt weet hoe alles in elkaar zit

• Epsilon

Epsilon

apen-nootjes schreef op 07 april 2004 @ 14:13:
Er moet zoveel warmte in dat je toch echt wel door hebt dat je pomp ermee uit gescheden is :)
Ben jij altijd bij je computer? Ergens houd het op.
Je hebt wel gelijk dat je setup op een gegeven moment gaat lekken... Maar dat is niet door het drukverschil maar doordat de slangen zo warm worden dat ze zachter worden en wat gaan uitrekken, op een gegeven moment is dit zo erg dat je setup inderdaad gaat lekken :)
Dat is niet het ergste. Het water kan gaan koken omdat de peltier steeds warmer wordt. Dan wordt er druk opgebouwt en kan de slang eraf schieten.
Het ergste geval is btw. niet het lekken van het systeem maar het echt overhit raken van de peltier waardoor hij warmer wordt als ik geloof 180 graden (het smeltpunt van soldeer)
Bij pelts wordt een soldeer gebruikt dat al veel eerder smelt (130 graden oid)
Dan gaan namelijk de solderingen van de draadjes naar de pelt los waardoor er kortsluiting optreedt.. Met een beetje ongeluk is de sluiting zo erg dat je ook nog eens een keer je voeding weg kan gooien (niet leuk... voedingen zijn duur! )
De draadjes vallen er echt niet zomaar af. Van te vore heeft de pelt al aan de binnenkant kortsluiting gemaakt wat nog meer warmte ten gevolg heeft. De voeding krijgt dan de klap al, en als je hem beveiligt heb, klapt de zekering eruit. Voeding kan het dus goed overleven.

[ Voor 6% gewijzigd door Epsilon op 08-04-2004 13:06 ]

Verwijderd

epsilon heeft gelijk. zowel de draadjes als de thermokoppels zijn aan elkaar verbonden met hetzelfde soort soldeer. standaard is dit soldeer wat echt op lage temperaturen smelt. Als je direct bij kryotherm besteld kan je speciaal vragen of ze ander soldeer gebruiken wat hogere temperaturen aan kan. Kost allemaal wat meer aangezien je het dan zelf importeert met 25-50 dollar verzendkosten en het duurt wat langer aangezien de pelts dan nog gemaakt moeten worden. (heb hier ervaring mee omdat ik met een ia een keer bij kryotherm zelf besteld heb)

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Epsilon schreef op 08 april 2004 @ 13:00:
[...]

Ben jij altijd bij je computer? Ergens houd het op.

[...]

Dat is niet het ergste. Het water kan gaan koken omdat de peltier steeds warmer wordt. Dan wordt er druk opgebouwt en kan de slang eraf schieten.

[...]

Bij pelts wordt een soldeer gebruikt dat al veel eerder smelt (130 graden oid)
Dan gaan namelijk de solderingen van de draadjes naar de pelt los waardoor er kortsluiting optreedt.. Met een beetje ongeluk is de sluiting zo erg dat je ook nog eens een keer je voeding weg kan gooien (niet leuk... voedingen zijn duur! )

[...]
En daar komt ook nog bij dat je proc er ook alles aan doet om de zaak mee op te warmen . In ieder geval totdat je pc uitslaat.
Het gaat echt heel snel.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Haeg schreef op 08 april 2004 @ 21:34:
[...]

En daar komt ook nog bij dat je proc er ook alles aan doet om de zaak mee op te warmen . In ieder geval totdat je pc uitslaat.
Het gaat echt heel snel.
Okee.. Dat kan inderdaad een geluk bij mij zijn geweest.. m'n PC stond uit toen alleen m'n pelt nog aanstond...

Maar toen ging alles goed gelukkig.. behalve wat water wat was gelekt :)

Epsilon, zou je ff goed willen quoten tnks...??

[ Voor 11% gewijzigd door Apen-nootjes op 08-04-2004 21:36 ]

Pagina: 1