Het nieuwe topic mag van mij nu wel verplaatst worden. Hij staat nu in 'schop een modje'. Daar staat een overzicht in van alle updates en links naar een pagina met een overzicht van alle foto's. En nog meer handige info maar dat zien jullie straks welsjek schreef op 05 november 2004 @ 12:15:
[...]
Was het maar zaterdag![]()
Zet je alle plaatjes en werkzaamheden er nog eens in? want dit is een mod die al vrij lang in de maak is en het zou tof zijn om hem helemaal van scratch te kunnen volgen naar het eindresultaat.
Verwijderd
Matched: aquarium
Ik wil even inspringen op jullie interessante discussie over het drijfvermogen van een bak met lucht (en computer) opgehangen in een aquarium, maar met de buitenlucht verbonden met buizen. Ik denk dat ik er wel wat zinnigs over te zeggen heb, als natuurkundige...
Ik denk dat je toch wel moet opletten voor trekkrachten in de buizen. Maar het kunnen ook duwkrachten zijn: stel dat de computerbak een hoogte h heeft, en de bovenkant hiervan op een diepte l onder de waterspiegel ligt. Het totale gewicht van de bak is m. De bovenkant van de bak heeft een oppervlakte A, maar de buizen aan de onderkant hebben een totale oppervlakte O. De luchtdruk (1 bar) noem ik p0. De dichtheid van water is d. Daar gaat ie:
De krachten op de zijkanten van de bak heffen elkaar op. Op de bovenkant van de bak staat een kracht A*druk=A*(p0+g*d*l). Op de onderkant staat een (opwaartse) kracht van (A-O)*druk+O*luchtdruk=(A-O)*(p0+g*d*(l+h))+O*p0. Het gewicht van de bak geeft een kracht g*m.
Neerwaartse krachten optellen en opwaartse aftrekken:
F=g*(m+O*d*(l+h)-A*d*h.)
Dit kan zowel positief als negatief zijn: als de bak zo'n beetje aan de oppervlakte ligt, en je verwaarloost de diameter van de buizen, dan is l=0, en krijg je g*(m-A*d*h), wat toch al snel negatief wordt, en dus een opwaartse kracht geeft.
Met een dergelijke berekening kun je ook de stop behandelen
Veel succes met de casemod.
Ik denk dat je toch wel moet opletten voor trekkrachten in de buizen. Maar het kunnen ook duwkrachten zijn: stel dat de computerbak een hoogte h heeft, en de bovenkant hiervan op een diepte l onder de waterspiegel ligt. Het totale gewicht van de bak is m. De bovenkant van de bak heeft een oppervlakte A, maar de buizen aan de onderkant hebben een totale oppervlakte O. De luchtdruk (1 bar) noem ik p0. De dichtheid van water is d. Daar gaat ie:
De krachten op de zijkanten van de bak heffen elkaar op. Op de bovenkant van de bak staat een kracht A*druk=A*(p0+g*d*l). Op de onderkant staat een (opwaartse) kracht van (A-O)*druk+O*luchtdruk=(A-O)*(p0+g*d*(l+h))+O*p0. Het gewicht van de bak geeft een kracht g*m.
Neerwaartse krachten optellen en opwaartse aftrekken:
F=g*(m+O*d*(l+h)-A*d*h.)
Dit kan zowel positief als negatief zijn: als de bak zo'n beetje aan de oppervlakte ligt, en je verwaarloost de diameter van de buizen, dan is l=0, en krijg je g*(m-A*d*h), wat toch al snel negatief wordt, en dus een opwaartse kracht geeft.
Met een dergelijke berekening kun je ook de stop behandelen
Veel succes met de casemod.
Dit topic is gesloten.